Houtkachels schadelijk?

vragen
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 nov 2013, 11:28

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door vragen »

Meerdere onderzoeken tonen aan dat houtrook kankerverwekkend is. Ik vraag me af of dat altijd al zo geweest is? Of komt het doordat de bomen in vervuilde grond (stikstof, paddestoelen verdwijnen) zitten? Bomen halen ook fijnstof uit de lucht. Waar komt al het brandhout vandaan?


Nederlands Dagblad:

http://www.houtrookvrij.nl/nieuws/hout- ... f-oktober/
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Luther »

Als de houtkachel je hoofdverwarming is, dan is het kiezen tussen stoken of kou hebben.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Auto schreef:
Wim Anker schreef:
Auto schreef:Het probleem zit hem niet in de houtkachels, maar in wat mensen in die houtkachels stoppen.
Klopt. Als er niets in wordt gestopt is er geen probleem.
Goed stoken is een kunst!
(Helaas een vaardigheid die velen missen en die dan ook werkelijk alles wat op hout lijkt in de kachel stoppen)
Wat is goed hout?
Wat is goed stoken?
1. Gebruik een goede kachel. In een goede kachel is de verbranding dermate volledig dat de asla NOOIT geleegd hoeft te worden. Na een winter stoken is de asla nog steeds leeg. (en met een winter stoken bedoel ik: In oktober kachel aan, Rond 22.00 laatste blok hout erop en andere ochtend om 07.00 een nieuw blok. Opnieuw aansteken is niet nodig, het vuur smeult dan nog. Die goede verbranding zorgt ervoor - door de hitte - dat ook de rookgassen het schoonst zijn.
2. Gebruik gewoon echt hout (m.i. maakt de soort hout dan niet zoveel uit), zonder bewerkingen (zoals geïmpregneerd of zo)
3. Gebruik droog! hout.
4. Zorg voor een goed geveegde en juist geplaatste schoorsteen. (Eigenlijk mag buiten niet geroken worden dat er een houtkachel brandt)
4. Uiteraard zijn vuurkorven etc. in de tuin prachtig maar de verbranding is zeer onvolledig en de rook blijft hangen. Dat zijn inderdaad de grootste boosdoeners.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Luther »

vragen schreef:Meerdere onderzoeken tonen aan dat houtrook kankerverwekkend is. Ik vraag me af of dat altijd al zo geweest is? Of komt het doordat de bomen in vervuilde grond (stikstof, paddestoelen verdwijnen) zitten? Bomen halen ook fijnstof uit de lucht. Waar komt al het brandhout vandaan?


Nederlands Dagblad:

http://www.houtrookvrij.nl/nieuws/hout- ... f-oktober/
Ja, maar wat moet je dan met al die onderzoeken - zie ook ander topic op dit forum - dat het eten van allerlei vlees ook kankerverwekkend is, bepaald snoep is kankerverwekkend, een paar jaar terug waren allerlei E-nummers kankerverwekkend, twee jaar terug was er de fijnstof-discussie rond snelwegen, dat zou kankerwekkend zijn.

Ik bedoel dit: Er is gewoon niet meer normaal te leven als je al die onderzoeken serieus neemt. Laat men ook eens de zegeningen tellen. In de afgelopen veertig jaar is er veel meer aandacht gekomen voor de grote milieuvervuiling, het roken is aan banden gelegd, het toezicht op voedselveiligheid is enorm verbeterd, etc.
En ja, er zullen nog veel meer dingen schadelijk zijn: wat dacht je van BBQ-en (maar het is wel enorm lekker), houtkachels (maar kou is ook zo wat), vliegtuigen (maar we blijven vrolijk vliegen), hagelslag en vlokken (maar als dat niet meer mag...).

Goed, ik zal stoppen, want anders zit straks heel RF op de kast....

(En Wim: ik leeg elke week de asla...)
(En nog even dit: we wonen nu in een huis met houtkachel, maar eigenlijk wil ik helemaal geen vuur in huis........ :bobo )
Laatst gewijzigd door Luther op 30 okt 2015, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Auto »

Wim Anker schreef: 1. Gebruik een goede kachel. In een goede kachel is de verbranding dermate volledig dat de asla NOOIT geleegd hoeft te worden. Na een winter stoken is de asla nog steeds leeg. (en met een winter stoken bedoel ik: In oktober kachel aan, Rond 22.00 laatste blok hout erop en andere ochtend om 07.00 een nieuw blok. Opnieuw aansteken is niet nodig, het vuur smeult dan nog. Die goede verbranding zorgt ervoor - door de hitte - dat ook de rookgassen het schoonst zijn.
2. Gebruik gewoon echt hout (m.i. maakt de soort hout dan niet zoveel uit), zonder bewerkingen (zoals geïmpregneerd of zo)
3. Gebruik droog! hout.
4. Zorg voor een goed geveegde en juist geplaatste schoorsteen. (Eigenlijk mag buiten niet geroken worden dat er een houtkachel brandt)
4. Uiteraard zijn vuurkorven etc. in de tuin prachtig maar de verbranding is zeer onvolledig en de rook blijft hangen. Dat zijn inderdaad de grootste boosdoeners.
Helemaal eens. En voor de nadruk: hout waarvan je zeker weet dat het droog is en niet droog lijkt en hout waarvan je weet dat het kwaliteit hout is en geen waaibomenhout.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:(En Wim: ik leeg elke week de asla...)
Dat idee had ik al wel.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Auto »

Luther schreef:Als de houtkachel je hoofdverwarming is, dan is het kiezen tussen stoken of kou hebben.
Dat kan zijn, maar door verkeerd te stoken dan verlies je veel rendement ........ er gaat energie verloren en je veroorzaakt ROOK.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Marco »

Luther schreef:Ik geloof hier helemaal niets van. We hebben ook astma-patiënten in onze familie; één van hen heb ik er onlangs over gesproken. Die vond het allemaal opgeklopte onzin. Ja, natuurlijk had ze het weleens benauwd, maar dat kwam niet door een stel houtkachels...
Dus nee, sorry, ik heb hier geen begrip voor.
"En m'n opa van 97 heeft altijd gerookt en is niet aan longkanker doodgegaan. Dus dat gedoe over roken slaat ook nergens op." :banghead

Alsof alle vormen van astma hetzelfde zijn. Ik kan me best voorstellen dat er het een en ander af te doen is van de onderzoeken die wijzen op problemen door houtkachels. Maar ga alsjeblieft niet op zo'n kinderachtige manier om met problemen die een ander serieus aandraagt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Luther »

Marco schreef:Alsof alle vormen van astma hetzelfde zijn. Ik kan me best voorstellen dat er het een en ander af te doen is van de onderzoeken die wijzen op problemen door houtkachels. Maar ga alsjeblieft niet op zo'n kinderachtige manier om met problemen die een ander serieus aandraagt.
Ik zal het wat serieuzer doen...
Maar je hebt gelijk: ik ben bewust helemaal aan de andere kant van het bootje gaan hangen, en dat heeft nu in elk geval opgeleverd dat je het voor mogelijk houdt dat er mogelijk iets is af te dingen van die onderzoeken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Mara »

Luther schreef: En ja, er zullen nog veel meer dingen schadelijk zijn: wat dacht je van BBQ-en (maar het is wel enorm lekker), houtkachels (maar kou is ook zo wat), vliegtuigen (maar we blijven vrolijk vliegen), hagelslag en vlokken (maar als dat niet meer mag...).

Goed, ik zal stoppen, want anders zit straks heel RF op de kast....

(En Wim: ik leeg elke week de asla...)
(En nog even dit: we wonen nu in een huis met houtkachel, maar eigenlijk wil ik helemaal geen vuur in huis........ :bobo )
Als iemand zich bovenmatig te goed doet aan allerlei vette en ongezonde troep, heeft de goegemeente daar verder geen hinder van.
Ik vind persoonlijk bbqen eveneens een plaag elke zomer, omdat veel mensen daar ook niet mee weten om te gaan en het te vaak doen.
Vliegen doe ik nooit.

En ik zou ook niet in een oude diesel durven rijden en daar eens even lekker gas mee geven, alvorens ik weg rijd. Sorry, maar dat is a sociaal.

Ik gun jou heus die houtkachel, ;) Maar zie eens de gevolgen van mogelijk verkeerd gedrag rondom jullie stookgedrag.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
vragen
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 nov 2013, 11:28

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door vragen »

Australië vergelijking houtstook en auto's


http://woodsmoke.3sc.net/woodheater-car-comparison
Laatst gewijzigd door vragen op 30 okt 2015, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Marco »

Luther schreef:
Marco schreef:Alsof alle vormen van astma hetzelfde zijn. Ik kan me best voorstellen dat er het een en ander af te doen is van de onderzoeken die wijzen op problemen door houtkachels. Maar ga alsjeblieft niet op zo'n kinderachtige manier om met problemen die een ander serieus aandraagt.
Ik zal het wat serieuzer doen...
Maar je hebt gelijk: ik ben bewust helemaal aan de andere kant van het bootje gaan hangen, en dat heeft nu in elk geval opgeleverd dat je het voor mogelijk houdt dat er mogelijk iets is af te dingen van die onderzoeken.
Niet overdrijven.. Ik had het rapport van de GGD's al eerder gelezen; ik ben met dit soort resultaten altijd sowieso wel kritisch.

De gemeten concentraties fijnstof zijn zeker ongezond, maar de relatie tussen houtstook, stankoverlast en fijnstof is m.i. nog een zwak punt (maar ik moet dat gedeelte wellicht nog wat beter lezen).
vragen
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 nov 2013, 11:28

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door vragen »

De GGD artsen kunnen helaas niet alles zeggen onder druk van de politiek (begrepen van een wetenschapper). Ik heb moeite met liegen en zou dat niet kunnen. Het GGD rapport vind ik vaag. Onderzoeken die gedaan zijn in het buitenland gelden hier niet.

In de jaren '70 was al bekend dat brandweermensen een verhoogd risico hebben op kanker (Amerika). Anno 2015 komt dat hier pas naar boven.

Maar goed, ik leg mijn leven in Zijn handen. Als ik dood moet gaan of ziek word dan vertrouw ik op Hem. Het leven hier op aarde zal nooit perfect worden. Wij als mensen maken er een grote knoeiboel van (denk aan oorlog, geweld). Paulus zegt dat mensen geneigd zijn om het slechte te gaan doen. De Satan is de heerser over deze aarde. In die context kan ik dingen dan ook beter plaatsen. De vader van de leugen. En welk onderzoek spreekt de waarheid? Ik hoop op integere christenen die het serieus willen gaan onderzoeken.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Marco »

Overigens: wat geldt voor houtkachels geldt over een maand of twee extra voor vuurwerk. Niet doen, dus.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Houtkachels schadelijk?

Bericht door Dodo »

vragen schreef:(...)

In de jaren '70 was al bekend dat brandweermensen een verhoogd risico hebben op kanker (Amerika). Anno 2015 komt dat hier pas naar boven.

(...)
Dat kun je toch niet vergelijken? Die mensen stappen zo ongeveer IN de brand. Dat is toch iets heel anders dan houtrook die door de straat waait.
Plaats reactie