Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door eilander »

Dodo schreef:
TSD schreef:60 per week dus, maximaal een half uur werk. Neem de rest we even bij vwb sorteren van de munten, dan totaal een uurtje maximaal. Dat gaat behoorlijk snel hoor.
Dat is ook wel zo, het tellen gaat een stuk sneller dan met bonnetjes.
Die worden gewogen, en niet opnieuw gebruikt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Dodo schreef:
TSD schreef:60 per week dus, maximaal een half uur werk. Neem de rest we even bij vwb sorteren van de munten, dan totaal een uurtje maximaal. Dat gaat behoorlijk snel hoor.
Dat is ook wel zo, het tellen gaat een stuk sneller dan met bonnetjes.
Die worden gewogen, en niet opnieuw gebruikt.
Hoe werkt dat precies? Ik weet van een gemeente waar het wegen jarenlang misging, met alle gevolgen vandien.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door eilander »

Welke gevolgen? Het geld is al binnen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Jantje »

eilander schreef:Welke gevolgen? Het geld is al binnen.
De weegschaal was niet goed ingesteld, dus er werd te weinig geld berekend, dan dat er d.m.v. de bonnen binnen was gekomen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Dodo »

eilander schreef:
Dodo schreef:
TSD schreef:60 per week dus, maximaal een half uur werk. Neem de rest we even bij vwb sorteren van de munten, dan totaal een uurtje maximaal. Dat gaat behoorlijk snel hoor.
Dat is ook wel zo, het tellen gaat een stuk sneller dan met bonnetjes.
Die worden gewogen, en niet opnieuw gebruikt.
Hier worden ze geteld en dan weggegooid. Niet gewogen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
eilander schreef:Welke gevolgen? Het geld is al binnen.
De weegschaal was niet goed ingesteld, dus er werd te weinig geld berekend, dan dat er d.m.v. de bonnen binnen was gekomen.
Door bonnen komt geen geld binnen. Je kunt alleen bepalen welk deel van de collecte voor de kerk en wat voor de diaconie is, bijvoorbeeld. En ook moet je een keer een beslissing nemen over de niet ingezamelde bonnen.
Maar als ik bonnen ophaal en die vervolgens direct door de papiervernietiger doe, krijgt de kerk geen cent minder binnen.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Pioenroosje »

Volgens mij hoort het geld van de collectebonnen op een aparte rekening (derdengeldenrekening) te staan, en mag dat pas toegevoegd worden aan het eigen vermogen als de bonnen ook binnen zijn. Elke zoveel jaar wordt gekeken naar de missende bonnen, zoals die van jouw papiervernietiger, en wordt de derdengeldenrekening gecorrigeerd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door eilander »

Pioenroosje schreef:Volgens mij hoort het geld van de collectebonnen op een aparte rekening (derdengeldenrekening) te staan, en mag dat pas toegevoegd worden aan het eigen vermogen als de bonnen ook binnen zijn. Elke zoveel jaar wordt gekeken naar de missende bonnen, zoals die van jouw papiervernietiger, en wordt de derdengeldenrekening gecorrigeerd.
Dat je dit geld bij een notaris gaat stallen, lijkt me overdreven. Een afzonderlijke rekening natuurlijk niet, en daarom is jouw werkwijze voor het overige ook correct. Mijn eerdere opmerkingen zijn hiermee overigens mee in overeenstemming.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Pioenroosje »

Is een derdengeldenrekening per definitie bij de notaris? Dat wist ik niet. Dat lijkt me ook niet perse nodig. Maar bij mijn moeder in de gemeente staat er bij de betaling van de collectebonnen dat de rekening een derdengeldenrekening is.

Ik vond een vergelijkbare benaming bij deze gemeente: 6. Vreemd rekeningnummer bij iDEAL transacties voor collectebonnen?
Als u een iDEAL transactie doet, wordt het geld eerst naar een tussenrekening doorgeboekt (Currence en de betreffende bank, ING). Vervolgens gaat het geld naar de 'Stichting derden gelden rekening' van SKG Collect. Dus het betreft hier één van de vele iDEAL tussenrekeningen van de ING bank.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Jantje »

En iets daarin was fout gegaan bij het wegen in betreffende gemeente, omdat het verkeerd was gewogen. Daardoor werd er te weinig geld gegeven, dan in feite was opgehaald met de bonnen; ik geloof dat er geen tussenrekening bij betrokken was hoor. Er moest nog geld bijgelegd worden, vanuit de kerk, om het verschil kloppend te maken, als ik het goed heb begrepen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door refo »

Jantje schreef:
eilander schreef:Welke gevolgen? Het geld is al binnen.
De weegschaal was niet goed ingesteld, dus er werd te weinig geld berekend, dan dat er d.m.v. de bonnen binnen was gekomen.
Hier zeg je dat er minder werd berekend, dus dan is er over.
In Gouda hebben ze na een aantal jaar de populaire bon een andere kleur gegeven. Na een poosje kwam de oude kleur niet meer voor. Toen bleek dat er 30.000 euro over was. Dat is toen naar de kerkelijke kas gegaan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Jantje »

'Berekend' moet 'gegeven' zijn, inderdaad.

Ik meen dat het in de andere gemeente te kort was. Dus toen moest de kerk bijspringen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door TSD »

Jantje schreef:'Berekend' moet 'gegeven' zijn, inderdaad.

Ik meen dat het in de andere gemeente te kort was. Dus toen moest de kerk bijspringen.
Dat snap ik echt niet hoor, het wegen is een papieren kwestie en zorgt hooguit voor hoofdbrekers bij de administrateur omdat de tussenrekening een onlogisch saldo krijgt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door eilander »

TSD schreef:
Jantje schreef:'Berekend' moet 'gegeven' zijn, inderdaad.

Ik meen dat het in de andere gemeente te kort was. Dus toen moest de kerk bijspringen.
Dat snap ik echt niet hoor, het wegen is een papieren kwestie en zorgt hooguit voor hoofdbrekers bij de administrateur omdat de tussenrekening een onlogisch saldo krijgt.
Precies, dat is ook wat ik bedoel te zeggen. Een tekort kan er gewoon niet zijn, een overschot wel natuurlijk.
Ik hoop maar dat het verhaal niet helemaal juist tot ons is gekomen, want bij mij zouden er wel wat alarmbellen gaan rinkelen als ze bij ons een dergelijk verhaal zouden ophangen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Jantje »

Als er een bedrag uitgekeerd wordt wat te weinig is voor het gewogen aantal bonnen, kan dit toch wel?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie