Vraag (algemeen)

gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
Zita schreef: Je kunt dan toch ook zeggen: 'Het spreekt mij persoonlijk niet zo aan.' Of: 'Dit type preken raakt mijn hart niet zo.' Zonder iets van de predikanten in kwestie te zeggen, bijvoorbeeld dat er geen leven is. Want dat is echt een stevig oordeel dat je uiteindelijk toch echt op je eigen gevoel baseert.
Nee persoonlijk heb ik dat ook niet. Ik kan die taal wel horen. Het is soms een confronterende waarheid waar (zoals in die preek) een heel anders gezinde gemeente mee werd geconfronteerd. Op zich heb ik daar geen bezwaar tegen. Anders ligt het als in algemeen de kanseltaal zo zou devalueren naar zo'n platte uitdrukkingsmanier. Ik hoor de lachsalvo's, ik kan erin komen dat die gemeente daarom lacht, het is immers zo gezegd dat er ook nog wat humor in zit die meteen is gericht op het anders zijn van die groep. Anderzijds geeft ds. van Dijk niet toe door aan de moderne manier van geloven mee te doen: Hij blijft bij het lezen van de decaloog, de oude psalmen, en houdt zo de gemeente als het ware spiegel voor van wat er daar anders is. Waar hij toch laat merken hier niet in meer gaat.
Het gaat niet alleen over ds. Van Dijk. Je hebt gedurende de 14 jaar dat je actief bent op RF al heel veel mensen beoordeeld. Niet alleen predikanten maar ook mede forummers. En dat is in die 14 jaar al heel vaak onder de aandacht gebracht dat dat gewoon niet kan.

Zoiets kan niet, ook al ken je de persoon goed en ook als je regelmatig contact met hem hebt. Het kan helemaal niet gebaseerd op wat gevoel en enkele dingen die je op het internet leest.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef:
Zita schreef: Je kunt dan toch ook zeggen: 'Het spreekt mij persoonlijk niet zo aan.' Of: 'Dit type preken raakt mijn hart niet zo.' Zonder iets van de predikanten in kwestie te zeggen, bijvoorbeeld dat er geen leven is. Want dat is echt een stevig oordeel dat je uiteindelijk toch echt op je eigen gevoel baseert.
Nee persoonlijk heb ik dat ook niet. Ik kan die taal wel horen. Het is soms een confronterende waarheid waar (zoals in die preek) een heel anders gezinde gemeente mee werd geconfronteerd. Op zich heb ik daar geen bezwaar tegen. Anders ligt het als in algemeen de kanseltaal zo zou devalueren naar zo'n platte uitdrukkingsmanier. Ik hoor de lachsalvo's, ik kan erin komen dat die gemeente daarom lacht, het is immers zo gezegd dat er ook nog wat humor in zit die meteen is gericht op het anders zijn van die groep. Anderzijds geeft ds. van Dijk niet toe door aan de moderne manier van geloven mee te doen: Hij blijft bij het lezen van de decaloog, de oude psalmen, en houdt zo de gemeente als het ware spiegel voor van wat er daar anders is. Waar hij toch laat merken hier niet in meer gaat.
Het gaat niet alleen over ds. Van Dijk. Je hebt gedurende de 14 jaar dat je actief bent op RF al heel veel mensen beoordeeld. Niet alleen predikanten maar ook mede forummers. En dat is in die 14 jaar al heel vaak onder de aandacht gebracht dat dat gewoon niet kan.

Zoiets kan niet, ook al ken je de persoon goed en ook als je regelmatig contact met hem hebt. Het kan helemaal niet gebaseerd op wat gevoel en enkele dingen die je op het internet leest.
Als ik dát heb gedaan, dan past dat zeker, en dat niet alleen voor mij hoor. Hierin moet een ieder zich verantwoorden en excuses aanbieden past ons dan zeker. En dan biedt ik vanzelf mijn excuses ook aan. Maar kunt u dan twee of misschien maar een voorbeeld(en) van moedwil geven, want eigenlijk moet je wel weten waarvoor je je excuses aanbiedt? tenminste dat lijkt wel netjes. Maar zo niet, ik al bij voorbaat mijn excuses aangeboden. Voor al die veertien jaar. Toch kan me er niet ééntje herinneren als zou ik net als onze geachte premier een selectief geheugen hebben. We willen graag graag onze excuses aanbieden, maar ik zei, dan is het wel wenselijk te weten waarvoor. In ieder geval dan nu voor de onwetende zaken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
gallio schreef: Het gaat niet alleen over ds. Van Dijk. Je hebt gedurende de 14 jaar dat je actief bent op RF al heel veel mensen beoordeeld. Niet alleen predikanten maar ook mede forummers. En dat is in die 14 jaar al heel vaak onder de aandacht gebracht dat dat gewoon niet kan.

Zoiets kan niet, ook al ken je de persoon goed en ook als je regelmatig contact met hem hebt. Het kan helemaal niet gebaseerd op wat gevoel en enkele dingen die je op het internet leest.
Als ik dát heb gedaan, dan past dat zeker, en dat niet alleen voor mij hoor. Hierin moet een ieder zich verantwoorden en excuses aanbieden past ons dan zeker. En dan biedt ik vanzelf mijn excuses ook aan. Maar kunt u dan twee of misschien maar een voorbeeld(en) van moedwil geven, want eigenlijk moet je wel weten waarvoor je je excuses aanbiedt? tenminste dat lijkt wel netjes. Maar zo niet, ik al bij voorbaat mijn excuses aangeboden. Voor al die veertien jaar. Toch kan me er niet ééntje herinneren als zou ik net als onze geachte premier een selectief geheugen hebben. We willen graag graag onze excuses aanbieden, maar ik zei, dan is het wel wenselijk te weten waarvoor. In ieder geval dan nu voor de onwetende zaken.
Een ander kan niet moedwil of het gebrek daarvan aantonen. Jij weet zelf wat je intenties waren toen je zulk soort dingen postte, dus daar ga ik niet over speculeren.

Ik ga geen voorbeelden zoeken. Het is onbegonnen werk om de pakweg 30,000 postings van jou na te gaan kijken. Zelfs al zou ik de tijd daarvoor beschikbaar hebben (en dat heb ik niet) kan ik die tijd toch wel beter besteden. Daar komt nog bij dat veel van zulk soort postings geknipt zijn door de moderators.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Terri »

Ik wilde dat ik de woorden had om Dia te helpen.
Hij heeft het niet door ( denk ik nog steeds) hoe hij overkomt, hoe woorden die hij gebruikt kunnen kwetsen en veroordelen.
Maar wat ik nog minder snap is dat Dia het eigenlijk met geen enkele refoforummer eens is, maar vervolgens wel telkens weer het 'gezelschap' zoekt van refoforum.
Ik zou me niet telkens zo kwellen Dia, ga een correspondentie aan met een zielsverwant, ik denk dat je daar veel meer aan hebt.
#oprecht met je te doen
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

Terri schreef:Ik wilde dat ik de woorden had om Dia te helpen.
Hij heeft het niet door ( denk ik nog steeds) hoe hij overkomt, hoe woorden die hij gebruikt kunnen kwetsen en veroordelen.
Maar wat ik nog minder snap is dat Dia het eigenlijk met geen enkele refoforummer eens is, maar vervolgens wel telkens weer het 'gezelschap' zoekt van refoforum.
Ik zou me niet telkens zo kwellen Dia, ga een correspondentie aan met een zielsverwant, ik denk dat je daar veel meer aan hebt.
#oprecht met je te doen
Nog één keer, ik gebruik gewoon de taal die we vanaf de kansel ook horen. Ik geloof wel dat we deze taal ontwend zijn. Maar die ontwenning is iets waar, mijns inziens, excuses voor moet aanbieden. Luister eens naar een bevindelijke preek. Moet zo'n dominee ook zijn excuses aanbieden als de gemeente zegt: Deze rede is hard? Eerlijk hè?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Terri »

-DIA- schreef:
Terri schreef:Ik wilde dat ik de woorden had om Dia te helpen.
Hij heeft het niet door ( denk ik nog steeds) hoe hij overkomt, hoe woorden die hij gebruikt kunnen kwetsen en veroordelen.
Maar wat ik nog minder snap is dat Dia het eigenlijk met geen enkele refoforummer eens is, maar vervolgens wel telkens weer het 'gezelschap' zoekt van refoforum.
Ik zou me niet telkens zo kwellen Dia, ga een correspondentie aan met een zielsverwant, ik denk dat je daar veel meer aan hebt.
#oprecht met je te doen
Nog één keer, ik gebruik gewoon de taal die we vanaf de kansel ook horen. Ik geloof wel dat we deze taal ontwend zijn. Maar die ontwenning is iets waar, mijns inziens, excuses voor moet aanbieden. Luister eens naar een bevindelijke preek. Moet zo'n dominee ook zijn excuses aanbieden als de gemeente zegt: Deze rede is hard? Eerlijk hè?
Zucht..........
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

Terri schreef:
-DIA- schreef:
Terri schreef:Ik wilde dat ik de woorden had om Dia te helpen.
Hij heeft het niet door ( denk ik nog steeds) hoe hij overkomt, hoe woorden die hij gebruikt kunnen kwetsen en veroordelen.
Maar wat ik nog minder snap is dat Dia het eigenlijk met geen enkele refoforummer eens is, maar vervolgens wel telkens weer het 'gezelschap' zoekt van refoforum.
Ik zou me niet telkens zo kwellen Dia, ga een correspondentie aan met een zielsverwant, ik denk dat je daar veel meer aan hebt.
#oprecht met je te doen
Nog één keer, ik gebruik gewoon de taal die we vanaf de kansel ook horen. Ik geloof wel dat we deze taal ontwend zijn. Maar die ontwenning is iets waar, mijns inziens, excuses voor moet aanbieden. Luister eens naar een bevindelijke preek. Moet zo'n dominee ook zijn excuses aanbieden als de gemeente zegt: Deze rede is hard? Eerlijk hè?
Zucht..........
Waarom zucht u, omdat ik eerlijk ben?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
Terri schreef:
-DIA- schreef:
Terri schreef:Ik wilde dat ik de woorden had om Dia te helpen.
Hij heeft het niet door ( denk ik nog steeds) hoe hij overkomt, hoe woorden die hij gebruikt kunnen kwetsen en veroordelen.
Maar wat ik nog minder snap is dat Dia het eigenlijk met geen enkele refoforummer eens is, maar vervolgens wel telkens weer het 'gezelschap' zoekt van refoforum.
Ik zou me niet telkens zo kwellen Dia, ga een correspondentie aan met een zielsverwant, ik denk dat je daar veel meer aan hebt.
#oprecht met je te doen
Nog één keer, ik gebruik gewoon de taal die we vanaf de kansel ook horen. Ik geloof wel dat we deze taal ontwend zijn. Maar die ontwenning is iets waar, mijns inziens, excuses voor moet aanbieden. Luister eens naar een bevindelijke preek. Moet zo'n dominee ook zijn excuses aanbieden als de gemeente zegt: Deze rede is hard? Eerlijk hè?
Zucht..........
Waarom zucht u, omdat ik eerlijk ben?
Misschien wel omdat Terri nooit van de kansel een predikant iemand af hoort schrijven gebaseerd op wat 'gevoel'. Want daar ging deze discussie over.
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door MGG »

-DIA- schreef:
Terri schreef:Ik wilde dat ik de woorden had om Dia te helpen.
Hij heeft het niet door ( denk ik nog steeds) hoe hij overkomt, hoe woorden die hij gebruikt kunnen kwetsen en veroordelen.
Maar wat ik nog minder snap is dat Dia het eigenlijk met geen enkele refoforummer eens is, maar vervolgens wel telkens weer het 'gezelschap' zoekt van refoforum.
Ik zou me niet telkens zo kwellen Dia, ga een correspondentie aan met een zielsverwant, ik denk dat je daar veel meer aan hebt.
#oprecht met je te doen
Nog één keer, ik gebruik gewoon de taal die we vanaf de kansel ook horen. Ik geloof wel dat we deze taal ontwend zijn. Maar die ontwenning is iets waar, mijns inziens, excuses voor moet aanbieden. Luister eens naar een bevindelijke preek. Moet zo'n dominee ook zijn excuses aanbieden als de gemeente zegt: Deze rede is hard? Eerlijk hè?
Dit is niet het punt. Ik onderschrijf @Terri zijn bericht en ik hoor elke zondag bevindelijke preken. Ik heb soms het idee dat zelfreflectie weinig plaatsvindt en dat alle kritiek gepareerd wordt met 'het ligt aan de lezer' en 'tegen de waarheid is er altijd weerstand'.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Terri schreef:
-DIA- schreef:
Terri schreef:Ik wilde dat ik de woorden had om Dia te helpen.
Hij heeft het niet door ( denk ik nog steeds) hoe hij overkomt, hoe woorden die hij gebruikt kunnen kwetsen en veroordelen.
Maar wat ik nog minder snap is dat Dia het eigenlijk met geen enkele refoforummer eens is, maar vervolgens wel telkens weer het 'gezelschap' zoekt van refoforum.
Ik zou me niet telkens zo kwellen Dia, ga een correspondentie aan met een zielsverwant, ik denk dat je daar veel meer aan hebt.
#oprecht met je te doen
Nog één keer, ik gebruik gewoon de taal die we vanaf de kansel ook horen. Ik geloof wel dat we deze taal ontwend zijn. Maar die ontwenning is iets waar, mijns inziens, excuses voor moet aanbieden. Luister eens naar een bevindelijke preek. Moet zo'n dominee ook zijn excuses aanbieden als de gemeente zegt: Deze rede is hard? Eerlijk hè?
Zucht..........
Waarom zucht u, omdat ik eerlijk ben?
Nee.

Omdat het erop lijkt dat je zelfs verstandelijk niet vat wat zij bedoelt.

Overigens ben ik van mening dat daarvoor therapie aangewezen is, of een mondelinge toelichting.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Anselmus »

-DIA- schreef:
Terri schreef:
-DIA- schreef:
Terri schreef:Ik wilde dat ik de woorden had om Dia te helpen.
Hij heeft het niet door ( denk ik nog steeds) hoe hij overkomt, hoe woorden die hij gebruikt kunnen kwetsen en veroordelen.
Maar wat ik nog minder snap is dat Dia het eigenlijk met geen enkele refoforummer eens is, maar vervolgens wel telkens weer het 'gezelschap' zoekt van refoforum.
Ik zou me niet telkens zo kwellen Dia, ga een correspondentie aan met een zielsverwant, ik denk dat je daar veel meer aan hebt.
#oprecht met je te doen
Nog één keer, ik gebruik gewoon de taal die we vanaf de kansel ook horen. Ik geloof wel dat we deze taal ontwend zijn. Maar die ontwenning is iets waar, mijns inziens, excuses voor moet aanbieden. Luister eens naar een bevindelijke preek. Moet zo'n dominee ook zijn excuses aanbieden als de gemeente zegt: Deze rede is hard? Eerlijk hè?
Zucht..........
Waarom zucht u, omdat ik eerlijk ben?
Hieronder volgt een eerlijke reactie met ongevraagde adviezen. Je hoeft ze niet te lezen, maar ik denk dat het je kan helpen. Ik gun je dat je moet steeds het gevoel hebt in de slachtofferhoek te staan.

Wat een zucht kan oproepen, in ieder geval bij mij is dat je communiceert op een manier die veel communicatieregels aan de laars lapt en dat kan irritatie opleveren. Hier wat dingen die je misschien kunt gebruiken in je communicatie:
- gebruik gewoon nooit meer de 'we'-vorm. Je bent geen majesteit, schrijf gewoon 'ik' als je iets vindt.
- maak verschil tussen een mening (begin dan met ik vind of ik zie) en feiten. 'iedereen kan dat horen' is geen feit omdat anderen dingen op een andere manier kunnen horen of niet alleen predikanten uit een bepaalde hoek van de kerk willen horen, zonder dat dit betekent dat ze 'de waarheid' niet kunnen verdragen.
- laat je slachtofferrol thuis. Schrijf dus geen dingen als ' we mogen het niet zeggen', 'niemand begrijpt het', 'de waarheid mag niet gezegd worden', etc. Dat mensen het niet met je eens zijn, wil niet zeggen dat ze een vijand van de waarheid of jou zijn, dan reageren ze op wat je zegt.
- vel nooit meer een oordeel over iemands geestelijke staat op basis van wat je leest op het forum, oordelen roept verzet en weerstand op, niemand heeft je aangesteld om als rechter hier te functioneren.
- weerleg of stel iets op basis van argumenten en niet op basis van wat dominees zeggen, Gods kinderen zo leren of wat iedereen kan lezen en horen. Dat is beroep op gezag. Gebruik gewoon argumenten.
- stel je open, nieuwgierig en vriendelijk op, laat je oordeel thuis en vraag door in plaats van invullen hoe een ander iets zal zien.
-wat mij betreft: beperk de lengte van je bijdragen. Langer dan honderd regels per post lees ik niet. Een link naar een bijdrage of een samenvatting volstaat.
-probeer iets meer hedendaags Nederlands te gebruiken, maar ook dat is een persoonlijke voorkeur van mij. Kanseltaal wijkt soms af van het normale taalgebruik. Predikanten hebben hun vrouw ook vast niet op een kanselmanier ten huwelijk gevraagd. Dat gaat niet over ontwennen of over niet kunnen verdragen, het geeft je een wat stoffig en eigenwijs imago.

Wanneer je dit doet, zul je merken dat er mooie discussies ontstaan en jij jezelf niet steeds hoeft te beklagen. Ik gun je echt dat je je begrepen voelt en dat je ervaart dat hier een plaats voor je is. Dat heb je alleen zelf in de hand door je manier (dus niet per se de inhoud) van je bijdragen aan te passen.
Laatst gewijzigd door Anselmus op 24 nov 2022, 19:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Tiberius »

Goede posting, Anselmus. Je zou deze zo in het topic Handvatten voor goede discussies kunnen zetten.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door -DIA- »

Anselmus schreef: Hieronder volgt een eerlijke reactie met ongevraagde adviezen. Je hoeft ze niet te lezen, maar ik denk dat het je kan helpen. Ik gun je dat je moet steeds het gevoel hebt in de slachtofferhoek te staan.

Wat een zucht kan oproepen, in ieder geval bij mij is dat je communiceert op een manier die veel communicatieregels aan de laars lapt en dat kan irritatie opleveren. Hier wat dingen die je misschien kunt gebruiken in je communicatie:
- gebruik gewoon nooit meer de 'we'-vorm. Je bent geen majesteit, schrijf gewoon 'ik' als je iets vindt.
- maak verschil tussen een mening (begin dan met ik vind of ik zie) en feiten. 'iedereen kan dat horen' is geen feit omdat anderen dingen op een andere manier kunnen horen of niet alleen predikanten uit een bepaalde hoek van de kerk willen horen, zonder dat dit betekent dat ze 'de waarheid' niet kunnen verdragen.
- laat je slachtofferrol thuis. Schrijf dus geen dingen als ' we mogen het niet zeggen', 'niemand begrijpt het', 'de waarheid mag niet gezegd worden', etc. Dat mensen het niet met je eens zijn, wil niet zeggen dat ze een vijand van de waarheid of jou zijn, dan reageren ze op wat je zegt.
- vel nooit meer een oordeel over iemands geestelijke staat op basis van wat je leest op het forum, oordelen roept verzet en weerstand op, niemand heeft je aangesteld om als rechter hier te functioneren.
- weerleg of stel iets op basis van argumenten en niet op basis van wat dominees zeggen, Gods kinderen zo leren of wat iedereen kan lezen en horen. Dat is te makkelijk. Gebruik gewoon argumenten.
- stel je open, nieuwgierig en vriendelijk op, laat je oordeel thuis en vraag door in plaats van invullen hoe een ander iets zal zien.
-wat mij betreft: beperk de lengte van je bijdragen. Langer dan honderd regels per post lees ik niet. Een link naar een bijdrage of een samenvatting volstaat.
-probeer iets met hedendaags Nederlands te gebruiken, maar ook dat is een persoonlijke voorkeur van mij. Kanseltaal wijkt soms af van het normale taalgebruik. Predikanten hebben hun vrouw ook vast niet op een kanselmanier ten huwelijk gevraagd. Dat gaat niet over ontwennen of over niet kunnen verdragen, het geeft je een wat stoffig en eigenwijs imago.

Wanneer je dit doet, zul je merken dat er mooie discussies ontstaan en jij jezelf niet steeds hoeft te beklagen. Ik gun je echt dat je je begrepen voelt en dat je ervaart dat hier een plaats voor je is. Dat heb je alleen zelf in de hand door je manier (dus niet per se de inhoud) van je bijdragen aan te passen.
Dat lijkt me een serieuze reactie. Dank u!
Toch geeft dat wat moeilijkheden, en ik denk dat dit mede een generatiekloof kan zijn.
Ik ben de 70 gepasseerd, en ik denk dat velen hier jonger zijn.
Ik kan me geforceerd een meer populaire taal aanmeten, maar dan heb ik wel het gevoel dat ik mezelf niet ben. Alles is ook niet in een nieuwe woorden te vatten. Dan ontstaat toch vaak een accentverschil.
Hetzelfde bv. als ik iets moet zeggen in het Engels. Dan hoor je een overduidelijk accent. Het praat niet makkelijk. Lezen is dan makkelijker. Ook bij Duits, hoewel dat makkelijker in de mond ligt.
Maar me geforceerd een andere manier van uitdrukken aanwennen zal niet makkelijk zijn.
Een voorbeeld uit de praktijk. Toen ik in de kracht van mijn leven was, om zo te zeggen, wilde ik mijn vader wel eens proberen andere manieren aan te leren. Meer beschaafd in mijn ogen zeg maar. Niet dat mijn vader nu onbeschaafd was, zeker niet, maar hij had zo zijn oude ingesleten gewoonten. Wat hij toen zei, dat begreep ik in mijn jongere jaren niet, althans niet ten volle. Ik heb daar de waarheid wel van leren verstaan en beleven bij het oud worden.
Mijn vader zei dan: Ja jongen, je hebt wel gelijk, maar weet je, een oude beer dansen leren valt niet mee. Ik lachte er als jongvolwassene om, vond dat wel grappig. Maar de zaak zelf daarvan leer je pas bij de ondervinding.
Misschien dat we ons beter niet aan taalgebruik kunnen ergeren, want een geforceerde taal is nooit, of veel minder spontaan. Dan moet je steeds denken: Zeg ik het goed?
En dat doet me dan weer denken aan die oude beer die zo moeilijk kan leren dansen. Misschien iemand (een oudere?) die het wel begrijpt? Ik dacht dat het op zich niet zo moeilijk was. Er is ook zoiets als elkaar niet kunnen/niet willen verstaan.
Voorbeeld: Iemand wil niet over een bepaald onderwerp lezen. Zegt dan: ik vat het niet,
Gaat het dan echter in dezelfde taal, om iets wat hem wel interesseert, dan verstaat hij je ineens wel. Ook zoiets wat je in de loop van het ouder worden leert. Dat wordt ook wel als een vorm van levenservaring gezien. Jongeren denken als het goed is, en van nature meer optimistisch en willen niet graag bepaald worden bij de eindigheid van het leven. Dat stoot hen vaak af, en praat er liever overheen. Ik begrijp dat wel, maar in feite is het een soort van wat men zegt van een struisvogel: kop in het zand, en er niet over nadenken, althans niet ronduit en open. Kort gezegd: er bestaat werkelijk zoiets als niet willen begrijpen en ook een niet kunnen begrijpen. Twee verschillende zaken dus.
Beide komen wel openbaar. In de reacties. Wordt iemand boos dan is dat al bij voorbaat in een verkeerde zin. Die man of vrouw wil er dan niet mee geconfronteerd worden. Hij of zij heeft nog zoveel wat hem of haar bezig houd. Kom je nu met een artikel of een boek waarin er veel over zijn of haar bezigzijn, of hobby wordt gezegd, en in hetzelfde taalkleed. Dan is dat ineens vaak geen probleem meer.
Tenslotte nog mijn excuses voor de lange tekst; ik kon het moeilijk in een paar woorden duidelijk maken.
Toch dank voor de positieve reactie!!! :love
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Anselmus »

.
Laatst gewijzigd door Anselmus op 24 nov 2022, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Anselmus »

Ik denk dat ik je begrijp en ik herken ook wat je zegt. Mijn moeder schrijft op eenzelfde bijna plechtige manier. Een generatiekloof zou best een oorzaak kunnen zijn als het gaat om woordgebruik. Misschien zelfs ook nog als het gaat om het beroep op gezag etc. Ik kan daar wel doorheen lezen en je moet ook jezelf blijven in je taalgebruik. Misschien kun je één tip kiezen en daar de komende tijd extra op letten in je posts. Een oude heer ( ;) ) leren dansen is misschien moeilijk, maar één pasje geeft soms al wat luchtigheid in de conversatie.
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie