Vraag (algemeen)

DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraagje

Bericht door DDD »

Eens met Mara.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraagje

Bericht door Mara »

Dodo schreef:
Mara schreef:
refo schreef: Herken je jouw kind (gedeeltelijk) in bovenstaande kenmerken? Dan is het waarschijnlijk gewoon zichzelf en bestaat er alleen nog geen classificatie voor zijn soort. Het valt dan onder de noemer ‘kind’ of zo…
Besef je niet dat dit heel kwetsend kan overkomen, omdat je niet weet of zij het vraagt voor haar kind?
Misschien is dit wel een groot verdriet in haar leven.
Er zijn ook volwassenen die deze diagnose krijgen.
Bestaat het dan? Het is inderdaad niet te googelen.
Ik had er ook nog nooit van gehoord. Maar waarom zou het niet bestaan?
Het zou een "streepje" op de streepjescode van diagnose autisme kunnen zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vraagje

Bericht door Dodo »

Als google er niets over vertelt, is het in ieder geval geen diagnose.
Ik kan me wel voorstellen dat het een observatie is, en dat je er meer over zou willen weten. Zeker als het problemen oplevert. Maar daarmee staat het nog niet in de DSM of hoe dat ding heet.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraagje

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Als google er niets over vertelt, is het in ieder geval geen diagnose.
Ik kan me wel voorstellen dat het een observatie is, en dat je er meer over zou willen weten. Zeker als het problemen oplevert. Maar daarmee staat het nog niet in de DSM of hoe dat ding heet.
HSP is ook geen diagnose.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vraagje

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Dodo schreef:Als google er niets over vertelt, is het in ieder geval geen diagnose.
Ik kan me wel voorstellen dat het een observatie is, en dat je er meer over zou willen weten. Zeker als het problemen oplevert. Maar daarmee staat het nog niet in de DSM of hoe dat ding heet.
HSP is ook geen diagnose.
Nee, maar wel een ding. Het wordt wel breed herkend als een fenomeen. Maar niet officieel inderdaad.
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vraagje

Bericht door Mannetje »

Hooggevoeligheid wordt ook als schaal gepresenteerd. Dan zou laaggevoeligheid dus het andere uiterste zijn.

@Isala: heb je kenmerken van dat wat je laaggevoeligheid noemt?

@mara: bepaalde stukjes hooggevoeligheid passen juist prima bij bepaalde vormen van autisme. Ik denk aan het extreem goed waarnemen van veranderingen in details, of het horen van ieder geluidje.
-
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraagje

Bericht door merel »

Mara schreef:
refo schreef: Herken je jouw kind (gedeeltelijk) in bovenstaande kenmerken? Dan is het waarschijnlijk gewoon zichzelf en bestaat er alleen nog geen classificatie voor zijn soort. Het valt dan onder de noemer ‘kind’ of zo…
Besef je niet dat dit heel kwetsend kan overkomen, omdat je niet weet of zij het vraagt voor haar kind?
Misschien is dit wel een groot verdriet in haar leven.
Er zijn ook volwassenen die deze diagnose krijgen.
Ik vind het wel grappig eigenlijk. :haha
Misschien moet je niet achter elk karakter een diagnose zoeken.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Vraagje

Bericht door Panny »

Bij de AH heb je twee verschillende zuivel huismerken.
Je hebt gewoon "AH" maar je hebt ook nog het best wel fors goedkopere "De Zaanse Hoeve".
Wie kan mij helpen waar het prijsverschil tussen deze twee in zit?
Bijvoorbeeld de volle kwark van de Zaanse Hoeve smaakt voor mij net zo lekker als de volle kwark van het AH merk.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vraagje

Bericht door Terri »

Isala schreef:Wie weet er meer over laaggevoeligheid?
Er is ontzettend veel informatie over hooggevoeligheid.
Het zelfs zo dat als ik laaggevoeligheid in de zoekbalk type, dat die mij automatisch 'verbetert' in hooggevoeligheid.

Maar nee, laaggevoeligheid dus.
Ik kan her en der wat kleine artikeltjes lezen, vaak columns als tegenreactie op de overvloed aan 'hoog'.

Maar een gedegen studie over 'laag' kan ik niet zo gauw vinden.
Wie weet er zelf wat over, of heeft een link naar een goed onderbouwd artikel of studie?

Alvast dank.
Bij een test voor sensorische informatie verwerking komen beide kanten aan bod, hooggevoeligheid en laaggevoeligheid.
Het wordt dan benoemd als prikkel gevoeligheid.
Daarin heb je o.a.
de gebrekkige registratie
prikkelzoekend
gevoeligheid voor prikkels
prikkelvermijdend

Is misschien niet helemaal wat je zoekt, maar ergotherapeuten met een sensorische informatie verwerking opleiding kunnen je er veel over vertellen en ja, het is niet bekend.
Inmiddels door mond op mond ' reclame' meer bekend en doordat bv CJG, en aanverwante organisaties het 'ontdekt' hebben.
Het is vooral heel belangrijk om daar een onderzoek naar te doen, voordat een kind gelijk het 'zwaardere' label van bv autisme, of ADD of ADHD krijgt.
Je kan nl veel bereiken met bewustwording.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vraagje

Bericht door Terri »

http://www.autipassendonderwijsutrecht. ... prikkeling

Hier komen de begrippen ook ter sprake.
Wordt hypogevoeligheid genoemd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraagje

Bericht door Mara »

Panny schreef:Bij de AH heb je twee verschillende zuivel huismerken.
Je hebt gewoon "AH" maar je hebt ook nog het best wel fors goedkopere "De Zaanse Hoeve".
Wie kan mij helpen waar het prijsverschil tussen deze twee in zit?
Bijvoorbeeld de volle kwark van de Zaanse Hoeve smaakt voor mij net zo lekker als de volle kwark van het AH merk.
Zuivel van de Zaanse hoeve komt van Duitse koeien.
"Vandaag trof ik een pak melk van de Zaanse Hoeve (het huismerk van Albert Hein) en wat me opviel was dat het pak de code DE 090 EG had, ofwel uit Duitsland kwam. Even snel googlen en wat blijkt: De Zaanse Hoeve ligt niet in de buurt van Zaandam maar zo’n 350km verderop in Wiefelstede-Dringenburg!

En wat het boerenverstand ver te boven gaat is dat Albert Hein tegelijkertijd een merk “van Hollandse weide” in de schappen legt. Terwijl die Zaanse Hoeve alsmaar verder opschuift naar het Oosten en enkele miljoenen liters Hollandse melk voorbij rijdt. Weet iemand de logica hierachter? Pure marketing en ondertussen gewoon “business as usual”?"
https://www.boerenverstand.nl/blog/waar ... lbert-hein
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraagje

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
Panny schreef:Bij de AH heb je twee verschillende zuivel huismerken.
Je hebt gewoon "AH" maar je hebt ook nog het best wel fors goedkopere "De Zaanse Hoeve".
Wie kan mij helpen waar het prijsverschil tussen deze twee in zit?
Bijvoorbeeld de volle kwark van de Zaanse Hoeve smaakt voor mij net zo lekker als de volle kwark van het AH merk.
Zuivel van de Zaanse hoeve komt van Duitse koeien.
"Vandaag trof ik een pak melk van de Zaanse Hoeve (het huismerk van Albert Hein) en wat me opviel was dat het pak de code DE 090 EG had, ofwel uit Duitsland kwam. Even snel googlen en wat blijkt: De Zaanse Hoeve ligt niet in de buurt van Zaandam maar zo’n 350km verderop in Wiefelstede-Dringenburg!

En wat het boerenverstand ver te boven gaat is dat Albert Hein tegelijkertijd een merk “van Hollandse weide” in de schappen legt. Terwijl die Zaanse Hoeve alsmaar verder opschuift naar het Oosten en enkele miljoenen liters Hollandse melk voorbij rijdt. Weet iemand de logica hierachter? Pure marketing en ondertussen gewoon “business as usual”?"
https://www.boerenverstand.nl/blog/waar ... lbert-hein
Niet altijd van Duitse koeien. Ik weet niet of dit nog zo is, maar producten onder het AH-merk Zaanse Hoeve kunnen overal vandaan komen. Bekend is dat er (zeker in mijn actieve tijd) ook producten uit Polen en andere landen afkomstig waren. Zaanse Hoeve is een budgetmerk waar AH lange tijd zijn naam niet aan wilde verbinden. Nergens op de verpakking was de naam AH te zien. Thans staat het er wel op. Het merk is jaren geleden tijdens een prijzenoorlog ontstaan, waardoor AH zuivel onder de prijs kon verkopen. Dit prijzenoorlog-imago is De Zuivelhoeve wel wat kwijtgeraakt, maar het is nog altijd onder het eigen huismerk gepositioneerd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4031
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vraagje

Bericht door Maanenschijn »

Mara schreef:
Panny schreef:Bij de AH heb je twee verschillende zuivel huismerken.
Je hebt gewoon "AH" maar je hebt ook nog het best wel fors goedkopere "De Zaanse Hoeve".
Wie kan mij helpen waar het prijsverschil tussen deze twee in zit?
Bijvoorbeeld de volle kwark van de Zaanse Hoeve smaakt voor mij net zo lekker als de volle kwark van het AH merk.
Zuivel van de Zaanse hoeve komt van Duitse koeien.
"Vandaag trof ik een pak melk van de Zaanse Hoeve (het huismerk van Albert Hein) en wat me opviel was dat het pak de code DE 090 EG had, ofwel uit Duitsland kwam. Even snel googlen en wat blijkt: De Zaanse Hoeve ligt niet in de buurt van Zaandam maar zo’n 350km verderop in Wiefelstede-Dringenburg!

En wat het boerenverstand ver te boven gaat is dat Albert Hein tegelijkertijd een merk “van Hollandse weide” in de schappen legt. Terwijl die Zaanse Hoeve alsmaar verder opschuift naar het Oosten en enkele miljoenen liters Hollandse melk voorbij rijdt. Weet iemand de logica hierachter? Pure marketing en ondertussen gewoon “business as usual”?"
https://www.boerenverstand.nl/blog/waar ... lbert-hein
De ‘melkmarkt’ is vooral een Europese markt. Het kan prima zijn dat AH een contract heeft met FrieslandCampina, maar dat de melk komt uit één van de Duitse vestigingen.

Soms komen ook de producten van de ‘concurrent’ uit de zelfde fabriek: lang geleden kwamen de botercupjes van Coberco uit de boterfabriek van Campina Melkunie in ‘s Hertogenbosch.

Er zijn verschillende zuivelstromen. Die beginnen al op het boeren erf: de percentage’s vet en eiweit, lactose etc. kunnen al bepalend zijn voor de fabriek waar de verwerking plaats vind: kaas, consumptiemelk, melkpoeder, supplementen of medicijnen enz.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraagje

Bericht door Mara »

Ik koop sowieso alleen biologische melk, maar het liefst, zo vaak als ik kan, bij de boer.
Op een klein kwartiertje rijden is een boer met Jersey koeien. En die melk is zooooo lekker.
En vaak kunnen mensen met een intolerantie deze melk wel drinken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vraagje

Bericht door Dodo »

Een kwartier in de auto? Voor melk?
Ik drink geen melk, maar ik zou die moeite evengoed niet nemen.
Plaats reactie