Grote vreugden

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Grote vreugden

Bericht door Forummer »

huisman schreef:
Terri schreef:
Ad Anker schreef:Er staat bij ons een mooi zwart dienblad in de keuken met de tekst: vier elke dag.

Dat kan volgens mij ook op een Reformatorische manier. Ik verkeer 's morgens in juichstemming omdat de zon schijnt, de vogels fluiten. Ik mag dat best vieren. Zijn de dagen donker en is mijn stemming somberder, dan denk ik aan mijn vierdagen. Die moet ik Bijbels vieren.
Mee eens, en volgens mij bedoelt @DDD en de anderen dit ook. Vier het leven betekent niet je goddeloos vermaken.
En in Nahum staat vier uw vierdagen, maar de betekenis daarvan wordt verschillend uitgelegd.
Ik ben gezegend met een blijmoedig en optimistisch karakter. Eigenlijk zie ik de zon altijd wel ergens schijnen ook in zwaardere tijden.
Toch blijf ik moeite hebben met de uitdrukking "Het leven vieren" . Zeker als @DDD dat betrekt op de Heere Jezus vanwege Zijn eerste wonder op de bruiloft te Kana.
Onze Catechismus spreekt de Schrift na als zij in vr en antw 37 het volgende belijdt. Vr.37. Wat verstaat gij door het woordeken: Geleden?
Antw. Dat Hij aan lichaam en ziel, den gansen tijd Zijns levens op de aarde, maar inzonderheid aan het einde Zijns levens, den toorn Gods tegen de zonde des gansen menselijken geslachts gedragen heeft a, opdat Hij met Zijn lijden, als met het enige zoenoffer b, ons lichaam en onze ziel van de eeuwige verdoemenis verloste c, en ons Gods genade, gerechtigheid en het eeuwige leven verwierve d. a Jes 53:4 1Pe 2:24 1Pe 3:18 1Ti 2:6 b Jes 53:10 Eph 5:2 1Co 5:7 1Jo 2:2 Ro 3:25 Heb 9:28 Heb 10:14 c Ga 3:13 Col 1:13 Heb 9:12 1Pe 1:18,19 d Ro 3:25 2Co 5:21 Joh 3:16 Joh 6:51 Heb 9:15 Heb 10:19
Je vergeet hier een wezenlijk iets, namelijk dat de Heere Jezus hier op aarde heeft moeten lijden om onze zonden... Dat zijn er ontzettend, ontelbaar veel dus dat Hij heel zijn leven gebukt ging onder die zware last is waar. Dat kunnen wij ons niet eens voorstellen.

Wij mogen echter geloven dat wij juist door Zijn werk niet meer hoeven te lijden. De gevolgen van de zonden in het algemeen en van onze eigen zonden voelen wij wel degelijk op deze aarde vol gebrokenheid, maar juist degenen die waarlijk in God geloven mogen blijmoedig uitzien naar een heerlijke toekomst. Ook dat kunnen wij ons niet eens voorstellen.

Ik heb het vermoeden dat je ondanks je blijmoedig karakter toch een wat zwaarmoedig Godsbeeld hebt.

Bovendien heeft Erik al duidelijk uitgelegd wat hij bedoelde, en het is duidelijk dat het niet iedereen zijn woordkeuze geweest zou zijn, maar dat hoeft ook niet want Erik is niet iedereen.

Bij mijn moeder op het toilet hangt deze spreuk: " wees jezelf, er zijn al anderen genoeg ! "

Dat betekent dat jij er mag zijn met je zwaarmoedig Godsbeeld en dat Erik er mag zijn met zijn 'frivole' woordkeuze.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Grote vreugden

Bericht door huisman »

Forummer schreef:
huisman schreef:
Terri schreef:
Ad Anker schreef:Er staat bij ons een mooi zwart dienblad in de keuken met de tekst: vier elke dag.

Dat kan volgens mij ook op een Reformatorische manier. Ik verkeer 's morgens in juichstemming omdat de zon schijnt, de vogels fluiten. Ik mag dat best vieren. Zijn de dagen donker en is mijn stemming somberder, dan denk ik aan mijn vierdagen. Die moet ik Bijbels vieren.
Mee eens, en volgens mij bedoelt @DDD en de anderen dit ook. Vier het leven betekent niet je goddeloos vermaken.
En in Nahum staat vier uw vierdagen, maar de betekenis daarvan wordt verschillend uitgelegd.
Ik ben gezegend met een blijmoedig en optimistisch karakter. Eigenlijk zie ik de zon altijd wel ergens schijnen ook in zwaardere tijden.
Toch blijf ik moeite hebben met de uitdrukking "Het leven vieren" . Zeker als @DDD dat betrekt op de Heere Jezus vanwege Zijn eerste wonder op de bruiloft te Kana.
Onze Catechismus spreekt de Schrift na als zij in vr en antw 37 het volgende belijdt. Vr.37. Wat verstaat gij door het woordeken: Geleden?
Antw. Dat Hij aan lichaam en ziel, den gansen tijd Zijns levens op de aarde, maar inzonderheid aan het einde Zijns levens, den toorn Gods tegen de zonde des gansen menselijken geslachts gedragen heeft a, opdat Hij met Zijn lijden, als met het enige zoenoffer b, ons lichaam en onze ziel van de eeuwige verdoemenis verloste c, en ons Gods genade, gerechtigheid en het eeuwige leven verwierve d. a Jes 53:4 1Pe 2:24 1Pe 3:18 1Ti 2:6 b Jes 53:10 Eph 5:2 1Co 5:7 1Jo 2:2 Ro 3:25 Heb 9:28 Heb 10:14 c Ga 3:13 Col 1:13 Heb 9:12 1Pe 1:18,19 d Ro 3:25 2Co 5:21 Joh 3:16 Joh 6:51 Heb 9:15 Heb 10:19
Je vergeet hier een wezenlijk iets, namelijk dat de Heere Jezus hier op aarde heeft moeten lijden om onze zonden... Dat zijn er ontzettend, ontelbaar veel dus dat Hij heel zijn leven gebukt ging onder die zware last is waar. Dat kunnen wij ons niet eens voorstellen.

Wij mogen echter geloven dat wij juist door Zijn werk niet meer hoeven te lijden. De gevolgen van de zonden in het algemeen en van onze eigen zonden voelen wij wel degelijk op deze aarde vol gebrokenheid, maar juist degenen die waarlijk in God geloven mogen blijmoedig uitzien naar een heerlijke toekomst. Ook dat kunnen wij ons niet eens voorstellen.

Ik heb het vermoeden dat je ondanks je blijmoedig karakter toch een wat zwaarmoedig Godsbeeld hebt.

Bovendien heeft Erik al duidelijk uitgelegd wat hij bedoelde, en het is duidelijk dat het niet iedereen zijn woordkeuze geweest zou zijn, maar dat hoeft ook niet want Erik is niet iedereen.

Bij mijn moeder op het toilet hangt deze spreuk: " wees jezelf, er zijn al anderen genoeg ! "

Dat betekent dat jij er mag zijn met je zwaarmoedig Godsbeeld en dat Erik er mag zijn met zijn 'frivole' woordkeuze.
Wij begrijpen elkaar totaal niet. Het gaat niet om het Godsbeeld maar om een totaal ander beeld van de gevallen mens. De strijdt die Paulus verwoord in Romeinen 7 is jou blijkbaar vreemd .

Net als wat in de de volgende teksten wordt gezegd.
Want alzo zegt de Hoge en Verhevene, Die in de eeuwigheid woont, en Wiens Naam heilig is: Ik woon in de hoogte en in het heilige, en bij dien, die van een verbrijzelden en nederigen geest is, opdat Ik levend make den geest der nederigen, en opdat Ik levend make het hart der verbrijzelden.

maar op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest, en die voor Mijn woord beeft.

Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op den Naam des HEEREN betrouwen.
De diepte van het lijden van de Heere Jezus zal alleen begrepen worden als de Heilige Geest ons iets laat zien van onze verdorvenheid en zonde.
Dat is wat er met een zondaar gebeurd als de HEERE hem de genade van de wedergeboorte schenkt.
En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.

Daar volgt dan dit op: Dan zult gij gedenken aan uw boze wegen en uw handelingen, die niet goed waren; en gij zult een walging van u zelf hebben over uw ongerechtigheden en over uw gruwelen.

Mensen die dit beleefd hebben zijn dankbare mensen maar wel diep getroffen door de smart over de zonde. Ze gaan verlangen om eenmaal verlost te zijn van dit zondige bestaan . Hun taal wordt en blijft tot de laatste snik: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.

Jacob Revius dichtte dit onnavolgbaar. denk daar maar over na in deze lijdenstijd .
T’en zijn de Joden niet, Heer Jesu, die u kruisten,
Noch die verraderlijk u togen voor ’t gericht,
Noch die versmadelijk u spogen in ’t gesicht,
Noch die u knevelden, en stieten u vol puisten,

T’en zijn de krijgslui niet die met hun felle vuisten
De rietstok hebben of de hamer opgelicht,
Of het vervloekte hout op Golgotha gesticht,
Of over uwe rok saam dobbelden en tuisten –

Ik ben ‘t, o Heer, ik ben ‘t die u dit heb gedaan,
Ik ben de zware boom die u had overlaân,
Ik ben de taaie streng waarmee Gij ging gebonden,

De nagel en de speer, de gesel die u sloeg,
De bloed-bedropen kroon die uwe schedel droeg,
Want dit is al geschied, helaas! om mijne zonden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Grote vreugden

Bericht door Ad Anker »

Ik denk dat Forummer wel een beeld schetst wat gangbaar wordt in onze gezindte. We hebben dat ook gezien in de bevrijdingstheologie van Heartcry c.s.

Huisman verwoordt dat Bijbels. Ook heel veel psalmen zeggen dat: Schoon 'k arm ben en ellendig, denkt God aan mij bestendig.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Grote vreugden

Bericht door Herman »

Erik1960 schreef:Eerlijk gezegd vind ik de verwijzing naar de verschrikkelijke gebeurtenissen in Oekraïne niet zo goed passen.
De feestweek 75 jaar bevrijding in Westerbork is anders weer afgezegd. Het past niet om feest te vieren als elders op deze wijze oorlog wordt gevoerd, vinden zij. Blijkbaar is een relatie tussen soberheid en de wereldomstandigheden een fenomeen dat breder erkend wordt dan alleen bij een zwaarmoedig christendom.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Grote vreugden

Bericht door Herman »

DDD schreef: dat mensen zo'n uitdrukking eerst gaan invullen en er dan op los tetteren.
Nee hoor. Dat heeft te maken met je mens- en maatschappijbeeld. Ik ben opgevoed met de gedachte dat het carpe diem van deze wereld tegenover het bewogen memento mori staat. Wanneer ons taalveld gaat veranderen, dan kan je daar terecht vragen bij stellen. Daarom startte ik mijn opmerking ook met het simpele gegeven dat het feestje van Erik1960 onder ons doorgaans 'verjaardag vieren' heet. Maar dat had je - ondanks je misplaatste eigendunk - niet door.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Grote vreugden

Bericht door DDD »

Dat laatste had ik dan weer wel door hoor. Ik begreep alleen het verschil niet.

En verder vind ik het prima als feesten afgezegd worden vanwege de situatie in Oekraïne.

Maar het leven vieren is iets totaal anders dan carpe diem. In het ene geval is het een uiting van dankbaarheid, wat het woord vieren al duidelijk maakt, en in het andere geval gaat het om hedonisme, wat het woord plukken al duidelijk maakt.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Grote vreugden

Bericht door Zita »

Herman schreef:
DDD schreef: dat mensen zo'n uitdrukking eerst gaan invullen en er dan op los tetteren.
Nee hoor. Dat heeft te maken met je mens- en maatschappijbeeld. Ik ben opgevoed met de gedachte dat het carpe diem van deze wereld tegenover het bewogen memento mori staat. Wanneer ons taalveld gaat veranderen, dan kan je daar terecht vragen bij stellen. Daarom startte ik mijn opmerking ook met het simpele gegeven dat het feestje van Erik1960 onder ons doorgaans 'verjaardag vieren' heet. Maar dat had je - ondanks je misplaatste eigendunk - niet door.
Het principiële verschil tussen 'verjaardag vieren' en 'het leven vieren' zie ik niet zo heel erg. De eerste uitdrukking is wel gebruikelijker in onze kringen. Maar bij 'verjaardag vieren' vier je in dankbaarheid dat je weer een jaar ouder geworden bent, of iets dergelijks. Bij 'het leven vieren' vier je in dankbaarheid het goede dat je gegeven wordt in dit leven. Of iets dergelijks. Is dat heel principieel verschillend? Of interpreteer ik die vieringen verkeerd? Nu heb ik een beetje een hekel aan verjaardagvieren, en doe dat zelf nooit (niet om principiële redenen hoor, maar ik kan ook dankbaar zijn zonder in een kring taart te eten en een glaassie en een happie te verwerken; ik denk dat ik de aversie heb opgelopen in mijn jeugd toen verjaardagen vooral in het teken stonden van kamer vol mensen en stress voor moeders), dus misschien ben ik bevooroordeeld.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Grote vreugden

Bericht door Ararat »

Ook dit jaar wordt in deze maand (nl 16 en 17 maart) door veel Joden het einde van een genocide gevierd. Je zou kunnen zeggen: ze vieren het leven. Dit doen ze middels het poerimfeest.
Dit feest ontstond spontaan en is geformaliseerd door koningin Esther en Mordechai. Lees Esther 9 maar. Deze feesten zijn volgens mij best uitbundig. Er worden kado's gegeven, eten uitgedeeld, enz. enz. (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Poerim)
Ik ontdekte door deze discussie dat ik zelf niet zo snel zou zeggen dat ik het leven vier, maar wat meer blijdschap, uiting van dankbaarheid en ietwat meer uitbundigheid kan soms geen kwaad, zeker als je écht reden hebt om dankbaar te zijn voor 'Gods Genadige Grote Gave' in je leven! :)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Grote vreugden

Bericht door Ad Anker »

Ararat schreef: Ik ontdekte door deze discussie dat ik zelf niet zo snel zou zeggen dat ik het leven vier, maar wat meer blijdschap, uiting van dankbaarheid en ietwat meer uitbundigheid kan soms geen kwaad, zeker als je écht reden hebt om dankbaar te zijn voor 'Gods Genadige Grote Gave' in je leven! :)
Jesaja 66 schreef:1 Alzo zegt de HEERE: De hemel is Mijn troon, en de aarde is de voetbank Mijner voeten; waar zou dat huis zijn, dat gijlieden Mij zoudt bouwen, en waar is de plaats Mijner rust?
2 Want Mijn hand heeft al deze dingen gemaakt, en al deze dingen zijn geweest, spreekt de HEERE; maar op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest, en die voor Mijn woord beeft.
De kanttekeningen geven ook veel verwijsteksten waarin op een Bijbelse wijze uitbundigheid in het juiste perspectief wordt gezet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Grote vreugden

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
Ararat schreef: Ik ontdekte door deze discussie dat ik zelf niet zo snel zou zeggen dat ik het leven vier, maar wat meer blijdschap, uiting van dankbaarheid en ietwat meer uitbundigheid kan soms geen kwaad, zeker als je écht reden hebt om dankbaar te zijn voor 'Gods Genadige Grote Gave' in je leven! :)
Jesaja 66 schreef:1 Alzo zegt de HEERE: De hemel is Mijn troon, en de aarde is de voetbank Mijner voeten; waar zou dat huis zijn, dat gijlieden Mij zoudt bouwen, en waar is de plaats Mijner rust?
2 Want Mijn hand heeft al deze dingen gemaakt, en al deze dingen zijn geweest, spreekt de HEERE; maar op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest, en die voor Mijn woord beeft.
De kanttekeningen geven ook veel verwijsteksten waarin op een Bijbelse wijze uitbundigheid in het juiste perspectief wordt gezet.
Maar het vrome volk, in U verheugd, zal huppelen van zielenvreugde daar zij hun wens verkrijgen. Hun blijdschap zal dan, onbepaald, door het licht, dat van Zijn aanzicht straalt, ten hoogsten toppunt stijgen.... Denk ook hoe David huppelt uit alle macht, toen de ark werd opgebracht... Alzo zullen de vrijgekochten des HEEREN wederkeren en met gejuich tot Sion komen; en eeuwige blijdschap zal op hun hoofd wezen; vreugde en blijdschap zullen zij aangrijpen, treuring en zuchting zullen wegvlieden.
Dat is de uiteindelijk toekomst van het volk, dat veilig is achter het Bloed.
Maar we, en we willen er geen domper op zetten, we hoorden gisteren zo'n ernstige preek, dat we dit ook niet mogen achterhouden, mits wel een Lam hebben. De preek ging over de vraag van Izak: Waar is het lam? (of Lam)...
Kunnen we dat niet zeggen, dan kan er nooit een huppelen van zielenvreugde zijn.
Het is waar: Voor hen die zich geborgen weten achter het bloed van het Lam worden hier de voorproefjes van de hemel soms al geproefd; maar ook het tegenstelde: een voorproefje van de eeuwige nacht, waar we ons van nature geen enkele voorstelling van kunnen maken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Grote vreugden

Bericht door Ararat »

Ad Anker schreef:
Ararat schreef: Ik ontdekte door deze discussie dat ik zelf niet zo snel zou zeggen dat ik het leven vier, maar wat meer blijdschap, uiting van dankbaarheid en ietwat meer uitbundigheid kan soms geen kwaad, zeker als je écht reden hebt om dankbaar te zijn voor 'Gods Genadige Grote Gave' in je leven! :)
Jesaja 66 schreef:1 Alzo zegt de HEERE: De hemel is Mijn troon, en de aarde is de voetbank Mijner voeten; waar zou dat huis zijn, dat gijlieden Mij zoudt bouwen, en waar is de plaats Mijner rust?
2 Want Mijn hand heeft al deze dingen gemaakt, en al deze dingen zijn geweest, spreekt de HEERE; maar op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest, en die voor Mijn woord beeft.
De kanttekeningen geven ook veel verwijsteksten waarin op een Bijbelse wijze uitbundigheid in het juiste perspectief wordt gezet.
Wat maakt dat je wijst op deze verzen / kanttekeningen?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Grote vreugden

Bericht door Herman »

Zita schreef:Het principiële verschil tussen 'verjaardag vieren' en 'het leven vieren' zie ik niet zo heel erg. De eerste uitdrukking is wel gebruikelijker in onze kringen. Maar bij 'verjaardag vieren' vier je in dankbaarheid dat je weer een jaar ouder geworden bent, of iets dergelijks. Bij 'het leven vieren' vier je in dankbaarheid het goede dat je gegeven wordt in dit leven. Of iets dergelijks. Is dat heel principieel verschillend? Of interpreteer ik die vieringen verkeerd? Nu heb ik een beetje een hekel aan verjaardagvieren, en doe dat zelf nooit (niet om principiële redenen hoor, maar ik kan ook dankbaar zijn zonder in een kring taart te eten en een glaassie en een happie te verwerken; ik denk dat ik de aversie heb opgelopen in mijn jeugd toen verjaardagen vooral in het teken stonden van kamer vol mensen en stress voor moeders), dus misschien ben ik bevooroordeeld.
Als je het zo benaderd is er weinig verschil en kan ik het meemaken.

Het probleem is hier echter de context waarin die bewoording gebruikt wordt. Dus als je halfdronken feestvierders geïnterviewd ziet worden die zich voorbereiden op een nacht gefuif en dat motiveren door uit te spreken dat het leven toch gevierd moet worden, dan voel ik enige distantie.

En dan hebben we het nog niet eens over het leven vieren als eufemisme om de ernst van een uitvaart te verbloemen.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Grote vreugden

Bericht door Mistig »

DDD schreef:Ik zie tot mijn verbazing dat er zelfs dominees in de gereformeerde gemeenten zijn die spreken over een allesbeslissende eeuwigheid.

Geen idee wat ze daarmee bedoelen, maar ik vrees dat ze daar zelf ook geen idee bij hebben.
Afgelopen zondag hadden we een voorganger die ons aansprak met:
"Geliefde medereizigers naar die nimmereindigende doch allesbelissende eeuwigheid. We willen uw aandacht bepalen bij het Woord dat u opgetekend kunt vinden..."
Ik zag de kinderen hun best doen om niet in de lach te schieten.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Grote vreugden

Bericht door Piet Puk »

Mistig schreef:
DDD schreef:Ik zie tot mijn verbazing dat er zelfs dominees in de gereformeerde gemeenten zijn die spreken over een allesbeslissende eeuwigheid.

Geen idee wat ze daarmee bedoelen, maar ik vrees dat ze daar zelf ook geen idee bij hebben.
Afgelopen zondag hadden we een voorganger die ons aansprak met:
"Geliefde medereizigers naar die nimmereindigende doch allesbelissende eeuwigheid. We willen uw aandacht bepalen bij het Woord dat u opgetekend kunt vinden..."
Ik zag de kinderen hun best doen om niet in de lach te schieten.
Ik schrik van beide postings.

Ten eerste niet te weten wat een nimmereindigende doch allesbeslissende eeuwigheid is. Ik hoop serieus niet dat je hier bij de wederkomst achter moet komen wat dit is.

Ten tweede dat dit 'lachwekkend' is.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Grote vreugden

Bericht door Mannetje »

De eeuwigheid is niet allesbeslissend. De tijd op aarde is allesbeslissend voor de eeuwigheid. Dat maakt het leven des te ernstiger.
-
Plaats reactie