Wie of wat is het goede doel?

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3040
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door Lilian1975 »

Gevoelsmatig begrijp ik je wel Dodo. Hoeveelheid erbij zetten heb ik ook ergens meer moeite mee. Je hebt van die sponsoracties dat kinderen met die lijsten langs de deur komen. Iedereen kkan dan precies zien hoeveel jij gegeven hebt. Niets heimelijks aan. Aan de andere kant snap ik het ook wel dat je voor de administratie zo'n lijst nodig heeft. Maar eigenlijk zou het mooier zijn als het zo genoteerd werd dat andere gevers niet zien hoe vrijgevig je bent. Ik geef toe dat dit gevoelsmatig is hoor...
Net als die veilingen op verkopingen. Steeds verder opbieden. Leuk voor het doel. Maar ik krijg er ook een ongemakkelijk gevoel bij soms. Zeker als het echt opbieden wordt tegen elkaar. Dan is het ook niet meer heimelijk geven.
Online
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door Zeeuw »

amateur-theoloog schreef:
Zeeuw schreef:
amateur-theoloog schreef: Ik bedoel het zinnebeeldig natuurlijk.
Maar de uitbreiding van het Evangelie is altijd een goede zaak.
En je denk dat ik het letterlijk bedoelde?
Dat laatste mee eens. Maar dan moet je je centen besteden en niet oppotten.
Nee, daarom maak ik ook de vergelijking met de voorraad die Jozef aan liet leggen. Stel dat de GBS ineens in een financiële impasse terechtkomt, dan hebben ze nog wát. Dat bedoel ik, Zeeuw! Trouwens, ik snap je standpunt niet; Zeeuwen bin zuunig.
Vind je 5,1 mln wát? Zuunig betekent niet hetzelfde als heel veel oppotten en niet uitgeven.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door helma »

Dodo, ik ben het helemaal met je eens.

En Lilian, op zo'n lijst kan je altijd NN invullen
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3040
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door Lilian1975 »

helma schreef:Dodo, ik ben het helemaal met je eens.

En Lilian, op zo'n lijst kan je altijd NN invullen
He dat is een idee. Alleen moet je dan wel een vast bedrag alvast meegegeven, anders weten ze niet bij wie ze het op moeten halen.
TSC
Berichten: 93
Lid geworden op: 15 feb 2019, 21:06

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door TSC »

Dodo schreef:Ik laat zien dat de kanttekeningen een andere uitleg van deze tekst geven dan Refo doet.
En voor het geheel van de antwoorden in dit onderwerp vind ik inderdaad ook dat rijtjes van je goede doelen op internet zetten, niet overeenkomt met "in het allerheimelijkst" goede werken doen. Je zou ook heel goed een gesprek over het geven kunnen hebben op een wat abstractere manier.
- ik geef liefst aan doelen die aan bijbelverspreiding doen
- ik kijk altijd na of er niet te veel aan de strijkstok blijft hangen
- ik geef graag aan natuurbescherming
- ik geef altijd/nooit aan deurcollectes omdat...
Maar dit is mijn persoonlijke gevoel hierbij, kennelijk voelen de meeste mensen dat niet zo. Dat is prima, maar ik wilde het gezegd hebben.
Beste Dodo, ik snap je punt en dat klopt ook wel. Ik was echter niet benieuwd naar welke doelen iemand aan geeft of hoeveel, maar hoe je daar een goede keuze in kan maken én of het voor die doelen nog uitmaakt of je aan 1 doel een groot bedrag geeft of meerdere doelen een kleiner bedrag, oftewel hoe zo effectief mogelijk...
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door Adje »

Hebben we richtlijnen voor ons geefgedrag? Bv. de (bijbelse) tienden van onze inkomsten of geven we wat naar ons op een bepaald moment het beste uitkomt?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3040
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door Lilian1975 »

Adje schreef:Hebben we richtlijnen voor ons geefgedrag? Bv. de (bijbelse) tienden van onze inkomsten of geven we wat naar ons op een bepaald moment het beste uitkomt?
Houding: niet geven vanuit je overschot. ;) Voor de rest hebben we geen gebod m.i.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door amateur-theoloog »

Adje schreef:Hebben we richtlijnen voor ons geefgedrag? Bv. de (bijbelse) tienden van onze inkomsten of geven we wat naar ons op een bepaald moment het beste uitkomt?
I. Als je een gift geeft, geef die dan met je hart.
II. Ananias en Safira gaven minder geld dan ze hadden en ze logen en verzonnen dat ze toch alles gegeven hadden. Hadden ze eerlijk gezegd dat ze nu minder gaven, dan had dit al heel anders geweest.
III. Als je heel veel geld heeft, geef dan zoveel weg dat je er zelf niet te arm en de ander er niet te rijk van wordt.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door J.C. Philpot »

Adje schreef:Hebben we richtlijnen voor ons geefgedrag? Bv. de (bijbelse) tienden van onze inkomsten of geven we wat naar ons op een bepaald moment het beste uitkomt?
Vaak is de manier hoe we hier tegenaan kijken "hoeveel van mijn geld moet ik weggeven?". Een ander uitgangspunt zou kunnen zijn: "hoeveel van Gods geld dat Hij aan mij toevertrouwd mag ik zelf gebruiken?"
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef: Houding: niet geven vanuit je overschot. ;) Voor de rest hebben we geen gebod m.i.
En toch is dat soms lastig, want een mens is toch geneigd om te rekenen.
Jaren geleden hadden we onverwacht hoge kosten en het werd dankdag. Dus we besloten dat we minder zouden geven dan we normaliter doen, want ja, ook de decembermaand kwam er aan immers.
Ds. van der Zwan preekte over de weduwe met de 2 penninkjes. Het was haar hele bezit en ze gaf het weg.
Wat ben ik beschaamd geworden tijdens die preek en ik kon niet anders meer dan het bedrag verhogen.
Zijn we daarna tekort gekomen? Helemaal niet!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door amateur-theoloog »

Mara schreef:
Lilian1975 schreef: Houding: niet geven vanuit je overschot. ;) Voor de rest hebben we geen gebod m.i.
En toch is dat soms lastig, want een mens is toch geneigd om te rekenen.
Jaren geleden hadden we onverwacht hoge kosten en het werd dankdag. Dus we besloten dat we minder zouden geven dan we normaliter doen, want ja, ook de decembermaand kwam er aan immers.
Ds. van der Zwan preekte over de weduwe met de 2 penninkjes. Het was haar hele bezit en ze gaf het weg.
Wat ben ik beschaamd geworden tijdens die preek en ik kon niet anders meer dan het bedrag verhogen.
Zijn we daarna tekort gekomen? Helemaal niet!
Je mag denk ik wel kijken naar wat je in het laadje hebt zitten en aan de hand daarvan bepalen of je meer of minder aan goede doelen besteedt. Anders zou je misschien onverantwoord veel besteden terwijl je weinig hebt voor jezelf. En dat moet je ook niet hebben. Maar veel geld hebben en weinig geld besteden klopt natuurlijk ook niet.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door Adje »

Op Refoweb vond ik een vraag en een reactie over dit onderwerp.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/20 ... e-tienden/
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door merel »

Adje schreef:Hebben we richtlijnen voor ons geefgedrag? Bv. de (bijbelse) tienden van onze inkomsten of geven we wat naar ons op een bepaald moment het beste uitkomt?
Die tienden zijn m.i. niet meer van toepassing, omdat je vaak al 30%, 40%, 50% belasting betaalt
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door liz boer »

Bedoel je dat die belasting als 10e geldt?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wie of wat is het goede doel?

Bericht door merel »

Dat denk ik wel. Ik heb ook meerdere malen een preek gehoord met die uitleg dat je je kan afvragen of tienden geven nog wel toepasselijk is met het huidige belastingsysteem. Dat betekent niet dat je niet meer mag/moet geven.
Plaats reactie