Vraag (algemeen)

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Vraagje

Bericht door Orchidee »

Geytenbeekje schreef:Zwarte kleding komt altijd goed over.
Niet! Ik heb een familiekant die tegen zwarte kleding is en het ook nooit zal kopen en/of dragen.
Toen mijn opa en oma én een paar ooms en een tante werden begraven was iedereen keurig gekleed maar niet in het zwart.
Allemaal christenen...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Vraagje

Bericht door Zeeuw »

Orchidee schreef:
Geytenbeekje schreef:Zwarte kleding komt altijd goed over.
Niet! Ik heb een familiekant die tegen zwarte kleding is en het ook nooit zal kopen en/of dragen.
Toen mijn opa en oma én een paar ooms en een tante werden begraven was iedereen keurig gekleed maar niet in het zwart.
Allemaal christenen...
Ik begrijp niet zo goed waarom mensen zo ergens tegen moeten zijn. Hoe kun je nu tegen zwarte kleding in het algemeen zijn? Dan draag je dus bv nooit een zwart t-shirt/rok/broek oid?
Ik vind het wat gekunsteld over komen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vraagje

Bericht door Orchidee »

Totaal niet gekunsteld die familie!
Stralen juist altijd eenvoud uit
En natuurlijk zullen ze best eens een zwarte sok of broek dragen (al kan ik me dat niet herinneren ) dus zo zwart/wit zal het niet zijn
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vraagje

Bericht door Herman »

Blijkbaar zijn er mensen die dus geen enkele affiniteit hebben met het betekenis hechten aan een kleur?

http://www.beeldbalie.nl/betekenis-van-kleur/

Ik zou daar wel de motivatie van willen weten. Waarom zou je je tegendraads aan de emotie opstellen als het gaat om zwart en rouw?
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraagje

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
Orchidee schreef:
Geytenbeekje schreef:Zwarte kleding komt altijd goed over.
Niet! Ik heb een familiekant die tegen zwarte kleding is en het ook nooit zal kopen en/of dragen.
Toen mijn opa en oma én een paar ooms en een tante werden begraven was iedereen keurig gekleed maar niet in het zwart.
Allemaal christenen...
Ik begrijp niet zo goed waarom mensen zo ergens tegen moeten zijn. Hoe kun je nu tegen zwarte kleding in het algemeen zijn? Dan draag je dus bv nooit een zwart t-shirt/rok/broek oid?
Ik vind het wat gekunsteld over komen.
Waarom is het gek om nooit iets zwarts te dragen? Als je je daar niet prettig in voelt?

Overigens vind ik een eenvoudig zwart jurkje niet lelijk en met de juiste schoenen kan zelfs een zwarte broek mooi zijn.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraagje

Bericht door DDD »

Herman schreef:Blijkbaar zijn er mensen die dus geen enkele affiniteit hebben met het betekenis hechten aan een kleur?

http://www.beeldbalie.nl/betekenis-van-kleur/

Ik zou daar wel de motivatie van willen weten. Waarom zou je je tegendraads aan de emotie opstellen als het gaat om zwart en rouw?
Je geeft zelf al het antwoord:
Zwart

De kleur van de nacht en duisternis kent associaties met de dood, mysterie en kracht. Zwart is daarnaast dramatisch en serieus. Het is een kleur die waardigheid en aanzien kent en daardoor vaak gebruikt wordt om status, autoriteit, elegantie en stijl uit te drukken. Tegelijkertijd wordt de kleur ook gebruikt om te rebelleren, denk bijvoorbeeld maar eens aan rebellerende tieners, punk en krakers.
Christenen zijn niet van de nacht, noch van de duisternis. Ook niet van de dood, van mysterie en kracht. De bijbel zegt juist dat christenen geen kinderen des nachts, noch der duisternis zijn, en dat niet door kracht of geweld, maar door Gods Geest het zal gebeuren.

Christenen zijn evenmin dramatisch. Serieus en waardig zou minder bezwaarlijk zijn, maar status en autoriteit zijn ook al geen woorden die bij een christen passen, om over rebellie maar te zwijgen.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraagje

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Zeeuw schreef:
Orchidee schreef:
Geytenbeekje schreef:Zwarte kleding komt altijd goed over.
Niet! Ik heb een familiekant die tegen zwarte kleding is en het ook nooit zal kopen en/of dragen.
Toen mijn opa en oma én een paar ooms en een tante werden begraven was iedereen keurig gekleed maar niet in het zwart.
Allemaal christenen...
Ik begrijp niet zo goed waarom mensen zo ergens tegen moeten zijn. Hoe kun je nu tegen zwarte kleding in het algemeen zijn? Dan draag je dus bv nooit een zwart t-shirt/rok/broek oid?
Ik vind het wat gekunsteld over komen.
Waarom is het gek om nooit iets zwarts te dragen? Als je je daar niet prettig in voelt?

Overigens vind ik een eenvoudig zwart jurkje niet lelijk en met de juiste schoenen kan zelfs een zwarte broek mooi zijn.
Niet prettig vind ik iets anders dan ertegen zijn.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraagje

Bericht door DDD »

Dat vind ik ook. Ik ben niet tegen een zwart jurkje. Een goede nuance.

Al is het zo dat een hekel aan zwart ook al snel daar iets tegen geeft. Maar goed, als het op principes aankomt, ben ik niet tegen een zwart pak. Ik ben er alleen geen voorstander van.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraagje

Bericht door merel »

Zwarte pakken worden toch zelden nog gedragen? De meeste mannen dragen toch grijs of donkerblauw?
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraagje

Bericht door DDD »

In kerkgenootschappen ter rechterzijde van de gereformeerde gezindte zie je nog wel zwarte pakken bij ambtsdragers.

En in Spanje en Italië zie je ook veel zwarte pakken bij bruiloften. Maar voor mensen met een donkere huid en donker haar kan dat heel mooi staan. Hugo Boss heeft ook veel zwarte pakken.

En de koning en koningin dragen ook zwart op 4 mei. Al vind ik dat wel wat anders dan op een christelijke begrafenis.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vraagje

Bericht door Jantje »

Ik heb nog nooit een ambtsdrager tijdens de eredienst in een blauw of grijs pak gezien. En tijdens een rouwplechtigheid en teraardebestelling al helemaal niet.

Verder vind ik de opmerkingen van @Orchidee wel degelijk zwart-wit. Niet dat ik dat zelf niet ben trouwens, maar dat doet nu even niet ter zake.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vraagje

Bericht door Orchidee »

Wahaha @Jantje heeft wél mensenkennis!
@Orchidee is zwart/wit
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraagje

Bericht door merel »

Jantje schreef:Ik heb nog nooit een ambtsdrager tijdens de eredienst in een blauw of grijs pak gezien. En tijdens een rouwplechtigheid en teraardebestelling al helemaal niet.

Verder vind ik de opmerkingen van @Orchidee wel degelijk zwart-wit. Niet dat ik dat zelf niet ben trouwens, maar dat doet nu even niet ter zake.
Er zijn meer mannen in Nederland dan ambtsdragers;)

Ik draag zelf vaak zwart ( en blauw en grijs). Naar een begrafenis zou ik zelf zwart aantrekken. Als een ander liever blauw draagt, is dat toch ook prima. Zo heeft ieder een voorkeur. Ik draag bv nooit jasjes, terwijl sommige vrouwen dat erg netjes vinden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vraagje

Bericht door Jantje »

Orchidee schreef:Wahaha @Jantje heeft wél mensenkennis!
@Orchidee is zwart/wit Afbeelding
:yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vraagje

Bericht door Dodo »

Ik kwam dit tegen. Is dit serieus? Het is toch bekend bij de gemeente en bij het kadaster hoe groot het perceel is waar mijn huis op staat?
https://www.rebonieuws.nl/aanbiedingen/ ... B26tJ22WpM
Plaats reactie