Smartphone: welke leeftijd?

Online
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Zeeuw »

Nasrani schreef:
AnJa schreef:
helma schreef:
Ik denk dat de satan een grote slag slaat met de smartphones. Ik zie wat dat betreft de toekomst somber in...
Ik denk ook wel dat je daarin gelijk hebt.
En tòch...
Ik zie ook een andere kant;
Vele jongeren die diep nadenken en oprechte en serieuze vragen hebben mbt tot het geloof en de toe-eigening van het Heil!
Op aarde zal de toekomst steeds somberder worden, maar dat leert als het goed is ook uitzien naar de Toekomst die wacht voor diegenen die in Hem geloven!
Aan de ene kant zijn er de verleidingen van de smartphones, en wie heeft daar geen last van? Even je social media checken of mail of RF... Het neemt zoveel tijd in beslag. Tijd voor God vraagt bewuste keuzes.
Aan de andere kant inderdaad voor de gelovigen is de toekomst zeker ja eindeloos goed!
Klopt. Maar ook: makkelijk Statenvertaling inclusief kanttekeningen lezen, prekenweb of een andere site gebruiken etc. Alles heeft 2 kanten. Vroeger zag ik mensen bv avonden puzzels leggen.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Nasrani »

Zeeuw schreef:
Nasrani schreef:
AnJa schreef:
helma schreef: Ik denk dat de satan een grote slag slaat met de smartphones. Ik zie wat dat betreft de toekomst somber in...
Ik denk ook wel dat je daarin gelijk hebt.
En tòch...
Ik zie ook een andere kant;
Vele jongeren die diep nadenken en oprechte en serieuze vragen hebben mbt tot het geloof en de toe-eigening van het Heil!
Op aarde zal de toekomst steeds somberder worden, maar dat leert als het goed is ook uitzien naar de Toekomst die wacht voor diegenen die in Hem geloven!
Aan de ene kant zijn er de verleidingen van de smartphones, en wie heeft daar geen last van? Even je social media checken of mail of RF... Het neemt zoveel tijd in beslag. Tijd voor God vraagt bewuste keuzes.
Aan de andere kant inderdaad voor de gelovigen is de toekomst zeker ja eindeloos goed!
Klopt. Maar ook: makkelijk Statenvertaling inclusief kanttekeningen lezen, prekenweb of een andere site gebruiken etc. Alles heeft 2 kanten. Vroeger zag ik mensen bv avonden puzzels leggen.
Inderdaad. Daar gebruik ik mijn smartphones ook heel vaak voor.
Bedankt voor je aanvulling.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Herman »

Als ouders en dominees hun jongeren willen leren wat volgens hen verantwoord smartphonegebruik is, moeten ze eerst voor zichzelf bepalen wat ze verantwoord gebruik vinden. Ze moeten hun kinderen leren omgaan met iets waar ze zelf nooit ervaring mee hebben opgedaan.
Daarom zit ik gewoon op de norm: verbieden die zooi.

Maar voor anderen kan dit dus onderscheiden liggen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:
Daarom zit ik gewoon op de norm: verbieden die zooi.
Dat kan mijns inziens nooit de norm zijn, omdat je kinderen dan in een sociaal isolement raken. Bovendien leren ze vaardigheden die ze later nodig hebben.

Je zult als ouders dus blijvend in gesprek moeten met je kinderen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:
Daarom zit ik gewoon op de norm: verbieden die zooi.
Dat kan mijns inziens nooit de norm zijn, omdat je kinderen dan in een sociaal isolement raken. Bovendien leren ze vaardigheden die ze later nodig hebben.

Je zult als ouders dus blijvend in gesprek moeten met je kinderen.
Met dat sociale isolement zal het wel meevallen. Hooguit is er sprake van een informatieachterstand. Of bedoel je dat het socialer is van de ene naar de andere kamer te appen in plaats van er even heen te lopen?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:
Met dat sociale isolement zal het wel meevallen. Hooguit is er sprake van een informatieachterstand. Of bedoel je dat het socialer is van de ene naar de andere kamer te appen in plaats van er even heen te lopen?
Kinderen maken deel uit van het klasseleven, evenals het leven van een sportclub, vereniging en vriendengroep.
Online
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:
Met dat sociale isolement zal het wel meevallen. Hooguit is er sprake van een informatieachterstand. Of bedoel je dat het socialer is van de ene naar de andere kamer te appen in plaats van er even heen te lopen?
Kinderen maken deel uit van het klasseleven, evenals het leven van een sportclub, vereniging en vriendengroep.
Juist. Blijvend in gesprek. En niet doen of de gesprekken ineens zoveel slechter zijn dan vroeger op het schoolplein. Daar hoorde ik woorden, die ik thuis ook echt niet was geleerd, maar hoorde er ook goede zaken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:
Met dat sociale isolement zal het wel meevallen. Hooguit is er sprake van een informatieachterstand. Of bedoel je dat het socialer is van de ene naar de andere kamer te appen in plaats van er even heen te lopen?
Kinderen maken deel uit van het klasseleven, evenals het leven van een sportclub, vereniging en vriendengroep.
Als je op voetbal zit ben je volgens mij twee helften lang met 22 man aan het ballen, zonder raadplegen van een smartfoon. Dan verkeer je niet echt in een sociaal isolement. Hooguit dat je bepaalde afspraken mist, omdat die via een groepsapp worden gedeeld.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door DDD »

Het sociale gebeuren vindt natuurlijk vooral daaromheen plaats. Je mist de inside-jokes, bijvoorbeeld, of je begrijpt gesprekken maar half vanwege een informatieachterstand.

De meeste mensen communiceren tegenwoordig vooral schriftelijk of in persoon.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
Als ouders en dominees hun jongeren willen leren wat volgens hen verantwoord smartphonegebruik is, moeten ze eerst voor zichzelf bepalen wat ze verantwoord gebruik vinden. Ze moeten hun kinderen leren omgaan met iets waar ze zelf nooit ervaring mee hebben opgedaan.
Daarom zit ik gewoon op de norm: verbieden die zooi.

Maar voor anderen kan dit dus onderscheiden liggen.
Interessante stellingname Herman. Hoe is jouw gezinssamenstelling? Dat weet ik namelijk niet. Ik heb inmiddels een dochter die DV komend schooljaar naar het VO gaat. Wij zijn voornemens haar een smartphone te geven. Wel met regels. Al klinkt dat wel wat ambitieus.

Een paar basisregels voor ons zijn:

1. Huiswerk maak je op je kamer, je mobiel is dan beneden.
2. Mobiel is van zaterdagavond tot maandagmorgen uit.
3. Je mobiel blijft beneden als je naar bed gaat.
4. Je pakt je mobiel 's morgens pas nadat je gebeden hebt en uit de Bijbel gelezen.
5. Tijdens de maaltijd ligt de mobiel op een afgesproken plek en staat op stil.

Ik meen en zie in mijn omgeving dat verbieden tot de kinderen zelf in staat zijn zo'n ding te kopen niet werkt. Maar ben benieuwd hoe jij er naar kijkt.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Auto »

We gebruiken met alle tevredenheid Google Family link. Zo heeft onze dochter 1,5 uur tijd op haar telefoon om te gebruiken, en is de telefoon geblokkeerd vanaf 20.30 t/m 6.30 uur. De oudsten zijn zeer tevreden dat Family link nog niet bestond toen zij een smartphone kregen en tonen dan op diverse wijzen compassie met hun zusje ...... (Gemiddeld 1x in de twee weken een smeekbede om dat er af te halen)
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Gritje »

@Ad Anker, regel 1 is heel mooi totdat ze samen opdrachten moeten maken en communiceren via de app. En hun huiswerk staat allemaal online, leraren zeggen soms aan het einde van de les: ik zet het huiswerk wel in magister. Een app van magister is dus erg handig. Hier hadden wij dus ook de regel geen mobiel bij het huiswerk maar dat is dus niet altijd haalbaar.
Bij de oudste (18) haal ik hem nu wel eens op, soms waardeert hij dat, soms ook niet :D
Onze zoon die net op het VO zit heeft nog geen mobiel, zijn vriend ook niet. Zij willen beide wel graag maar geven ook aan dat de sfeer in de klasse app niet altijd goed is en dat missen ze dus ook niet. Wel heb ik magister en zermelo op mijn mobiel en kijk ik of ze het eerste uur onverwachts vrij zijn of dat er andere veranderingen zijn. Dat missen ze door geen mobiel te hebben.

De andere regels zijn mooi, komt ook vast wel commentaar op (hier wel).
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door DDD »

Om via de WhatsApp te communiceren, heb je toch je telefoon niet nodig? Dat kan ook gewoon op de computer. Dat typt wel zo makkelijk.

Klopt het dat Family Link maar tot 13 jaar gaat? Dat vind ik wel jong, persoonlijk.
Hendrien
Berichten: 1327
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Hendrien »

Ad Anker schreef:
Herman schreef:
Als ouders en dominees hun jongeren willen leren wat volgens hen verantwoord smartphonegebruik is, moeten ze eerst voor zichzelf bepalen wat ze verantwoord gebruik vinden. Ze moeten hun kinderen leren omgaan met iets waar ze zelf nooit ervaring mee hebben opgedaan.
Daarom zit ik gewoon op de norm: verbieden die zooi.

Maar voor anderen kan dit dus onderscheiden liggen.
Interessante stellingname Herman. Hoe is jouw gezinssamenstelling? Dat weet ik namelijk niet. Ik heb inmiddels een dochter die DV komend schooljaar naar het VO gaat. Wij zijn voornemens haar een smartphone te geven. Wel met regels. Al klinkt dat wel wat ambitieus.

Een paar basisregels voor ons zijn:

1. Huiswerk maak je op je kamer, je mobiel is dan beneden.
2. Mobiel is van zaterdagavond tot maandagmorgen uit.
3. Je mobiel blijft beneden als je naar bed gaat.
4. Je pakt je mobiel 's morgens pas nadat je gebeden hebt en uit de Bijbel gelezen.
5. Tijdens de maaltijd ligt de mobiel op een afgesproken plek en staat op stil.

Ik meen en zie in mijn omgeving dat verbieden tot de kinderen zelf in staat zijn zo'n ding te kopen niet werkt. Maar ben benieuwd hoe jij er naar kijkt.
@Ad Anker, goede regels! Maar het handhaven kost ons behoorlijk veel energie. Je moet er steeds bovenop zitten. Hier mochten ze eest nog geen mobiel voor hun 16e. Dit bleek helaas niet haalbaar. Een zoon bleek er al 1,5 jaar een te hebben zonder dat wij het wisten! Nu is onze dochter voor het tweede jaar de enigste in de klas die er geen heeft. We hebben besloten dat ze er nu toch een mag. Ik vind het echt ontzettend moeilijk! Wij begrenzen hun Wifi flink door het gebruik van een Fritz Box. Maar als ze een baantje hebben en genoeg geld verdienen, dan kopen ze gewoon internet-tegoed of een abonnement met onbeperkt internet. Onze ervaring is ook als ze ongeveer 16,5 jaar zijn dan willen ze echt hun mobiel niet meer inleveren.(Onze oudste zoon moest 's morgens vroeg ook bereikbaar zijn i.v.m. zijn werk.) Dan moet je er iedere dag om vechten en dat gaat je niet lukken.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Bezorgd »

Ik zie hoopgevende signalen dat qua mediaopvoeding de komende generatie er wel eens beter mee om zouden kunnen gaan dan de huidige generatie ouders.
Deze zijn als jongeren zelf "los gelaten" vanwege gebrek aan kennis bij de ouders, maar zien , nu ze volwassen geworden zijn, daar de gevaren van in, en willen het bij hun eigen kinderen anders aanpakken.
Plaats reactie