Waar denk je op dit moment aan? [4]

Christen
Berichten: 773
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Christen »

Sterkte..
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
-DIA-
Berichten: 32774
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door -DIA- »

Ik denk nu sterk aan een bed...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2961
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:Ik denk nu sterk aan een bed...
Wanneer een mens te vroeg naar bed gaat kan het zijn dat hij niet in slaap kan komen. Wacht nog een uurtje. :)
-DIA-
Berichten: 32774
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:
-DIA- schreef:Ik denk nu sterk aan een bed...
Wanneer een mens te vroeg naar bed gaat kan het zijn dat hij niet in slaap kan komen. Wacht nog een uurtje. :)
Het is inderdaad een feit dat een mens een 'biologische klok' heeft, die net als een gewone klok voor of achter kan gaan lopen. Als je 'biologische klok' al jaren een andere tijd aangeeft dan de MGT (meest gangbare tijd) kunnen we die klok niet zondermeer even terugdraaien. Mensen die weten wat een jetlag is kunnen er iets van begrijpen. Er zelfs mensen voor wie een uur bij het ingaan van de wintertijd al problemen geeft. Het heeft voor mij dan ook geen zin (normaal gesproken) om ineens een uur eerder te gaan slapen. Gevolg zal dan meest zijn dat je klaarwakker op bed ligt, en eenmaal door de slaap slaap heen, de slaap niet meer kunt vatten...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2961
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door CvdW »

Melatonine kan ondersteuning geven.
Een uur voor het slapen gaan geen 'blauw' scherm gebruiken.
Anderen zullen nog wel meer tips hebben.
Het blijft wel een lastig iets, willen slapen maar niet kunnen slapen.
-DIA-
Berichten: 32774
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:Melatonine kan ondersteuning geven.
Een uur voor het slapen gaan geen 'blauw' scherm gebruiken.
Anderen zullen nog wel meer tips hebben.
Het blijft wel een lastig iets, willen slapen maar niet kunnen slapen.
Melatonine is omstreden. Persoonlijk wordt ik er wel wat 'soezerig' op, maar of het wijs is om veel melatonine te gebruiken... dat moet, denk ik, eens goed wetenschappelijk worden onderzocht. Feit is wel dat het als 'warme broodjes' over de toonbank gaat, en een bedrijf als Vemedia heeft in Nederland met verschillende merken bijna de hele melatoninemarkt in handen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
CvdW schreef:Melatonine kan ondersteuning geven.
Een uur voor het slapen gaan geen 'blauw' scherm gebruiken.
Anderen zullen nog wel meer tips hebben.
Het blijft wel een lastig iets, willen slapen maar niet kunnen slapen.
Melatonine is omstreden. Persoonlijk wordt ik er wel wat 'soezerig' op, maar of het wijs is om veel melatonine te gebruiken... dat moet, denk ik, eens goed wetenschappelijk worden onderzocht. Feit is wel dat het als 'warme broodjes' over de toonbank gaat, en een bedrijf als Vemedia heeft in Nederland met verschillende merken bijna de hele melatoninemarkt in handen.
Dat kan idd het geval zijn, "opslomen" , een uur/anderhalfuur voor het slapen gaan werkt vaak veel beter, geen scherm, geen drukke gesprekken, geen koffie of alcohol, wat lezen, rustige (Bach) muziek
Misschien wat warme melk, met of zonder honing.

Maar als je echt aan slapeloosheid leidt, helpt dat misschien ook niet, maar het maakt je wel rustig.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32774
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:
CvdW schreef:Melatonine kan ondersteuning geven.
Een uur voor het slapen gaan geen 'blauw' scherm gebruiken.
Anderen zullen nog wel meer tips hebben.
Het blijft wel een lastig iets, willen slapen maar niet kunnen slapen.
Melatonine is omstreden. Persoonlijk wordt ik er wel wat 'soezerig' op, maar of het wijs is om veel melatonine te gebruiken... dat moet, denk ik, eens goed wetenschappelijk worden onderzocht. Feit is wel dat het als 'warme broodjes' over de toonbank gaat, en een bedrijf als Vemedia heeft in Nederland met verschillende merken bijna de hele melatoninemarkt in handen.
Dat kan idd het geval zijn, "opslomen" , een uur/anderhalfuur voor het slapen gaan werkt vaak veel beter, geen scherm, geen drukke gesprekken, geen koffie of alcohol, wat lezen, rustige (Bach) muziek
Misschien wat warme melk, met of zonder honing.

Maar als je echt aan slapeloosheid leidt, helpt dat misschien ook niet, maar het maakt je wel rustig.
Ik heb niet bepaald last van slapeloosheid. Maar van een verschoven 'biologische klok'. De reden is gemakkelijk te begrijpen.
a. ik was altijd al een avondmens, 's avonds was ik altijd het meest wakker.
b. als je alleen bent is het verleidelijk even te rekken als je met iets bezig bent, een boek leest, of eens lekker met iets bezig bent....
Gaat prima, tot je op een dag merkt: hé, ik bedenk dat ik vroeger om 11 uur naar bed ging, en nu is het 1 uur... Ach dat scheelt maar één 1tje... :jongle
Maar toch... en vroeger werd het dan wel eens 12 uur, als ik nu zie dat het wel eens 2 uur wordt, dan moeten we toch eens wat nadenken of die klok niet wat teruggedraaid kan worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HersteldHervormd
Berichten: 6151
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door HersteldHervormd »

CvdW schreef:Melatonine kan ondersteuning geven.
Een uur voor het slapen gaan geen 'blauw' scherm gebruiken.
Anderen zullen nog wel meer tips hebben.
Het blijft wel een lastig iets, willen slapen maar niet kunnen slapen.
Melatonine is superslecht voor je.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Hoopvol
Berichten: 1310
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Hoopvol »

-DIA- schreef: Ik heb niet bepaald last van slapeloosheid. Maar van een verschoven 'biologische klok'. De reden is gemakkelijk te begrijpen.
a. ik was altijd al een avondmens, 's avonds was ik altijd het meest wakker.
b. als je alleen bent is het verleidelijk even te rekken als je met iets bezig bent, een boek leest, of eens lekker met iets bezig bent....
Gaat prima, tot je op een dag merkt: hé, ik bedenk dat ik vroeger om 11 uur naar bed ging, en nu is het 1 uur... Ach dat scheelt maar één 1tje... :jongle
Maar toch... en vroeger werd het dan wel eens 12 uur, als ik nu zie dat het wel eens 2 uur wordt, dan moeten we toch eens wat nadenken of die klok niet wat teruggedraaid kan worden.
Maar dan ben je waarschijnlijk ook niet om 6 uur uit bed verwacht ik...
DDD
Berichten: 28851
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door DDD »

Het helpt al een hoop als je accepteert dat je een avondmens bent én vaste tijden hanteert. Ik was gisterenavond om half twee thuis uit mijn werk, en dan ben ik de dag erop wat minder helder. Maar als je iedere dag ergens tussen acht en negen uur uit bed gaat, en ook iedere avond rust neemt na elf uur, half twaalf (dus hooguit kleine schemerlampjes of enkele kaarsen) dan kun je in vrijwel alle gevallen wel tot een goed ritme komen. Anders is er natuurlijk therapie, maar ik heb het over gewoon avondmens zijn, zonder grote problemen.
merel
Berichten: 9927
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

Afschuwelijk om zo laat naar bed te gaan. Ik begin om 21.00 uur al te knikkebollen :haha Daarentegen wordt ik meestal tussen 5.00 en 6.00 uur ook wakker.
DDD
Berichten: 28851
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door DDD »

Ik vind het ook niet fijn om na één uur naar bed te gaan, maar dat hoort bij mijn werk. Anders moet ik iedere maand een aantal keer ergens anders overnachten. Meestal probeer ik de laatste trein naar Utrecht te halen of als het moet, ga ik met de auto. Maar als je twee of tweeëneenhalf uur moet reizen, ben je zo om één uur thuis.
merel
Berichten: 9927
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

Vreselijk om zoveel 's avonds op pad te zijn. Niets voor mij.
DDD
Berichten: 28851
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door DDD »

O dat vind ik heerlijk. Ik maak op één avond zoveel uren dat ik rustig twee ochtenden vrij kan nemen. Nu zijn mijn ochtenden altijd vrij kort :D
Plaats reactie