Autoliefhebbers

Welke auto rijden jullie?

Mazda
2
2%
BMW
4
3%
Opel
15
13%
Volkswagen
20
17%
Volvo
10
8%
Ford
8
7%
Mercedes-Benz
4
3%
Renault
6
5%
Peugeot
4
3%
Overig
47
39%
 
Totaal aantal stemmen: 120

Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Ambtenaar »

Het had ook nog Studebaker, Simca of Ssangyong kunnen zijn. Maar ik rijd met zes sterren op mijn auto in plaats van eentje.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Nathanaël »

Ambtenaar schreef:Het had ook nog Studebaker, Simca of Ssangyong kunnen zijn. Maar ik rijd met zes sterren op mijn auto in plaats van eentje.
Of Singer, Scaldia of Steyr, maar ik dacht: laat ik de merken noemen die meer kans van slagen hebben :D
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef:Het had ook nog Studebaker, Simca of Ssangyong kunnen zijn. Maar ik rijd met zes sterren op mijn auto in plaats van eentje.
Subaru dus.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Autoliefhebbers

Bericht door -DIA- »

Wie kent het merk Simca nog? Ik kan me nog herinneren dat dit merk in de top 5 meest verkochte automerken stond.
Of Austin, ooit de grootste autofabrikant van Europa, als we tenminste Groot-Brittannië bij Europa rekenen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2942
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Autoliefhebbers

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:Wie kent het merk Simca nog? Ik kan me nog herinneren dat dit merk in de top 5 meest verkochte automerken stond.
Of Austin, ooit de grootste autofabrikant van Europa, als we tenminste Groot-Brittannië bij Europa rekenen.
Zeker, onze overbuurvrouw had er één. Het was een rode hatchback type. Haar man reed in een renault 30, hij was directeur bij Pechiney.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Autoliefhebbers

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:
-DIA- schreef:Wie kent het merk Simca nog? Ik kan me nog herinneren dat dit merk in de top 5 meest verkochte automerken stond.
Of Austin, ooit de grootste autofabrikant van Europa, als we tenminste Groot-Brittannië bij Europa rekenen.
Zeker, onze overbuurvrouw had er één. Het was een rode hatchback type. Haar man reed in een renault 30, hij was directeur bij Pechiney.
De 30 was rijkere uitvoering van de 20. De 20 was eigenlijk een "poor man 30"
Simca was met de 1100 wellicht een van de eerste merken die een hatchback op de weg zetten. Of misschien als goed fantaseren was de Renault R4 (niet verwarren met de 4CV) ook niet een soort van vroege hatschback? En zeker de 16. Voor zijn tijd een futuristische wagen.
SIMCA had in grote lijnen een ontstaansgeschiedenis als SEAT. Als een soort lokale Fiat. SIMCA voor Frankrijk en SEAT voor Spanje.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Tiberius »

Ik had heel wat jaartjes geleden een Simca 1307:

Afbeelding

Helaas waren de draagbalken rot.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Autoliefhebbers

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Ik had heel wat jaartjes geleden een Simca 1307:

Afbeelding

Helaas waren de draagbalken rot.
Dat was geen 100 % Simca. Deze was een product van Chrysler Europe. In Groot-Brittanië waren dat de voormalige merken van de Rootes Group, als Sunbeam, Hillman, enz. Dit hele boeltje stootte Chrysler af, en Peugeot kocht de boedel voor het symbolische bedrag van 1 Britse Pond of zo. Peugeot doopte al die merken om tot Talbot. Dit merk sloeg niet aan, werd opgeslokt door Peugeot. De laatste Talbot was de Peugeot 309. Een typeduiding kunnen we al zien dat dit model niet door Peugeot gepland was. Deze 309 was eerst bedoeld als Talbot. Een vreemd geval dus in de Peugeot-lijn. Net zoals de Volkswagen K70. Dat was in feite een NSU. Maar toen NSU werd ingelijfd door VW besloot men het merk niet te handhaven. De NSU K70 ging Volkswagen K70 heten. En daarmee beconcurreerde men in zekere mate de eigen (meer ouderweste) modellen van de Typ 4, de 411/412-serie.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Tiberius »

Het was wel een erg comfortabele en luxe auto; vergelijkbaar met het comfort van Franse auto's uit de jaren 80 van de vorige eeuw.
Nadeel was alleen - behalve die draagbalken - het hoge benzineverbruik.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Autoliefhebbers

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Het was wel een erg comfortabele en luxe auto. Nadeel was alleen - behalve die draagbalken - het hoge benzineverbruik.
Haha van techniek heb ik geen kaas gegeten. Ik meen dat destijds alle Franse auto's (en zelfs alles Zuid-Europese auto's) te boek stonden als roestbakken. Dat zal ook de reden zijn dat er bijna geen echte Simca's zijn overgebleven, als daar zijn de Aronde, de 1000, de 1100, de 1300-1500-serie...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Tiberius »

Ze roesten al in de folder, was destijds een bekend gezegde over die Zuid-Europese auto's. :)
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Autoliefhebbers

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Ze roesten al in de folder, was destijds een bekend gezegde over die Zuid-Europese auto's. :)
Precies, dat zal ook de reden zijn dat je bijna nooit meer een Renault 30 of 20 ziet. Ze zijn bijna allen vergaan door de tand des tijds. In musea overleven die modellen nog wel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Tiberius »

Die 1307 leek inderdaad veel op een Renault 20, in ieder geval uiterlijk.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Autoliefhebbers

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Die 1307 leek inderdaad veel op een Renault 20, in ieder geval uiterlijk.
Dat was de mode toen. In het voormalige oostblok is dit model zelfs gekopieerd door Lada en verwante staatsmerken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Ambtenaar »

Een paar jaar geleden in het Matra museum geweest. Ook zo’n Frans merk dat teloor is gegaan. Ze maakten op het laatst de Renault Avalanche in de oude Matra fabriek. Maar dat was ook geen succesverhaal.
Plaats reactie