Vraag (algemeen)

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:
Terri schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Vooralsnog vind ik dat dan een indicatie dat zo iemand dwaalt. Want mijns inziens is er op dat lied niets aan te merken. Als iemand in zijn algemeenheid een band met reformatorische wortels afkeurt, dan is daar sowieso al een vraagteken bij te stellen.
Nou, ik vind ze absoluut niet reformatorisch. Dat zijn ze nooit geweest. Bovendien: één van de laatste liederen (over rouwverwerking) heeft erg veel arminiaanse invloeden. De aangrijpende werkelijkheid van de zondeval is namelijk dat niet alle mensen die wij missen ook aan Gods tafel zitten, terwijl dat wel gezongen wordt... Dus ik had al zeer ernstige bezwaren, die zijn nu nog aanzienlijk groter geworden.
Tjonge, ernstige bezwaren, aanzienlijk groter, wellicht zing je dan ook vele psalmen niet mee?

Weet je als je een hond wilt slaan, vindt je altijd wel ergens een stok. En reformatorisch moeten we niet zo belangrijk vinden, wel Bijbels!

Ik verbaas me steeds meer over al deze in mijn ogen ver gezochte zienswijzen.
Zeker, het is niet Bijbels dat alle mensen die wij missen aan Gods tafel zitten. Dat wordt in bepaalde kringen wel gedacht, waar de doodstaat van de mens en de noodzaak van een nieuwe geboorte uit water en Geest wat minder belicht wordt. Daar mag best op gereageerd worden.
Ik verbaas me dan weer over jouw verbazing.
Ik verbaas me vooral over de stellige blijk van deze en gene dat Sela reformatorisch zou zijn. Mijn collega's en vrienden die deze concerten bezoeken spreken over een christelijke band en zeker niet een reformatorische band. Dat doet niet af dat ik sommige liederen van Sela mooi vind.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Terri »

pierre27 schreef:
Ik verbaas me vooral over de stellige blijk van deze en gene dat Sela reformatorisch zou zijn. Mijn collega's en vrienden die deze concerten bezoeken spreken over een christelijke band en zeker niet een reformatorische band. Dat doet niet af dat ik sommige liederen van Sela mooi vind.
Eens. Het is geen reformatorische muziekgroep.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door HersteldHervormd »

Lilian1975 schreef:Wij hadden al heel lang gewoon nog zo'n cd dpeler/radio toren. Met van die lelijke grote speakers met draad nog. Na heel veel jaren van trouwe dienst. Doet hij niets meer.
Toch missen we wel om af en toe een cd op te zetten.

Nu beetje in dubio.

A)
Wij willen liefst iets met draadloos speakers. Wel een beetje mooi geluid. Ik begreep dat je inmiddels ook gewoon cd kan luisteren via Spotify of youmusic. Dan ben je van die stoffige cd torens af :) .plus van een lelijke radio....
Je hebt dan alleen een soort van speaker. Vaak klein. Maar waar moet je dan op letten? En is het wel net zo mooi qua geluid als gewoon zo'n stereoset die we eerst hadden.
B)
Maar ook van die setjes waar je beide mee kunt. Cd en via WiFi. Alleen zie je altijd van die speakers vlak naast zo'n apparaat staan. Betekent dat dat je ze altijd zo dichtbij moet zetten? Of maakt het niet uit? En kan je het zetten waar je maar wilt. En ze geen doorn in het oog zijn.

Wie heeft raad/advies. Het hoeft echt niet heel duur te zijn. Gaat me ook niet om merk. Maar wil wel een klein beetje redelijk geluid voor in de woonkamer. Zodat we weer een beetje kunnen genieten van Tom Koopman of de schopfung of een mooie cantate van Bach ;) moet je dan richt A of richting B denken... wat zijn de voor en nadelen zeg maar.
Ik heb een JBL 5.1 surround set, je hebt net pech want Black Friday is geweest, dan zijn ze vaak goedkoper.
En anders op Marktplaats ofzo.

Maar je kan met bluetooth verbinden, maar ook via HDMI of optical en vast nog wel meer.
Je hebt dan 2 kleine speakertjes op de uiteinden van de soundbar zitten welke je los kan halen en ergens anders neer kan zetten, super handig. Echt de moeite waard.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

Terri schreef:
pierre27 schreef:
Ik verbaas me vooral over de stellige blijk van deze en gene dat Sela reformatorisch zou zijn. Mijn collega's en vrienden die deze concerten bezoeken spreken over een christelijke band en zeker niet een reformatorische band. Dat doet niet af dat ik sommige liederen van Sela mooi vind.
Eens. Het is geen reformatorische muziekgroep.
De melodieën zijn soms wel mooi, en haast aanstekelijk om op het orgel te spelen. Vooral "Ik zal er zijn" heeft een mooie melodie, waar je de tekst wel kunt vergeten en om dan toch de melodie mooi te vinden.
Anderzijds zijn zulke melodieën nogal eens wat meeslepend... en dat ze daardoor ook langer blijven hangen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Ik heb gezegd dat Sela reformatorische wortels heeft. Daar kan geen twijfel over zijn. Mensen die het daar niet mee eens zijn, beschouwen ofwel de HGJB niet als reformatorisch (dat vind ik dan verder prima) of ze hanteren een eigen geheel aan feiten.

Dat een heleboel liefhebbers van Sela niet zo hechten aan typisch reformatorische kenmerken, is natuurlijk ook waar. En als er ook Rooms-Katholieke broeders en zusters meezingen, dan is dat ook niet heel typerend reformatorisch meer.

Ik vind de melodieën en de uitvoering ook mooi, maar het is niet zo eenvoudig om Sela-liederen goed op een orgel te begeleiden. Pas was ik op een begrafenis waar iemand dat ook probeerde, maar ik vond het niet zo'n succes. Ik denk niet dat ik dat zou aandurven. Maar misschien met veel oefenen.
Laatst gewijzigd door DDD op 01 dec 2022, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bourdon16 »

De melodie van het nummer zit in ieder geval al de hele dag in mijn hoofd... De tekst ken ik niet. Eigenlijk de hele band niet maar dat zal aan mijn beperkte interesse liggen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: Ik vind de melodieën en de uitvoering ook mooi, maar het is niet zo eenvoudig om Sela-liederen goed op een orgel te begeleiden. Pas was ik op een begrafenis waar iemand dat ook probeerde, maar ik vond het niet zo'n succes. Ik denk niet dat ik dat zou aandurven. Maar misschien met veel oefenen.
Het overgrote deel van de liederen van Sela is duidelijk vanuit de setting van de band geschreven en niet bedoeld als lied dat je met een gemeente zou kunnen zingen. Begeleiden met orgel zal dan ook niet gauw een succes zijn. Het is niet voor niets dat in de liederenbundel Weerklank -die uitdrukkelijk voor gemeentezang in de eredienst bedoeld is- maar weinig liederen uit het Sela-repertoire te vinden zijn: voor gemeentezang zijn deze melodieën doorgaans niet geschikt.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Nee, dan moet je een band laten komen of een cd afspelen. Want veel liederen van Sela kunnen wel degelijk meegezongen worden, maar niet in de vorm van traditionele gemeentezang.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hendrikus schreef:
DDD schreef: Ik vind de melodieën en de uitvoering ook mooi, maar het is niet zo eenvoudig om Sela-liederen goed op een orgel te begeleiden. Pas was ik op een begrafenis waar iemand dat ook probeerde, maar ik vond het niet zo'n succes. Ik denk niet dat ik dat zou aandurven. Maar misschien met veel oefenen.
Het overgrote deel van de liederen van Sela is duidelijk vanuit de setting van de band geschreven en niet bedoeld als lied dat je met een gemeente zou kunnen zingen. Begeleiden met orgel zal dan ook niet gauw een succes zijn. Het is niet voor niets dat in de liederenbundel Weerklank -die uitdrukkelijk voor gemeentezang in de eredienst bedoeld is- maar weinig liederen uit het Sela-repertoire te vinden zijn: voor gemeentezang zijn deze melodieën doorgaans niet geschikt.
Dat is dan een mooie bijkomstigheid dat veel Sela-liederen niet in Weerklank verschijnen.

Ik weet trouwens van een GG waar tijdens de kerkdiensten bij het uitleidend orgelspel er vaak Sela-liederen worden gespeeld. Gelukkig gebeurt het hier nooit. Zelfs gezangen worden tegenwoordig vrijwel niet meer gespeeld.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

GerefGemeente-lid schreef:
Hendrikus schreef:
DDD schreef: Ik vind de melodieën en de uitvoering ook mooi, maar het is niet zo eenvoudig om Sela-liederen goed op een orgel te begeleiden. Pas was ik op een begrafenis waar iemand dat ook probeerde, maar ik vond het niet zo'n succes. Ik denk niet dat ik dat zou aandurven. Maar misschien met veel oefenen.
Het overgrote deel van de liederen van Sela is duidelijk vanuit de setting van de band geschreven en niet bedoeld als lied dat je met een gemeente zou kunnen zingen. Begeleiden met orgel zal dan ook niet gauw een succes zijn. Het is niet voor niets dat in de liederenbundel Weerklank -die uitdrukkelijk voor gemeentezang in de eredienst bedoeld is- maar weinig liederen uit het Sela-repertoire te vinden zijn: voor gemeentezang zijn deze melodieën doorgaans niet geschikt.
Dat is dan een mooie bijkomstigheid dat veel Sela-liederen niet in Weerklank verschijnen.

Ik weet trouwens van een GG waar tijdens de kerkdiensten bij het uitleidend orgelspel er vaak Sela-liederen worden gespeeld. Gelukkig gebeurt het hier nooit. Zelfs gezangen worden tegenwoordig vrijwel niet meer gespeeld.
Bij ons een heel enkele keer een gezang bij het uitleidend orgelspel, bv. het Lutherlied. Of op een 2e Kerstdag is er ooit wel eens "Ere zij God" gespeeld. En met Oudjaar: Uren, dagen, maanden, jaren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Hendrikus schreef:
DDD schreef: Ik vind de melodieën en de uitvoering ook mooi, maar het is niet zo eenvoudig om Sela-liederen goed op een orgel te begeleiden. Pas was ik op een begrafenis waar iemand dat ook probeerde, maar ik vond het niet zo'n succes. Ik denk niet dat ik dat zou aandurven. Maar misschien met veel oefenen.
Het overgrote deel van de liederen van Sela is duidelijk vanuit de setting van de band geschreven en niet bedoeld als lied dat je met een gemeente zou kunnen zingen. Begeleiden met orgel zal dan ook niet gauw een succes zijn. Het is niet voor niets dat in de liederenbundel Weerklank -die uitdrukkelijk voor gemeentezang in de eredienst bedoeld is- maar weinig liederen uit het Sela-repertoire te vinden zijn: voor gemeentezang zijn deze melodieën doorgaans niet geschikt.
Dat is dan een mooie bijkomstigheid dat veel Sela-liederen niet in Weerklank verschijnen.

Ik weet trouwens van een GG waar tijdens de kerkdiensten bij het uitleidend orgelspel er vaak Sela-liederen worden gespeeld. Gelukkig gebeurt het hier nooit. Zelfs gezangen worden tegenwoordig vrijwel niet meer gespeeld.
Bij ons een heel enkele keer een gezang bij het uitleidend orgelspel, bv. het Lutherlied. Of op een 2e Kerstdag is er ooit wel eens "Ere zij God" gespeeld. En met Oudjaar: Uren, dagen, maanden, jaren.
Prachtig DIA, maar dat zijn bij uitstek mijns inziens geen Sela liederen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
JoP
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 okt 2022, 17:30

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door JoP »

Diverse keren “Hoe wonderlijk mooi....als lied voor de dienst gezongen. Met een goede organist een prachtig begin.
Laatst gewijzigd door JoP op 02 dec 2022, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Ik houd me aanbevolen voor een link naar een goede uitvoering op orgel.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door FlyingEagle »

Als iemand dit boek heeft en van de hand wil doen dan houd ik me aanbevolen:

90-5030-994-1
Inleiding op het Oude Testament
https://www.zoekeenboek.nl/boek/6668545 ... testament/

Het is nergens meer verkrijgbaar, ook niet tweedehands.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef:
Hendrikus schreef:
DDD schreef: Ik vind de melodieën en de uitvoering ook mooi, maar het is niet zo eenvoudig om Sela-liederen goed op een orgel te begeleiden. Pas was ik op een begrafenis waar iemand dat ook probeerde, maar ik vond het niet zo'n succes. Ik denk niet dat ik dat zou aandurven. Maar misschien met veel oefenen.
Het overgrote deel van de liederen van Sela is duidelijk vanuit de setting van de band geschreven en niet bedoeld als lied dat je met een gemeente zou kunnen zingen. Begeleiden met orgel zal dan ook niet gauw een succes zijn. Het is niet voor niets dat in de liederenbundel Weerklank -die uitdrukkelijk voor gemeentezang in de eredienst bedoeld is- maar weinig liederen uit het Sela-repertoire te vinden zijn: voor gemeentezang zijn deze melodieën doorgaans niet geschikt.
Dat is dan een mooie bijkomstigheid dat veel Sela-liederen niet in Weerklank verschijnen.

Ik weet trouwens van een GG waar tijdens de kerkdiensten bij het uitleidend orgelspel er vaak Sela-liederen worden gespeeld. Gelukkig gebeurt het hier nooit. Zelfs gezangen worden tegenwoordig vrijwel niet meer gespeeld.
We worden inderdaad steeds rechtser met zijn allen.
Plaats reactie