Pagina 14 van 29

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 17 jun 2020, 14:37
door -DIA-
refo schreef: In de jaren 70 gingen we met ons gezin wel eens dagjes uit met een geleende VW-kever. Vader en moeder voorin, drie op de achterbank en twee kleintjes in de kattenbak. Als ik nu de kattenbak zie, denk ik wel eens: hoe ging dat?
Dat ging prima hoor! Ik herinner me ook dat onze neefjes in de kattenbak werden vervoerd. Veel zitcomfort zullen daar overigens niet zo gekend hebben. Maar het kon!

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 17 jun 2020, 15:06
door refo
-DIA- schreef:
refo schreef: In de jaren 70 gingen we met ons gezin wel eens dagjes uit met een geleende VW-kever. Vader en moeder voorin, drie op de achterbank en twee kleintjes in de kattenbak. Als ik nu de kattenbak zie, denk ik wel eens: hoe ging dat?
Dat ging prima hoor! Ik herinner me ook dat onze neefjes in de kattenbak werden vervoerd. Veel zitcomfort zullen daar overigens niet zo gekend hebben. Maar het kon!
En voorin was het niet veel beter. De kreukelzone, dat was jezelf. Nog een soort van geluk dat de motor achterin zat.

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 17 jun 2020, 15:13
door -DIA-
refo schreef:
-DIA- schreef:
refo schreef: In de jaren 70 gingen we met ons gezin wel eens dagjes uit met een geleende VW-kever. Vader en moeder voorin, drie op de achterbank en twee kleintjes in de kattenbak. Als ik nu de kattenbak zie, denk ik wel eens: hoe ging dat?
Dat ging prima hoor! Ik herinner me ook dat onze neefjes in de kattenbak werden vervoerd. Veel zitcomfort zullen daar overigens niet zo gekend hebben. Maar het kon!
En voorin was het niet veel beter. De kreukelzone, dat was jezelf. Nog een soort van geluk dat de motor achterin zat.
Tja.. maar dat was algemeen in de jaren 30. Airbags waren er niet... En ja, de eerste stootstangen zag je ergens in de jaren twintig verschijnen. De T-Fords kregen pas de laatste twee jaar van hun bestaan (1926-27), voor het eerst bumpers, of wat daarvoor moest doorgaan. En daar was nog iets wat we ons niet meer kunnen voorstellen: De eerste T-Fords konden niet achteruit rijden.... Zo zie je dat de ontwikkeling toch best snel is gegaan...

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 17 jun 2020, 22:18
door Rolf
Even terug naar de Opel Karl.
Dat was inderdaad de opvolger van de Agila B (na Agila A).
De Agila, ook vaak in gereden, heeft een hogere instap dan de Karl.
Ongeveer sep. 2019 is de productie vd Karl gestopt.
De productie vd uitvoering met schakelrobot is dec. 2018 gestopt.
Beëindiging houdt verband met milieu eisen.

Of er nog een opvolger komt nu PSA samen is gegaan met FCA, dat is onbekend.

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 17 jun 2020, 23:41
door -DIA-
Rolf schreef:Even terug naar de Opel Karl.
Dat was inderdaad de opvolger van de Agila B (na Agila A).
De Agila, ook vaak in gereden, heeft een hogere instap dan de Karl.
Ongeveer sep. 2019 is de productie vd Karl gestopt.
De productie vd uitvoering met schakelrobot is dec. 2018 gestopt.
Beëindiging houdt verband met milieu eisen.

Of er nog een opvolger komt nu PSA samen is gegaan met FCA, dat is onbekend.
Ik meende op de website van Autoweek gelezen te hebben dat deze auto's geen opvolger zouden krijgen. En is het een feit dat PSA is gefuseerd met FCA? Dan kon de oud FIAT-baas Angelli wel eens gelijk krijgen toen hij (zeker 10 jaar geleden) voorspelde dat er niet meer dan zes grote autoconcerns zouden overblijven...

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 18 jun 2020, 19:15
door Rolf
Inderdaad, zeer waarschijnlijk geen opvolger voor de Karl.
Er is echter een keer bericht verschenen over de Opel Carlos.
Fusie PSA - FCA definitief.
... zes grote autoconcerns .... Ontwikkelingskosten zijn zeer hoog.
Veel samenwerking. VW - Mercedes bus, Opel - Renault - Nissan bus, enz.

Agila A, Agila B en de Karl.
De Agilla A (tot 2007) was ca. 1,70 hoog, en hoge instap. Vaak in Suzuki 1.3 (niet zoals gemeld de Agila) gereden. Zit is heerlijk hoog.
Het was een automaat met koppelomvormer. De ervaring bracht tevens het besluit, zo'n automaat niet kopen.
Behoorlijke verliezen, en veel geluid. Maar wel een auto met goede gebruiksmogelijkheden.
De Agila B was ca. 1,60 m.
De Karl ca. 1,48 m, minder hoge instap, zit lager.

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 18 jun 2020, 19:53
door -DIA-
Rolf schreef:Inderdaad, zeer waarschijnlijk geen opvolger voor de Karl.
Er is echter een keer bericht verschenen over de Opel Carlos.
Fusie PSA - FCA definitief.
... zes grote autoconcerns .... Ontwikkelingskosten zijn zeer hoog.
Veel samenwerking. VW - Mercedes bus, Opel - Renault - Nissan bus, enz.

Agila A, Agila B en de Karl.
De Agilla A (tot 2007) was ca. 1,70 hoog, en hoge instap. Vaak in Suzuki 1.3 (niet zoals gemeld de Agila) gereden. Zit is heerlijk hoog.
Het was een automaat met koppelomvormer. De ervaring bracht tevens het besluit, zo'n automaat niet kopen.
Behoorlijke verliezen, en veel geluid.
De Agila B was ca. 1,60 m.
De Karl ca. 1,48 m, minder hoge instap, zit lager.
De automaat van deze wagens is me niet bekend. Wel wat andere weetjes die misschien beter op een autoforum thuishoren... Ik heb in het verleden (alweer een hele poos geleden) ook af en toe een bijdrage geschreven op het forum van AutoWeek. Dat is overigens de eerste maal dat ik dit hier openbaar meldt.. :)
De Suzuki Wagon R+ en later de Suzuki Splash waren gerebadgede Opels. Of eigenlijk andersom. GM had jarenlang een belang in Suzuki, zo zijn er veel gezamenlijke ontwerpen. De auto's werden vaak onder de merken Suzuki, Holden, Chevrolet enz. verkocht. Soms in dezelfde markt, zoals bij ons de duo's Agila/Wagon R+ en Agila/Splash. Een wat ongewone zaak, daar de auto's elkaar beconcurreerden. De voorganger van de hier zo bekende Suzuki Swift, (die hier eerst als SA310, en elders Cultus werd verkocht), en die ooit berucht werd als de auto die tegen de naald in Apeldoorn botste was in feite ook een gezamenlijk project met GM. Hij zou eigenlijk de Kadett C, internationaal gezien, opvolgen. Waarom hier van rebadging niets is gekomen is me niet bekend. Wel verscheen die onder de merken Chevrolet en Pontiac (beide Amerikaanse GM-merken)

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 18 jun 2020, 22:01
door Volontair
CvdW schreef:KZ-525-T. Rijdt heerlijk en mag verkocht worden. Ik ben toe aan een andere limousine.
Hebt u een leasebedrijf van auto's?

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 19 jun 2020, 15:23
door samanthi
Geen, die staat er niet bij.

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 29 jun 2020, 16:10
door Bertiel
m'n auto is door de keuring. Nog een jaartje en dan wil ik een andere.
Deze gaat dan aan de 240.000 km komen en dan komen meestal de kosten.
Zal denk ik wel een station worden, regeren is vooruit zien..
ZIjn er hier die ervaring hebben met een Peugeot 308 sw en een Renault Clio estate?
We zoeken een automaat op bezine.
Duitse autos (Ford, VW, Seat, Skoda) zijn toch wat minder in trek in verband met rugklachten.
Iemand nog een goeie aanrader voor een japaner?

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 29 jun 2020, 16:20
door JvW
Bertiel schreef:m'n auto is door de keuring. Nog een jaartje en dan wil ik een andere.
Deze gaat dan aan de 240.000 km komen en dan komen meestal de kosten.
Zal denk ik wel een station worden, regeren is vooruit zien..
ZIjn er hier die ervaring hebben met een Peugeot 308 sw en een Renault Clio estate?
We zoeken een automaat op bezine.
Duitse autos (Ford, VW, Seat, Skoda) zijn toch wat minder in trek in verband met rugklachten.
Iemand nog een goeie aanrader voor een japaner?
Met een Franse auto moet je het treffen. Er zitten goede exemplaren tussen, maar de kans op storingen in de electronica zijn behoorlijk. Ik heb twee keer een Renault Scenic gehad en beide keren opgeruimd vanwege de storingen. In mijn directe omgeving ook veel negatieve ervaring met de electronica van Renault (zowel met auto's van een jaar oud als met auto's met de nodige ervaring).
Bij de Duitse auto's is het een kwestie van de juiste stoelen. De Comfort stoelen voldoen bij mij prima. Ik heb ook snel rugklachten, maar met de Comfortstoelen van Volkswagen heb ik daar totaal geen last van (ongeveer 50K per jaar).
Qua comfort-stoelen, ruimte en kwaliteit: Volvo..... Koop bijvoorbeeld een V70 met wat ervaring en je kunt echt tijden vooruit is mijn ervaring.
Weinig storingen: Toyota, maar qua stoelen weet ik dat niet zo goed. Idem voor wat betreft Subaru.

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 29 jun 2020, 18:16
door Tiberius
Toyota heeft wel goede stoelen, al hangt het een beetje van het model af. De duurdere modellen hebben ook betere stoelen.
Maar als je serieuze rugklachten hebt en veel rijdt, kan je beter een Scheel stoel kopen. Die kan je meenemen naar je volgende auto.

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 29 jun 2020, 20:26
door JvW
Tiberius schreef:Toyota heeft wel goede stoelen, al hangt het een beetje van het model af. De duurdere modellen hebben ook betere stoelen.
Maar als je serieuze rugklachten hebt en veel rijdt, kan je beter een Scheel stoel kopen. Die kan je meenemen naar je volgende auto.
Klopt, kost wat maar dan heb je ook wat. In mijn Octavia van 2014 ook gehad en inderdaad geen rugpijn meer.

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 30 jun 2020, 17:27
door -DIA-
De autoverkopen zijn in vergelijking met vorig jaar enorm gekelderd 2020
Voor complete overzichten zie archief RAI-Bovag, en (niet altijd gevalideerd) op de website van Autoweek.

Ik heb de merken in wat groepjes verdeeld, Duits, waarvan in bezit van VW, Frans, Italiaans, Amerkaans, incl. Italiaans bezit, en Aziatisch (Japans en Koreaans).
Wie er wat in ziet mag het bekijken.

Een wat vreemde hobby van me statistiekjes bijhouden. Zo heb ik de autoverkoopcijfers vanaf 1968 kunnen achterhalen. Deze staan volgens mij nergens op internet, want het RDC begon in 1979 met het publiceren van de zogenaamde AA-statistieken. Ook bij het RDC zijn (na navraag) de cijfers van voor 1979 onbekend. De cijfers van 1968-1978 heb ik via tijdschriften destijds bewaard. :)

RANGLIJST Merken, Aantaal en procentueel aandeel in Nederland.
  • 1. Volkswagen 15.237 - 11,37 %
    2. Kia 11.273 - 8,41 %
    3. Peugeot 9.385 - 7,01 %
    4. Toyota 8.986 - 6,71 %
    5. Renault 7.918 - 5,91 %
    6. BMW 7.887 - 5,89 %
    7. Ford 7.819 - 5,84 %
    8. Opel 7.694 - 5,74 %
    9. Skoda 6.214 - 4,64 %
    10. Mercedes-Benz 5.882 - 4,39 %
    11. Volvo 5.188 3,87 %
    12 Citroën 4.678 - 3,49 %
    13. Hyundai 4.385 - 3,27 %
    14. Audi 4.252 - 3,17 %
    15. Seat 3.722 - 2,78 %
    16. Nissan 3.638 - 2,72 %
    17. Mini 3.069 - 2,29 %
    18. Suzuki 2.754 - 2,06 %
    19. Mazda 2.561 - 1,91 %
    20. Mitsubishi 2.203 - 1,64 %
    21. Tesla 2.102- 1,57 %
    22. Fiat 1.634 - 1,22 %
    23. Porsche 835 - 0,62 %
    24. Dacia 684 - 0,51 %
    25. Land Rover 633 - 0,47 %
    26. Honda 466 - 0,35 %
    27. Lexus 297 - 0,22 %
    28. MG 276 0,21 %
    29. DS 211 - 0,16 %
    30. Jaguar 211 0,16 %
    31. Jeep 145 - 0,11 %
    32. Subaru 142 - 0,11 %
    33. Alfa Romeo 111 - 0,08 %
    34. Smart 38 - 0,03 %
    35. Bentley 37 - 0,03 %
    36. Lamborghini 17 - 0,01 %
    37. Alpine 14 - 0,01 %
    38. Ferrari 14 - 0,01 %
    39. Aston Martin 11 - 0,01 %
    40. Polestar 8 - 0,01 %
    41. Maserati 7 - 0,01 %
    42. Morgan 5 - 0,00 %
    43. Rolls-Royce 4 - 0,00 %
Behorend tot Volkswagen AG
Overig Duits, incl. Duits bezit, als Mini, Rolls-Royce
Frans
Italiaans
Aziatisch
Amerikaans, incl. Italiaans bezit

Overig

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 30 jun 2020, 17:57
door refo
Alleen die 0,01% snap ik niet.