Vraag (algemeen)

Online
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraagje

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:
Eerst was het 80% windenergie en 20% zonenergie, maar nu is dat toch maar omgedraaid.

Vanuit mijn elektrotechnische achtergrond kijk is wel eens verwonderend naar zo een grote windmolen. Als dat ding een beetje flink staat te draaien word er zo verschrikkelijk veel energie opgewekt. Dat vind ik dan wel leuk, maar ze zijn natuurlijk wel spuuglelijk. Maar dat waren de PV-panelen ook toen ze net op de markt kwamen. Nu is iedereen er aan gewend.

Ze zijn bezig met een soort PV-panelen tegen je buitengevel aan. Zodat je hele huis een soort kubusvormige zonnepaneel word :bobo
Nou, de pv-panelen die ik hier in de buurt op nieuwbouwhuizen zie komen, vind ik wel ok. Steeds meer geïntegreerd in het dak. Ik heb onlangs zelf een offerte opgevraagd. Ik heb een plat dak. Maar ik vond de kosten nog vrij hoog. En ik betaal per maand rond de € 50 aan electriciteit. Ik vond het de moeite niet waard.
Nu met een offerte voor een airco bezig. Dat gaat me meer comfort opleveren denk ik.

Ik vind de windmolens hier in Zeeland, als ze bv in Vlissingen-oost staan, niet lelijk. Maar in de Noordzee vind ik het, naast de effecten op het zee-leven, echt horizonvervuiling.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vraagje

Bericht door Posthoorn »

Weet iemand of er nog steeds dictafoons met minicassettebandjes gebruikt worden?
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraagje

Bericht door DDD »

Ik begrijp niet dat iemand windmolens lelijk kan vinden. Het zijn sierlijke uitingen van dankbaarheid jegens de wind. Ik kan er -als ze mooi op een rijtje staan- erg van genieten. In mijn dorp was ooit een partij tegen windmolens. Deze streed als een Don Quichotte tegen de windmolens. Die moesten aan de rand van het gebied van de gemeente komen. Terwijl de windmolens langs een zichtlijn zo heel mooi hadden kunnen zijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraagje

Bericht door refo »

Posthoorn schreef:Weet iemand of er nog steeds dictafoons met minicassettebandjes gebruikt worden?
Ik heb ze al jaren niet meer gebruikt zien worden. Ze zijn nog wel te koop, maar er zijn tegenwoordig wel slimmere oplossingen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraagje

Bericht door Mara »

Posthoorn schreef:Weet iemand of er nog steeds dictafoons met minicassettebandjes gebruikt worden?
Dat heet nu een dicteerapparaat.
https://www.coolblue.nl/product/744516/ ... nformation
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
HersteldHervormd
Berichten: 6052
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vraagje

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:
Eerst was het 80% windenergie en 20% zonenergie, maar nu is dat toch maar omgedraaid.

Vanuit mijn elektrotechnische achtergrond kijk is wel eens verwonderend naar zo een grote windmolen. Als dat ding een beetje flink staat te draaien word er zo verschrikkelijk veel energie opgewekt. Dat vind ik dan wel leuk, maar ze zijn natuurlijk wel spuuglelijk. Maar dat waren de PV-panelen ook toen ze net op de markt kwamen. Nu is iedereen er aan gewend.

Ze zijn bezig met een soort PV-panelen tegen je buitengevel aan. Zodat je hele huis een soort kubusvormige zonnepaneel word :bobo
Nou, de pv-panelen die ik hier in de buurt op nieuwbouwhuizen zie komen, vind ik wel ok. Steeds meer geïntegreerd in het dak. Ik heb onlangs zelf een offerte opgevraagd. Ik heb een plat dak. Maar ik vond de kosten nog vrij hoog. En ik betaal per maand rond de € 50 aan electriciteit. Ik vond het de moeite niet waard.
Nu met een offerte voor een airco bezig. Dat gaat me meer comfort opleveren denk ik.

Ik vind de windmolens hier in Zeeland, als ze bv in Vlissingen-oost staan, niet lelijk. Maar in de Noordzee vind ik het, naast de effecten op het zee-leven, echt horizonvervuiling.
Als je inderdaad maar €50 electriciteitskosten hebt zou ik het ook niet doen. 10 panelen á 300Wp leveren gemiddeld genomen rond de €100 per maand op.

Dan zou jij terugleveren en dat is meestal ook niet gunstig.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraagje

Bericht door DDD »

Dan neem je een elektrische auto, als je die althans thuis kunt opladen. Ideaal, vind ik. Behalve als je in een vreemde stad aan de oplader staat en hij niet met 22 maar met 4 Kwh per uur laadt. Dan duurt het wel even voordat hij vol is.
ejvl
Berichten: 5735
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Vraagje

Bericht door ejvl »

DDD schreef:Dan neem je een elektrische auto, als je die althans thuis kunt opladen. Ideaal, vind ik. Behalve als je in een vreemde stad aan de oplader staat en hij niet met 22 maar met 4 Kwh per uur laadt. Dan duurt het wel even voordat hij vol is.
Geregeld slechts 1.3 kwh bij een publieke paal en ik heb geen eigen paal. Duurt dan zo'n 50 uur mocht hij helemaal leeg zijn bij mij. Komt overigens nooit voor aangezien ik op het werk ook kan laden.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraagje

Bericht door DDD »

Dat meen je niet! Dan gaat het met mijn thuislader nog sneller...

Nou goed. De eerste ergernis was al dat er gewone auto's naast oplaadpaal staan, zodat de auto's die van laden afhankelijk zijn, er niet meer bij kunnen. En dan nu dat hij niet 22 maar 4 Kwh laadt. Maar verder is het een heerlijke auto. :)
Online
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraagje

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Dan neem je een elektrische auto, als je die althans thuis kunt opladen. Ideaal, vind ik. Behalve als je in een vreemde stad aan de oplader staat en hij niet met 22 maar met 4 Kwh per uur laadt. Dan duurt het wel even voordat hij vol is.
Ik moet over een tijdje een lease auto uitzoeken en denk er wel over. Maar ik heb geen eigen oprit.
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Vraagje

Bericht door crossmountain »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:Dan neem je een elektrische auto, als je die althans thuis kunt opladen. Ideaal, vind ik. Behalve als je in een vreemde stad aan de oplader staat en hij niet met 22 maar met 4 Kwh per uur laadt. Dan duurt het wel even voordat hij vol is.
Ik moet over een tijdje een lease auto uitzoeken en denk er wel over. Maar ik heb geen eigen oprit.
https://www.eneco-emobility.com/tips/pu ... aanvragen/
ejvl
Berichten: 5735
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Vraagje

Bericht door ejvl »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:Dan neem je een elektrische auto, als je die althans thuis kunt opladen. Ideaal, vind ik. Behalve als je in een vreemde stad aan de oplader staat en hij niet met 22 maar met 4 Kwh per uur laadt. Dan duurt het wel even voordat hij vol is.
Ik moet over een tijdje een lease auto uitzoeken en denk er wel over. Maar ik heb geen eigen oprit.
Beetje afhankelijk waar je woont maar je kunt een publieke paal aanvragen als er geen in de buurt is. Ik heb ook geen eigen oprit maar wel 4 aansluitingen rond de 200 meter. Bijna altijd wel ergens plek en anders ff een fastned pakken.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraagje

Bericht door DDD »

Ik heb geen eigen oprit maar wel een boom in de stoep. Ik leg via een keukentrapje het snoer door de boom op 2.30m en niemand heeft er nog over geklaagd. Het kost me nu nog wel een paar minuten werk, dus ik moet er nog wat routine in krijgen, maar de auto is nog maar even oud. Er zijn ook speciale stoeptegels te koop waarin een uitsparing zit voor een oplaadkabel. Dat kan ook een optie zijn. Sommige gemeenten gaan ook akkoord met een verlengd privaat aansluitpunt. Ik vind publieke laadpalen niet alles. In Arnhem en omgeving kun je tegen concurrerende tarieven laden, maar bij mij in de buurt zit ja al snel op €0,30 per Kwh. En dat is toch minstens de helft meer dan uit de zonnepanelen.

Maar goed, je moet het heel gek maken wil je boven de 5 cent per kilometer uitkomen in een normale auto. Als je althans de juiste laadpas bij de juiste laadpaal gebruikt.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Vraagje

Bericht door FlyingEagle »

En als je auto vol is aan zo’n publieke laadpaal dan moet je hem weer verzetten?
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraagje

Bericht door DDD »

Dat verschilt per gemeente. Het meest ideaal zijn gemeenten die als een oplaadpaal meer dan vijf maal per week gebruikt wordt, een nieuwe in de buurt neerzetten. Dan kun je er gewoon parkeren. Maar soms moet je inderdaad verwisselen. Ik vind dat zelf een raar ontmoedigingsbeleid. Het voordeel van elektrisch rijden is nu juist dat je nooit meer hoeft te tanken, alleen zo nu en dan bij het parkeren een stekker in het stopcontact stopt. Als je de auto ook moet verplaatsen, is dat tamelijk onhandig, naar mijn idee, in ieder geval in woonwijken.
Plaats reactie