Waar denk je op dit moment aan? [4]

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Maanenschijn »

Mara schreef:
Maanenschijn schreef:
Mara schreef: We hebben vast allemaal wel zo'n meisje in de klas gehad. Die liever voetbalde met de jongens en in bomen klom.
Maar daar bleef het bij. Nu neemt iedereen dit zo serieus dat het kind daarin gestimuleerd wordt door de ouders.
Ik vind dit een behoorlijk veroordelende opmerking naar al de ouders. Je praat immers vanuit de context van ‘we’. Misschien dat jouw omgeving helemaal seculier is, dan is jouw ‘we’ een andere dan mijn ‘we’.
Ik ken geen enkele ouder die kinderen stimuleert naar een ander gender of geaardheid omdat zij in bomen klimt of hij met poppen speelt.

Ik kan wel ouders die worstelen, samen met hun kinderen. Vaak verborgen en achter voordeuren.
Sjonge, daar ging het helemaal niet over. En waarom gooi je meteen weer met veroordelend? :fi
Ik zei dat we allemaal weleens een jongensachtig meisje in de klas hebben gehad. En dat was verder weinig punt van discussie.
En misschien had ik er inderdaad dan even bij moeten zetten dat in seculiere kringen, het kind gestimuleerd wordt door de ouders.
Enkele voorbeelden:

'Als jouw kind zegt dat het een jongetje wil zijn, moet je dat serieus nemen.’
https://www.kekmama.nl/artikel/kind/por ... n-andersom

"De sterkte van dit gevoel kan verschillen en het kan ook verschillende vormen hebben. Steeds meer meisjes en jongeren willen (deels) van geslacht veranderen."

https://www.jmouders.nl/genderdysforie

De discussie begon met dat je het maar normaal moet gaan vinden dat er jurken genaaid worden voor jongens.
Ja, ik ben (over)gevoelig mbt dit ondetwerp. Meestal reageer ik dan ook niet.

Woorden op een scherm missen de nuance van de toon. En dan komt een boodschap misschien anders binnen dan bedoeld. Ik geef weer hoe dat binnen kwam: veroordelend. Jouw nadere duiding geeft daarin gelukkig duidelijkheid over.

Ik zag ook dat Zeeuw je niet helemaal begreep.

Inderdaad krijgen gendervraagstukken een breed podium in de media, waardoor veel mensen zich maatschappelijk correcte willen gedragen. Helaas.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Mara »

Maanenschijn schreef: Ja, ik ben (over)gevoelig mbt dit ondetwerp. Meestal reageer ik dan ook niet.
Woorden op een scherm missen de nuance van de toon. En dan komt een boodschap misschien anders binnen dan bedoeld. Ik geef weer hoe dat binnen kwam: veroordelend. Jouw nadere duiding geeft daarin gelukkig duidelijkheid over.
Excuses van mij. Ik ben helaas ook overgevoelig geworden omdat ik van dichtbij meemaak hoeveel impact dit heeft op een kerkelijke gemeente en op predikanten. Die weten er geen raad mee.
En dat bezwaarden moeten/zullen vertrekken en hen liefdeloosheid verweten wordt omdat ze hierin niet mee kunnen gaan.
Ik weet niet of je de bewuste interviews en brieven gelezen hebt?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Panny schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Dat zou zomaar kunnen. Wat zou je daar zelf van vinden?
Dat is niet zo moeilijk. Ik ben pertinent tegen het dragen van een broek door vrouwen. Dus dan weet je het antwoord.
Pertinent nog wel liefst...
Ook in alle mogelijke situaties die je maar kan bedenken? Bijvoorbeeld als sportkleding, speelkleding, werkkleding, slaapkleding....
Er zijn uitzonderingen. Werkkleding in de zorg bijvoorbeeld, of slaapkleding. En dat is vrij snel.

Maar laat het een uitzondering op de regel blijven, als dat ook maar enigszins mogelijk is.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef:
Panny schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Dat zou zomaar kunnen. Wat zou je daar zelf van vinden?
Dat is niet zo moeilijk. Ik ben pertinent tegen het dragen van een broek door vrouwen. Dus dan weet je het antwoord.
Pertinent nog wel liefst...
Ook in alle mogelijke situaties die je maar kan bedenken? Bijvoorbeeld als sportkleding, speelkleding, werkkleding, slaapkleding....
Er zijn uitzonderingen. Werkkleding in de zorg bijvoorbeeld, of slaapkleding. En dat is vrij snel.

Maar laat het een uitzondering op de regel blijven, als dat ook maar enigszins mogelijk is.
Dat is dan toch niet pertinent?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door GerefGemeente-lid »

In zekere zin wel als het gaat om de praktijk van alle dag.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Zita »

GerefGemeente-lid schreef:
Panny schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Dat zou zomaar kunnen. Wat zou je daar zelf van vinden?
Dat is niet zo moeilijk. Ik ben pertinent tegen het dragen van een broek door vrouwen. Dus dan weet je het antwoord.
Pertinent nog wel liefst...
Ook in alle mogelijke situaties die je maar kan bedenken? Bijvoorbeeld als sportkleding, speelkleding, werkkleding, slaapkleding....
Er zijn uitzonderingen. Werkkleding in de zorg bijvoorbeeld, of slaapkleding.

Maar laat het een uitzondering op de regel blijven, als dat ook maar enigszins mogelijk is.
Die snap ik dan weer niet.
Als broeken voor vrouwen een gruwel in de ogen van de Heere zijn, is dat ook bij het werk of bij de pyjama.
Als het op het werk geen probleem is, is het vooral een smaakverschil, of een traditieverschil. Smaak en traditie zijn best wel belangrijk, maar niet reden om het een ander dwingend op te leggen of een ander om te veroordelen, vind ik.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Job »

Aan die stoere meid van net 18 die gisteren voor de Raad van State zat. Wat een bikkel, stiekem bekroop me wel het gevoel: Wat doen we haar aan? Ze hield zich kranig en lijkt ervoor in de wieg gelegd. Ontvangt zichtbaar onvoorwaardelijke steun van haar pa en moe. Hopelijk voorlopig weer wat luwte voor d'r.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Framboos »

Job schreef:Aan die stoere meid van net 18 die gisteren voor de Raad van State zat. Wat een bikkel, stiekem bekroop me wel het gevoel: Wat doen we haar aan? Ze hield zich kranig en lijkt ervoor in de wieg gelegd. Ontvangt zichtbaar onvoorwaardelijke steun van haar pa en moe. Hopelijk voorlopig weer wat luwte voor d'r.
Er zijn wel ergere dingen te bedenken dan dat wat 'we' haar aandoen, denk ik
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Bruna »

Mara schreef:
Maanenschijn schreef: Ja, ik ben (over)gevoelig mbt dit ondetwerp. Meestal reageer ik dan ook niet.
Woorden op een scherm missen de nuance van de toon. En dan komt een boodschap misschien anders binnen dan bedoeld. Ik geef weer hoe dat binnen kwam: veroordelend. Jouw nadere duiding geeft daarin gelukkig duidelijkheid over.
Excuses van mij. Ik ben helaas ook overgevoelig geworden omdat ik van dichtbij meemaak hoeveel impact dit heeft op een kerkelijke gemeente en op predikanten. Die weten er geen raad mee.
En dat bezwaarden moeten/zullen vertrekken en hen liefdeloosheid verweten wordt omdat ze hierin niet mee kunnen gaan.
Ik weet niet of je de bewuste interviews en brieven gelezen hebt?
Nee, waar zijn die te lezen?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Mara »

Bruna schreef:
Mara schreef:
Maanenschijn schreef: Ja, ik ben (over)gevoelig mbt dit ondetwerp. Meestal reageer ik dan ook niet.
Woorden op een scherm missen de nuance van de toon. En dan komt een boodschap misschien anders binnen dan bedoeld. Ik geef weer hoe dat binnen kwam: veroordelend. Jouw nadere duiding geeft daarin gelukkig duidelijkheid over.
Excuses van mij. Ik ben helaas ook overgevoelig geworden omdat ik van dichtbij meemaak hoeveel impact dit heeft op een kerkelijke gemeente en op predikanten. Die weten er geen raad mee.
En dat bezwaarden moeten/zullen vertrekken en hen liefdeloosheid verweten wordt omdat ze hierin niet mee kunnen gaan.
Ik weet niet of je de bewuste interviews en brieven gelezen hebt?
Nee, waar zijn die te lezen?
Hier bijvoorbeeld, alleen achter de betaalmuur helaas
https://cip.nl/cip+/87561-elbert-bot-re ... RRMZcRUUGQ

Of hier https://www.bijbelsberaadmv.nl/2021/10/ ... van-reenen
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Zita »

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Terri »

Zita schreef:https://www.rijnmond.nl/nieuws/1440145/ ... nden-samen
Mooi en indrukwekkend om te lezen.
Wat God in harten kan bewerken, hoe groot is Hij!
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door GerefGemeente-lid »

https://nos.nl/artikel/2409003-onderhan ... dag-verder

De laatste zin in bovenstaand artikel van de NOS trof me zeer.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Forummer »

Ja mooi is dat hè. Fijn dat dit geluid nog gehoord mag worden.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door HersteldHervormd »

GerefGemeente-lid schreef:https://nos.nl/artikel/2409003-onderhan ... dag-verder

De laatste zin in bovenstaand artikel van de NOS trof me zeer.
Zeker mooi, dat dat nog op de NOS gelezen mag worden joh, fijn.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie