Vraag (algemeen)

Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vraagje

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Stel jij dat 'De vrouw van mijn jeugd' in het Hebreeuws niet hetzelfde betekent als het Nederlandse 'mijn jeugdige vrouw'?
Ja, dat is zeker niet hetzelfde.
(Je andere opmerkingen laat ik nu maar rusten.)
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Vraagje

Bericht door Pioenroosje »

Ook in het Nederlands is dat toch niet hetzelfde? Althans, dat hoeft het niet te zijn.

De vrouw van mijn jeugd = de vrouw die ik in mijn jeugd leerde kennen. De vrouw zelf is inmiddels misschien wel oud. Mijn jeugdige vrouw = mijn jonge vrouw.
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraagje

Bericht door DDD »

Nee, dat begrijp ik. Dat is het hele punt. Maar in het Nederlands heb je niet zo'n zinsconstructie, en dus kun je dat niet vergelijken.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vraagje

Bericht door Orchidee »

Waarom word er door sommige vrouwen een hoed gedragen op een begrafenis/begraafplaats?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33312
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraagje

Bericht door Tiberius »

Uit eerbied voor de dood.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vraagje

Bericht door Orchidee »

Echt? Waar komt dat vandaan?
Je hebt zonder hoed ook eerbied voor de dood hoor!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33312
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraagje

Bericht door Tiberius »

Wat denk je zelf?
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraagje

Bericht door DDD »

Orchidee schreef:Waarom word er door sommige vrouwen een hoed gedragen op een begrafenis/begraafplaats?
Omdat dat in sommige kerken gebruikelijk is. Maar het is raar, want het moet juist niet op een kerkdienst lijken. Vaak is er dan weer geen zegen en zelfs geen votum. Terwijl een votum juist op een begrafenis wel zeer toepasselijk is.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4087
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Vraagje

Bericht door Maanenschijn »

Orchidee schreef:Waarom word er door sommige vrouwen een hoed gedragen op een begrafenis/begraafplaats?
Een mooie traditie.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vraagje

Bericht door Orchidee »

Idd, er werd niet gebeden oid, geen Onze Vader, alleen een toespraak, dus ik snap het echt niet en dat het gewoonte is in sommige kringen wil nog niet zeggen dat het hoort of normaal is.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vraagje

Bericht door Jantje »

Dit valt onder de vrijheden van het christelijk geloof, waar Paulus over spreekt.

Maak daar, uit respect voor de overledene en de nabestaanden, alsjeblieft geen hoofdzaak van en pas je aan aan deze wens.

Waar maak je je in vredesnaam druk over?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraagje

Bericht door DDD »

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4087
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Vraagje

Bericht door Maanenschijn »

Orchidee schreef:Idd, er werd niet gebeden oid, geen Onze Vader, alleen een toespraak, dus ik snap het echt niet en dat het gewoonte is in sommige kringen wil nog niet zeggen dat het hoort of normaal is.
Natuurlijk is het in sommige kringen wel normaal, anders doen ze het niet. En doorgaans passen de gasten van buiten die kringen zich aan. Vanzelfsprekend, uit respect.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vraagje

Bericht door Orchidee »

Pas je aan aan deze wens?
Wiens wens?
Ik ga naar een begraafplaats (rouwdienst mochten we niet bij zijn ivm corona wetgeving) en zie daar wat vrouwen een hoed opzetten en achter de stoet aanlopen.
Ook heel veel vrouwen niet.
Op een begraafplaats draag je toch nooit een hoed!?
Terwijl je toch echt wél respect hebt voor de dood!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraagje

Bericht door DDD »

Ik had anders deze week nog een begrafenis, en daar droegen best veel mensen een hoed. Ik vond er niets lelijk aan, maar van mij had het niet gehoeven.
Plaats reactie