Vraag (algemeen)

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vraagje

Bericht door Zita »

Tweedehands is per definitie duurzaam. En zeker voor kinderkleding het overwegen waard.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraagje

Bericht door Zeeuw »

Zita schreef:Tweedehands is per definitie duurzaam. En zeker voor kinderkleding het overwegen waard.
Duurzamer wellicht. Maar duurzamer is zeker niet per definitie slaafvrij.
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraagje

Bericht door merel »

Ik schuif heel veel kleding door en krijg ook kleding van familie en een vriendin. De kleding die daarna nog mooi is, schuif ik weer door. Dus het wordt vanzelf tweede hands.

@ zeeuw dat was ook zojuist mijn vraag. Zover ik kan zien op internet is de kleding of duurzaam of slaafvrij, maar beiden ben ik niet tegen gekomen. Ik houd mij nog steeds aanbevolen voor tips over kledingmerken die beiden zijn.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraagje

Bericht door DDD »

Ik vind de discussie over moreel juiste kleding absoluut van belang. Maar ik vind echt dat Ambtenaar wel iets uitvoeriger mag aanwijzen waar je dergelijke kleding kan kopen. Ik zou zelf alleen maar op maat gemaakte overhemden weten. De prijs van het merk zegt in ieder geval weinig of niets over slaafvrij.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vraagje

Bericht door Zita »

Zeeuw schreef:
Zita schreef:Tweedehands is per definitie duurzaam. En zeker voor kinderkleding het overwegen waard.
Duurzamer wellicht. Maar duurzamer is zeker niet per definitie slaafvrij.
Als de kleding anders nieuw gekocht zou worden, betekent hergebruik van bestaande kleding vermindering van slavernij.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraagje

Bericht door Zeeuw »

Zita schreef:
Zeeuw schreef:
Zita schreef:Tweedehands is per definitie duurzaam. En zeker voor kinderkleding het overwegen waard.
Duurzamer wellicht. Maar duurzamer is zeker niet per definitie slaafvrij.
Als de kleding anders nieuw gekocht zou worden, betekent hergebruik van bestaande kleding vermindering van slavernij.
Zo kun je je schuldgevoel inderdaad vrij aardig afkopen.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vraagje

Bericht door Mannetje »

Help je de kledingslaven dan door fout geproduceerde kleding weg te gooien?
-
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vraagje

Bericht door Bezorgd »

Mannetje schreef:Help je de kledingslaven dan door fout geproduceerde kleding weg te gooien?

Sterker, ik heb eens een documentaire gezien wat het alternatief is als deze kinderen geen kleding kunnen maken.
Vaak belanden ze dan in de kinderprostitutie.

Het blijft een ingewikkeld probleem.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraagje

Bericht door DDD »

Dat is dan wel een vreemde redenering. Want dan worden die kleren vermoedelijk toch gemaakt. Grote kans: door hun ouders en een hoop andere ouders, maar dan tegen een net wat hoger salaris.

Overigens vind ik dit primair een verantwoordelijkheid van de overheden in de betrokken landen.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraagje

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Mannetje schreef:Help je de kledingslaven dan door fout geproduceerde kleding weg te gooien?

Sterker, ik heb eens een documentaire gezien wat het alternatief is als deze kinderen geen kleding kunnen maken.
Vaak belanden ze dan in de kinderprostitutie.

Het blijft een ingewikkeld probleem.
Dat laatste ja. Ik begrijp Zita en Mannetje wel, maar dat vind ik toch een vorm van wegkijken. Waarmee ik overigens echt niet zeg dat ik het zo geweldig doe.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vraagje

Bericht door Mannetje »

Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:
Mannetje schreef:Help je de kledingslaven dan door fout geproduceerde kleding weg te gooien?

Sterker, ik heb eens een documentaire gezien wat het alternatief is als deze kinderen geen kleding kunnen maken.
Vaak belanden ze dan in de kinderprostitutie.

Het blijft een ingewikkeld probleem.
Dat laatste ja. Ik begrijp Zita en Mannetje wel, maar dat vind ik toch een vorm van wegkijken. Waarmee ik overigens echt niet zeg dat ik het zo geweldig doe.
Maar waarom is het dan wegkijken? Persoon A kocht foute kleding, brengt het bij de kringloop.
Nu koop ik het bij de kringloop. Wat doe ik dan fout?
-
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vraagje

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef:Ik schuif heel veel kleding door en krijg ook kleding van familie en een vriendin. De kleding die daarna nog mooi is, schuif ik weer door. Dus het wordt vanzelf tweede hands.

@ zeeuw dat was ook zojuist mijn vraag. Zover ik kan zien op internet is de kleding of duurzaam of slaafvrij, maar beiden ben ik niet tegen gekomen. Ik houd mij nog steeds aanbevolen voor tips over kledingmerken die beiden zijn.
Het is inderdaad lastig om duurzame en slaafvrije kleding te kopen. Het gaat er met name om dat je bewust kleding koopt. Spijkerbroeken koop ik bijv. van Kuyichi, een duurzaam kledingmerk dat zeer transparant is over waar geproduceerd wordt. Voor de kinderen kopen we bijv. kleding van Scotch & Soda en Molo.

Het is een groot probleem dat veel werknemers in de kledingindustrie onderbetaald worden en onder slechte condities moeten werken. Als je een pak koopt van 120 euro, dan weet je van tevoren dat dit een besmet pak is. Niet doen dus. C&A is wel aangesloten bij een convenant, maar dat is gebaseerd op vrijwilligheid. Het is meer de uitstraling die voor C&A belangrijk is, dan dat ze daadwerkelijk zich inspannen voor salarissen waarvan mensen zich in hun levensonderhoud kunnen voorzien.

Uit onderzoek van de Schone Kleren Campagne uit 2019 blijkt dat bij sommige fabrieken van Puma, H&M en G-Star er salarisverhoging is geweest, maar dat dit onvoldoende was voor mensen om in hun normale levensonderhoud te kunnen voorzien.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vraagje

Bericht door Bezorgd »

Mannetje schreef:
Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:
Mannetje schreef:Help je de kledingslaven dan door fout geproduceerde kleding weg te gooien?

Sterker, ik heb eens een documentaire gezien wat het alternatief is als deze kinderen geen kleding kunnen maken.
Vaak belanden ze dan in de kinderprostitutie.

Het blijft een ingewikkeld probleem.
Dat laatste ja. Ik begrijp Zita en Mannetje wel, maar dat vind ik toch een vorm van wegkijken. Waarmee ik overigens echt niet zeg dat ik het zo geweldig doe.
Maar waarom is het dan wegkijken? Persoon A kocht foute kleding, brengt het bij de kringloop.
Nu koop ik het bij de kringloop. Wat doe ik dan fout?
Niets
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraagje

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef: Maar waarom is het dan wegkijken? Persoon A kocht foute kleding, brengt het bij de kringloop.
Nu koop ik het bij de kringloop. Wat doe ik dan fout?
Zoals jij het schrijft lees ik 'iemand heeft iets gestolen, ik koop het netjes van deze persoon, wat doe ik dan fout?'
Als iets in de basis fout was, wordt het later in de keten toch niet ineens beter? Je noemt het letterlijk 'foute kleding'.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vraagje

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Overigens vind ik dit primair een verantwoordelijkheid van de overheden in de betrokken landen.
Kun je dat verwachten van overheden die slecht georganiseerd zijn en waar corruptie hoogtij viert? Ik vind dat bedrijven uit Europa een eigen verantwoordelijkheid hebben en moeten zorgen dat hun producenten hun werknemers een goed salaris betalen en onder goede condities laten werken. En ik ben bereid om daar extra voor te betalen.
Plaats reactie