Smartphone: welke leeftijd?

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef:kan het niet rechtsom, doen ze het linksom.
Dus Eerste periode nog geen app. We werden daarin ook gesteunt door mentor. Wen eerst maar aan het brugklas leven. Al snel kwamen de berichten van school dat er in de klassenapp dingen gebeurde die niet goed waren. Dus mentor zou ook in de groepsapp komen. ( ervaring andere dochter was, ze maken met dezelfde vaart een nieuwe groepsapp aan. Maar zonder mentor. Dus een dubbele groepsapp. Je kunt wel raden wat er gebeurde, gaan ze helemaal los) en echt onze ervaring is dat er maar weinig ouders echt ingrijpen.
Moeilijk Lillian. Onze dochter heeft op de reformatorische school van klasgenoten geleerd hoe je het filter kon omzeilen.
Nu hebben wij nooit filternet gehad, maar gewoon open internet, met een ernstige waarschuwing vooraf.
Zelfs de jongen die thuis geen computer had (meldde zijn moeder trots, zij konden best zonder hoor) wist precies wat hij moest doen om verboden sites te bezoeken.
Het is van alle tijden dat kinderen gaan opzoeken wat thuis niet voorhanden of mogelijk is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Lilian1975 »

Mara schreef:
Lilian1975 schreef:kan het niet rechtsom, doen ze het linksom.
Dus Eerste periode nog geen app. We werden daarin ook gesteunt door mentor. Wen eerst maar aan het brugklas leven. Al snel kwamen de berichten van school dat er in de klassenapp dingen gebeurde die niet goed waren. Dus mentor zou ook in de groepsapp komen. ( ervaring andere dochter was, ze maken met dezelfde vaart een nieuwe groepsapp aan. Maar zonder mentor. Dus een dubbele groepsapp. Je kunt wel raden wat er gebeurde, gaan ze helemaal los) en echt onze ervaring is dat er maar weinig ouders echt ingrijpen.
Moeilijk Lillian. Onze dochter heeft op de reformatorische school van klasgenoten geleerd hoe je het filter kon omzeilen.
Nu hebben wij nooit filternet gehad, maar gewoon open internet, met een ernstige waarschuwing vooraf.
Zelfs de jongen die thuis geen computer had (meldde zijn moeder trots, zij konden best zonder hoor) wist precies wat hij moest doen om verboden sites te bezoeken.
Het is van alle tijden dat kinderen gaan opzoeken wat thuis niet voorhanden of mogelijk is.
Dat is inderdaad van alle tijden. Op welke school ze ook zitten. Alleen is het zo veel heftiger intenser en vele malen gevaarlijker dan "vroeger". Alles is doorspekt met een wereldbeeld, mensbeeld en godsbeeld dat in en in verdorven is. Waarmee de duivel ons op onze zwakke plekken pakt. Heel hun denken ( ook ons denken) wordt erdoor beïnvloed. En dat maakt het zo verdrietig, moeilijk en beangstigend. Waar vroeger de refoschool min of minder bescherming bood is dat weg. En waar je vroeger de drieslag had school, gezin en kerk is dat ernstig in gevaar. Want echt oom het docentenkorps is erdoor beinvloed, jeugdleiding en wijzelf? Dus ook onze kinderen... waar vroeger nog bij vele het geweten sprak als ze over de grens gingen is dat nu echt veel minder. Dat maakt het ook zo moeilijk om ze er op aan te spreken.
Ik vind dat ik als christenouder verplicht ben om niet bewust allerlei rotzooi in huis te l aten komen. Ook wij moeten onszelf er tegen beschermen. Daarom bewust een filter. Tegelijkertijd is het gewoon zo dat ze er altijd weer onderuit komen. Het vaak gewoon niet willen weten. En dat hun omgeving daarin meegaat, het ook doet.


En mijn achterliggende gedachten is. We moeten grenzen stellen, maar niet denken dat we het daarmee tegenhouden. Kon het maar...De verdorvenheid zit niet alleen in de wereld, maar ook in ons en onze kinderen. Dit alles kan niet zonder gebed. Het is bovenal het gebed..
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Wandelende »

Te lang heb ik gedachten gehoord dat een filter de internetopvoeding bepaalde. Die opvoeders lopen hard achter de feiten aan. Helaas kom ik deze handelingsverlegenheid nog wekelijks tegen. En op sommige punten ook bij mijzelf.

Ik vond @Ad Anker wijze regels noemen. Mee eens of niet, maar ik vind er in ieder geval een doordachte visie achter zitten.
(~)
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Lilian1975 »

Wandelende schreef:Te lang heb ik gedachten gehoord dat een filter de internetopvoeding bepaalde. Die opvoeders lopen hard achter de feiten aan. Helaas kom ik deze handelingsverlegenheid nog wekelijks tegen. En op sommige punten ook bij mijzelf.

Ik vond @Ad Anker wijze regels noemen. Mee eens of niet, maar ik vind er in ieder geval een doordachte visie achter zitten.
Ik ook. Maar we zijn er daar niet mee...
Het filter heeft bij ons nooit de opvoeding bepaald. We hebben wel altijd over gesproken waarom iets wel of niet. Je denkt we geven een goede mediaopvoeding, dus het zal wel goed komen. Maar waren de popliedjes vroeger ver van je. En wist je erover van horen zeggen, maar nam je zelf geen deel van die wereld. ( tuurlijk waren er jongeren die het wel deden, maar hoorde je niet tot zo'n groep, dan was het een andere wereld) nu is het hun wereld. ...het is zo indringend.
Gewone filmpjes die op het oog onschuldig zijn, zijn in werkelijkheid al doordrenkt met minder onschuldig wereldbeeld.
En waren we ons daar als opvoeders maar meer bewust van. Dat we het niet redden met goede voorbeelden en opvoeding. Maar dat Hij het alleen is die de harten van onze kinderen kan veranderen. Dat wij niet buiten Hem kunnen en inderdaad handelingsverlegen moeten zijn om alles van Hem te verwachten.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Wandelende »

Goede voorbeelden en heldere, normale regels zullen vroeg of laat meestal goede vruchten geven.
Dus laat dat voorbeeld niet na.
(~)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door helma »

liz boer schreef:
AnJa schreef:
liz boer schreef:Eliza heeft voor zijn 58e verjaardag zijn eerste smartphoon gekregen :haha
Gefeliciteerd!
Dat wordt les geven ::lol
idd hahaha
Heb jij nu geen smartphone meer? Je reageert niet op mijn appjes..
En ook niet op pb :cry
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Lilian1975 »

Wandelende schreef:Goede voorbeelden en heldere, normale regels zullen vroeg of laat meestal goede vruchten geven.
Dus laat dat voorbeeld niet na.
Dat is bedoel ik uiteraard ook niet. ;) Maar gaf ermee aan dat goede voorbeelden helaas geen garantie blijkt te zijn, al ging ik daar kennelijk van te voren onbewust van uit. :blush
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Wandelende »

Lilian1975 schreef:
Wandelende schreef:Goede voorbeelden en heldere, normale regels zullen vroeg of laat meestal goede vruchten geven.
Dus laat dat voorbeeld niet na.
Dat is bedoel ik uiteraard ook niet. ;) Maar gaf ermee aan dat goede voorbeelden helaas geen garantie blijkt te zijn, al ging ik daar kennelijk van te voren onbewust van uit. :blush
Eens hoor. Maar we (als volwassenen) hebben wij een voorbeeldfunctie die soms nog weleens wordt onderschat. Als een volwassene aan tafel zijn/haar smartphone bekijkt en de 5 jarige zoon zit ernaast, dan wordt het heel moeilijk om op 10 jarige leeftijd tegen hem te zeggen dat hij niet tijdens het eten zijn mobiel mag bekijken. Misschien wat zwart-wit gesteld, maar veel gedrag van kinderen/jongeren komt voort uit (onbewuste) verkeerde voorbeelden van volwassenen.
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door eilander »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:@Herman, ben ook benieuwd ja.
Het heet AppLock
Dank je. Ik heb inmiddels rigoureuze maatregelen genomen... Ben benieuwd hoe dat bevalt.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Orchidee »

is dat nodig?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Afbeelding is dat nodig?
Ik vind van wel.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door eilander »

eilander schreef:
Orchidee schreef:Afbeelding is dat nodig?
Ik vind van wel.
Voor alle duidelijkheid nog: het ging hier om acties voor mijn eigen smartphonegebruik. Dus ik heb die maatregelen voor mezelf genomen, niet voor de kinderen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Mara »

Wat zijn de kinderen toch kwetsbaar als ze een smartphone hebben. :fi
De politie slaat alarm.
Wat een zieke geesten zijn er toch in deze wereld, die kinderen afpersen.


"De Blue Whale Challenge is terug in Nederland. In dit ‘spel’ wordt jongeren gevraagd steeds gevaarlijker opdrachten uit te voeren, met als laatste een opdracht tot het plegen van zelfmoord. Daarvoor waarschuwt de politie.

Via sociale media als Instagram, SnapChat en TikTok worden jongeren de laatste tijd weer uitgedaagd. Ze worden uitgedaagd om mee te doen met The Blue Whale Challenge. Wanneer het bericht geopend wordt heb je al direct de uitdaging geaccepteerd en doe je mee in een spel.

Was het openen een foutje of wil je toch niet meedoen? Dan wordt er gedreigd met het openbaar maken van gegevens. Het kan daarbij gaan om een IP-adres of huisadres. Iedere dag moeten er voor een bepaalde tijd opdrachten worden uitgevoerd. Het gaat om 50 uitdagingen in 50 dagen die steeds heftiger en gevaarlijker worden. Denk aan jezelf prikken, snijden en uiteindelijk is er ook een opdracht om jezelf van het leven te beroven. Dat klinkt niet echt als een leuk spelletje voor kinderen.

Het dreigement dat ze doen, is echter loos. Trap er dus niet in."
ede.nieuws.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door merel »

Ik besprak dit gisteren met mijn oudste twee, maar het was voor hen oud nieuws. Was tijden geleden al op het Jeugdjournaal geweest.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:Ik besprak dit gisteren met mijn oudste twee, maar het was voor hen oud nieuws. Was tijden geleden al op het Jeugdjournaal geweest.
Ik zojuist met die van mij. Ze hebben geen idee. Ze kijken overigens nooit het journaal.
Plaats reactie