Autoliefhebbers

Welke auto rijden jullie?

Mazda
2
2%
BMW
4
3%
Opel
15
13%
Volkswagen
20
17%
Volvo
10
8%
Ford
8
7%
Mercedes-Benz
4
3%
Renault
6
5%
Peugeot
4
3%
Overig
47
39%
 
Totaal aantal stemmen: 120

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Autoliefhebbers

Bericht door refo »

Even googelen, dan weet je waar het over gaat.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Tiberius »

Extreem olieverbruik heb ik eigenlijk alleen maar meegemaakt bij een Opel Zafira, die ik jarenlang reed. Daar moest zo'n beetje elke 7000 km. een liter olie in.
@Eilander: dat hoef je niet te peilen, hij geeft zelf een melding.
Nu rijd ik al weer een jaar of 7 Toyota Rav4 (verschillende exemplaren). Die gebruikt nauwelijks olie.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Autoliefhebbers

Bericht door refo »

Tiberius schreef:Extreem olieverbruik heb ik eigenlijk alleen maar meegemaakt bij een Opel Zafira, die ik jarenlang reed. Daar moest zo'n beetje elke 7000 km. een liter olie in.
Ik heb ooit een Mazda 1300 gehad. Die had een olieverbruik van 1 op 1000.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
Tiberius schreef:Extreem olieverbruik heb ik eigenlijk alleen maar meegemaakt bij een Opel Zafira, die ik jarenlang reed. Daar moest zo'n beetje elke 7000 km. een liter olie in.
Ik heb ooit een Mazda 1300 gehad. Die had een olieverbruik van 1 op 1000.
Dat is nog extremer.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Marco »

HersteldHervormd schreef: Je kunt het zelf het beste ervaren. Rijd gewoon 2 km in een auto met een tsi blok, trek je de motorkap open en voel je eventjes een beetje. Pas op dat je niet je handen brand.
HersteldHervormd schreef: Wat betreft diesels is dat wel iets minder erg. Maar het is wel nog steeds aanwezig. Over het algemeen zijn diesels natuurlijk degelijker als benzine.

Volkswagen heeft zoveel problemen en klachten bij TSI gehad. Erge motorschades bij een km stand van zegmaar 100.000 tot 120.000.
Ik vraag mij dan af: is dat een VW (VAG) probleem, of is dat een fundamenteel probleem bij gedownsizede motoren? Want bijna alle fabrikanten hebben kleine turbo motoren.
Daarnaast: je verwacht van een klein blokje inderdaad dat dat snel opwarmt. Dat is een van de redenen dat ze relatief zuinig zijn: je rijdt niet zo lang met een koude motor.
HersteldHervormd schreef: Het is toch ook niet normaal hoeveel pk's er uit een 1000 cc 3 cillinder bijvoorbeeld word gehaald?
Wat is normaal? Daar dachten ze in 1980 ook heel anders over dan in 1950. Toen vonden sommigen 90 pk uit een 1600 cc ook teveel van het goede.

Voor de goede orde: ik denk ook dat de huidige kleine motortjes niet zo lang mee zullen gaan als de vorige generatie. De vraag is alleen, of dat heel erg is (houdt de carrosserie van de huidige generatie het dan wél zo lang uit?).
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4072
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Maanenschijn »

Ik heb een 3tal auto's.

Volvo xc70 uit 2005, Diesel D5 motor met bijna 400.000 km op de teller. Olieverbruik nihil.

Renault Secnic uit 2000, Benzine 1.6, ca. 225.000 km, olieverbruik nihil.

Toyota Aygo uit 2010, benzine 1.0, ca. 200.000 km, olieverbruik bijvullen elke 5000 km.

De Japanner is bij mij de dronkaard.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Autoliefhebbers

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef:
refo schreef:
Tiberius schreef:Extreem olieverbruik heb ik eigenlijk alleen maar meegemaakt bij een Opel Zafira, die ik jarenlang reed. Daar moest zo'n beetje elke 7000 km. een liter olie in.
Ik heb ooit een Mazda 1300 gehad. Die had een olieverbruik van 1 op 1000.
Dat is nog extremer.
Ik heb nog een Peugeot 206 uit 2003, al 5 jaar niet naar de olie gekeken, ook niet door de garage want alleen APK. De oude auto's doen het toch wat beter denk ik.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Autoliefhebbers

Bericht door Zeeuw »

ejvl schreef:
Tiberius schreef:
refo schreef:
Tiberius schreef:Extreem olieverbruik heb ik eigenlijk alleen maar meegemaakt bij een Opel Zafira, die ik jarenlang reed. Daar moest zo'n beetje elke 7000 km. een liter olie in.
Ik heb ooit een Mazda 1300 gehad. Die had een olieverbruik van 1 op 1000.
Dat is nog extremer.
Ik heb nog een Peugeot 206 uit 2003, al 5 jaar niet naar de olie gekeken, ook niet door de garage want alleen APK. De oude auto's doen het toch wat beter denk ik.
Ik ga er bij de APK, tenminste gebeurt bij mij wel, dat de garage echt wel even naar de niveau's van de vloeistoffen kijkt.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Marco »

Olieverbruik hangt van heel veel factoren af. Zelf heb ik in aardig wat (lease-) auto's gereden, eigenlijk alleen bij een Opel (Astra, benzine, ongeveer 2005) moest er regelmatig olie bij. Maar dat werd een stuk beter toen er synthetische olie in zat. Dat is wel duurder, maar scheelde voor die auto een heleboel. Wellicht een aanrader voor alle oliebijvullers hier.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Autoliefhebbers

Bericht door ejvl »

Zeeuw schreef:
ejvl schreef:
Tiberius schreef:
refo schreef: Ik heb ooit een Mazda 1300 gehad. Die had een olieverbruik van 1 op 1000.
Dat is nog extremer.
Ik heb nog een Peugeot 206 uit 2003, al 5 jaar niet naar de olie gekeken, ook niet door de garage want alleen APK. De oude auto's doen het toch wat beter denk ik.
Ik ga er bij de APK, tenminste gebeurt bij mij wel, dat de garage echt wel even naar de niveau's van de vloeistoffen kijkt.
Alleen een APK niet, dan moet je het met een beurt combineren.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: RE: Re: Autoliefhebbers

Bericht door Zeeuw »

ejvl schreef:
Alleen een APK niet, dan moet je het met een beurt combineren.
Ik heb een garage, waar ik al jaren kom. Die nemen dit gewoon als service mee. Het is uiteraard aan mij om dan te vinden dat het moet worden bijgevuld, maar ik hoor wel graag hoe het ermee staat.
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Bertiel »

ik heb de laatste 4 autos nooit naar m'n oliepeil gekeken.
Heb nu een C3 met 205000 km, nog nooit geen druppel (zelf) bijgevuld
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Autoliefhebbers

Bericht door HersteldHervormd »

refo schreef:Even googelen, dan weet je waar het over gaat.
Met alleen een beetje googelen ben je er echt niet hoor. Maargoed, google jij maar en dan mag je het zeggen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Autoliefhebbers

Bericht door HersteldHervormd »

Marco schreef:
HersteldHervormd schreef: Je kunt het zelf het beste ervaren. Rijd gewoon 2 km in een auto met een tsi blok, trek je de motorkap open en voel je eventjes een beetje. Pas op dat je niet je handen brand.
HersteldHervormd schreef: Wat betreft diesels is dat wel iets minder erg. Maar het is wel nog steeds aanwezig. Over het algemeen zijn diesels natuurlijk degelijker als benzine.

Volkswagen heeft zoveel problemen en klachten bij TSI gehad. Erge motorschades bij een km stand van zegmaar 100.000 tot 120.000.
Ik vraag mij dan af: is dat een VW (VAG) probleem, of is dat een fundamenteel probleem bij gedownsizede motoren? Want bijna alle fabrikanten hebben kleine turbo motoren.
Daarnaast: je verwacht van een klein blokje inderdaad dat dat snel opwarmt. Dat is een van de redenen dat ze relatief zuinig zijn: je rijdt niet zo lang met een koude motor.
HersteldHervormd schreef: Het is toch ook niet normaal hoeveel pk's er uit een 1000 cc 3 cillinder bijvoorbeeld word gehaald?
Wat is normaal? Daar dachten ze in 1980 ook heel anders over dan in 1950. Toen vonden sommigen 90 pk uit een 1600 cc ook teveel van het goede.

Voor de goede orde: ik denk ook dat de huidige kleine motortjes niet zo lang mee zullen gaan als de vorige generatie. De vraag is alleen, of dat heel erg is (houdt de carrosserie van de huidige generatie het dan wél zo lang uit?).
Ja dat vraag ik me ook af. Het probleem zit hem ook gewoon in de emissie. Het is voor veel automerken nu belangrijker om een bepaald verbruik en uitstoot te hebben, dan dat ze kwaliteit neerzetten. Er word dus bezuinigd op materialen, want de degelijke materialen zijn natuurlijk allemaal te zwaar. Maar dus ook motorisch wordt de motor zo efficiënt afgesteld dat er een zo goed mogelijk verbruik uitkomen, ten koste van de kwaliteit.

En het probleem is dat de automerken wel mee moeten gaan in het duurzame beleid, want anders verliezen ze gewoon hun rechten om überhaupt auto's te mogen fabriceren. Ik vermoed dat veel bedrijven het erg vervelend vinden dat ze dus verplicht minder kwaliteit verkopen. Aan de andere kant, het zijn professionals, dus ze moeten ook mee kunnen bewegen met de tijd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie