Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door eilander »

Weet je wat een uitkomst die collectebonnen zijn voor een gezinnetje als dat van ons...?
Je blijft slepen met muntrollen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Mara »

eilander schreef:Weet je wat een uitkomst die collectebonnen zijn voor een gezinnetje als dat van ons...?
Je blijft slepen met muntrollen.
Er zijn altijd uitzonderingen op de regel. ;)
Het scheelt ook misschien dat wij maar 2 collectezakken hebben, er zijn kerken waar er nog 3 rondgaan.
Dat betekent dat je dan 6 x het aantal gezinsleden in stock moet hebben, eigenlijk is dat niet meer zo van deze tijd.
In feite kun je toch 1 zak rond laten gaan en dan de gemeente laten weten, we hebben de helft in de kerkkas gestort, een kwart gaat naar het groot onderhoud en nog een kwart naar de Algemeen Kerkelijke Kas, zoiets?
Soms komt het tweede zakje langs en ben ik vergeten waar dat ook al weer voor was.
Er zijn doelen waar ik dan wel meer voor wil geven dan gebruikelijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Weet je wat een uitkomst die collectebonnen zijn voor een gezinnetje als dat van ons...?
Je blijft slepen met muntrollen.
Er zijn altijd uitzonderingen op de regel. ;)
Het scheelt ook misschien dat wij maar 2 collectezakken hebben, er zijn kerken waar er nog 3 rondgaan.
Dat betekent dat je dan 6 x het aantal gezinsleden in stock moet hebben, eigenlijk is dat niet meer zo van deze tijd.
In feite kun je toch 1 zak rond laten gaan en dan de gemeente laten weten, we hebben de helft in de kerkkas gestort, een kwart gaat naar het groot onderhoud en nog een kwart naar de Algemeen Kerkelijke Kas, zoiets?
Soms komt het tweede zakje langs en ben ik vergeten waar dat ook al weer voor was.
Er zijn doelen waar ik dan wel meer voor wil geven dan gebruikelijk.
Diaconie moet wel apart natuurlijk, op z'n minst.
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door DDD »

Mara schreef:
Zita schreef: Ik wens de ouders van gezinnen succes als collectemunten en -bonnen worden afgeschaft. Ik kan mij het gejammer op zondagochtend nog wel herinneren als er iets te laat bedacht werd dat er geen bonnen waren opgehaald. Alle portemonnees omkeren: als jij nou €5 geeft en verder allemaal €0,10, kom je toch nog een beetje normaal uit enzovoorts.
Als je op zondagochtend pas bedenkt dat er collectegeld nodig is, ja, dan gebeurt dit.
Wij hadden vroeger thuis een blik waarin muntgeld werd gedaan, voor een deurcollecte, heitje voor een karweitje en ook het kerkgeld.
Die goede gewoonte heb ik in mijn eigen huis ook meteen ingesteld.
Nooit zoeken naar je portemonnee, terwijl je aardappels overkoken, de collectant in de regen staat te wachten.
Zeker nu er steeds minder contant betaald wordt, houd ik het blikje goed in de gaten, de kinderen doen er ook euromunten in als ze die hebben.
In onze kerk zijn er wel muntjes verkrijgbaar, maar wij gebruiken ze tot nu toe niet.
Met bid- en dankdagen betaal ik altijd een bedrag via bankoverschrijving.
Ik heb dat ook, maar ik moet daarvoor wel eerst geld wisselen. Dus geld opnemen of bijpinnen in een winkel. In het rommelmarktseizoen spaar ik dus voor het hele jaar de deurcollecten.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1242
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Klavart »

Mara schreef:Het scheelt ook misschien dat wij maar 2 collectezakken hebben, er zijn kerken waar er nog 3 rondgaan. Dat betekent dat je dan 6 x het aantal gezinsleden in stock moet hebben, eigenlijk is dat niet meer zo van deze tijd.
In feite kun je toch 1 zak rond laten gaan en dan de gemeente laten weten, we hebben de helft in de kerkkas gestort, een kwart gaat naar het groot onderhoud en nog een kwart naar de Algemeen Kerkelijke Kas, zoiets?
Soms komt het tweede zakje langs en ben ik vergeten waar dat ook al weer voor was.
Er zijn doelen waar ik dan wel meer voor wil geven dan gebruikelijk.
Hoe wil je dat dan doen als er maar 1 collectezak rond gaat?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door FlyingEagle »

Er zijn kerken waar je digitaal kunt collecteren via een app. Ik weet niet of we die kant op moeten maar het scheelt wel een hoop gedoe
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Mara »

Klavart schreef:
Mara schreef:Het scheelt ook misschien dat wij maar 2 collectezakken hebben, er zijn kerken waar er nog 3 rondgaan. Dat betekent dat je dan 6 x het aantal gezinsleden in stock moet hebben, eigenlijk is dat niet meer zo van deze tijd.
In feite kun je toch 1 zak rond laten gaan en dan de gemeente laten weten, we hebben de helft in de kerkkas gestort, een kwart gaat naar het groot onderhoud en nog een kwart naar de Algemeen Kerkelijke Kas, zoiets?
Soms komt het tweede zakje langs en ben ik vergeten waar dat ook al weer voor was.
Er zijn doelen waar ik dan wel meer voor wil geven dan gebruikelijk.
Hoe wil je dat dan doen als er maar 1 collectezak rond gaat?
Als er gecollecteerd wordt voor een ramp, dan die een keer in een aparte zak.
Maar verder 1 zakje laten rondgaan, desnoods elke eerst of laatste zondag van de maand een extra collecte.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door eilander »

En de diaconie dan?
TSD
Berichten: 2117
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door TSD »

eilander schreef:En de diaconie dan?
Kerk en diaconie lijkt mij minimaal ja. Voor wat betreft de collecte zondags is de diaconie minstens zo belangrijk als het kerkzakje. “De armen christelijke handreiking te doen” staat er in de HC bij het 4e gebod.

Ik was pas in een hhk waar er helemaal niet voor de diaconie gecollecteerd werd. Dat bleek niet iedere zondag te gebeuren. Heel vreemd vond ik dat, lijkt mij ook niet kloppen. “Armen” zijn er genoeg namelijk, is het geld niet nodig onder de eigen gemeenteleden nodig, dan toch wel daarbuiten.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Mara »

eilander schreef:En de diaconie dan?
Mara schreef:een kwart gaat naar het groot onderhoud en nog een kwart naar de Algemeen Kerkelijke Kas, zoiets?
Of: kwart diaconie, kwart orgelfonds, helft onze eigen kerk. Of helft kerk en pastoraat, kwart jeugdwerk, kwart Kerk en Israël.
Wil je dan toch echt een bepaald bedrag doneren aan 1 van de genoemde doelen, kun je dat in een klein envelopje doen.
Wij kennen bijv. het verjaardagsfonds, als je jarig bent krijg je een felicitatiekaart van de kerk, met daarin zo'n klein wit envelopje t.g.v. een visitekaartje en daar kun je een bedragje in doen.
Beetje creatief denken :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Zita »

Mara schreef:
eilander schreef:En de diaconie dan?
Mara schreef:een kwart gaat naar het groot onderhoud en nog een kwart naar de Algemeen Kerkelijke Kas, zoiets?
Of: kwart diaconie, kwart orgelfonds, helft onze eigen kerk. Of helft kerk en pastoraat, kwart jeugdwerk, kwart Kerk en Israël.
Wil je dan toch echt een bepaald bedrag doneren aan 1 van de genoemde doelen, kun je dat in een klein envelopje doen.
Wij kennen bijv. het verjaardagsfonds, als je jarig bent krijg je een felicitatiekaart van de kerk, met daarin zo'n klein wit envelopje t.g.v. een visitekaartje en daar kun je een bedragje in doen.
Beetje creatief denken :)
Maar wat is dan het praktische van één collecte in plaats van drie of twee?
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door DDD »

Dat je geen collectebonnen nodig hebt.

Maar ik vind dat niet fijn. Hoewel ik vier collecten ook niet fijn vind, dat staat zo hebberig.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Tiberius »

FlyingEagle schreef:Er zijn kerken waar je digitaal kunt collecteren via een app. Ik weet niet of we die kant op moeten maar het scheelt wel een hoop gedoe
Klopt. Ik heb me daar ook op georiënteerd voor onze gemeente. Dan nemen de collecteinkomsten behoorlijk toe.
TSD
Berichten: 2117
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door TSD »

Tiberius schreef:
FlyingEagle schreef:Er zijn kerken waar je digitaal kunt collecteren via een app. Ik weet niet of we die kant op moeten maar het scheelt wel een hoop gedoe
Klopt. Ik heb me daar ook op georiënteerd voor onze gemeente. Dan nemen de collecteinkomsten behoorlijk toe.
Met wel als nadeel dat je dan dus altijd je telefoon mee naar kerk moet gaan nemen. Dat zou ik zelf bezwaarlijk vinden eigenlijk.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door FlyingEagle »

TSD schreef:
Tiberius schreef:
FlyingEagle schreef:Er zijn kerken waar je digitaal kunt collecteren via een app. Ik weet niet of we die kant op moeten maar het scheelt wel een hoop gedoe
Klopt. Ik heb me daar ook op georiënteerd voor onze gemeente. Dan nemen de collecteinkomsten behoorlijk toe.
Met wel als nadeel dat je dan dus altijd je telefoon mee naar kerk moet gaan nemen. Dat zou ik zelf bezwaarlijk vinden eigenlijk.
Ja, daar zie ik ook nog wel een uitdaging in. Verder vind ik het wel goed bedacht. Als IT’r hou ik gewoon van dit soort mogelijkheden
Plaats reactie