Grote vreugden

HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Grote vreugden

Bericht door HersteldHervormd »

parsifal schreef:
HersteldHervormd schreef:
Habitat schreef: Deze vrouw heeft toch echt gedweept met fascistisch gedachtengoed. Maar goed, dat noemt ze nu een jeugdzonde. Laten we kijken wat ze kan brengen voor haar land.
Fascist en tegelijk rechts-radicaal!?
Veel facistischer dan Mussolini wordt het niet. Die kwam zo'n beetje met de naam. En ja deze vrouw heeft daar inderdaad mee gedweept. De rechts-links scheiding is in het algemeen taalgebruik niet zo economisch meer.
Ik ben het wel met je eens, maar extreem rechts is wel vaak een sticker die je liever niet wil krijgen. Het heeft een enorme negatieve lading, en daarom gebruikt de NOS het, ten onrechte.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Grote vreugden

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef:
HersteldHervormd schreef:
Habitat schreef: Deze vrouw heeft toch echt gedweept met fascistisch gedachtengoed. Maar goed, dat noemt ze nu een jeugdzonde. Laten we kijken wat ze kan brengen voor haar land.
Fascist en tegelijk rechts-radicaal!?
Veel facistischer dan Mussolini wordt het niet. Die kwam zo'n beetje met de naam. En ja deze vrouw heeft daar inderdaad mee gedweept. De rechts-links scheiding is in het algemeen taalgebruik niet zo economisch meer.
Kun je concreet worden? Want lettend op de huidige definities ben ik ook facist, racist en nog allerlei *isme's erbij. Ik beschouw het onderhand maar als een geuzenaam.
Waarin is zij facistisch? Google leert mij "Het fascisme is genoemd naar haar oorspronkelijke verschijningsvorm in Italië in de jaren dertig. Het werd een algemenere aanduiding van een ideologie die massaliteit, menselijke ongelijkheid, absoluut leiderschap, streven naar macht en nationalisme verheerlijkt".

Wanneer worden dingen onjuist?
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Grote vreugden

Bericht door Nasrani »

Wim Anker schreef:
Mannetje schreef:
Wim Anker schreef:de overwinning van Meloni.
Wat maakt dat je daar zo blij mee bent?
Veel waarden en normen die een christen ook heeft.
In toespraken zegt ze dat ook. Tegelijk is dan de praktijk dat ze zelf niet is getrouwd, maar samenwoont. Dat komt wel tegenstrijdig over als je vindt dat het gezin de hoeksteen van de samenleving is. Dan kan het overkomen dat met mooie woorden je mensen probeert te winnen en het dus allemaal maar politiek is en niet iets is wat je diepste overtuiging is.

Maar waar ik oprecht benieuwd naar ben is waarom in de gereformeerde gezindte we zo gevoelig zijn voor dit soort politici? Dat zie je in Nederland ook. Ze hebben een paar standpunten die het goed doen in de gezindte en dan vallen we bijna als een blok voor hen. Terwijl andere minder bekende standpunten zo tegen de Bijbel kunnen ingaan.
Heeft dat te maken met vasthouden aan bepaalde zekerheden die op de toch staan? Is het veiligheid en een gerust leven proberen te behouden in deze maatschappij waarin zoveel Bijbelse normen en waarden onder druk staan en niet meer veilig zijn?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Grote vreugden

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:
parsifal schreef:
HersteldHervormd schreef:
Habitat schreef: Deze vrouw heeft toch echt gedweept met fascistisch gedachtengoed. Maar goed, dat noemt ze nu een jeugdzonde. Laten we kijken wat ze kan brengen voor haar land.
Fascist en tegelijk rechts-radicaal!?
Veel facistischer dan Mussolini wordt het niet. Die kwam zo'n beetje met de naam. En ja deze vrouw heeft daar inderdaad mee gedweept. De rechts-links scheiding is in het algemeen taalgebruik niet zo economisch meer.
Kun je concreet worden? Want lettend op de huidige definities ben ik ook facist, racist en nog allerlei *isme's erbij. Ik beschouw het onderhand maar als een geuzenaam.
Waarin is zij facistisch? Google leert mij "Het fascisme is genoemd naar haar oorspronkelijke verschijningsvorm in Italië in de jaren dertig. Het werd een algemenere aanduiding van een ideologie die massaliteit, menselijke ongelijkheid, absoluut leiderschap, streven naar macht en nationalisme verheerlijkt".

Wanneer worden dingen onjuist?
Ik ben geen fan van het woord "facisme". Maar als iemand een facist was dan was het Mussolini natuurlijk en Meloni heeft in een interview Mussolini positief neer gezet. Het is lang geleden en ze is er deels op terug gekomen, maar de associatie met facisme is niet vergezocht. Ik heb niet het idee dat Meloni perse facistisch is, net als de Sverige Demokraterna in Zweden dat niet echt zijn, maar ook bij die politieke partij is de assocatie op grond van het verleden makkelijk gemaakt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Grote vreugden

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef:
Wim Anker schreef:
parsifal schreef:
HersteldHervormd schreef:
Fascist en tegelijk rechts-radicaal!?
Veel facistischer dan Mussolini wordt het niet. Die kwam zo'n beetje met de naam. En ja deze vrouw heeft daar inderdaad mee gedweept. De rechts-links scheiding is in het algemeen taalgebruik niet zo economisch meer.
Kun je concreet worden? Want lettend op de huidige definities ben ik ook facist, racist en nog allerlei *isme's erbij. Ik beschouw het onderhand maar als een geuzenaam.
Waarin is zij facistisch? Google leert mij "Het fascisme is genoemd naar haar oorspronkelijke verschijningsvorm in Italië in de jaren dertig. Het werd een algemenere aanduiding van een ideologie die massaliteit, menselijke ongelijkheid, absoluut leiderschap, streven naar macht en nationalisme verheerlijkt".

Wanneer worden dingen onjuist?
Ik ben geen fan van het woord "facisme". Maar als iemand een facist was dan was het Mussolini natuurlijk en Meloni heeft in een interview Mussolini positief neer gezet. Het is lang geleden en ze is er deels op terug gekomen, maar de associatie met facisme is niet vergezocht. Ik heb niet het idee dat Meloni perse facistisch is, net als de Sverige Demokraterna in Zweden dat niet echt zijn, maar ook bij die politieke partij is de assocatie op grond van het verleden makkelijk gemaakt.
Prima hoor. Dus jij bent geen voorstander van het woord "facisme" maar omdat het nu eenmaal een makkelijke associatie is doe je het toch maar? Waarom dan het label facisme als de mennig is dat het niet facistich is?

p.s. Grappig overigens dat er geen enkel! inhoudelijk antwoord komt.......
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Grote vreugden

Bericht door Wim Anker »

Nasrani schreef:
Wim Anker schreef:
Mannetje schreef:
Wim Anker schreef:de overwinning van Meloni.
Wat maakt dat je daar zo blij mee bent?
Veel waarden en normen die een christen ook heeft.
In toespraken zegt ze dat ook. Tegelijk is dan de praktijk dat ze zelf niet is getrouwd, maar samenwoont. Dat komt wel tegenstrijdig over als je vindt dat het gezin de hoeksteen van de samenleving is. Dan kan het overkomen dat met mooie woorden je mensen probeert te winnen en het dus allemaal maar politiek is en niet iets is wat je diepste overtuiging is.

Maar waar ik oprecht benieuwd naar ben is waarom in de gereformeerde gezindte we zo gevoelig zijn voor dit soort politici? Dat zie je in Nederland ook. Ze hebben een paar standpunten die het goed doen in de gezindte en dan vallen we bijna als een blok voor hen. Terwijl andere minder bekende standpunten zo tegen de Bijbel kunnen ingaan.
Heeft dat te maken met vasthouden aan bepaalde zekerheden die op de toch staan? Is het veiligheid en een gerust leven proberen te behouden in deze maatschappij waarin zoveel Bijbelse normen en waarden onder druk staan en niet meer veilig zijn?
Tja, ik vraag me echt af of discussie hierover zin heeft, de vooroordelen, zelfingenomenheid qua eigen denken en arrogantie druipen van deze posting. Ook de - kinderlijke - naïviteit overigens. Laten we beginnen met wat recht te zetten.

Als ik Poetin een enorme - duivelse - leider vind betekent dat niet dat ik Zelenski een 'good guy' vind en daar als een 'blok' voor val. Zelenski vind ik ook een, corrupte, oorlogshitser. (net als de EU en de VS overigens). Tegelijk ben ik van mening dat Rusland gewoon moet vertrekken uit Oekraïne. Evenzo vind ik de EU en hun mainstream denken duivels. Iedereen die daartegen stelling neemt heeft mijn support. Is het mogelijk te begrijpen dat mensen tegen A zijn maar dat dit niet betekend dat er dus als een blok voor B wordt gevallen?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Grote vreugden

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef: Prima hoor. Dus jij bent geen voorstander van het woord "facisme" maar omdat het nu eenmaal een makkelijke associatie is doe je het toch maar? Waarom dan het label facisme als de mennig is dat het niet facistich is?

p.s. Grappig overigens dat er geen enkel! inhoudelijk antwoord komt.......
Ik probeerde te duiden dat facisme bij Meloni echt niet uit de lucht is gegrepen, door haar positieve woorden over Mussolini. Zelf denk ik dat facisme de volgende elementen moet bevatten: sterke leider met persoonsverheerlijking en sterk wij/zij denken, waarbij "zij" echt de vijand is. In het verleden had je zo'n visie wel bij Mussolini, Hitler en Franco, maar bijvoorbeeld niet bij Salazar.

Nu zou ik het label eerder op Poetin en Xi plakken (en Baudet lijkt die richting in te gaan) maar bijvoorbeeld niet op Åkesson of Meloni.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Grote vreugden

Bericht door Nasrani »

Wim Anker schreef:
Nasrani schreef: In toespraken zegt ze dat ook. Tegelijk is dan de praktijk dat ze zelf niet is getrouwd, maar samenwoont. Dat komt wel tegenstrijdig over als je vindt dat het gezin de hoeksteen van de samenleving is. Dan kan het overkomen dat met mooie woorden je mensen probeert te winnen en het dus allemaal maar politiek is en niet iets is wat je diepste overtuiging is.

Maar waar ik oprecht benieuwd naar ben is waarom in de gereformeerde gezindte we zo gevoelig zijn voor dit soort politici? Dat zie je in Nederland ook. Ze hebben een paar standpunten die het goed doen in de gezindte en dan vallen we bijna als een blok voor hen. Terwijl andere minder bekende standpunten zo tegen de Bijbel kunnen ingaan.
Heeft dat te maken met vasthouden aan bepaalde zekerheden die op de toch staan? Is het veiligheid en een gerust leven proberen te behouden in deze maatschappij waarin zoveel Bijbelse normen en waarden onder druk staan en niet meer veilig zijn?
Tja, ik vraag me echt af of discussie hierover zin heeft, de vooroordelen, zelfingenomenheid qua eigen denken en arrogantie druipen van deze posting. Ook de - kinderlijke - naïviteit overigens.
Een eerlijk vraag stellen heeft blijkbaar al geen zin...
Ongelooflijk dat je dit als reactie geeft.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Grote vreugden

Bericht door Terri »

Wim Anker schreef:
Tja, ik vraag me echt af of discussie hierover zin heeft, de vooroordelen, zelfingenomenheid qua eigen denken en arrogantie druipen van deze posting. Ook de - kinderlijke - naïviteit overigens. Laten we beginnen met wat recht te zetten.

Als ik Poetin een enorme - duivelse - leider vind betekent dat niet dat ik Zelenski een 'good guy' vind en daar als een 'blok' voor val. Zelenski vind ik ook een, corrupte, oorlogshitser. (net als de EU en de VS overigens). Tegelijk ben ik van mening dat Rusland gewoon moet vertrekken uit Oekraïne. Evenzo vind ik de EU en hun mainstream denken duivels. Iedereen die daartegen stelling neemt heeft mijn support. Is het mogelijk te begrijpen dat mensen tegen A zijn maar dat dit niet betekend dat er dus als een blok voor B wordt gevallen?
Jammer van je eerste alinea.
Met de tweede ben ik het eens.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Grote vreugden

Bericht door Wim Anker »

Nasrani schreef:
Wim Anker schreef:
Nasrani schreef: In toespraken zegt ze dat ook. Tegelijk is dan de praktijk dat ze zelf niet is getrouwd, maar samenwoont. Dat komt wel tegenstrijdig over als je vindt dat het gezin de hoeksteen van de samenleving is. Dan kan het overkomen dat met mooie woorden je mensen probeert te winnen en het dus allemaal maar politiek is en niet iets is wat je diepste overtuiging is.

Maar waar ik oprecht benieuwd naar ben is waarom in de gereformeerde gezindte we zo gevoelig zijn voor dit soort politici? Dat zie je in Nederland ook. Ze hebben een paar standpunten die het goed doen in de gezindte en dan vallen we bijna als een blok voor hen. Terwijl andere minder bekende standpunten zo tegen de Bijbel kunnen ingaan.
Heeft dat te maken met vasthouden aan bepaalde zekerheden die op de toch staan? Is het veiligheid en een gerust leven proberen te behouden in deze maatschappij waarin zoveel Bijbelse normen en waarden onder druk staan en niet meer veilig zijn?
Tja, ik vraag me echt af of discussie hierover zin heeft, de vooroordelen, zelfingenomenheid qua eigen denken en arrogantie druipen van deze posting. Ook de - kinderlijke - naïviteit overigens.
Een eerlijk vraag stellen heeft blijkbaar al geen zin...
Ongelooflijk dat je dit als reactie geeft.
Stel gewoon de open vraag waarom ik Meloni een grote vreugde noem. Kijk b.v. even naar het transgenderdebat wat nu in de tweede kamer bezig is.
En laat woorden als "dit soort politici" en "als een blok ervoor vallen" gevolgd door allerlei "suggesties' waarom anderen mischien iets vinden maar achterwege.
Janique_
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 mei 2022, 19:11

Re: Grote vreugden

Bericht door Janique_ »

Ik was wel benieuwd naar wie Meloni precies is en wat haar standpunten zijn, dus ik heb vandaag een podcastaflevering van De Dag (Radio 1) over haar geluisterd:
https://podcasts.google.com/feed/aHR0cH ... MDU1?ep=14

Voor zover ik het kon beoordelen werd er hier wel een redelijk genuanceerd beeld van haar en haar standpunten en fascistische verleden/heden (?) geschetst. Ik vond het in ieder geval een interessante podcast dus ik dacht, ik deel 'm hier ook even voor de geïnteresseerden.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Grote vreugden

Bericht door Bertiel »

Dochterlief die tegen je aan in slaap valt. Wat een heerlijk gevoel iedere keer weer.
Wat is het mooi (en verantwoordelijk!!) om vader te zijn
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Grote vreugden

Bericht door Erik1960 »

Bertiel schreef:Dochterlief die tegen je aan in slaap valt. Wat een heerlijk gevoel iedere keer weer.
Wat is het mooi (en verantwoordelijk!!) om vader te zijn
wat een rijkdom… gelukkig herkenbaar.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
merel
Berichten: 9675
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Grote vreugden

Bericht door merel »

Erik1960 schreef:
Bertiel schreef:Dochterlief die tegen je aan in slaap valt. Wat een heerlijk gevoel iedere keer weer.
Wat is het mooi (en verantwoordelijk!!) om vader te zijn
wat een rijkdom… gelukkig herkenbaar.
Bij onze dochter niet herkenbaar. Zij had een hekel aan tegen je aan zitten en zat het liefst op het puntje van je knie. Als ze nu tegen iemand aan wil zitten, is het tegen haar vader aan. De jongens daarentegen worden het liefst de hele dag geknuffeld en vertroeteld.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Grote vreugden

Bericht door Chrisje72 »

Een achterneefje. Dat is de 20e achterneef/nicht als ik goed geteld heb
Plaats reactie