Samen met Simca/Chrysler werden o.a. de Matra Rancho, de Bagheera en de Murena. Ook de Renault Espace was afkomstig van Matra, maar Peugeot zag er niets in. Het project werd voor een prikje overgedaan aan Renault. Als Peugeot dát eens geweten had....!Ambtenaar schreef:Een paar jaar geleden in het Matra museum geweest. Ook zo’n Frans merk dat teloor is gegaan. Ze maakten op het laatst de Renault Avalanche in de oude Matra fabriek. Maar dat was ook geen succesverhaal.
Autoliefhebbers
Re: Autoliefhebbers
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Autoliefhebbers
Deze types betekenden bijna de ondergang van VW.-DIA- schreef:[...] De NSU K70 ging Volkswagen K70 heten. En daarmee beconcurreerde men in zekere mate de eigen (meer ouderweste) modellen van de Typ 4, de 411/412-serie.
Nog net op tijd kwamen ze met de Passat, de Polo en de Golf.
Re: Autoliefhebbers
Leuk om oude herinneringen op te halen. Zelf heb ik later in een Ford Scorpio gereden met stuur aan de andere kant.
- Maanenschijn
- Berichten: 4030
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Re: RE: Re: Autoliefhebbers
Mijn ouders reden een Simca 1501 stationwagen. Ik herinner me dat je de achterruit in achterklep moest draaien, waarna de achterklep naar beneden open ging.-DIA- schreef:Wie kent het merk Simca nog? Ik kan me nog herinneren dat dit merk in de top 5 meest verkochte automerken stond.
Of Austin, ooit de grootste autofabrikant van Europa, als we tenminste Groot-Brittannië bij Europa rekenen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: Autoliefhebbers
Dat klopt. Onze eerste auto was een VW Kever, maar die was toen (in 1972) al danig op z'n retour, maar nog wel de best verkochte VW. Pas in 1974 verscheen de Golf en een serie andere modellen als de Passat, de Polo, de Scirocco. Dit waren in feite helemaal geen VW's. VW had de techniek van NSU en Audi, want zelf hadden ze een achterhaalde techniek van luchtgekoelde boxermotoren, en dan alles achterin. Met de wende in 1974 ging alles van achteren naar voren.refo schreef:Deze types betekenden bijna de ondergang van VW.-DIA- schreef:[...] De NSU K70 ging Volkswagen K70 heten. En daarmee beconcurreerde men in zekere mate de eigen (meer ouderweste) modellen van de Typ 4, de 411/412-serie.
Nog net op tijd kwamen ze met de Passat, de Polo en de Golf.
En dan te bedenken dat men in 1964. toen men Audi kocht van Mercedes, geen interesse had in het merk Audi, maar enkel de fabriek wilden om meer Kevers te produceren. In feite is Audi hun redding geweest.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Autoliefhebbers
Omdat de reactie op C1, Opel Karl, enz. (in "Voorstellen") wat uitgebreid wordt, in dit topic.
Allereerst iets over het weer behalen van de rijbevoegdheid, ter verduidelijking.
Om met 1 hand en 1 been (beide links) dat te kunnen en te mogen doen moet allereerst een medische verklaring verkregen worden.
Dan rijles bij een speciaal daarop toegeruste rijschool (was Van Buuren opleidingen).
Drie maand les gehad in een aangepaste VW Polo.
De (vr.) rijinstructeur was daarin gespecialiseerd.
Met links gas geven en remmen (auto had schakel robot), wende snel.
Maar met 1 hand sturen, op een rotonde op het juiste tijdstip richting aangeven was moeilijker.
Het CBR heeft voor de 1-hands stuurtechniek een A4 waar de richtlijnen beschreven zijn.
Eis: "te allen tijd goede controle over het voertuig" en "te allen tijde adequaat kunnen ingrijpen bij onverwachte situaties".
In febr. 2019 was er een hernieuwde rijbevoegdheid.
Direct een Opel Karl besteld.
In dec 2018 was de keuze reeds gemaakt, m.b.v. familie.
Eerst een Corsa (toen nog E) geprobeerd. Deuren en achterklep te zwaar om makkelijk (op voorn. 1 been steunende) te kunnen openen en sluiten.
Toen een Opel Karl, dat ging wel goed. De Auto was bekend, zie review.
18 maart 2019 kon de auto bij Broekhuis, met aanpassingen (volgens richtlijnen van het CBR) opgehaald worden.
Kostprijs incl. aanpassingen, ca. €17.000,-.
A-segment
Terug naar Aygo, C1, enz.
Op internet was voor de eerste aanschaf in 2016 uitgebreid gezocht naar info op internet.
Daar kwam naar voren, de Karl is de top van het A-segment (ook duurder).
+ Zeer stil, tot 100 km/h is de motor niet te horen bij constante snelheden, op de snelweg bij 120 km/h, voorn. windgeruis.
+ goede wegligging
+ fijne motor, trekt ook bij weinig toeren
++ De schakel robot, werkt bijna perfect.
+ Veel opties, 7" scherm, cruise control, climatecontrol, en meer.
+ ruimte, meer dan concurrenten, 20 cm groter
+ Belasting en verzekering (All risk incl. noclaim gar., minder dan €400,-)
+/- Minder zuinig dan concurrenten
+/- zitpositie, minder dan in Corsa
- Behoorlijk duurder in aanschaf dan bijv. C1, 108 of Aygo.
- Enkele kleine details, o.a. geen koord tussen hoedenplank en klep.
Mijn idee, een auto uit het A-segment met de wens ook redelijk comfort, en langere afstanden mogelijk, dan is de Karl geschikt.
Alleen korte afstanden, comfort minder belangrijk, min. kosten, dan lijken mij concurrenten geschikter.
Allereerst iets over het weer behalen van de rijbevoegdheid, ter verduidelijking.
Om met 1 hand en 1 been (beide links) dat te kunnen en te mogen doen moet allereerst een medische verklaring verkregen worden.
Dan rijles bij een speciaal daarop toegeruste rijschool (was Van Buuren opleidingen).
Drie maand les gehad in een aangepaste VW Polo.
De (vr.) rijinstructeur was daarin gespecialiseerd.
Met links gas geven en remmen (auto had schakel robot), wende snel.
Maar met 1 hand sturen, op een rotonde op het juiste tijdstip richting aangeven was moeilijker.
Het CBR heeft voor de 1-hands stuurtechniek een A4 waar de richtlijnen beschreven zijn.
Eis: "te allen tijd goede controle over het voertuig" en "te allen tijde adequaat kunnen ingrijpen bij onverwachte situaties".
In febr. 2019 was er een hernieuwde rijbevoegdheid.
Direct een Opel Karl besteld.
In dec 2018 was de keuze reeds gemaakt, m.b.v. familie.
Eerst een Corsa (toen nog E) geprobeerd. Deuren en achterklep te zwaar om makkelijk (op voorn. 1 been steunende) te kunnen openen en sluiten.
Toen een Opel Karl, dat ging wel goed. De Auto was bekend, zie review.
18 maart 2019 kon de auto bij Broekhuis, met aanpassingen (volgens richtlijnen van het CBR) opgehaald worden.
Kostprijs incl. aanpassingen, ca. €17.000,-.
A-segment
Terug naar Aygo, C1, enz.
Op internet was voor de eerste aanschaf in 2016 uitgebreid gezocht naar info op internet.
Daar kwam naar voren, de Karl is de top van het A-segment (ook duurder).
+ Zeer stil, tot 100 km/h is de motor niet te horen bij constante snelheden, op de snelweg bij 120 km/h, voorn. windgeruis.
+ goede wegligging
+ fijne motor, trekt ook bij weinig toeren
++ De schakel robot, werkt bijna perfect.
+ Veel opties, 7" scherm, cruise control, climatecontrol, en meer.
+ ruimte, meer dan concurrenten, 20 cm groter
+ Belasting en verzekering (All risk incl. noclaim gar., minder dan €400,-)
+/- Minder zuinig dan concurrenten
+/- zitpositie, minder dan in Corsa
- Behoorlijk duurder in aanschaf dan bijv. C1, 108 of Aygo.
- Enkele kleine details, o.a. geen koord tussen hoedenplank en klep.
Mijn idee, een auto uit het A-segment met de wens ook redelijk comfort, en langere afstanden mogelijk, dan is de Karl geschikt.
Alleen korte afstanden, comfort minder belangrijk, min. kosten, dan lijken mij concurrenten geschikter.
Re: Autoliefhebbers
Mij viel ook op dat de Opel Karl een fijne auto is, zeker in zijn klasse. Hij is volgens mij min of meer de opvolger van de Opel Agila, die ik altijd een wat lomp wagentje vond.
Eigenlijk best wel jammer dat hier geen vervolg op komt. Wat mij betreft zou een Opel Karl B wel interessant lijken.
Eigenlijk best wel jammer dat hier geen vervolg op komt. Wat mij betreft zou een Opel Karl B wel interessant lijken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Autoliefhebbers
Lijkt me een interessante auto, ook voor tweedehands.
Re: Autoliefhebbers
Die moet je dan wel tweedehands kopen, want hij wordt niet meer geproduceerd. Een Opel Agila is tegenwoordig een leuk karretje, en handig voor wat oudere mensen, hij heeft een hogere instap. Mijn moeder heeft er toevallig eentje. Overigens is het dezelfde auto als de Suzuki Splash.-DIA- schreef:Mij viel ook op dat de Opel Karl een fijne auto is, zeker in zijn klasse. Hij is volgens mij min of meer de opvolger van de Opel Agila, die ik altijd een wat lomp wagentje vond.
Eigenlijk best wel jammer dat hier geen vervolg op komt. Wat mij betreft zou een Opel Karl B wel interessant lijken.
Re: Autoliefhebbers
Jammer dat ook de Agila en Splash niet meer geproduceerd worden!
Verstuurd vanaf mijn BAH2-W19 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn BAH2-W19 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Re: Autoliefhebbers
Dat was mijn eerste barreltje. Gekocht voor 75 gulden.-DIA- schreef:Onze eerste auto was een VW Kever, maar die was toen (in 1972) al danig op z'n retour, maar nog wel de best verkochte VW.
Mijn broer heeft er nog een andere motor ingezet, gekocht op een sloperij voor 50 gulden.
En toen er teveel mankementen kwamen, heb ik hem ten grave gedragen bij diezelfde sloperij, ik kreeg er nog 40 gulden voor.
Daarna heb ik alleen nog maar Japanse auto's gehad.
Ik heb nog nooit met pech gestaan.
Mijn zwager heeft een tijdje in een Sunbeam gereden. Dat merk was ook opeens niet meer.
En onze buurman had een Zastava, wie kent die nog
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Autoliefhebbers
Ik ken ze nog wel. Zo'n Käfer/Beetle voor 75 gulden! Hoe bestaat het! Zeker niet lang in gereden! Die kevers hadden wel een lief gezichtje, vergeleken met de grimmige gezichten die auto's van nu vaak tonen. Het grote pluspunt van de Kever was dat ie altijd startte, zelfs in de koude winter van 1979 toen bijna geen enkele auto meteen startte, dat was bij de Kever geen probleem. Het grote minpunt was de wegligging. De verhoudingen lagen totaal verkeerd in de Kever. De motor achterin en bagageruimte voorin. Als de bagageruimte leeg was kon je met storm maar beter niet de weg opgaan want je moest enorm goed het stuur vasthouden, en dan nog fladderde hij soms nog van de weg... Ik hoorde een verhaal van een kennis, dat hij op de provinciale weg tussen R. en N. gewoon een eind gevlogen had, compleet opgetild door de wind en verderop ongedeerd weer op de weg geraakt. Dit was wat te verhelpen door in de bagageruimte (voorin dus) en zware zak cement te deponeren. Dat gaf mear grip op de weg.... Maar goed, ondanks alle gebreken is de Kever wel de wereldkampioen geworden wat aantal geproduceerde wagens betreft.Mara schreef:Dat was mijn eerste barreltje. Gekocht voor 75 gulden.-DIA- schreef:Onze eerste auto was een VW Kever, maar die was toen (in 1972) al danig op z'n retour, maar nog wel de best verkochte VW.
Mijn broer heeft er nog een andere motor ingezet, gekocht op een sloperij voor 50 gulden.
En toen er teveel mankementen kwamen, heb ik hem ten grave gedragen bij diezelfde sloperij, ik kreeg er nog 40 gulden voor.
Daarna heb ik alleen nog maar Japanse auto's gehad.
Ik heb nog nooit met pech gestaan.
Mijn zwager heeft een tijdje in een Sunbeam gereden. Dat merk was ook opeens niet meer.
En onze buurman had een Zastava, wie kent die nog
Verder is Sunbeam gelijk met Simca in Chrysler en later dus Talbot/Peugeot opgegaan.
Zastava maakte vooral auto's in licentie van Fiat, en is na de val van het communistisch systeem ook in Fiat opgegaan. De latere wat meer ontwikkelde Zastava's noemden ze overigens Yugo, want het imago van Zastava was bepaald niet zo goed. Het was een merk, dat evenals Volga/Wolga/Scaldia vooral door CPN'ers werd gereden! Je moest immers je kameraden steunen in de strijd tegen het verwerpelijke kapitalisme!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Autoliefhebbers
Ik nam hem over van een collega die hem naar de sloop wilde brengen voor 75 euro.-DIA- schreef: Ik ken ze nog wel. Zo'n Käfer/Beetle voor 75 gulden! Hoe bestaat het! Zeker niet lang in gereden!
Ik had net mijn rijbewijs en dacht, prima om in te beginnen. Kan wat deukjes oplopen.
Nadat de andere motor er in zat heb ik er bijna anderhalf jaar mee gereden hoor.
Maar comfortabel was het niet. Ramen besloegen, eer dat het een beetje behaaglijk was, was ik al bijna op plaats van bestemming,
2 snelheden ruitenwissers, te langzaam of te snel.
Maar ik kreeg een andere baan, verder van huis dus ik vond het toen wijzer om een nieuwere auto te kopen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Autoliefhebbers
Je moet ook bedenken dat het ontwerp van de Kever uit de jaren 30 stamt. De eisen die men toen aan een goedkope auto voor het gezin stelde, want dat was het idee achter de Volkswagen, kun je natuurlijk niet meer vergelijken met de auto van nu. De Kever had een amateuristische ventilatie, en twee tochtraampjes die opengedraaid konden worden. Het geluid dat de Kever produceerde was ook zoiets: Typisch VW geluid, maar een conversatie op niveau was lastig bij het gedruis van het motorgeluid. Opzij bij de portieren had he van die lusjes, waar je je aan kon ophijsen en waren makkelijk voor het instijgen achterin, misschien? Ja, je stapte niet in een Kever, maar je steeg er in... Achterin-passagiers hadden her soms wel eens moeilijk, want een Kever bestond niet als 4-deurs. Het sturen was ook een Kunst dat soms wat kracht vereiste: Stuurbekrachtiging had men nooit van gehoord. Centrale portiervergrendeling was er niet, en het ergste was wel dat je jezelf buiten kon sluiten als je de portieren in het slot wierp en je had de sleutel nog in de auto!Mara schreef:Ik nam hem over van een collega die hem naar de sloop wilde brengen voor 75 euro.-DIA- schreef: Ik ken ze nog wel. Zo'n Käfer/Beetle voor 75 gulden! Hoe bestaat het! Zeker niet lang in gereden!
Ik had net mijn rijbewijs en dacht, prima om in te beginnen. Kan wat deukjes oplopen.
Nadat de andere motor er in zat heb ik er bijna anderhalf jaar mee gereden hoor.
Maar comfortabel was het niet. Ramen besloegen, eer dat het een beetje behaaglijk was, was ik al bijna op plaats van bestemming,
2 snelheden ruitenwissers, te langzaam of te snel.
Maar ik kreeg een andere baan, verder van huis dus ik vond het toen wijzer om een nieuwere auto te kopen.
Toen was de overstap naar de Golf 1, nu intussen alweer een klassieker, een geheel nieuwe ervaring in autorijden! Wat een luxe!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Autoliefhebbers
In de jaren 70 gingen we met ons gezin wel eens dagjes uit met een geleende VW-kever. Vader en moeder voorin, drie op de achterbank en twee kleintjes in de kattenbak. Als ik nu de kattenbak zie, denk ik wel eens: hoe ging dat?-DIA- schreef:Ik ken ze nog wel. Zo'n Käfer/Beetle voor 75 gulden! Hoe bestaat het! Zeker niet lang in gereden! Die kevers hadden wel een lief gezichtje, vergeleken met de grimmige gezichten die auto's van nu vaak tonen. Het grote pluspunt van de Kever was dat ie altijd startte, zelfs in de koude winter van 1979 toen bijna geen enkele auto meteen startte, dat was bij de Kever geen probleem. Het grote minpunt was de wegligging. De verhoudingen lagen totaal verkeerd in de Kever. De motor achterin en bagageruimte voorin. Als de bagageruimte leeg was kon je met storm maar beter niet de weg opgaan want je moest enorm goed het stuur vasthouden, en dan nog fladderde hij soms nog van de weg... Ik hoorde een verhaal van een kennis, dat hij op de provinciale weg tussen R. en N. gewoon een eind gevlogen had, compleet opgetild door de wind en verderop ongedeerd weer op de weg geraakt. Dit was wat te verhelpen door in de bagageruimte (voorin dus) en zware zak cement te deponeren. Dat gaf mear grip op de weg.... Maar goed, ondanks alle gebreken is de Kever wel de wereldkampioen geworden wat aantal geproduceerde wagens betreft.Mara schreef:Dat was mijn eerste barreltje. Gekocht voor 75 gulden.-DIA- schreef:Onze eerste auto was een VW Kever, maar die was toen (in 1972) al danig op z'n retour, maar nog wel de best verkochte VW.
Mijn broer heeft er nog een andere motor ingezet, gekocht op een sloperij voor 50 gulden.
En toen er teveel mankementen kwamen, heb ik hem ten grave gedragen bij diezelfde sloperij, ik kreeg er nog 40 gulden voor.
Daarna heb ik alleen nog maar Japanse auto's gehad.
Ik heb nog nooit met pech gestaan.
Mijn zwager heeft een tijdje in een Sunbeam gereden. Dat merk was ook opeens niet meer.
En onze buurman had een Zastava, wie kent die nog
Verder is Sunbeam gelijk met Simca in Chrysler en later dus Talbot/Peugeot opgegaan.
Zastava maakte vooral auto's in licentie van Fiat, en is na de val van het communistisch systeem ook in Fiat opgegaan. De latere wat meer ontwikkelde Zastava's noemden ze overigens Yugo, want het imago van Zastava was bepaald niet zo goed. Het was een merk, dat evenals Volga/Wolga/Scaldia vooral door CPN'ers werd gereden! Je moest immers je kameraden steunen in de strijd tegen het verwerpelijke kapitalisme!