Grote vreugden

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Grote vreugden

Bericht door Forummer »

newton schreef:
Tiberius schreef:Lachwekkend is denk ik niet de juiste term.
Het is een wat archaïsche uitdrukking, die niet door iedereen begrepen wordt. Het is verstandiger om zulke termen als voorganger niet te gebruiken, maar een wat gangbaarder alternatief te kiezen.
En als het dan een dominee is die al 40 jaar in het ambt staat begrijp je archaise taalgebruik wat meer dan wanneer er een student op de preekstoel staat.
Zou dat de invloed van de huidige opleiders/docenten in Rotterdam kunnen zijn? Ik vraag mij dat regelmatig af.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Grote vreugden

Bericht door GGotK »

Forummer schreef:
newton schreef:
Tiberius schreef:Lachwekkend is denk ik niet de juiste term.
Het is een wat archaïsche uitdrukking, die niet door iedereen begrepen wordt. Het is verstandiger om zulke termen als voorganger niet te gebruiken, maar een wat gangbaarder alternatief te kiezen.
En als het dan een dominee is die al 40 jaar in het ambt staat begrijp je archaise taalgebruik wat meer dan wanneer er een student op de preekstoel staat.
Zou dat de invloed van de huidige opleiders/docenten in Rotterdam kunnen zijn? Ik vraag mij dat regelmatig af.
Nee hoor, dit taalgebruik hoort gewoon bij deze student. Het is goed dat daarin een bepaalde vrijheid wordt gegeven.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Grote vreugden

Bericht door Orchidee »

Nasrani schreef:
Herman schreef:
Ararat schreef:
Geytenbeekje schreef:HHK

Stemming op 17-3 in Kruiningen. De predikant die ze willen beroepen is ds W.J.C. van Blijderveen.
ds W.J.C. van Blijderveen is beroepen.
En aangenomen.
Dankbaar en blij dat ds van Blijderveen naar onze gemeente mag/moet komen.
Dat kan ik me voorstellen!
Mijn dochter is verdrietig Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Grote vreugden

Bericht door Nasrani »

Orchidee schreef:
Nasrani schreef:
Herman schreef:
Ararat schreef: ds W.J.C. van Blijderveen is beroepen.
En aangenomen.
Dankbaar en blij dat ds van Blijderveen naar onze gemeente mag/moet komen.
Dat kan ik me voorstellen!
Mijn dochter is verdrietig Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk
Dat kan ik me ook goed voorstellen!
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Grote vreugden

Bericht door merel »

Mistig schreef:
DDD schreef:Ik zie tot mijn verbazing dat er zelfs dominees in de gereformeerde gemeenten zijn die spreken over een allesbeslissende eeuwigheid.

Geen idee wat ze daarmee bedoelen, maar ik vrees dat ze daar zelf ook geen idee bij hebben.
Afgelopen zondag hadden we een voorganger die ons aansprak met:
"Geliefde medereizigers naar die nimmereindigende doch allesbelissende eeuwigheid. We willen uw aandacht bepalen bij het Woord dat u opgetekend kunt vinden..."
Ik zag de kinderen hun best doen om niet in de lach te schieten.
Ik denk dat een paar van mijn kinderen een Huckleberry Finn idee krijgen bij de eerste zin. Of vanuit een christelijke context als medereiziger Christen vanuit Bunyan.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Grote vreugden

Bericht door pierre27 »

merel schreef:
Mistig schreef:
DDD schreef:Ik zie tot mijn verbazing dat er zelfs dominees in de gereformeerde gemeenten zijn die spreken over een allesbeslissende eeuwigheid.

Geen idee wat ze daarmee bedoelen, maar ik vrees dat ze daar zelf ook geen idee bij hebben.
Afgelopen zondag hadden we een voorganger die ons aansprak met:
"Geliefde medereizigers naar die nimmereindigende doch allesbelissende eeuwigheid. We willen uw aandacht bepalen bij het Woord dat u opgetekend kunt vinden..."
Ik zag de kinderen hun best doen om niet in de lach te schieten.
Ik denk dat een paar van mijn kinderen een Huckleberry Finn idee krijgen bij de eerste zin. Of vanuit een christelijke context als medereiziger Christen vanuit Bunyan.
Erg leuk bedacht eigenlijk.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Grote vreugden

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef:
Ik schrik van beide postings.

Ten eerste niet te weten wat een nimmereindigende doch allesbeslissende eeuwigheid is. Ik hoop serieus niet dat je hier bij de wederkomst achter moet komen wat dit is.

Ten tweede dat dit 'lachwekkend' is.
Hier schrik ik ook van. Sinds ik min of meer regelmatig ds. Verschuure in Genemuiden hoor weet ik dat hij de gemeente zo aanspreekt. Dat kwam bij de intrede ook al naar voren, gezien de ernst ervan wilde hij de gemeente door zo te spreken het gewicht van de eeuwigheid doen voelen. We leven van nature toch of er geen dood en eeuwigheid zijn. Daar moeten we op gewezen worden. Als we daar niet mee in aanraking komen leven gerust door, in onze vijandschap of vroomheid. Beide moeten we aan ontdekt worden, want zijn we, en laten we eerst naar onszelf wijzen, niet vaak een rijke jongeling? Ontdekking is nodig om van onze hoogten afgebracht te worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Grote vreugden

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:Ik ken mensen die deze woorden gebruiken en dat zijn personen die in een diepe vrees voor God hebben geleefd. Dat we verantwoording moeten afleggen aan God en dat daar een niet eindigende eeuwigheid achterligt, behoort wel bij het te waarderen taal- en geestelijke veld waar we in verkeren.
Ik lees hier enige toenadering tot mijn stelling dat eenvoudige, maar van God geleerde mensen wel eens gedachten onder woorden brengen die niet geheel conform de theologische regels zijn. En denkt met een glimlach terug aan een eerdere discussie ;).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Grote vreugden

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:
Herman schreef:Ik ken mensen die deze woorden gebruiken en dat zijn personen die in een diepe vrees voor God hebben geleefd. Dat we verantwoording moeten afleggen aan God en dat daar een niet eindigende eeuwigheid achterligt, behoort wel bij het te waarderen taal- en geestelijke veld waar we in verkeren.
Ik lees hier enige toenadering tot mijn stelling dat eenvoudige, maar van God geleerde mensen wel eens gedachten onder woorden brengen die niet geheel conform de theologische regels zijn. En denkt met een glimlach terug aan een eerdere discussie ;).
Mocht je het tot grote vreugde wezen, waarde vriend.
Maar dat gesprek is wat mij betreft nog niet afgelopen.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Grote vreugden

Bericht door Zeeuw »

Ik lees vandaag in de pzc ‘het leven in Oostkapelle is zoveel rijker dan elders’. Dat moet een grote vreugde zijn voor voormalig forummer Jantje. Ik hoop dat hij hier af en toe nog eens meeleest.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Grote vreugden

Bericht door Tiberius »

Zeeuw schreef:Ik lees vandaag in de pzc ‘het leven in Oostkapelle is zoveel rijker dan elders’. Dat moet een grote vreugde zijn voor voormalig forummer Jantje. Ik hoop dat hij hier af en toe nog eens meeleest.
Dat zou me niet verbazen. :OO3
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Grote vreugden

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef:
Zeeuw schreef:Ik lees vandaag in de pzc ‘het leven in Oostkapelle is zoveel rijker dan elders’. Dat moet een grote vreugde zijn voor voormalig forummer Jantje. Ik hoop dat hij hier af en toe nog eens meeleest.
Dat zou me niet verbazen. :OO3
Volgens mij woont GG-lid in dezelfde plaats als Jantje. Misschien kan GG-lid nog eens informeren bij Jantje(als GG-lid Jantje kent natuurlijk)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Grote vreugden

Bericht door J.C. Philpot »

Piet Puk schreef:
Tiberius schreef:
Zeeuw schreef:Ik lees vandaag in de pzc ‘het leven in Oostkapelle is zoveel rijker dan elders’. Dat moet een grote vreugde zijn voor voormalig forummer Jantje. Ik hoop dat hij hier af en toe nog eens meeleest.
Dat zou me niet verbazen. :OO3
Volgens mij woont GG-lid in dezelfde plaats als Jantje. Misschien kan GG-lid nog eens informeren bij Jantje(als GG-lid Jantje kent natuurlijk)
Laat GG-Lid oppassen om niet met Jantje over de Gereformeerde Gemeenten te beginnen. Als die twee dat gespreksonderwerp aansnijden, zijn ze morgen nog aan het praten (de nacht is 1 uur korter), en missen ze de ochtenddienst van het plaatselijke filiaal van het genoemde kerkverband.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Grote vreugden

Bericht door Herman »

Graag stoppen met dat gegrap over Jantje. Als je een goed geheugen hebt, weet je dat het in eerdere gevallen niet in goede aarde is gevallen
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Grote vreugden

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zeeuw schreef:Ik lees vandaag in de pzc ‘het leven in Oostkapelle is zoveel rijker dan elders’. Dat moet een grote vreugde zijn voor voormalig forummer Jantje. Ik hoop dat hij hier af en toe nog eens meeleest.
Het betreft dit artikel: https://www.pzc.nl/walcheren/geboren-of ... &auth_rd=1

Een goed en evenwichtig artikel!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie