Autoliefhebbers
Re: Autoliefhebbers
Even googelen, dan weet je waar het over gaat.
Re: Autoliefhebbers
Extreem olieverbruik heb ik eigenlijk alleen maar meegemaakt bij een Opel Zafira, die ik jarenlang reed. Daar moest zo'n beetje elke 7000 km. een liter olie in.
@Eilander: dat hoef je niet te peilen, hij geeft zelf een melding.
Nu rijd ik al weer een jaar of 7 Toyota Rav4 (verschillende exemplaren). Die gebruikt nauwelijks olie.
@Eilander: dat hoef je niet te peilen, hij geeft zelf een melding.
Nu rijd ik al weer een jaar of 7 Toyota Rav4 (verschillende exemplaren). Die gebruikt nauwelijks olie.
Re: Autoliefhebbers
Ik heb ooit een Mazda 1300 gehad. Die had een olieverbruik van 1 op 1000.Tiberius schreef:Extreem olieverbruik heb ik eigenlijk alleen maar meegemaakt bij een Opel Zafira, die ik jarenlang reed. Daar moest zo'n beetje elke 7000 km. een liter olie in.
Re: Autoliefhebbers
Dat is nog extremer.refo schreef:Ik heb ooit een Mazda 1300 gehad. Die had een olieverbruik van 1 op 1000.Tiberius schreef:Extreem olieverbruik heb ik eigenlijk alleen maar meegemaakt bij een Opel Zafira, die ik jarenlang reed. Daar moest zo'n beetje elke 7000 km. een liter olie in.
Re: Autoliefhebbers
HersteldHervormd schreef: Je kunt het zelf het beste ervaren. Rijd gewoon 2 km in een auto met een tsi blok, trek je de motorkap open en voel je eventjes een beetje. Pas op dat je niet je handen brand.
Ik vraag mij dan af: is dat een VW (VAG) probleem, of is dat een fundamenteel probleem bij gedownsizede motoren? Want bijna alle fabrikanten hebben kleine turbo motoren.HersteldHervormd schreef: Wat betreft diesels is dat wel iets minder erg. Maar het is wel nog steeds aanwezig. Over het algemeen zijn diesels natuurlijk degelijker als benzine.
Volkswagen heeft zoveel problemen en klachten bij TSI gehad. Erge motorschades bij een km stand van zegmaar 100.000 tot 120.000.
Daarnaast: je verwacht van een klein blokje inderdaad dat dat snel opwarmt. Dat is een van de redenen dat ze relatief zuinig zijn: je rijdt niet zo lang met een koude motor.
Wat is normaal? Daar dachten ze in 1980 ook heel anders over dan in 1950. Toen vonden sommigen 90 pk uit een 1600 cc ook teveel van het goede.HersteldHervormd schreef: Het is toch ook niet normaal hoeveel pk's er uit een 1000 cc 3 cillinder bijvoorbeeld word gehaald?
Voor de goede orde: ik denk ook dat de huidige kleine motortjes niet zo lang mee zullen gaan als de vorige generatie. De vraag is alleen, of dat heel erg is (houdt de carrosserie van de huidige generatie het dan wél zo lang uit?).
- Maanenschijn
- Berichten: 4080
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Re: Autoliefhebbers
Ik heb een 3tal auto's.
Volvo xc70 uit 2005, Diesel D5 motor met bijna 400.000 km op de teller. Olieverbruik nihil.
Renault Secnic uit 2000, Benzine 1.6, ca. 225.000 km, olieverbruik nihil.
Toyota Aygo uit 2010, benzine 1.0, ca. 200.000 km, olieverbruik bijvullen elke 5000 km.
De Japanner is bij mij de dronkaard.
Volvo xc70 uit 2005, Diesel D5 motor met bijna 400.000 km op de teller. Olieverbruik nihil.
Renault Secnic uit 2000, Benzine 1.6, ca. 225.000 km, olieverbruik nihil.
Toyota Aygo uit 2010, benzine 1.0, ca. 200.000 km, olieverbruik bijvullen elke 5000 km.
De Japanner is bij mij de dronkaard.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: RE: Re: Autoliefhebbers
Ik heb nog een Peugeot 206 uit 2003, al 5 jaar niet naar de olie gekeken, ook niet door de garage want alleen APK. De oude auto's doen het toch wat beter denk ik.Tiberius schreef:Dat is nog extremer.refo schreef:Ik heb ooit een Mazda 1300 gehad. Die had een olieverbruik van 1 op 1000.Tiberius schreef:Extreem olieverbruik heb ik eigenlijk alleen maar meegemaakt bij een Opel Zafira, die ik jarenlang reed. Daar moest zo'n beetje elke 7000 km. een liter olie in.
Re: RE: Re: Autoliefhebbers
Ik ga er bij de APK, tenminste gebeurt bij mij wel, dat de garage echt wel even naar de niveau's van de vloeistoffen kijkt.ejvl schreef:Ik heb nog een Peugeot 206 uit 2003, al 5 jaar niet naar de olie gekeken, ook niet door de garage want alleen APK. De oude auto's doen het toch wat beter denk ik.Tiberius schreef:Dat is nog extremer.refo schreef:Ik heb ooit een Mazda 1300 gehad. Die had een olieverbruik van 1 op 1000.Tiberius schreef:Extreem olieverbruik heb ik eigenlijk alleen maar meegemaakt bij een Opel Zafira, die ik jarenlang reed. Daar moest zo'n beetje elke 7000 km. een liter olie in.
Re: Autoliefhebbers
Olieverbruik hangt van heel veel factoren af. Zelf heb ik in aardig wat (lease-) auto's gereden, eigenlijk alleen bij een Opel (Astra, benzine, ongeveer 2005) moest er regelmatig olie bij. Maar dat werd een stuk beter toen er synthetische olie in zat. Dat is wel duurder, maar scheelde voor die auto een heleboel. Wellicht een aanrader voor alle oliebijvullers hier.
Re: RE: Re: RE: Re: Autoliefhebbers
Alleen een APK niet, dan moet je het met een beurt combineren.Zeeuw schreef:Ik ga er bij de APK, tenminste gebeurt bij mij wel, dat de garage echt wel even naar de niveau's van de vloeistoffen kijkt.ejvl schreef:Ik heb nog een Peugeot 206 uit 2003, al 5 jaar niet naar de olie gekeken, ook niet door de garage want alleen APK. De oude auto's doen het toch wat beter denk ik.Tiberius schreef:Dat is nog extremer.refo schreef: Ik heb ooit een Mazda 1300 gehad. Die had een olieverbruik van 1 op 1000.
Re: RE: Re: RE: Re: Autoliefhebbers
Ik heb een garage, waar ik al jaren kom. Die nemen dit gewoon als service mee. Het is uiteraard aan mij om dan te vinden dat het moet worden bijgevuld, maar ik hoor wel graag hoe het ermee staat.ejvl schreef:
Alleen een APK niet, dan moet je het met een beurt combineren.
-
- Berichten: 4609
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Autoliefhebbers
ik heb de laatste 4 autos nooit naar m'n oliepeil gekeken.
Heb nu een C3 met 205000 km, nog nooit geen druppel (zelf) bijgevuld
Heb nu een C3 met 205000 km, nog nooit geen druppel (zelf) bijgevuld
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
- Berichten: 6095
- Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20
Re: Autoliefhebbers
Met alleen een beetje googelen ben je er echt niet hoor. Maargoed, google jij maar en dan mag je het zeggen.refo schreef:Even googelen, dan weet je waar het over gaat.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
-
- Berichten: 6095
- Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20
Re: Autoliefhebbers
Ja dat vraag ik me ook af. Het probleem zit hem ook gewoon in de emissie. Het is voor veel automerken nu belangrijker om een bepaald verbruik en uitstoot te hebben, dan dat ze kwaliteit neerzetten. Er word dus bezuinigd op materialen, want de degelijke materialen zijn natuurlijk allemaal te zwaar. Maar dus ook motorisch wordt de motor zo efficiënt afgesteld dat er een zo goed mogelijk verbruik uitkomen, ten koste van de kwaliteit.Marco schreef:HersteldHervormd schreef: Je kunt het zelf het beste ervaren. Rijd gewoon 2 km in een auto met een tsi blok, trek je de motorkap open en voel je eventjes een beetje. Pas op dat je niet je handen brand.Ik vraag mij dan af: is dat een VW (VAG) probleem, of is dat een fundamenteel probleem bij gedownsizede motoren? Want bijna alle fabrikanten hebben kleine turbo motoren.HersteldHervormd schreef: Wat betreft diesels is dat wel iets minder erg. Maar het is wel nog steeds aanwezig. Over het algemeen zijn diesels natuurlijk degelijker als benzine.
Volkswagen heeft zoveel problemen en klachten bij TSI gehad. Erge motorschades bij een km stand van zegmaar 100.000 tot 120.000.
Daarnaast: je verwacht van een klein blokje inderdaad dat dat snel opwarmt. Dat is een van de redenen dat ze relatief zuinig zijn: je rijdt niet zo lang met een koude motor.Wat is normaal? Daar dachten ze in 1980 ook heel anders over dan in 1950. Toen vonden sommigen 90 pk uit een 1600 cc ook teveel van het goede.HersteldHervormd schreef: Het is toch ook niet normaal hoeveel pk's er uit een 1000 cc 3 cillinder bijvoorbeeld word gehaald?
Voor de goede orde: ik denk ook dat de huidige kleine motortjes niet zo lang mee zullen gaan als de vorige generatie. De vraag is alleen, of dat heel erg is (houdt de carrosserie van de huidige generatie het dan wél zo lang uit?).
En het probleem is dat de automerken wel mee moeten gaan in het duurzame beleid, want anders verliezen ze gewoon hun rechten om überhaupt auto's te mogen fabriceren. Ik vermoed dat veel bedrijven het erg vervelend vinden dat ze dus verplicht minder kwaliteit verkopen. Aan de andere kant, het zijn professionals, dus ze moeten ook mee kunnen bewegen met de tijd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com