Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Van Ewijk »

Als latere bekeerling uit een onkerkelijk milieu stond ik hier eerder niet echt bij stil.
Bij ons thuis (seculier) waren er de fleurig versierde kerstboom, kerststerren en andere minutieuze tierelantijntjes, het stalletje (in één woord de algemene commerciële toestanden dus) de oude films op tv en de familie aan de tafel.
Nu ik in een relatie zit met een dame uit een gereformeerde achtergrond hoor ik dat het er daar thuis heel anders aan toe ging.
Geen tv, geen boom en zeker geen stalletjes met figuren.
Wel veel gezelligheid met veel spelletjes en natuurlijk de kerstdiensten met extra diensten gericht op kinderen op tweede kerstdag (mits niet op Zondag)
Vandaar dus mijn vraag in de titel, ik ben nieuwsgierig naar de persoonlijke ervaringen en algemene opvattingen.
Brand u los.
Ik dank u.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:Als latere bekeerling uit een onkerkelijk milieu stond ik hier eerder niet echt bij stil.
Bij ons thuis (seculier) waren er de fleurig versierde kerstboom, kerststerren en andere minutieuze tierelantijntjes, het stalletje (in één woord de algemene commerciële toestanden dus) de oude films op tv en de familie aan de tafel.
Nu ik in een relatie zit met een dame uit een gereformeerde achtergrond hoor ik dat het er daar thuis heel anders aan toe ging.
Geen tv, geen boom en zeker geen stalletjes met figuren.
Wel veel gezelligheid met veel spelletjes en natuurlijk de kerstdiensten met extra diensten gericht op kinderen op tweede kerstdag (mits niet op Zondag)
Vandaar dus mijn vraag in de titel, ik ben nieuwsgierig naar de persoonlijke ervaringen en algemene opvattingen.
Brand u los.
Ik dank u.

Hoe ziet het er thuis uit? Geen verschil met andere tijden van het jaar.
Op de eerste Kerstdag net als op de zondag, tweemaal kerk. Op de tweede Kerstdag een morgendienst en 's middags Kerstfeest voor de kinderen in de kerk. Wij gaan dan vaak (mits niet op zondag en een beetje goed weer), mijn broer en ik een eindje rijden, de bossen in, even war frisse lucht, en proberen van de (winter)natuur te genieten.
Er zijn mensen, ook in onze kringen, die met Kerst extra feestelijk eten. Dat is iets wat wij nooit gedaan hebben. Kerst is niet een feestdag voor onze buik. Wij hebben ook nooit iets gedaan met cadeautjes geven of zo. Het blijft, als het goed is. enkel bij het gedenken van het heilsfeit.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door merel »

Wij hadden en hebben een kerstboom en maken er toch wel een feestelijke dag van. 's Morgens uitgebreid ontbijten met lekkere broodjes. Daarna naar de kerk. Uit de kerk koffie/ranja met taart, lekkere hapjes, spelletjes. Bij mooi weer buiten wandelen. Uitgebreider eten en dan nog naar het kinder kerstfeest.
Op tweede kerstdag hebben wij geen kerk. Meestal gaan wij dan naar familie.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door emigrant »

Mijn opa verkondigde met kerst gewoon zonder schroom de paasboodschap.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door -DIA- »

emigrant schreef:Mijn opa verkondigde met kerst gewoon zonder schroom de paasboodschap.
Niet zo vreemd. Calvijn moest ook niets van 'bijzondere gedenkdagen' hebben. Naar ik las preekte hij met Kerst een stof die niet met Kerst in verband stond.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Ouddorp »

Bij ons is er op eerste kerstdag twee maal kerk. Tussendoor gaan we vaak naar mijn ouders en ja dan gaan we toch wel uitgebreid eten met de familie. Op tweede kerstdag is er eenmaal kerk en in de middag het kerstfeest van de zondagsschool. En dan gaan we vaak naar mijn schoonouders. Een kerstboom hebben we niet, maar een gezellige feestdag is het zeker. We moeten inderdaad oppassen dat de heilsboodschap ondersneeuwt door alles erom heen, maar ik vind de kerstdagen toch zeker wel bijzondere dagen mogen zijn.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Jeremiah »

-DIA- schreef:Kerst is niet een feestdag voor onze buik.
Eens!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Herman »

De belangrijkste reden om kerst van een gedenkdag een feest te maken zijn de ingrediënten die je erbij doet. Vaste onderdelen zijn muziek en (bijbel)verhalen. Daarbij hoort gezelligheid en aandacht voor heel de familie. Niet minder hoort daar een goed glas wijn en heerlijke gerechten bij.

Een keer lekker eten en dan gelijk memoreren dat je van je buik een god maakt, is buitenproportioneel.

We kennen toch allemaal het gebruik (van vroeger) dat er alleen op zondag vlees werd gegeten? Hoewel uit armoede geboren, hoort dat toch juist bij het feestelijke karakter van die dag? Anders had je het vlees ook wel op dinsdag kunnen aansnijden.

Zo ook met kerst. Dan eet ik geen gortdroge cake, maar een tulband die gevuld is met amandelen, vruchten en noten etc etc.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door freek »

Herman schreef:De belangrijkste reden om kerst van een gedenkdag een feest te maken zijn de ingrediënten die je erbij doet. Vaste onderdelen zijn muziek en (bijbel)verhalen. Daarbij hoort gezelligheid en aandacht voor heel de familie. Niet minder hoort daar een goed glas wijn en heerlijke gerechten bij.

Een keer lekker eten en dan gelijk memoreren dat je van je buik een god maakt, is buitenproportioneel.

We kennen toch allemaal het gebruik (van vroeger) dat er alleen op zondag vlees werd gegeten? Hoewel uit armoede geboren, hoort dat toch juist bij het feestelijke karakter van die dag? Anders had je het vlees ook wel op dinsdag kunnen aansnijden.

Zo ook met kerst. Dan eet ik geen gortdroge cake, maar een tulband die gevuld is met amandelen, vruchten en noten etc etc.
+1:)
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Sheba »

De achtergrond van de bijbelse tekst van hun buik een afgod maken komt toch bij Paulus vandaan?
Hij beschuldigt de joden dat zij er staat op maken zich aan de spijswetten te houden en daardoor God welgevallig te zijn?

Dan kan het je vol eten met alles en nog wat een zonde zijn, omdat je God daarmee denkt te eren. Maar ook het zo "kaal" mogelijk eten. We kunnen daarmee ook denken op een of andere manier God welgevallig te zijn.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:De belangrijkste reden om kerst van een gedenkdag een feest te maken zijn de ingrediënten die je erbij doet. Vaste onderdelen zijn muziek en (bijbel)verhalen. Daarbij hoort gezelligheid en aandacht voor heel de familie. Niet minder hoort daar een goed glas wijn en heerlijke gerechten bij.

Een keer lekker eten en dan gelijk memoreren dat je van je buik een god maakt, is buitenproportioneel.

We kennen toch allemaal het gebruik (van vroeger) dat er alleen op zondag vlees werd gegeten? Hoewel uit armoede geboren, hoort dat toch juist bij het feestelijke karakter van die dag? Anders had je het vlees ook wel op dinsdag kunnen aansnijden.

Zo ook met kerst. Dan eet ik geen gortdroge cake, maar een tulband die gevuld is met amandelen, vruchten en noten etc etc.
+1:)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Ad Anker »

emigrant schreef:Mijn opa verkondigde met kerst gewoon zonder schroom de paasboodschap.
[knip]
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
emigrant schreef:Mijn opa verkondigde met kerst gewoon zonder schroom de paasboodschap.
[knip]
Calvijn trok zich ook niets aan van de tekstkeus tijdens de kerstdagen
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:De belangrijkste reden om kerst van een gedenkdag een feest te maken zijn de ingrediënten die je erbij doet. Vaste onderdelen zijn muziek en (bijbel)verhalen. Daarbij hoort gezelligheid en aandacht voor heel de familie. Niet minder hoort daar een goed glas wijn en heerlijke gerechten bij.

Een keer lekker eten en dan gelijk memoreren dat je van je buik een god maakt, is buitenproportioneel.

We kennen toch allemaal het gebruik (van vroeger) dat er alleen op zondag vlees werd gegeten? Hoewel uit armoede geboren, hoort dat toch juist bij het feestelijke karakter van die dag? Anders had je het vlees ook wel op dinsdag kunnen aansnijden.

Zo ook met kerst. Dan eet ik geen gortdroge cake, maar een tulband die gevuld is met amandelen, vruchten en noten etc etc.
Het is ook helemaal niet verkeerd als je eens iets lekkers eet. Maar dit moet niet het belangrijkste punt van het Kerstfeest zijn. Wij hebben daar persoonlijk nooit zo'n behoefte aan gevoeld. Dat is toch ook niet fout te noemen? Over feest gesproken. Ik herinner me een kerstspreek van wijlen ds. G. Zwerus. Die begon de preek met: Zo laat ons dan feest vieren. Niet in de oude zuurdesem.. enz.

(Niet dat ik het wil opnemen voor mezelf, maar misschien moet u het dan maar als verontschuldiging zien dat wij Kerst als een gewone dag, uitgenomen de herdenking van de heilsfeiten, zien. Bovendien zal ik het ook niemand euvel duiden als hij of zij met Kerst eens een extraatje op tafel zet).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe ziet een refo-kerst er eigenlijk (bij u) uit?

Bericht door Mara »

emigrant schreef:Mijn opa verkondigde met kerst gewoon zonder schroom de paasboodschap.
Met een bepaalde reden?
Wij zingen af en toe een "kerstgezang" tijdens de eredienst.
Waarom zouden die het hele jaar ongezongen moeten blijven?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie