Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Eloesje »

merel schreef:
Eloesje schreef:
Zita schreef:De kinderen van mijn broer zijn voedseltechnisch wat eenkennig opgevoed, wat tot gevolg heeft dat mijn schoonzus alle onderdelen van de maaltijd naar de kinders (5-16 jaar) blijft roepen dat ze echt maar één hapje hoeven te proeven, het echt uit mogen spugen als ze het niet lusten, het echt niet heel raar smaakt maar wel anders dan thuis, dat ze het heel misschien wel lusten en anders maar even goed moeten ruiken en het anders mogen wegdoen hoor, en één hapje is echt genoeg enz enz enz. Dat hapje is in de praktijk een klein likje, met daarna een pruilend/betraand gezicht wegens de viesheid van het eten. Dat bederft het kook- en eetplezier enigszins. Nu heb ik zojuist via-via doorgekregen dat beide soorten soep die op het programma staan al ongeproefd en ongezien zijn afgekeurd, wegens 'eng', 'vies' en 'lust geen soep behalve tomatensoep uit blik van Unox' en dat laatste vertik ik te serveren. Stokbrood schijnt wel acceptabel te zijn, dus dan doen ze het daar maar mee. Het belooft een sfeervolle maaltijd te worden, dat voel ik nu al aankomen. Je leert er op zich wel goed van tot tien tellen.
Ik vraag me even af waarom jullie gezamenlijk willen eten als dat iedere keer zo gaat
Waarschijnlijk omdat moeders graag een paar keer per jaar hun kroost bij elkaar hebben.
Ja dat zal, ik hoop inderdaad ook dat het later met elkaar gezellig wordt maar ik heb het afgeleerd om met één familie gezamenlijk iets af te spreken. Tis nml nooit goed. We komen bij elkaar op bezoek, maar eten doen we thuis. Scheelt zoveel gedoe, ik kan heel lang zwijgen maar toen ik het aankaartte hadden we wel meteen knallende ruzie. Gelukkig van korte duur, maar besloten dat dit voor ons zo niet werkt.
In de zomer buiten een bbq prima, maar met de kerst lekker thuis.
Bij de andere kant neemt iedereen iets mee, werkt altijd goed, dit jaar wegens ziekte komt ieder gezin apart, maar in goede harmonie.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef:
Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:Uiteraard de kerkgang. 1e kerstdag werkt mijn vrouw helaas. 2e kerstdag hopen we bij mij ouders te gaan gourmetten, zoals ieder jaar. Ik zou er niet aan moeten denken om die vieze zooi in mijn huis te hebben, ik ben blij dat andere er geen moeite mee hebben :D .

Dit jaar valt 1e kerstdag op een zondag, maar dat komt natuurlijk niet zo vaak voor. Vanuit huis heb ik altijd meegekregen dat 1e kerstdag als een soort zondag doorgebracht word. Is dat bekend bij jullie?
Ja, dat was bij ons ook altijd zo, al was het alleen al omdat we 2 keer ter kerke gingen.
Zeker is dat bekend. Dit gold ook voor biddag en dankdag.
Die waren wel iets minder strikt over het algemeen.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Drie diners in drie dagen inderdaad. Maar niet per se veel eten denk ik. Alleen de toetjes zullen wat overdadiger zijn dan normaal.
Precies. Normaal eet je toch ook gewoon op een dag. Je weet het 'je wordt niet dik tussen kerst en oud en nieuw, maar tussen oud en nieuw en kerst.'
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Herman »

GerefGemeente-lid schreef:
Herman schreef:De échte refo gaat overigens vier keer ter kerke om de dagen niet onnut door te brengen.
Bij ons zijn er maar 2 échte kerkdiensten...
Dat weet ik, volgens mij was het vroeger meer. Ergens zijn er in onze gemeente ook wat diensten weggeglipt ten opzichte van 2 jaar terug. Ik vind het geen last om op tweede kerstdag een avonddienst met een goede spreker te bezoeken. Tenslotte vinden we onze diepste vreugde in ons hart. Dat zit en gaat net boven de maag.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Herman schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Herman schreef:De échte refo gaat overigens vier keer ter kerke om de dagen niet onnut door te brengen.
Bij ons zijn er maar 2 échte kerkdiensten...
Dat weet ik, volgens mij was het vroeger meer. Ergens zijn er in onze gemeente ook wat diensten weggeglipt ten opzichte van 2 jaar terug. Ik vind het geen last om op tweede kerstdag een avonddienst met een goede spreker te bezoeken. Tenslotte vinden we onze diepste vreugde in ons hart. Dat zit en gaat net boven de maag.
Ik doe dat altijd op Tweede Kerstmorgen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door merel »

Eloesje schreef: Ja dat zal, ik hoop inderdaad ook dat het later met elkaar gezellig wordt maar ik heb het afgeleerd om met één familie gezamenlijk iets af te spreken. Tis nml nooit goed. We komen bij elkaar op bezoek, maar eten doen we thuis. Scheelt zoveel gedoe, ik kan heel lang zwijgen maar toen ik het aankaartte hadden we wel meteen knallende ruzie. Gelukkig van korte duur, maar besloten dat dit voor ons zo niet werkt.
In de zomer buiten een bbq prima, maar met de kerst lekker thuis.
Bij de andere kant neemt iedereen iets mee, werkt altijd goed, dit jaar wegens ziekte komt ieder gezin apart, maar in goede harmonie.
Dat kan als iedereen bij elkaar om de hoek woont. Bij ons woont iedereen minimaal anderhalf uur rijden of met OV bij ons vandaan. Dan kom je niet voor een kopje koffie.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door newton »

Herman schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Herman schreef:De échte refo gaat overigens vier keer ter kerke om de dagen niet onnut door te brengen.
Bij ons zijn er maar 2 échte kerkdiensten...
Dat weet ik, volgens mij was het vroeger meer. Ergens zijn er in onze gemeente ook wat diensten weggeglipt ten opzichte van 2 jaar terug. Ik vind het geen last om op tweede kerstdag een avonddienst met een goede spreker te bezoeken. Tenslotte vinden we onze diepste vreugde in ons hart. Dat zit en gaat net boven de maag.
Ik vind het bij ons wat lastig worden. Gemeenteleven is al lastig met meer dan 2000 leden. Als er een kerkelijke activiteit is voel ik me min of meer wel verplicht om te komen. Maar met 7 'activiteiten' in 3 dagen wordt het allemaal wel wat veel.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Herman »

newton schreef:Ik vind het bij ons wat lastig worden. Gemeenteleven is al lastig met meer dan 2000 leden. Als er een kerkelijke activiteit is voel ik me min of meer wel verplicht om te komen. Maar met 7 'activiteiten' in 3 dagen wordt het allemaal wel wat veel.
Zeven activiteiten in 3 dagen is wat veel, ja. Ik snap eigenlijk niet hoe ze dat dan gepland krijgen. Blijkbaar ben je zaterdag ook drie dagdelen welkom? Maar waar bestaan die 'openbare' verplichtingen dan uit? Ik heb me als man afzijdig kunnen houden van de activiteit van de vrouwenvereniging, hoewel het uitgezonden werd. Daar valt er dus al eentje af.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Anselmus »

Omdat mijn wederhelft zondag en maandag moet werken eten we zaterdagavond thuis en maken we een gezellige avond. Na het eten kijken we de Messiah. Tweede Kerstdag eten we met onze (schoon) zussen en hun gezinnen.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Orchidee »

Herman schreef:De échte refo gaat overigens vier keer ter kerke om de dagen niet onnut door te brengen.
Als die 4 x dan maar echt tot nut isAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door newton »

Herman schreef:
newton schreef:Ik vind het bij ons wat lastig worden. Gemeenteleven is al lastig met meer dan 2000 leden. Als er een kerkelijke activiteit is voel ik me min of meer wel verplicht om te komen. Maar met 7 'activiteiten' in 3 dagen wordt het allemaal wel wat veel.
Zeven activiteiten in 3 dagen is wat veel, ja. Ik snap eigenlijk niet hoe ze dat dan gepland krijgen. Blijkbaar ben je zaterdag ook drie dagdelen welkom? Maar waar bestaan die 'openbare' verplichtingen dan uit? Ik heb me als man afzijdig kunnen houden van de activiteit van de vrouwenvereniging, hoewel het uitgezonden werd. Daar valt er dus al eentje af.
Ik heb de kerkdiensten ook even onder 'activiteiten' geschaard. Zaterdagavond zangdienst met 2 koren. Zondag 3 diensten. 2e kerstdag 's morgens een reguliere dienst, 's middags kerst voor de kinderen, 's avonds weer een zangdienst met 2 koren.

In 2023 zit er ook nog zondag in het rijtje dus heb je tov dit jaar 2 extra diensten op 1e kerstdag voor een totaal van 9 in 4 dagen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door J.C. Philpot »

Hoewel ik kerst op zich een prima menselijke traditie vind, begin in vanwege de extreme hoeveelheid kerstvieringen en verplichtingen sympathie te ontwikkelen voor de positie van de Schotse Reformatie, die alleen de christelijke Sabbat (waarmee men de zondag bedoelt) erkend.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door GerefGemeente-lid »

newton schreef:
Herman schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Herman schreef:De échte refo gaat overigens vier keer ter kerke om de dagen niet onnut door te brengen.
Bij ons zijn er maar 2 échte kerkdiensten...
Dat weet ik, volgens mij was het vroeger meer. Ergens zijn er in onze gemeente ook wat diensten weggeglipt ten opzichte van 2 jaar terug. Ik vind het geen last om op tweede kerstdag een avonddienst met een goede spreker te bezoeken. Tenslotte vinden we onze diepste vreugde in ons hart. Dat zit en gaat net boven de maag.
Ik vind het bij ons wat lastig worden. Gemeenteleven is al lastig met meer dan 2000 leden. Als er een kerkelijke activiteit is voel ik me min of meer wel verplicht om te komen. Maar met 7 'activiteiten' in 3 dagen wordt het allemaal wel wat veel.
Maar waarom doen ze dan twee aparte zangavonden? Kan dat niet allemaal tegelijk?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Habitat »

J.C. Philpot schreef:Hoewel ik kerst op zich een prima menselijke traditie vind, begin in vanwege de extreme hoeveelheid kerstvieringen en verplichtingen sympathie te ontwikkelen voor de positie van de Schotse Reformatie, die alleen de christelijke Sabbat (waarmee men de zondag bedoelt) erkend.
Zeer herkenbaar. Vanwege de verplichtingen zijn het (voor mij) de meest gestresste dagen van het jaar.
Dat lijkt me toch niet de bedoeling. Natuurlijk ligt dat deels aan mij, maar deels ook aan het steeds meer uitdijende kerst-sfeer-gedoe.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:Hoewel ik kerst op zich een prima menselijke traditie vind, begin in vanwege de extreme hoeveelheid kerstvieringen en verplichtingen sympathie te ontwikkelen voor de positie van de Schotse Reformatie, die alleen de christelijke Sabbat (waarmee men de zondag bedoelt) erkend.
Mee eens. Daarom schrap ik ook altijd een aantal diensten. Je zou horendol uit de feestdagen komen.
Plaats reactie