Kleine ergernissen

Orchidee

Re: RE: Re: Kleine ergernissen

Berichtdoor Orchidee » 07 Sep 2020, 22:26

Mannetje schreef:Tja, in de kerk gaat men uit van de traditionele rolverdeling. En terecht, mijns inziens.

Waarbij ik maar meteen opmerk dat ik weet dat er soms noodgedwongen uitzonderingen op de hoofdregel zijn.
Dat denk ik ook.
De meeste gezinnen en kinderen "gedijen" daar het best op.
Mijn broer is door ernstige gezondheidsredenen nu huisvader en mijn schoonzus de kostwinner.
Heel fijn dat dit zo kan maar het was wél "even wennen" en niet wat ze 14 jaar geleden hadden bedacht, verwacht, gehoopt.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!

Lilian1975

Re: Kleine ergernissen

Berichtdoor Lilian1975 » 08 Sep 2020, 08:55

merel schreef:Ik denk dat de aanwas voor deze kringen de komende jaren wel kleiner zal worden. De meeste (kerkelijke)vrouwen die ik ken, werken overdag en zouden best willen deelnemen aan diverse kringen, maar dan in de avonduren.

Het frappante is. Wij hebben activiteiten overdag en s avonds. Maar om nu te zeggen dat het stormloopt met dertigers en veertigers met gezinnen etc. Ook daar zijn zij in de minderheid. Want overdag werken. Kinderen die s avonds her en der heen moeten en ja er eigenlijk geen tijd voor hebben. Wel zie je de groep zonder thuiswonende kinderen. Of de groep die overal wel te zien is. (Positief ) dus vrouwenvereniging en bijbelstudie etc
Opvoedkring s avonds. .... ook daar was ( ik weet nu niet hoe het is) heel weinig animo voor.
Zondags met ruim 500 mensen in de kerk. Maar je mocht blij zijn als er 5 kwamen...

Ambtenaar

Berichtdoor Ambtenaar » 08 Sep 2020, 22:30

Lilian1975 schreef:Opvoedkring s avonds. .... ook daar was ( ik weet nu niet hoe het is) heel weinig animo voor.
Zondags met ruim 500 mensen in de kerk. Maar je mocht blij zijn als er 5 kwamen...

Wat moet ik me voorstellen bij een opvoedkring?

Lilian1975

Berichtdoor Lilian1975 » 09 Sep 2020, 09:42

Ambtenaar schreef:
Lilian1975 schreef:Opvoedkring s avonds. .... ook daar was ( ik weet nu niet hoe het is) heel weinig animo voor.

Wat moet ik me voorstellen bij een opvoedkring?

Je denkt met elkaar na vanuit de Bijbel over allerlei opvoedkundige dingen. Straffen en belonen, seksuele vorming, mediagebruik, geloofsopvoeding. Bidden met je kinderen. Etc.

merel

Berichtdoor merel » 09 Sep 2020, 10:32

Ik ben ook wel eens naar zo'n kring geweest en op zich is het idee leuk, maar de inhoud van de gesprekken verzanden al snel tot 'wij doen het zo, omdat' en 'ok, wij kiezen voor...' Hierin zag je vooral opvoedingsstructuren terug en de vraag is in hoeverre de gemaakte keuze terug kon voeren op de bijbel.

samanthi

Berichtdoor samanthi » 09 Sep 2020, 13:02

merel schreef:Ik ben ook wel eens naar zo'n kring geweest en op zich is het idee leuk, maar de inhoud van de gesprekken verzanden al snel tot 'wij doen het zo, omdat' en 'ok, wij kiezen voor...' Hierin zag je vooral opvoedingsstructuren terug en de vraag is in hoeverre de gemaakte keuze terug kon voeren op de bijbel.

Het ergste is nog wij doen het gewoon zo...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?

Mara

Berichtdoor Mara » 09 Sep 2020, 13:11

merel schreef:Ik ben ook wel eens naar zo'n kring geweest en op zich is het idee leuk, maar de inhoud van de gesprekken verzanden al snel tot 'wij doen het zo, omdat' en 'ok, wij kiezen voor...' Hierin zag je vooral opvoedingsstructuren terug en de vraag is in hoeverre de gemaakte keuze terug kon voeren op de bijbel.

In de opvoeding heb je geen eenduidigheid, want elk kind is anders. Dat zie jij ook terug in je eigen gezin. Het ene kind heeft een stevige gestructureerde aanpak nodig, terwijl het andere kind aan een waarschuwende blik al genoeg heeft.
samanthi schreef:Het ergste is nog wij doen het gewoon zo...
:haha
Ouders van jonge kinderen zullen adviseren aan de ouder met een kerkluie puber, om hem gewoon uit zijn bed te sleuren en in de kraag te vatten. Hup, mee naar de kerk jij.
Maar ouders van jong volwassenen weten dat dit zo niet werkt.
Zolang ze in de wieg liggen denk je hen te kunnen sturen. Maar je komt er stilaan achter dat je soms in de spiegel ziet hoe jij zelf was.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon

DDD

Berichtdoor DDD » 09 Sep 2020, 21:51

Forumleden die grote corrigerende woorden tegenover een ander spreken, maar er niet op terugkomen als zij zich blijken te vergissen.

Zoals Mara in de discussie over de zondigheid van het aanleren van een vreemde taal en Hendrikus in zijn opmerkingen over het zingen in andere kerken.

Als ik nou nóg wat volwassener was, dan trok ik mij daar niets van aan. Maar nu irriteert het me nog een beetje. Daarom een kleine ergernis.

Jantje

Berichtdoor Jantje » 09 Sep 2020, 21:55

DDD schreef:Forumleden die grote corrigerende woorden tegenover een ander spreken, maar er niet op terugkomen als zij zich blijken te vergissen.

Zoals Mara in de discussie over de zondigheid van het aanleren van een vreemde taal en Hendrikus in zijn opmerkingen over het zingen in andere kerken.

Als ik nou nóg wat volwassener was, dan trok ik mij daar niets van aan. Maar nu irriteert het me nog een beetje. Daarom een kleine ergernis.

Eens.

Hetzelfde met forummers die beloven op een pb terug te reageren, maar dat na een half jaar nog moeten doen...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje

DDD

Berichtdoor DDD » 09 Sep 2020, 21:59

Al bedenk ik opeens dat het ook juist wél volwassen kan zijn om het goede van de ander te verwachten. Maar dat geheel terzijde. Arglistig is het hart, meer dan enig ding. Wie zal het kennen?

merel

Berichtdoor merel » 10 Sep 2020, 09:43

Mara schreef:

In de opvoeding heb je geen eenduidigheid, want elk kind is anders. Dat zie jij ook terug in je eigen gezin. Het ene kind heeft een stevige gestructureerde aanpak nodig, terwijl het andere kind aan een waarschuwende blik al genoeg heeft.

Toch is de basis van de opvoeding die wij geven wel hetzelfde. Het ene kind vergt iets meer gesprek, sturing of geduld dan het andere kind, maar wij zijn niet van het pamperen of (eindeloos) dingen uitleggen of verklaren. Dat laatste zie ik om mij heen veel gebeuren, maar past totaal niet bij ons. Sommige dingen doen ze gewoon of ze er zin in hebben of niet. Ik vind ook niet alle dingen leuk die ik doe of dingen lekker die ik eet. Dus in dat kader neem je in de opvoeding ook je eigen karakter mee. Dus daarom is het de vraag of zo'n opvoedkring veel toegevoegde waarde heeft. Overleggen hoe anderen het doen met oudere kinderen kan je ook met bv vrienden.

Mannetje

Berichtdoor Mannetje » 10 Sep 2020, 21:22

Ruim 30 minuten in de wachtstand voor een gesprekje van nog geen halve minuut.

Kunnen ze geen coronatestafbellijn openen?
- Mannetje -

Zita
Moderator

Berichtdoor Zita » 14 Sep 2020, 22:12

Mails met leesbevestiging. Dat voelt altijd alsof ik erg gecontroleerd word.

Hollander

Berichtdoor Hollander » 14 Sep 2020, 22:16

Mannetje schreef:Ruim 30 minuten in de wachtstand voor een gesprekje van nog geen halve minuut.

Kon je niet online wijzigen/inzien/aanmelden?
Bij mij was het hele proces verlopen zonder één medewerker telefonisch gesproken te hebben.

refo

Berichtdoor refo » 14 Sep 2020, 22:55

Mannetje schreef:Ruim 30 minuten in de wachtstand voor een gesprekje van nog geen halve minuut.

Er is een site waar je met DigiD de uitslag kunt zien.

Terug naar “Overige”