Vraag (algemeen)

Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:Dat doe ik normaliter ook. Alleen hebben ze weinig aan snoep als ze willen zwemmen.
Nee, dan kun je beter een pompoen meegeven. Die heeft meer drijfvermogen.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
merel schreef:Dat doe ik normaliter ook. Alleen hebben ze weinig aan snoep als ze willen zwemmen.
Nee, dan kun je beter een pompoen meegeven. Die heeft meer drijfvermogen.
Jij hebt de grapjas en lolbroek aan vandaag. Beetje ( erg) flauw.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Zeeuw schreef:
merel schreef:Dat doe ik normaliter ook. Alleen hebben ze weinig aan snoep als ze willen zwemmen.
Nee, dan kun je beter een pompoen meegeven. Die heeft meer drijfvermogen.
Jij hebt de grapjas en lolbroek aan vandaag. Beetje ( erg) flauw.
Nou, jij wil blijkbaar gewoon graag in het topic het randje opzoeken van 'mijn kids willen het graag en het is moeilijk en LOTR en Narnia enz enz'. Het wordt dan lastig nog een keer het argument, zoals dat door @Ditbenik vrij helder werd neergezet, te herhalen.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

Jammer dat je een serieuze vraag verwart met
'schoppen'. Wellicht is het voor jouw kinderen op een reformatorische school allemaal heel duidelijk. Voor mijn kinderen midden in een seculiere wereld met christelijke vrienden die ' het probleem' niet zien, is het niet zo duidelijk.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:Jammer dat je een serieuze vraag verwart met
'schoppen'. Wellicht is het voor jouw kinderen op een reformatorische school allemaal heel duidelijk. Voor mijn kinderen midden in een seculiere wereld met christelijke vrienden die ' het probleem' niet zien, is het niet zo duidelijk.
Nee, maar dan maak je het toch duidelijk? Het zal voor de vrienden rond mijn kinderen die inderdaad op een reformatorische school (bewuste keuze) zitten ook geen probleem zijn. Maar tussen zelf dingen in huis halen omdat spinrag en vleesmuizen en pompoenen leuk zijn en dit niet te doen is de keuze toch helder? Jij lijkt daar zelfs allerhande vraagtekens bij te zetten.
Edit. Ik blijf maar vleesmuizen typen. Misschien is dat een extra enge soort.

Maar als je schrijft 'Klopt. Daarom vind ik het zelf wel lastiger om buiten de deur te houden. Wat is er mis met pompoenen naast de deur, spinrag spinnetjes en vleermuizen? Zodra de kinderen de laatste 's avonds zien vliegen hollen ze ook het bed uit om dat te melden.' dan begrijp ik niet goed dat antwoorden erna niet voldoende voor je zijn.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

Hoe kom jij erbij dat ik dingen rondom Halloween in huis haal? Over lezen vanuit een vooroordeel gesproken.

Zoals aangegeven is het huidige seculiere beeld rondom Halloween lieflijker geworden en gaat het helemaal niet ( meer) over de dood. Daarom is het nu nog moeilijker uit te leggen. Ik kan het dus ook niet meer uitleggen. Net zoals ik niet kan uitleggen dat de ' zwarte ridders ' uit de LOTR wel juist zijn en de demonteren ( exact hetzelfde beeld, maar dan een seculier verhaal) niet mag. Idem met Voldemort vs Mordor en Gandalf vs Perkamentus.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:Hoe kom jij erbij dat ik dingen rondom Halloween in huis haal? Over lezen vanuit een vooroordeel gesproken.

Zoals aangegeven is het huidige seculiere beeld rondom Halloween lieflijker geworden en gaat het helemaal niet ( meer) over de dood. Daarom is het nu nog moeilijker uit te leggen. Ik kan het dus ook niet meer uitleggen. Net zoals ik niet kan uitleggen dat de ' zwarte ridders ' uit de LOTR wel juist zijn en de demonteren ( exact hetzelfde beeld, maar dan een seculier verhaal) niet mag. Idem met Voldemort vs Mordor en Gandalf vs Perkamentus.
'Lastiger om buiten de deur te houden'. Als het wel lukt, dan is het toch helemaal geen probleem? Van wie zou je nu uit moeten leggen dat LOTR wel juist is en Harry Potter niet? Achter wiens mening verschuil je je dan? Het gaat toch om wat jij ervan vindt?
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

Jij en jouw vrouw komen uit een behoudende reformatorische hoek. Ik kom uit een midden CGK en mijn was was niet praktiserend RK.
In mijn jeugd werd in diverse preken (midden CGK) gewaarschuwd tegen Harry Potter. De films en boeken waren verwerpelijk. Dat vinden een aantal mensen in onze omgeving ook nog steeds. Mijn man begrijpt het verschil tussen enerzijds HP en anderzijds LOTR/ Narnia nog steeds niet. Net zoals wandelen/ fietsen op zondag vs een rondje hardlopen anderzijds. Als je twee zulke verschillende achtergronden hebt, zal je sneller standpunten moeten beargumenteren dan dat het automatisch gaat.

Hieronder valt ook Halloween, slaapfeestjes van zaterdag op zondag, verjaardagen op zondag aan de andere kant van het land etc. Op dit moment niet alleen als ouders samen, maar inmiddels ook met de kinderen. De kinderen van onze eigen predikant gaan ' maar ' 1 keer naar de kerk. Idem met veel van hun vrienden. Waarom zou je dan 2x gaan?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door refo »

merel schreef:Hoe kom jij erbij dat ik dingen rondom Halloween in huis haal? Over lezen vanuit een vooroordeel gesproken.

Zoals aangegeven is het huidige seculiere beeld rondom Halloween lieflijker geworden en gaat het helemaal niet ( meer) over de dood. Daarom is het nu nog moeilijker uit te leggen. Ik kan het dus ook niet meer uitleggen. Net zoals ik niet kan uitleggen dat de ' zwarte ridders ' uit de LOTR wel juist zijn en de demonteren ( exact hetzelfde beeld, maar dan een seculier verhaal) niet mag. Idem met Voldemort vs Mordor en Gandalf vs Perkamentus.
Lord of the Rings speelt zich af in een niet-bestaande wereld. Daar kunnen dingen voorvallen die in de echte wereld niet kunnen. Er is niets aan te wijzen dat occult is. De zwarte ruiters zijn onzichtbaar, maar ze hebben wel paarden nodig.
Christen
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Christen »

Piraten dan mam..
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bijnaam »

merel schreef:Jij en jouw vrouw komen uit een behoudende reformatorische hoek. Ik kom uit een midden CGK en mijn was was niet praktiserend RK.
In mijn jeugd werd in diverse preken (midden CGK) gewaarschuwd tegen Harry Potter. De films en boeken waren verwerpelijk. Dat vinden een aantal mensen in onze omgeving ook nog steeds. Mijn man begrijpt het verschil tussen enerzijds HP en anderzijds LOTR/ Narnia nog steeds niet. Net zoals wandelen/ fietsen op zondag vs een rondje hardlopen anderzijds. Als je twee zulke verschillende achtergronden hebt, zal je sneller standpunten moeten beargumenteren dan dat het automatisch gaat.

Hieronder valt ook Halloween, slaapfeestjes van zaterdag op zondag, verjaardagen op zondag aan de andere kant van het land etc. Op dit moment niet alleen als ouders samen, maar inmiddels ook met de kinderen. De kinderen van onze eigen predikant gaan ' maar ' 1 keer naar de kerk. Idem met veel van hun vrienden. Waarom zou je dan 2x gaan?
Halloween en feestjes op zondag in dezelfde categorie? :nonnon
Halloween is een duivelse openbaring, een parodie op het dodenrijk.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:Jij en jouw vrouw komen uit een behoudende reformatorische hoek. Ik kom uit een midden CGK en mijn was was niet praktiserend RK.
In mijn jeugd werd in diverse preken (midden CGK) gewaarschuwd tegen Harry Potter. De films en boeken waren verwerpelijk. Dat vinden een aantal mensen in onze omgeving ook nog steeds. Mijn man begrijpt het verschil tussen enerzijds HP en anderzijds LOTR/ Narnia nog steeds niet. Net zoals wandelen/ fietsen op zondag vs een rondje hardlopen anderzijds. Als je twee zulke verschillende achtergronden hebt, zal je sneller standpunten moeten beargumenteren dan dat het automatisch gaat.

Hieronder valt ook Halloween, slaapfeestjes van zaterdag op zondag, verjaardagen op zondag aan de andere kant van het land etc. Op dit moment niet alleen als ouders samen, maar inmiddels ook met de kinderen. De kinderen van onze eigen predikant gaan ' maar ' 1 keer naar de kerk. Idem met veel van hun vrienden. Waarom zou je dan 2x gaan?
Dat alles neemt toch niet weg dat zaken gewoon uitlegbaar zijn? Dus dat je inderdaad standpunten moet beargumenteren. Ik denk dat jij daar uitstekend toe in staat bent.
Piet Puk
Berichten: 5434
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Piet Puk »

Piet Puk schreef:Vandaag staat in het RD een preekbeurt van de Vrije Ger. Gem. in Ned te Waddinxveen waar ds. B.G. Ippel voorgaat. Ik had nog nooit van deze gemeente gehoord. Weet iemand hoe deze gemeente is ontstaan óf is deze nog in oprichting?
Iemand die nog een antwoord weet waar deze gemeente uit is ontstaan? Ik vermoed uit leden die uit andere kerkverbanden komen. Verwacht niet dat deze voortkomt uit evangelisatiewerkzaamheden geïnitieerd vanuit Werkendam in Waddinxveen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Posthoorn »

Piet Puk schreef:
Piet Puk schreef:Vandaag staat in het RD een preekbeurt van de Vrije Ger. Gem. in Ned te Waddinxveen waar ds. B.G. Ippel voorgaat. Ik had nog nooit van deze gemeente gehoord. Weet iemand hoe deze gemeente is ontstaan óf is deze nog in oprichting?
Iemand die nog een antwoord weet waar deze gemeente uit is ontstaan? Ik vermoed uit leden die uit andere kerkverbanden komen. Verwacht niet dat deze voortkomt uit evangelisatiewerkzaamheden geïnitieerd vanuit Werkendam in Waddinxveen.
Het zal wel de Vrije Oud Ger. Gem. in Ned. zijn. Die is er al heel lang in Waddinxveen. Niet meegegaan met de vereniging van 1907.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Marck »

Ik moet zeggen dat ik de moeite die Merel beschrijft wel herken. Het is in dergelijke situaties best wel moeilijk. Hoe goed je het ook wil.
Plaats reactie