Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door FlyingEagle »

Tiberius schreef:
FlyingEagle schreef:Er zijn kerken waar je digitaal kunt collecteren via een app. Ik weet niet of we die kant op moeten maar het scheelt wel een hoop gedoe
Klopt. Ik heb me daar ook op georiënteerd voor onze gemeente. Dan nemen de collecteinkomsten behoorlijk toe.
Is het iets waar jullie mee verder gaan?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Tiberius »

TSD schreef:
Tiberius schreef:
FlyingEagle schreef:Er zijn kerken waar je digitaal kunt collecteren via een app. Ik weet niet of we die kant op moeten maar het scheelt wel een hoop gedoe
Klopt. Ik heb me daar ook op georiënteerd voor onze gemeente. Dan nemen de collecteinkomsten behoorlijk toe.
Met wel als nadeel dat je dan dus altijd je telefoon mee naar kerk moet gaan nemen. Dat zou ik zelf bezwaarlijk vinden eigenlijk.
Hoeft niet. Het is aanvullend op de bestaande collectiemethode (contact en bonnen). In de hoop uiteraard, dat contact en en bonnen steeds minder worden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Mara »

Zita schreef: Maar wat is dan het praktische van één collecte in plaats van drie of twee?
Dan kun je er bijv. ook briefgeld in doen.
En ik weet niet of het bij jullie ook zo is, maar ik krijg vaker met 2 euromunten terugbetaald dan met 1.
Ook briefjes van 5 zijn schaars.
Als ik een brood koop van 3.25 en ik betaal met een tientje, krijg ik meestal kleine muntjes en 3 st. 2 euromunten.
Als je meer dan 5 kinderen hebt, lijkt het me ondoenlijk om hen in elke zak 2 euro te laten gooien.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door johannes »

Wij hebben ook een collecte zak. er wordt aan het eind van de maand 10 % afgehaald voor diaconie.

Scheelt heel wat muntgeld elke keer verzamelen. er gaan nu meer briefjes in.
Bertiel
Berichten: 4594
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Bertiel »

ik vind 10% voor de diaconie best wel schandalig
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:En de diaconie dan?
Mara schreef:een kwart gaat naar het groot onderhoud en nog een kwart naar de Algemeen Kerkelijke Kas, zoiets?
Of: kwart diaconie, kwart orgelfonds, helft onze eigen kerk. Of helft kerk en pastoraat, kwart jeugdwerk, kwart Kerk en Israël.
Wil je dan toch echt een bepaald bedrag doneren aan 1 van de genoemde doelen, kun je dat in een klein envelopje doen.
Wij kennen bijv. het verjaardagsfonds, als je jarig bent krijg je een felicitatiekaart van de kerk, met daarin zo'n klein wit envelopje t.g.v. een visitekaartje en daar kun je een bedragje in doen.
Beetje creatief denken :)
Evenals @TSD vind ik dit een heel verkeerd signaal. Laten we in elk geval de diaconie echt afzonderlijk houden.
Ik denk overigens dat het in de PKN (in elk geval) zelfs niet mag op deze manier.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Mara »

Bertiel schreef:ik vind 10% voor de diaconie best wel schandalig
Dat ligt er toch aan?
Misschien heeft de diaconie in die gemeente niet zoveel nodig.
eilander schreef:Laten we in elk geval de diaconie echt afzonderlijk houden.
Ik denk overigens dat het in de PKN (in elk geval) zelfs niet mag op deze manier.
Daar pleit ik toch ook voor, alleen op een wat "klantvriendelijkere"manier.
Je mag de broeders van de diaconie toch wel vertrouwen dat ze het geld op een eerlijke manier verdelen.
Als zij maar transparant zijn over de hoogte van het bedrag, of het percentage.
En wat ik zei, 1 x per maand een extra collecte voor de diaconie of zo?

Maar ik proef dat mijn voorstel niet als hamerstuk wordt aangenomen. :hi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bertiel
Berichten: 4594
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Bertiel »

De diaconie niet, maar de goede doelen die de diaconie steunt wel
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door DDD »

Ik denk dat afgezien van ouderen vrijwel iedereen een telefoon meeneemt naar de kerk. Dus dat lijkt mij geen bezwaar.

Maar 90 procent voor jezelf en 10 procent voor de ander collecteren is wel een wat droevige verdeling, mijns inziens.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik denk dat afgezien van ouderen vrijwel iedereen een telefoon meeneemt naar de kerk. Dus dat lijkt mij geen bezwaar.

Maar 90 procent voor jezelf en 10 procent voor de ander collecteren is wel een wat droevige verdeling, mijns inziens.
Ik neem mijn telefoon nooit mee, behalve als er bijzonderheden in de familie zijn.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door TSD »

eilander schreef:
DDD schreef:Ik denk dat afgezien van ouderen vrijwel iedereen een telefoon meeneemt naar de kerk. Dus dat lijkt mij geen bezwaar.

Maar 90 procent voor jezelf en 10 procent voor de ander collecteren is wel een wat droevige verdeling, mijns inziens.
Ik neem mijn telefoon nooit mee, behalve als er bijzonderheden in de familie zijn.
Ik ook niet en in onze gemeente zijn er velen! Dus dat is (gelukkig) niet overal zo.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door TSD »

Tiberius schreef:
TSD schreef:
Tiberius schreef:
FlyingEagle schreef:Er zijn kerken waar je digitaal kunt collecteren via een app. Ik weet niet of we die kant op moeten maar het scheelt wel een hoop gedoe
Klopt. Ik heb me daar ook op georiënteerd voor onze gemeente. Dan nemen de collecteinkomsten behoorlijk toe.
Met wel als nadeel dat je dan dus altijd je telefoon mee naar kerk moet gaan nemen. Dat zou ik zelf bezwaarlijk vinden eigenlijk.
Hoeft niet. Het is aanvullend op de bestaande collectiemethode (contact en bonnen). In de hoop uiteraard, dat contact en en bonnen steeds minder worden.
Oké, dat is inderdaad dan een aardige optie om te onderzoeken. Al denk ik niet dat het in iedere gemeente past.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door TSD »

Mara schreef:
Bertiel schreef:ik vind 10% voor de diaconie best wel schandalig
Dat ligt er toch aan?
Misschien heeft de diaconie in die gemeente niet zoveel nodig.
Misschien eigen gemeenteleden niet (al is10% wel heel erg weinig) maar dan toch zeker de armen buiten de gemeente. “De armen christelijke handreiking te doen” is toch niet alleen de eigen gemeente?

Daarnaast ga je dan als kerk bepalen (en niet als individueel lid) hoeveel er naar de diaconie gaat. Ook dat vind ik een verkeerd signaal, dan wordt het geven aan de armen wel heel indirect
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Zeeuw »

TSD schreef:
Mara schreef:
Bertiel schreef:ik vind 10% voor de diaconie best wel schandalig
Dat ligt er toch aan?
Misschien heeft de diaconie in die gemeente niet zoveel nodig.
Misschien eigen gemeenteleden niet (al is10% wel heel erg weinig) maar dan toch zeker de armen buiten de gemeente. “De armen christelijke handreiking te doen” is toch niet alleen de eigen gemeente?

Daarnaast ga je dan als kerk bepalen (en niet als individueel lid) hoeveel er naar de diaconie gaat. Ook dat vind ik een verkeerd signaal, dan wordt het geven aan de armen wel heel indirect
Dat laatste is inderdaad wel bijzonder. Of 10% veel of weinig is vind ik per geval kunnen verschillen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Mara »

TSD schreef: Daarnaast ga je dan als kerk bepalen (en niet als individueel lid) hoeveel er naar de diaconie gaat. Ook dat vind ik een verkeerd signaal, dan wordt het geven aan de armen wel heel indirect
Hoe wordt het dan in de regel bepaald? M.a.w. is het een vast afgesproken percentage? Kan het bedrag fluctueren?
Onze kerk doet meer dan alleen geld geven, wij zamelen als gemeente ook goederen - kleding, voedsel, luiers, speelgoed, verzorgingsartikelen - in en geven dat gestructureerd aan de mensen die hier behoefte aan hebben.
Eveneens worden de krachten soms gebundeld met andere kerken hier om bijv een gezamenlijke maaltijd te organiseren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie