Vraag (algemeen)

gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door gallio »

helma schreef:https://www.genealogieonline.nl/genealo ... I00200.php

Ik heb inmiddels al gevonden dat de moeder in Veenendaal begraven ligt. Dus ik zal eens verder speuren, misschien leeft het meisje nog
Er kan best een interessant verhaal aan verbonden zijn. Ik neem aan dat de vader Chinees was en de moeder Nederlands. Dat zal toch niet zo heel vaak voorgekomen zijn...
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Valcke »

helma schreef:https://www.genealogieonline.nl/genealo ... I00200.php

Ik heb inmiddels al gevonden dat de moeder in Veenendaal begraven ligt. Dus ik zal eens verder speuren, misschien leeft het meisje nog
De persoon zelf (Hedie Tjoa) leeft inderdaad mogelijk nog, zij is namelijk in deze stamboom opgenomen, zij staat vermeld als een van de twee kinderen met aanduiding 'Niet openbaar'. De samensteller van deze stamboom heeft kennelijk gegevens van haar. Deze samensteller kan gewoon via een soort 'postbus' op genealogieonline.nl benaderd worden. Misschien moet je een account aanmaken, vervolgens kun je een pb-bericht sturen naar Leo C. Naessens, de opsteller van de stamboom. De moeder van Hedie Tjoa had een tweede huwelijk met een Naessens, dus kennelijk ligt er een familierelatie tussen de opsteller van de stamboom en de stiefvader van de vrouw waarvan je de gegevens zoekt.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Valcke »

De opsteller van de stamboom (Leo C.W. Naessens) is een zoon van de overleden stiefvader van de vrouw die je zoekt. Zijn vader was getrouwd met de vrouw die in Veenendaal begraven is, de moeder van de bewuste vrouw. Wanneer je met hem contact kunt krijgen (je kunt hem een bericht sturen), zul je zeker meer te weten kunnen komen over deze vrouw, of ze nog leeft, en of er nakomelingen zijn. (Wat ik hier vermeld is overigens publieke informatie, het staat in de stamboom.)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door helma »

Dank je! Ik ben inmiddels in contact met de vriendin van Hedy's dochter, dus het balletje rolt al wat verder!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door helma »

De brieven en de kaart zijn inmiddels weer in bezit van Hedy!
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Valcke »

helma schreef:De brieven en de kaart zijn inmiddels weer in bezit van Hedy!
Knap speurwerk, Helma! Petje af hiervoor.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door helma »

Het was een dankbaar klusje, mevrouw was er erg blij mee en dankbaar voor!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

Hmmm... als ik dit zo lees... Ja, ik heb ooit een account aangemaakt bij www.genealogieonline.nl... Maar ik ben daar al een lange tijd niet meer ingelogd. Ik merkte wel enkele onnauwkeurigheden in 'onze stamboorm'. Zo staat er een vraagteken bij de overlijdensdatum van mijn grootvader en -moeder. Ik ken die data wel, maar hoe kan ik dit daar doorgeven... (als dat oude account tenminste nog werkt). Verder gaat 'onze tak' ook niet. Mag die misschien niet aangevuld worden tot en met mijn overleden vader en moeder? Of is dat niet gebruikelijk?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Hmmm... als ik dit zo lees... Ja, ik heb ooit een account aangemaakt bij http://www.genealogieonline.nl... Maar ik ben daar al een lange tijd niet meer ingelogd. Ik merkte wel enkele onnauwkeurigheden in 'onze stamboorm'. Zo staat er een vraagteken bij de overlijdensdatum van mijn grootvader en -moeder. Ik ken die data wel, maar hoe kan ik dit daar doorgeven... (als dat oude account tenminste nog werkt). Verder gaat 'onze tak' ook niet. Mag die misschien niet aangevuld worden tot en met mijn overleden vader en moeder? Of is dat niet gebruikelijk?
Staat er geen contactpersoon bij? Van onze familie is een vrij nauwkeurige gemaakt en daar staat een contactpersoon onder.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Hmmm... als ik dit zo lees... Ja, ik heb ooit een account aangemaakt bij http://www.genealogieonline.nl... Maar ik ben daar al een lange tijd niet meer ingelogd. Ik merkte wel enkele onnauwkeurigheden in 'onze stamboorm'. Zo staat er een vraagteken bij de overlijdensdatum van mijn grootvader en -moeder. Ik ken die data wel, maar hoe kan ik dit daar doorgeven... (als dat oude account tenminste nog werkt). Verder gaat 'onze tak' ook niet. Mag die misschien niet aangevuld worden tot en met mijn overleden vader en moeder? Of is dat niet gebruikelijk?
Staat er geen contactpersoon bij? Van onze familie is een vrij nauwkeurige gemaakt en daar staat een contactpersoon onder.
Die was bij de laatste keer inloggen niet meer bereikbaar. Misschien zelfs wel overleden? Ik weet het niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Piet Puk »

In de gereformeerde gezindte is het volgens mij gebruikelijk dat in de vacante gemeente ouderlingen een preek lezen van een predikant. Ik vroeg me eigenlijk af: is het aan het ambt verplicht een predikatie te lezen van een predikant of is er ook de ruimte om zelf een meditatie te lezen die voorbereid is(ondanks dat het wellicht makkelijker is om een predikatie van een predikant te lezen vanwege de tijd)?
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Job »

Piet Puk schreef:In de gereformeerde gezindte is het volgens mij gebruikelijk dat in de vacante gemeente ouderlingen een preek lezen van een predikant. Ik vroeg me eigenlijk af: is het aan het ambt verplicht een predikatie te lezen van een predikant of is er ook de ruimte om zelf een meditatie te lezen die voorbereid is(ondanks dat het wellicht makkelijker is om een predikatie van een predikant te lezen vanwege de tijd)?
Ik heb nog nooit gehoord dat dat gebeurde. Wel weet ik dat ouderlingen kleine wijzigingen mogen invoeren. Wanneer ik weleens een kopie van een gelezen preek aanvraag, zie ik altijd wel wat veranderde woordjes in de kantlijn. Dat gaat niet alleen om bijvoorbeeld "vanmorgen" veranderd in "vanavond", maar soms ook wat moeilijke woorden uitgelegd o.i.d. Aan de kernboodschap van de preek heb ik echter nog nooit iets veranderd zien of horen worden. Maar dat zou natuurlijk met het oog op het auteursrecht ook niet mogen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ararat »

Piet Puk schreef:In de gereformeerde gezindte is het volgens mij gebruikelijk dat in de vacante gemeente ouderlingen een preek lezen van een predikant. Ik vroeg me eigenlijk af: is het aan het ambt verplicht een predikatie te lezen van een predikant of is er ook de ruimte om zelf een meditatie te lezen die voorbereid is(ondanks dat het wellicht makkelijker is om een predikatie van een predikant te lezen vanwege de tijd)?
Voor het voordragen van 'eigen werk' lijkt me preekbevoegdheid op z'n plaats. Maar misschien gaan de bevoegdheden van ambtsdragers wel verder dan we soms denken...
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Tiberius »

Piet Puk schreef:In de gereformeerde gezindte is het volgens mij gebruikelijk dat in de vacante gemeente ouderlingen een preek lezen van een predikant. Ik vroeg me eigenlijk af: is het aan het ambt verplicht een predikatie te lezen van een predikant of is er ook de ruimte om zelf een meditatie te lezen die voorbereid is(ondanks dat het wellicht makkelijker is om een predikatie van een predikant te lezen vanwege de tijd)?
Nee, in ieder geval in de GG en in de CGK is die ruimte er niet; alleen een preek van een predikant is toegestaan.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
Piet Puk schreef:In de gereformeerde gezindte is het volgens mij gebruikelijk dat in de vacante gemeente ouderlingen een preek lezen van een predikant. Ik vroeg me eigenlijk af: is het aan het ambt verplicht een predikatie te lezen van een predikant of is er ook de ruimte om zelf een meditatie te lezen die voorbereid is(ondanks dat het wellicht makkelijker is om een predikatie van een predikant te lezen vanwege de tijd)?
Nee, in ieder geval in de GG en in de CGK is die ruimte er niet; alleen een preek van een predikant is toegestaan.
Vergeet de oefenaars niet... ;)
Plaats reactie