Vraag (algemeen)

Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zeeuw »

refo schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Hendrikus schreef:
DDD schreef: Ik vind de melodieën en de uitvoering ook mooi, maar het is niet zo eenvoudig om Sela-liederen goed op een orgel te begeleiden. Pas was ik op een begrafenis waar iemand dat ook probeerde, maar ik vond het niet zo'n succes. Ik denk niet dat ik dat zou aandurven. Maar misschien met veel oefenen.
Het overgrote deel van de liederen van Sela is duidelijk vanuit de setting van de band geschreven en niet bedoeld als lied dat je met een gemeente zou kunnen zingen. Begeleiden met orgel zal dan ook niet gauw een succes zijn. Het is niet voor niets dat in de liederenbundel Weerklank -die uitdrukkelijk voor gemeentezang in de eredienst bedoeld is- maar weinig liederen uit het Sela-repertoire te vinden zijn: voor gemeentezang zijn deze melodieën doorgaans niet geschikt.
Dat is dan een mooie bijkomstigheid dat veel Sela-liederen niet in Weerklank verschijnen.

Ik weet trouwens van een GG waar tijdens de kerkdiensten bij het uitleidend orgelspel er vaak Sela-liederen worden gespeeld. Gelukkig gebeurt het hier nooit. Zelfs gezangen worden tegenwoordig vrijwel niet meer gespeeld.
We worden inderdaad steeds rechtser met zijn allen.
Bij ons wordt aan het einde vaak een toepasselijk gezang of een psalm gespeeld. Ik vind het erg mooi als de organist zo de link met de preek legt.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Wie heeft de melodie van de eerste berijming van de 12 artikelen des geloofs gecomponeerd?
De berijming is van Hendrik Ghijsen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Posthoorn »

Johann Gottfried Walther schreef:Wie heeft de melodie van de eerste berijming van de 12 artikelen des geloofs gecomponeerd?
De berijming is van Hendrik Ghijsen.
Volgens dr. Jaco van der Knijff Clément Marot.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Hendrikus »

Posthoorn schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Wie heeft de melodie van de eerste berijming van de 12 artikelen des geloofs gecomponeerd?
De berijming is van Hendrik Ghijsen.
Volgens dr. Jaco van der Knijff Clément Marot.
Van der Knijff schrijft in zijn dissertatie dat de tekst teruggaat op een Credo-gedicht van Marot. Marot was dichter, geen componist.
Wie de melodie gemaakt heeft, wordt niet duidelijk. In de bundel van 1938 wordt de melodie toegeschreven aan Jan Wtenhove, maar dat lijkt me net zo onwaarschijnlijk als de toeschrijving aan Marot. Beiden hielden zich met teksten bezig, niet met melodieën.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Posthoorn schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Wie heeft de melodie van de eerste berijming van de 12 artikelen des geloofs gecomponeerd?
De berijming is van Hendrik Ghijsen.
Volgens dr. Jaco van der Knijff Clément Marot.
Dat was toch de eerste dichter van het geneefse Psalter?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Hendrikus »

Johann Gottfried Walther schreef:
Posthoorn schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Wie heeft de melodie van de eerste berijming van de 12 artikelen des geloofs gecomponeerd?
De berijming is van Hendrik Ghijsen.
Volgens dr. Jaco van der Knijff Clément Marot.
Dat was toch de eerste dichter van het geneefse Psalter?
Clément Marot en Theodore de Bèze maakten de meeste berijmingen, klopt.
~~Soli Deo Gloria~~
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door HersteldHervormd »

https://youtube.com/shorts/yE9a2h5ZRqA?feature=share

Eerst hoorde ik: Rotating pirate ship. Daarna heel duidelijk: Lactates in pharmacy. En nu hoor ik ook: That isn't my receipt en That isn't mercy.

Ik vind dit soort dingetjes altijd wel grappig. Wat horen jullie?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Hendrikus »

HersteldHervormd schreef:https://youtube.com/shorts/yE9a2h5ZRqA?feature=share

Eerst hoorde ik: Rotating pirate ship. Daarna heel duidelijk: Lactates in pharmacy. En nu hoor ik ook: That isn't my receipt en That isn't mercy.

Ik vind dit soort dingetjes altijd wel grappig. Wat horen jullie?
That is embarrassing / Lactates in pharmacy
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Job »

Waar komt het wijdverbreidde gebruik vandaan van pastores om onder pastorale stukjes en andere communicatie te sluiten met: "Uw dominee" of een variant daarop?

En twee: richting een eigen gemeente kan ik dat "uw" nog plaatsen. Maar ik zag (zie?) dat een ds. Van Vlastuin in de zendingsbode van Bonisa zijn inleidend woord bijvoorbeeld ook altijd afsluit met iets in de trant van: "Uw ds. Van Vlastuin".
Veel oude schrijvers sluiten hun voorrede ook vaak af met: "Uw heilzoekende leeraar".

Het mag natuurlijk en het is allemaal helemaal ook niet belangrijk. Maar ik ben benieuwd naar de oorsprong hiervan. Bij gebrek aan persoonlijk contact met ds. M. van Kooten vraag ik het maar hier.
Online
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Ik denk dat dat een traditioneel element is, want vroeger was een gebruikelijk afsluiting iets als uw dienstwillige dienaar Naam of zoiets.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Tiberius »

Misschien een anglicisme? Daar gebruiken ze Yours sincerely.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Job »

Tiberius schreef:Misschien een anglicisme? Daar gebruiken ze Yours sincerely.
Interessant! Nu je het zegt. Zijn er meer beroepsgroepen of ambten die hun relaties zo groeten?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: RE: Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Tiberius »

Job schreef:
Tiberius schreef:Misschien een anglicisme? Daar gebruiken ze Yours sincerely.
Interessant! Nu je het zegt. Zijn er meer beroepsgroepen of ambten die hun relaties zo groeten?
Jazeker: moderators.
In het Nederlands staat dat een beetje vreemd, maar op Engelstalige fora wordt dat veel gebruikt.

Met vriendelijke groet,
uw moderator
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: RE: Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Job »

Tiberius schreef:
Job schreef:
Tiberius schreef:Misschien een anglicisme? Daar gebruiken ze Yours sincerely.
Interessant! Nu je het zegt. Zijn er meer beroepsgroepen of ambten die hun relaties zo groeten?
Jazeker: moderators.
In het Nederlands staat dat een beetje vreemd, maar op Engelstalige fora wordt dat veel gebruikt.

Met vriendelijke groet,
uw moderator
Is het dan eigenlijk een uiting van dienstbaarheid?
Online
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Ja, maar het weglaten van dw. is natuurlijk wel iets minder dienstbaar dan zou kunnen.
Plaats reactie