Vraag (algemeen)

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: RE: Re: RE: Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Tiberius »

Job schreef:Is het dan eigenlijk een uiting van dienstbaarheid?
M.i. wel ja, nu ik er n.a.v. jouw bericht wat meer over nadenk.
Ik denk dan ook aan de dichtregel: uw dienaar t'aller stond.

Alleen moet je er wel de rol bijzetten, bijvoorbeeld uw dominee, uw pastor, uw moderator, enz.
En dat moet dan ook nog een in zekere zin gewaardeerde rol zijn ook: een brief ondertekenen met 'uw belastinginner' of zo, voelt natuurlijk dubbel.
(Misschien vinden sommigen dat met 'uw moderator' ook al).

Als er alleen de naam achter staat, komt het klef over. Ik denk dat dat jouw gevoel is bij 'uw ds. Van Vlastuin'. 'Ds' wordt in sommige kringen als onderdeel van de naam gezien en niet als iemands rol (wat het in feite natuurlijk wel is).
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: RE: Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Lilian1975 »

Tiberius schreef:
Job schreef:Is het dan eigenlijk een uiting van dienstbaarheid?
M.i. wel ja, nu ik er n.a.v. jouw bericht wat meer over nadenk.
Ik denk dan ook aan de dichtregel: uw dienaar t'aller stond.

Alleen moet je er wel de rol bijzetten, bijvoorbeeld uw dominee, uw pastor, uw moderator, enz.
En dat moet dan ook nog een in zekere zin gewaardeerde rol zijn ook: een brief ondertekenen met 'uw belastinginner' of zo, voelt natuurlijk dubbel.
(Misschien vinden sommigen dat met 'uw moderator' ook al).

Als er alleen de naam achter staat, komt het klef over. Ik denk dat dat jouw gevoel is bij 'uw ds. Van Vlastuin'. 'Ds' wordt in sommige kringen als onderdeel van de naam gezien en niet als iemands rol (wat het in feite natuurlijk wel is).


In feite staat ds in dienst van de hele kerk. Dus is hij ook jouw ds en niet alleen van een bepaalde plaatselijke gemeente.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Tiberius »

Ja, dat zal ook de gedachte van ds. Van Vlastuin zijn. Maar dat is niet zozeer mijn punt.
Mijn punt is dat sommigen "ds. Van Vlastuin" als zijn naam voelen, maar dat is natuurlijk niet het geval: "ds" is zijn rol/functie/ambt waarin hij dienstbaar is, "Van Vlastuin" is zijn naam.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Lilian1975 »

Tiberius schreef:Ja, dat zal ook de gedachte van ds. Van Vlastuin zijn. Maar dat is niet zozeer mijn punt.
Mijn punt is dat sommigen "ds. Van Vlastuin" als zijn naam voelen, maar dat is natuurlijk niet het geval: "ds" is zijn rol/functie/ambt waarin hij dienstbaar is, "Van Vlastuin" is zijn naam.
Ik vat hem geloof ik niet... :)
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Susanna »

Het is gewoon een traditie. Ik zou liever hebben er stond: uw broeder in Christus. Hoeveel mooier is dat? Maar ja, dat kan niet want niet iedereen die het leest zal zijn broeder of zuster in Christus zijn.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ararat »

Tiberius schreef:Ja, dat zal ook de gedachte van ds. Van Vlastuin zijn. Maar dat is niet zozeer mijn punt.
Mijn punt is dat sommigen "ds. Van Vlastuin" als zijn naam voelen, maar dat is natuurlijk niet het geval: "ds" is zijn rol/functie/ambt waarin hij dienstbaar is, "Van Vlastuin" is zijn naam.
Je bedoelt dat ze onder bijv een kaartje zetten:

Vriendelijke groet,
Ds. en mevrouw Tiberius.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Tiberius »

Ararat schreef:
Tiberius schreef:Ja, dat zal ook de gedachte van ds. Van Vlastuin zijn. Maar dat is niet zozeer mijn punt.
Mijn punt is dat sommigen "ds. Van Vlastuin" als zijn naam voelen, maar dat is natuurlijk niet het geval: "ds" is zijn rol/functie/ambt waarin hij dienstbaar is, "Van Vlastuin" is zijn naam.
Je bedoelt dat ze onder bijv een kaartje zetten:

Vriendelijke groet,
Ds. en mevrouw Tiberius.
Precies. Een belachelijke gewoonte.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Job »

Tiberius schreef:Ja, dat zal ook de gedachte van ds. Van Vlastuin zijn. Maar dat is niet zozeer mijn punt.
Mijn punt is dat sommigen "ds. Van Vlastuin" als zijn naam voelen, maar dat is natuurlijk niet het geval: "ds" is zijn rol/functie/ambt waarin hij dienstbaar is, "Van Vlastuin" is zijn naam.
Zo heb ik het nooit bekeken. Maar in de specifieke casus van ds. Van Vlastuin kan hij niet volstaan met "uw dominee" in het blad van Bonisa. Met een gemêleerd publiek.

PS mogelijk gebruikt hij de titel ds ook niet hoor, in het blad. Ik heb even geen exemplaar hier om het na te gaan.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Job »

Als je het toch even taalkundig onder de loep gaat nemen, wetend dat 'dominee' heer betekent, wordt die titel eigenlijk best wel regelmatig foutief gebruikt.

Hartelijke groet, uw ds. - Hartelijke groet, uw heer
Onze dominee - Onze heer
De weleerwaarde heer ds. ... - De weleerwaarde heer heer

Maar een talige kniesoor die erop let.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ararat »

Job schreef:Als je het toch even taalkundig onder de loep gaat nemen, wetend dat 'dominee' heer betekent, wordt die titel eigenlijk best wel regelmatig foutief gebruikt.

Hartelijke groet, uw ds. - Hartelijke groet, uw heer
Onze dominee - Onze heer
De weleerwaarde heer ds. ... - De weleerwaarde heer heer

Maar een talige kniesoor die erop let.
De weleerwaarde heer ds. De Heer :)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

In onze tijd is voor vrouwelijke dominees ook ds. in gebruik, dus dan voegt het heer wel degelijk iets toe. Vroeger had je nog wel domina's, maar dat lees ik zelden meer.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Job »

Ararat schreef:
Job schreef:Als je het toch even taalkundig onder de loep gaat nemen, wetend dat 'dominee' heer betekent, wordt die titel eigenlijk best wel regelmatig foutief gebruikt.

Hartelijke groet, uw ds. - Hartelijke groet, uw heer
Onze dominee - Onze heer
De weleerwaarde heer ds. ... - De weleerwaarde heer heer

Maar een talige kniesoor die erop let.
De weleerwaarde heer ds. De Heer :)
Hahaha!
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Job »

Hij gebruikt dus keurig géén "ds.".

Het ging me in het voorbeeld dan ook om het gebruik van "uw".
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Job op 18 jan 2023, 19:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:In onze tijd is voor vrouwelijke dominees ook ds. in gebruik, dus dan voegt het heer wel degelijk iets toe. Vroeger had je nog wel domina's, maar dat lees ik zelden meer.
Ach, daar hoeven we ons op dit forum niet druk over te maken.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bourdon16 »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:In onze tijd is voor vrouwelijke dominees ook ds. in gebruik, dus dan voegt het heer wel degelijk iets toe. Vroeger had je nog wel domina's, maar dat lees ik zelden meer.
Ach, daar hoeven we ons op dit forum niet druk over te maken.
Dergelijke dames heten een ladykant
Plaats reactie