Vraag (algemeen)

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Maanenschijn »

Chrisje72 schreef:
Posthoorn schreef:
helma schreef:De lezing van N van Steensel van harte aanbevolen.
Mijn oude biologieleraar.
Hij gaf toch wiskunde?
In de lezing geeft hij zelf aan gewerkt te hebben op het zendingsveld en daarna godsdienstdocent te zijn geweest. Ik heb geen andere vakken horen langskomen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Hendrikus »

Maanenschijn schreef:
Chrisje72 schreef:
Posthoorn schreef:
helma schreef:De lezing van N van Steensel van harte aanbevolen.
Mijn oude biologieleraar.
Hij gaf toch wiskunde?
In de lezing geeft hij zelf aan gewerkt te hebben op het zendingsveld en daarna godsdienstdocent te zijn geweest. Ik heb geen andere vakken horen langskomen.
Linkedin:
Linkedin schreef:Na 4 jaar biologie onderwijs op de Driestar, heb ik ruim 12 jaar voor ZGG in Nigeria gewerkt als onderwijzer op de lokale bijbelschool en als evangelist.Daarna heb ik 8 jaar gewertk als docent godsdienst op het Hoornbeeck College (voor MBO) in Rotterdam. De laatste 6 jaar was ik voor de GZB docent op een seminarie in Angola. Nu ben ik docent aan de CGO-e, een HBO opleiding theologie. Zending en godsdienstonderwijs zijn mijn specialiteiten.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Posthoorn »

Daar heb ik echt LinkedIn niet voor nodig. Mijn geheugen is nog aardig in orde. :)
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Lilian1975 »

helma schreef:De lezing van N van Steensel van harte aanbevolen.
Ik ben de lezing nog op me in aan het laten werken. Veel herkenbaars. En zeker leerzaam.Ontbreken van relatie, uitgestelde volwassenheid, onzekerheid etc. Toch krijg ik op de een of andere manier, misschien ten onrechte hoor, het idee dat we denken als we ze maar zo en zo benaderen dan gaat het zo. En als het anders gaat ligt dat aan ons. Positief en nagatief. Ik geef toe er niet helemaal de vinger achter te kunnen leggen. Onderzoeken zeggen jongeren kunnen alleen nog maar zo denken als een onomkeerbaar feit? Of is het het besef dat waar het Evangelie is er ook verzet is dat voor mijn gevoel niet echt aan de orde of uit de verf kwam? Nogmaals ben het nog aan het laten bezinken. Of is het niet meer aanvaarden van gezag, dus daarmee ook niet het gezag van God en Bijbel...? De gevolgen en de ernst daarvan? Wat de Bijbel dwaasheid noemt en ga je daarin mee, stel je grenzen en waar dan? Wie kan helpen van diegene die ook geluisterd hebben om het helder te krijgen?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Hendrikus »

Posthoorn schreef:Daar heb ik echt LinkedIn niet voor nodig. Mijn geheugen is nog aardig in orde. :)
Het mijne ook, gelukkig. Maar als Linkedin het zegt, heeft het ongetwijfeld meer gezag ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Maanenschijn »

Lilian1975 schreef: Ik ben de lezing nog op me in aan het laten werken. Veel herkenbaars. En zeker leerzaam.Ontbreken van relatie, uitgestelde volwassenheid, onzekerheid etc. Toch krijg ik op de een of andere manier, misschien ten onrechte hoor, het idee dat we denken als we ze maar zo en zo benaderen dan gaat het zo. En als het anders gaat ligt dat aan ons. Positief en nagatief. Ik geef toe er niet helemaal de vinger achter te kunnen leggen. Onderzoeken zeggen jongeren kunnen alleen nog maar zo denken als een onomkeerbaar feit? Of is het het besef dat waar het Evangelie is er ook verzet is dat voor mijn gevoel niet echt aan de orde of uit de verf kwam? Nogmaals ben het nog aan het laten bezinken. Of is het niet meer aanvaarden van gezag, dus daarmee ook niet het gezag van God en Bijbel...? De gevolgen en de ernst daarvan? Wat de Bijbel dwaasheid noemt en ga je daarin mee, stel je grenzen en waar dan? Wie kan helpen van diegene die ook geluisterd hebben om het helder te krijgen?
Ik herken heel goed wat je zegt. Ik vond de lezing boeiend en leerzaam. Veel herkenbare punten en ook wel prikkelend om na te denken of jongeren ‘passen’ in onze wijze van kerk-communicatie.

Wat ik wel wat miste is: mogen wij ook wat van jongeren verwachten, of is het alleen aan (ons) ouderen om aansluiting te zoeken.

Bij mij overheerst wel dat het ons een aangelegen zaak moet zijn jongeren te bereiken. De tijd en cultuur beweegt, daar zal de prediking op aan moeten sluiten.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Tiberius schreef: Van Dale en ik zijn het daar niet mee eens.
Ik hoor het woord 'enigste' in mijn omgeving enkel gebruikt worden door mensen wiens kennis van de taal en woordenschat beperkt is en die veelal in een dialect spreken. Het gebruik is daarom niet aanbevelenswaardig.
‘door mensen wier’ (wiens is fout). Zie taaladvies.net.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Vraag (algemeen)

Bericht door helma »

Maanenschijn schreef:
Lilian1975 schreef: Ik ben de lezing nog op me in aan het laten werken. Veel herkenbaars. En zeker leerzaam.Ontbreken van relatie, uitgestelde volwassenheid, onzekerheid etc. Toch krijg ik op de een of andere manier, misschien ten onrechte hoor, het idee dat we denken als we ze maar zo en zo benaderen dan gaat het zo. En als het anders gaat ligt dat aan ons. Positief en nagatief. Ik geef toe er niet helemaal de vinger achter te kunnen leggen. Onderzoeken zeggen jongeren kunnen alleen nog maar zo denken als een onomkeerbaar feit? Of is het het besef dat waar het Evangelie is er ook verzet is dat voor mijn gevoel niet echt aan de orde of uit de verf kwam? Nogmaals ben het nog aan het laten bezinken. Of is het niet meer aanvaarden van gezag, dus daarmee ook niet het gezag van God en Bijbel...? De gevolgen en de ernst daarvan? Wat de Bijbel dwaasheid noemt en ga je daarin mee, stel je grenzen en waar dan? Wie kan helpen van diegene die ook geluisterd hebben om het helder te krijgen?
Ik herken heel goed wat je zegt. Ik vond de lezing boeiend en leerzaam. Veel herkenbare punten en ook wel prikkelend om na te denken of jongeren ‘passen’ in onze wijze van kerk-communicatie.

Wat ik wel wat miste is: mogen wij ook wat van jongeren verwachten, of is het alleen aan (ons) ouderen om aansluiting te zoeken.

Bij mij overheerst wel dat het ons een aangelegen zaak moet zijn jongeren te bereiken. De tijd en cultuur beweegt, daar zal de prediking op aan moeten sluiten.
Ik heb het opgevat als een lezing voor ambtsdragers (en voelde mezelf als ouder daar wel inbegrepen) met als onderwerp wat wij eraan kunnen doen om onze jongeren vast te houden/te bereiken.En ik denk dat die aansporing heel gard nodig is.
Als hij een lezing voor jongeren zelf zou houden zou hij wellicht jongeren aanspreken op hun verantwoordelijkheid in deze.

En misschien heeft hij de dingen extra scherp neergezet om een punt te maken wat binnenkomt.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Het is 'enige'. :huhu
Kan beide.
Enige is de enige correcte vorm.
https://taaladvies.net/enigste-of-enige/
Van Dale en ik zijn het daar niet mee eens. ;)

Het is een zogenaamde versteende overtreffende trap, net zoals bijvoorbeeld het woord 'beste' in een aanhef.
Als ik in een mail of brief schrijf 'Beste enigste Jantje' dan is dat volgens Van Dale correct, en hoef ik er niet persé 'Goede enige Jantje' van te maken.
Zie ook: https://onzetaal.nl/taalloket/enigst-kind-enig-kind
Dit omdat taal steeds in beweging is en als een woord of uitdrukking maar vaak genoeg gebruikt wordt, komt het vanzelf in de woordenboeken terecht.

Zelf vind ik het trouwens ook erg lelijk en zou het niet zo gauw gebruiken in die vorm. Maar dat komt denk ik omdat wij wat ouder zijn. GGlid is nog jong, dus die went daar nog wel aan.
Als het om taal en spelling gaat, ben ik extreem ouderwets hoor...
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef:Als het om taal en spelling gaat, ben ik extreem ouderwets hoor...
Gelukkig alleen als het om taal en spelling gaat :D , maar daarin ben je niet de enigste hoor.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Online
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef:
Ambtenaar schreef:
Tiberius schreef: Van Dale en ik zijn het daar niet mee eens.
Ik hoor het woord 'enigste' in mijn omgeving enkel gebruikt worden door mensen wiens kennis van de taal en woordenschat beperkt is en die veelal in een dialect spreken. Het gebruik is daarom niet aanbevelenswaardig.
‘door mensen wier’ (wiens is fout). Zie taaladvies.net.
Badum tss.

Misschien spreekt ambtenaar ook een dialect.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Tiberius »

Dan zou hij niet de enigste ambtenaar zijn.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Lilian1975 »

helma schreef:
Maanenschijn schreef:
Lilian1975 schreef: Ik ben de lezing nog op me in aan het laten werken. Veel herkenbaars. En zeker leerzaam.Ontbreken van relatie, uitgestelde volwassenheid, onzekerheid etc. Toch krijg ik op de een of andere manier, misschien ten onrechte hoor, het idee dat we denken als we ze maar zo en zo benaderen dan gaat het zo. En als het anders gaat ligt dat aan ons. Positief en nagatief. Ik geef toe er niet helemaal de vinger achter te kunnen leggen. Onderzoeken zeggen jongeren kunnen alleen nog maar zo denken als een onomkeerbaar feit? Of is het het besef dat waar het Evangelie is er ook verzet is dat voor mijn gevoel niet echt aan de orde of uit de verf kwam? Nogmaals ben het nog aan het laten bezinken. Of is het niet meer aanvaarden van gezag, dus daarmee ook niet het gezag van God en Bijbel...? De gevolgen en de ernst daarvan? Wat de Bijbel dwaasheid noemt en ga je daarin mee, stel je grenzen en waar dan? Wie kan helpen van diegene die ook geluisterd hebben om het helder te krijgen?
Ik herken heel goed wat je zegt. Ik vond de lezing boeiend en leerzaam. Veel herkenbare punten en ook wel prikkelend om na te denken of jongeren ‘passen’ in onze wijze van kerk-communicatie.

Wat ik wel wat miste is: mogen wij ook wat van jongeren verwachten, of is het alleen aan (ons) ouderen om aansluiting te zoeken.

Bij mij overheerst wel dat het ons een aangelegen zaak moet zijn jongeren te bereiken. De tijd en cultuur beweegt, daar zal de prediking op aan moeten sluiten.
Ik heb het opgevat als een lezing voor ambtsdragers (en voelde mezelf als ouder daar wel inbegrepen) met als onderwerp wat wij eraan kunnen doen om onze jongeren vast te houden/te bereiken.En ik denk dat die aansporing heel gard nodig is.
Als hij een lezing voor jongeren zelf zou houden zou hij wellicht jongeren aanspreken op hun verantwoordelijkheid in deze.

En misschien heeft hij de dingen extra scherp neergezet om een punt te maken wat binnenkomt.
Die aansporing is zeker nodig. Maar waar ik misschien een beetje onbewust op reageer is het "gevoel" dat we het gaan zoeken in allerlei methodes etc.
Waar ik bijvoorbeeld heel benieuwd naar ben. Dat inzetten op relatie (wat echt belangrijk is hoor) heeft dat bijv in de evangelische kringen waar ze dat al jaren roepen en doen, ervoor gezorgd dat er bijna geen jongeren afhaken?
Of als we zeggen we moeten inzetten op relaties maar tegelijkertijd concluderen dat jongeren hun eigen keuzes maken. (Wat ze dus al van jongs af aan vanaf kleuterschool wordt aangeleerd) . Hoe gaat dat dan als weer gekoppeld worden aan een persoon (mentor) die ze niet zelf kiezen? En werkt dit inderdaad prettig maar dan vooral bij hen die toch wel betrokken zijn?

Ik debk zeker dat hij het extra scherp neerzet. Maar tegelijkertijd denk ik. Juist op het gebied van aanvaarden autoriteit van opvoeders, dominees, ouderlingen maar bovenal de Schrift is het zo anders dan nu. Terwijl het stellen onder gezag, aanvaarden etc echt een belangrijk gegeven is. Ik zou dan verwachten dat op zo'n conferentie handreikingen gegeven worden. Nu kreeg ik dus beetje idee. Ouders, ambtsdragers, opvoeders voegen naar jongeren. Maar het gezag van de Schrift ondergesneeuwd is. Ik weet niet zo goed onder woorden te brengen . Hij zei bijvoorbeeld over die uitgestelde volwassenheid en dat jeugd eerst bezig is met relaties aangaan, trouwen maar ja waarom niet samenwonen? En niet met de vragen over hun houding tot God. Dat komt daarna pas. En dan denk ik... maar dat is toch juist de verkeerde volgorde? En haal je zo de klem niet weg van de waarheid ook genoemd in de Schrift. Kiest dan heden (geen uitstel) wie gij dienen zult?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door helma »

Hij heeft de algemene praktijk uitgeschilderd. En zonder waardeoordeel daarbij aangespoord aansluiting te vinden bij die praktijk.
Ik denk dat het stadium van 'zo zou het moeten zijn' al gepasseerd is.
En inderdaad, ook onder onze jongeren is er 'niemand die God zoekt' en moet het niet verwacht worden van onze inspanningen. Tegelijk weet je zelf ook van een terughoudende houding vanuit het pastoraat waardoor ze het voor je gevoel nog eerder voor gezien houden.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Lilian1975 »

helma schreef:Hij heeft de algemene praktijk uitgeschilderd. En zonder waardeoordeel daarbij aangespoord aansluiting te vinden bij die praktijk.
Ik denk dat het stadium van 'zo zou het moeten zijn' al gepasseerd is.
En inderdaad, ook onder onze jongeren is er 'niemand die God zoekt' en moet het niet verwacht worden van onze inspanningen. Tegelijk weet je zelf ook van een terughoudende houding vanuit het pastoraat waardoor ze het voor je gevoel nog eerder voor gezien houden.
Ik denk dat je een kern raakt waar ik beetje mee zit. Is een gepasseerd station een station wat we maar over moeten of mogen slaan? En komen we zo niet helemaal op het verkeerde spoor. Concreet; gepasseerd station dat jongeren "keuze" maken voor kerk en geloof en dus normaal is relatie aangaan voor dat ze weten met Hem verzoend te zijn, überhaupt keus te hebben gemaakt naar de Schrift te willen leven. Gevolg wat houdt hen nog tegen om een niet bijbels huwelijk aan te gaan? En als we zeggen ze zijn pas volwassen als ze getrouwd zijn... . Welk beeld van huwelijk geven wij daarmee af? Laten we dus kinderen levensbelangrijke beslissingen nemen terwijl ze er niet aan toe zijn laat staan overzien? Ik vind dit echt knap lastig. En de terughoudende houding in pastoraat. Is dat niet iets wat niet aangepakt moet worden door zelf de urgentie van geloof en wedergeboorte niet alleen te belijden maar ook daadwerkelijk voor te leven?
Maar nogmaals het waren terechte punten die hij aansneed hoor...
Plaats reactie