Vraag (algemeen)

Online
Zeeuw
Berichten: 11549
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zeeuw »

Ik ben nogal a-technisch en wil aanstekers vullen. Ik heb zo een gasflesje met zo een koperkleurig ventiel gekocht. Moet je nu dat flesje rechtop laten staan en de aansteker met de vulgaatje erop drukken of doe ik dat verkeerd?
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door MGG »

Zeeuw schreef:Ik ben nogal a-technisch en wil aanstekers vullen. Ik heb zo een gasflesje met zo een koperkleurig ventiel gekocht. Moet je nu dat flesje rechtop laten staan en de aansteker met de vulgaatje erop drukken of doe ik dat verkeerd?
Andersom. Je moet de aansteker met het ventiel maar boven houden en de fles er 3 seconden opduwen. (Tenminste bij de fles die ik heb, maar waarschijnlijk staat er op jouw fles een instructie.)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Volgens mij maakt dat niet uit.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Chrisje72 »

Volgens mij staat op m mijn flesje de manier van zeeuw. Door het vooral buiten!!!
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Piet Puk »

Kun je wanneer je in het complot van the Great Reset gelooft ook geloven in de eindtijd zoals in de Bijbel beschreven?
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5988
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door HersteldHervormd »

Piet Puk schreef:Kun je wanneer je in het complot van the Great Reset gelooft ook geloven in de eindtijd zoals in de Bijbel beschreven?
Natuurlijk kan dat. Maar je kan het alleen nooit zeker weten, dat leert de Bijbel ons ook. Dit is natuurlijk met alle eindtijdvoorspellingen zo.

Ik denk dat de Great Reset een naam is die gegeven word aan een bepaalde technologische transitie. De techniek gaat namelijk hoogstwaarschijnlijk een andere plaats innemen dan dat we die nu hebben. Er kan steeds meer. Ik vrees dat het de pet van de meeste burgers te boven zal gaan. Zoek maar eens op de term Trans-Humanisme. Dan zal je denk wel zien wat ik bedoel.

Mijns inziens kan je beter het zo houden zoals het nu is, en derde wereldlanden helpen om net zo welvarend te worden als wij. Volgens mij liggen daar nog uitdagingen genoeg.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Herman »

Piet Puk schreef:Kun je wanneer je in het complot van the Great Reset gelooft ook geloven in de eindtijd zoals in de Bijbel beschreven?
Yep. Mensen die daarin geloven brengen de theorie in overeenstemming met de Bijbelse gegevens, of andersom.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Volgens het RD (artikel van Andries Knevel) zou ds. J.M.D. de Heer bezwaar hebben tegen lied 770 Opwekking: 'Hoe wonderlijk mooi is Uw eeuwige Naam.'

Ik kan het mij niet helemaal voorstellen, maar heeft iemand daar een bron voor?

Als het waar is, vind ik het wel een beetje zorgelijk trouwens. Want dan ben ik benieuwd wie er op welk punt dwaalt.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door newton »

DDD schreef:Volgens het RD (artikel van Andries Knevel) zou ds. J.M.D. de Heer bezwaar hebben tegen lied 770 Opwekking: 'Hoe wonderlijk mooi is Uw eeuwige Naam.'

Ik kan het mij niet helemaal voorstellen, maar heeft iemand daar een bron voor?

Als het waar is, vind ik het wel een beetje zorgelijk trouwens. Want dan ben ik benieuwd wie er op welk punt dwaalt.
Het is toch wel bekend dat ds. J.M.D. de Heer niet zo positief is over de opwekkingsbundel? Zijn dissertatie gaat volledig over de evangelische beweging. In de afgelopen jaren heeft hij veelvuldig kritische reacties gegeven op opwekkingsmuziek:
https://www.refoportaal.nl/nieuws/detai ... et_gevoel/
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... a7b4ec60ed
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr17986339

Een bron waar concreet lied 770 in genoemd is kan ik zo niet vinden, maar dit door Andries Knevel genoemde bezwaar ligt volledig in de lijn der verwachting.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door newton »

Tijdens een lezing in 2019 is blijkbaar wel dat specifieke nummer benoemd. https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 95ffb3e93e
Daar was toen nog wel wat ophef over omdat Kinga Ban van Sela (7,5 miljoen views op youtube op dit nummer gezongen door Kinga Ban) net was overleden.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 59612f8599
Misschien is het in zijn boekje boek over opwekkingsmuziek wel te vinden.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Ik weet wel dat deze predikant niet enthousiast is over veel opwekkingsliederen. Maar als je een specifiek nummer noemt, dan moet dat wel daarvoor gelden. En uit het verslag van de lezing blijkt niet dat hij specifiek tegen dat nummer bezwaar zou hebben. Hij noemt het juist als voorbeeld van de massale omarming van liederen.

Hij zal vast geen bezwaar hebben tegen een lied als 'Vader, vol van vrees en schaamte' dat ik zondag na de preek speelde in combinatie met psalm 73. Om maar een voorbeeld te noemen.

Dus ik vind dat je iemand zoiets niet zomaar in de mond mag leggen. Het genoemde lied blijft erg dicht bij de Bijbel en als je daar dan tegen bent, is dat nogal een beschuldiging. Ik sluit niet uit dat het klopt, maar ik zou graag zeker weten dat het waar is. Een onjuistheid is zo de wereld in.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Ik weet wel dat deze predikant niet enthousiast is over veel opwekkingsliederen. Maar als je een specifiek nummer noemt, dan moet dat wel daarvoor gelden. En uit het verslag van de lezing blijkt niet dat hij specifiek tegen dat nummer bezwaar zou hebben. Hij noemt het juist als voorbeeld van de massale omarming van liederen.

Hij zal vast geen bezwaar hebben tegen een lied als 'Vader, vol van vrees en schaamte' dat ik zondag na de preek speelde in combinatie met psalm 73. Om maar een voorbeeld te noemen.

Dus ik vind dat je iemand zoiets niet zomaar in de mond mag leggen. Het genoemde lied blijft erg dicht bij de Bijbel en als je daar dan tegen bent, is dat nogal een beschuldiging. Ik sluit niet uit dat het klopt, maar ik zou graag zeker weten dat het waar is. Een onjuistheid is zo de wereld in.
Ds. De Heer keurt geheel Sela af, dus dit lied waarschijnlijk ook. Daarin is hij vrij stellig. Ik kan me niet voorstellen dat hij dit lied zou goedkeuren.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Vooralsnog vind ik dat dan een indicatie dat zo iemand dwaalt. Want mijns inziens is er op dat lied niets aan te merken. Als iemand in zijn algemeenheid een band met reformatorische wortels afkeurt, dan is daar sowieso al een vraagteken bij te stellen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Vooralsnog vind ik dat dan een indicatie dat zo iemand dwaalt. Want mijns inziens is er op dat lied niets aan te merken. Als iemand in zijn algemeenheid een band met reformatorische wortels afkeurt, dan is daar sowieso al een vraagteken bij te stellen.
Nou, ik vind ze absoluut niet reformatorisch. Dat zijn ze nooit geweest. Bovendien: één van de laatste liederen (over rouwverwerking) heeft erg veel arminiaanse invloeden. De aangrijpende werkelijkheid van de zondeval is namelijk dat niet alle mensen die wij missen ook aan Gods tafel zitten, terwijl dat wel gezongen wordt... Dus ik had al zeer ernstige bezwaren, die zijn nu nog aanzienlijk groter geworden.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Terri »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Vooralsnog vind ik dat dan een indicatie dat zo iemand dwaalt. Want mijns inziens is er op dat lied niets aan te merken. Als iemand in zijn algemeenheid een band met reformatorische wortels afkeurt, dan is daar sowieso al een vraagteken bij te stellen.
Nou, ik vind ze absoluut niet reformatorisch. Dat zijn ze nooit geweest. Bovendien: één van de laatste liederen (over rouwverwerking) heeft erg veel arminiaanse invloeden. De aangrijpende werkelijkheid van de zondeval is namelijk dat niet alle mensen die wij missen ook aan Gods tafel zitten, terwijl dat wel gezongen wordt... Dus ik had al zeer ernstige bezwaren, die zijn nu nog aanzienlijk groter geworden.
Tjonge, ernstige bezwaren, aanzienlijk groter, wellicht zing je dan ook vele psalmen niet mee?

Weet je als je een hond wilt slaan, vindt je altijd wel ergens een stok. En reformatorisch moeten we niet zo belangrijk vinden, wel Bijbels!

Ik verbaas me steeds meer over al deze in mijn ogen ver gezochte zienswijzen.
Plaats reactie