Pagina 15 van 29

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 30 jun 2020, 18:34
door -DIA-
refo schreef:Alleen die 0,01% snap ik niet.
Dat is tot 3 cijfers achter de komma, als het vierde cijfer ook een nul is, krijg je hier dus 0,00 %

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 30 jun 2020, 18:55
door refo
-DIA- schreef:
refo schreef:Alleen die 0,01% snap ik niet.
Dat is tot 3 cijfers achter de komma, als het vierde cijfer ook een nul is, krijg je hier dus 0,00 %
Ja, dat snap ik. Maar als 7 een min van 0,01% is, was het vorig jaar 7,0007. Misschien hebben ze toen 7 exemplaren plus een reservewiel verkocht.

En Dacia is Roemeens/Frans, niet Italiaans. Hoort bij Renault.

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 30 jun 2020, 19:52
door -DIA-
refo schreef:
-DIA- schreef:
refo schreef:Alleen die 0,01% snap ik niet.
Dat is tot 3 cijfers achter de komma, als het vierde cijfer ook een nul is, krijg je hier dus 0,00 %
Ja, dat snap ik. Maar als 7 een min van 0,01% is, was het vorig jaar 7,0007. Misschien hebben ze toen 7 exemplaren plus een reservewiel verkocht.

En Dacia is Roemeens/Frans, niet Italiaans. Hoort bij Renault.
Dat klopt, Dacia was ooit een Roemeens staatsbedrijf dat vooral de Renault 8 en 12 maakte. Deze waren bedoeld voor met name Oost-Europa. Na de val van het communistisch systeem werden de oosteuropese merken vrijwel allemaal door westerse concerns overgenomen of ze verdwenen compleet. Zo waren er in in de DDR "merken" als Trabant en Wartburg. Het waren eigenlijk fantasienamen, want alles motorgebied viel in de DDR onder IFA, wat in later jaren ook als merk werd gebruikt. Deze auto's waren in feite de Oost-Duitse DKW (Audi) en BMW (dat later een poosje BME *(E van Eisenach) ging heten. Vervolgens werden de Oostduitse (en Oost-Europese) merken opgekocht door o.a. Volkswagen, die de productie van de Trabant meteen stopzette, hoewel er een kleine oplage Trabants is gemaakt met een VW Polo-motor. Maar het ging dus over Dacia. Die boedel heeft Renault helemaal overgenomen. Dat lag ook voor de hand, gezien het feit dat de al jaren zaken deden met Dacia en Dacia Renaults in licentie maakte. Dat 7 auto's toch een percentage van 0,01 % behalen heeft te maken met de weinig auto's die in het geheel verkocht werden. Als je een topjaar als 1999 ziet, dan moet je veel meer auto's verkopen om aan 0,01 % te komen. Ik heb de cijfers eens nagerekend, jaren geleden al. Dit, omdat ik in mijn statistieken clusters maakte. Daarvoor moest ik het totaal weten en het percentage opnieuw voor een cluster berekenen. Dan bleek wel dat er heel weinig fouten in de cijfers van de RDC zaten. Overigens zijn de cijfers van het Rai Documentatiecentrum voorlopige cijfers. Het jaar daarop krijg je pas de gevalideerde cijfers ten opzichte van de voorlopig nieuwe cijfers. De cijfers die op de website van Autoweek staan (daar zijn bovenstaande cijfers ook van) lijken me minder betrouwbaar. Ik ken hun bron niet, en ze wijken af van de cijfers van RDC (of Bovag-Rai). De laatste zijn wel betrouwbaar en worden dan ook jaarlijks gevalideerd, wat inhoudt dat de cijfers van dit jaar nog voorlopige cijfers zijn. Overigens zijn de correcties niet van heel grote betekenis, want zo krijg je al wel een goede indicatie hoe het er met de autoverkoop voorstaat.

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 30 jun 2020, 19:54
door Herman
refo schreef:Alleen die 0,01% snap ik niet.
Dat is het procentuele aandeel in de totale autoverkoop.

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 30 jun 2020, 19:58
door -DIA-
Herman schreef:
refo schreef:Alleen die 0,01% snap ik niet.
Dat is het procentuele aandeel in de totale autoverkoop.
Dat klopt. Je moet vanzelf het totaal eerst weten.

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 30 jun 2020, 20:24
door gallio
-DIA- schreef:
Herman schreef:
refo schreef:Alleen die 0,01% snap ik niet.
Dat is het procentuele aandeel in de totale autoverkoop.
Dat klopt. Je moet vanzelf het totaal eerst weten.
Ja, en welk nummer gebruik je daarvoor? Volgens mij moet het totaal aantal autos zo'n 1400 hoger zijn. Heb jij soms stiekum die 1400 autos verdonkermaand ?

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 30 jun 2020, 20:26
door Nathanaël
gallio schreef:
-DIA- schreef:
Herman schreef:
refo schreef:Alleen die 0,01% snap ik niet.
Dat is het procentuele aandeel in de totale autoverkoop.
Dat klopt. Je moet vanzelf het totaal eerst weten.
Ja, en welk nummer gebruik je daarvoor? Volgens mij moet het totaal aantal autos zo'n 1400 hoger zijn. Heb jij soms stiekum die 1400 autos verdonkermaand ?
Dat zijn vast 1400 sjoemeldiesels....

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 30 jun 2020, 20:39
door -DIA-
gallio schreef:
-DIA- schreef:
Herman schreef:
refo schreef:Alleen die 0,01% snap ik niet.
Dat is het procentuele aandeel in de totale autoverkoop.
Dat klopt. Je moet vanzelf het totaal eerst weten.
Ja, en welk nummer gebruik je daarvoor? Volgens mij moet het totaal aantal autos zo'n 1400 hoger zijn. Heb jij soms stiekum die 1400 autos verdonkermaand ?
Ik heb nu nog in het geheel niets berekend. Want de cijfers die ik hierboven zette zijn gewoon de cijfers zoals die op de website van Autoweek te vinden zijn.

Ik heb hier wel de totalen vanaf 1983 , dat geeft een indicatie hoeveel auto's per jaar er verkocht worden. Voor de duidelijkheid: de cijfers van het RDC zijn gevalideerd. De bron van Autoweek ken ik niet, maar het gaat meer om een indicatie:

2019 - 450.637
2018 - 447.367
2017 - 418.461
2016 - 385.259
2015 - 452.237
2014 - 390.402
2013 - 419.577
2012 - 501.898
2011 - 560.045
2010 - 484.432
2009 - 389.131
2008 - 499.811
2007 - 502.400
2006 - 479.355
2005 - 463.763
2004 - 484.370
2003 - 488.159
2002 - 510.744
2001 - 530.287
2000 - 597.625
1999 - 611.776
1998 - 543.056
1997 - 478.318
1996 - 473.473
1995 - 446.388
1994 - 433.913
1993 - 391.934
1992 - 491.970
1991 - 490.407
1990 - 502.704
1989 - 495.653
1988 - 482.617
1987 - 556.574
1986 - 560.411
1985 - 495.720
1984 - 461.391
1983 - 459.129

Ik zou de cijfers van 1968 t/m 1982 ook kunnen noemen, maar deze heb ik dus weer van Autoweek
Dan zien we hoe het jaar 1999 er uitspringt. Je ziet ook de inzinking van de economische crisis van 2008/2009. Jaren van boven de 500.000 mogen we best topjaren noemen. 1999 is de enige 600.000+
Ook is de teruggang van de autoverkoop van de laatste jaren wel goed te zien.

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 30 jun 2020, 21:19
door CvdW
-DIA- schreef:
2019 - 450.637
2018 - 447.367
2017 - 418.461
2016 - 385.259
2015 - 452.237
2014 - 390.402
2013 - 419.577
2012 - 501.898
2011 - 560.045
2010 - 484.432
2009 - 389.131
2008 - 499.811
2007 - 502.400
2006 - 479.355
2005 - 463.763
2004 - 484.370
2003 - 488.159
2002 - 510.744
2001 - 530.287
2000 - 597.625
1999 - 611.776
1998 - 543.056
1997 - 478.318
1996 - 473.473
1995 - 446.388
1994 - 433.913
1993 - 391.934
1992 - 491.970
1991 - 490.407
1990 - 502.704
1989 - 495.653
1988 - 482.617
1987 - 556.574
1986 - 560.411
1985 - 495.720
1984 - 461.391
1983 - 459.129

Ik zou de cijfers van 1968 t/m 1982 ook kunnen noemen, maar deze heb ik dus weer van Autoweek
Dan zien we hoe het jaar 1999 er uitspringt. Je ziet ook de inzinking van de economische crisis van 2008/2009. Jaren van boven de 500.000 mogen we best topjaren noemen. 1999 is de enige 600.000+
Ook is de teruggang van de autoverkoop van de laatste jaren wel goed te zien.
Volgens mij is het sinds 2016 sterk gestegen. Ongeveer 17%.

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 30 jun 2020, 22:04
door crossmountain
Er stond pas een artikel in het FD dat de Nederlandse auto's steeds ouder worden.
https://fd.nl/achtergrond/1346711/een-n ... t-subsidie
Ik vond het bijna ongeloofwaardig.
Stukje van het artikel:

Wie in Luxemburg rijdt, ziet het direct. De auto's die daar rondrijden zijn veel nieuwer dan die in Nederland. De gemiddelde leeftijd van een Luxemburgse auto is ruim zes jaar. In Nederland is die leeftijd opgelopen naar elf jaar.
'Ik grap weleens dat we meehobbelen met Albanië', zegt voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging, die de belangen van de Nederlandse autobranche vertegenwoordigt. Volgens hem is op Haagse ministeries ook het besef doorgedrongen dat het wagenpark moet verjongen. Dat kan door de aanschaf van nieuwe auto's aan te zwengelen.


En de grafiek bij het artikel spreekt boekdelen: In 2000 gemiddelde leeftijd 7 jaar en 2020 11 jaar.
Let wel gemiddeld! Dus als er per jaar gemiddeld 400-500.000 NIEUWE auto's bijkomen in Nederland dan staan daar 400-500.0000 auto's tegenover van minimaal 22 jaar oud om op gemiddeld 11 jaar te komen. Rijden er echt zoveel oude auto's rond? Ik weet dat auto's steeds beter worden en daardoor langer meegaan. Ik heb als ik in België, Frankrijk, Italië of Spanje ben ook niet de indruk dat het autopark daar veel nieuwe is.

@Dia als onbezoldigd blogger van Autoweek (was voor mij de onthulling van de eeuw, maar dat even terzijde), heb je daar een verklaring voor?

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 30 jun 2020, 23:13
door -DIA-
CvdW schreef:
-DIA- schreef:
2019 - 450.637
2018 - 447.367
2017 - 418.461
2016 - 385.259
2015 - 452.237
2014 - 390.402
2013 - 419.577
2012 - 501.898
2011 - 560.045
2010 - 484.432
2009 - 389.131
2008 - 499.811
2007 - 502.400
2006 - 479.355
2005 - 463.763
2004 - 484.370
2003 - 488.159
2002 - 510.744
2001 - 530.287
2000 - 597.625
1999 - 611.776
1998 - 543.056
1997 - 478.318
1996 - 473.473
1995 - 446.388
1994 - 433.913
1993 - 391.934
1992 - 491.970
1991 - 490.407
1990 - 502.704
1989 - 495.653
1988 - 482.617
1987 - 556.574
1986 - 560.411
1985 - 495.720
1984 - 461.391
1983 - 459.129

Ik zou de cijfers van 1968 t/m 1982 ook kunnen noemen, maar deze heb ik dus weer van Autoweek
Dan zien we hoe het jaar 1999 er uitspringt. Je ziet ook de inzinking van de economische crisis van 2008/2009. Jaren van boven de 500.000 mogen we best topjaren noemen. 1999 is de enige 600.000+
Ook is de teruggang van de autoverkoop van de laatste jaren wel goed te zien.
Volgens mij is het sinds 2016 sterk gestegen. Ongeveer 17%.
Ja, maar we moeten er wel erg in hebben dat er voor 2016 sprake was van een flinke, zelfs ongekende dip. Nu zou de vraag kunnen rijzen hoe ontwikkelt zich het na nu? In de eerste plaats geloof ik dat niemand dat kan zeggen, de autofabrikanten zouden het wel graag willen weten. Het kan weer een diepe dip worden. Opmerkelijk is het vrij radicaal veranderen van de auto. In de merkenlijst prijkt een tot voor enige jaren onbekend merk: Tesla. Die doet het, ik mag wel zeggen, bijzonder goed. De auto-industrie is wel bezig met andere energiebronnen. Ik weet niet of alles zo gladjes gaat verlopen naar elektrisch rijden. Nadelen zijn het beperkte aantal kilometers dat kan worden afgelegd. Verder lijkt me de techniek zoveel verschillend dat we wellicht van een revolutie moeten spreken. Oplaadpunten zijn er nog lang niet zoveel als benzinestations, en bovendien is dus zoals gezegd de actieradius veel kleiner. Of we (als de tijd nog wat langer blijft bestaan) weer op het niveau van 1999 komen lijkt me persoonlijk een twijfelachtige zaak. Maar het mag als bekend verondersteld worden dat ik de toekomst toch best somber inzie. Dat trekt toch door in alle terreinen. Het zou me niet verwonderen als de wereld eens een hoogtepunt heeft gehad, en wat de economie betreft geloof ik dat die wel eens zeer onverwacht geheel zou kunnen instorten. Wellicht wat offtopic maar op dit forum begrijpen we het hopelijk. En dat heeft niets met een pessimistische aard te maken maar met mijn wereldbeeld.

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 03 jul 2020, 22:56
door parsifal
Voor ons is het toch een Toyota Auris stationwagon geworden. Scheelt in verbruik, belasting en gewetensbezwaar :) en groot genoeg voor zoonlief en hondlief.

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 03 jul 2020, 23:05
door JvW
parsifal schreef:Voor ons is het toch een Toyota Auris stationwagon geworden. Scheelt in verbruik, belasting en gewetensbezwaar :) en groot genoeg voor zoonlief en hondlief.
Mooi! Heel veel plezierige en veilige kilometers gewenst!

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 31 okt 2020, 19:53
door Bertiel
Vanmiddag wezen kijken / rijden in golf variant 1.0tsi 115 pk uit 2016.
Wel redelijk verkocht door de rij ervaring en slechts 35000 km op de teller.
Iemand ervaring met deze versie?

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 31 okt 2020, 20:17
door Ambtenaar
Bertiel schreef:ik rij Citroen C3, eerste Franse auto. wil vanwege comfort eigenlijk nooit meer anders. Rij nu nog diesel, volgende zal benzene en/of electrisch worden. Diesel middeklasse lease is er pas als je meer dan 43000 km rijdt per jaar....
Geen Citroën meer?