HersteldHervormd schreef:merel schreef:HersteldHervormd schreef:merel schreef:Bijzonder weinig. Gisteren heb ik de booster gekregen en die hakt er behoorlijk in.
Vervelend. Wat zijn je klachten?
Ik heb gistermorgen de booster gehad en begon in de loop van de dag mij enorm moe te voelen. Vandaag ook grotendeels geslapen. Inmiddels gaat het weer goed.
Een collega had eergisteren de booster gehad en is enorm misselijk, koortsig en moe. Nu is zij jong, maar heeft zij ook een hele zwakke gezondheid.
Gelukkig!
Weet iemand eigenlijk waar de klachten vandaan komen? Immers heeft je lichaam al antistoffen vanuit de eerdere vaccinaties.
Je lichaam herkent na een booster de eiwitten van het virus en zet twee legers in: één algemeen leger dat gaat vuren in het algemeen en één specifiek leger voor dit eiwit. De legers zijn witte bloedcellen. De aanmaak hiervan kost energie (vandaar de vermoeidheid). Daarnaast verhoogd je lichaam de temperatuur iets, want dat is gunstiger voor de legers. Per verhoging van graad lichaamstemperatuur, slaat je hart 10-15x/minuut sneller. Dit kost meer energie en daarom word je ook wat meer vermoeid en ga je soms sneller ademen omdat je het zuurstof nodig heeft. Door sneller ademen gebruik je met spieren, wat we vermoeid maakt, etc. Zowel de werking als de bijwerkingen zijn eigenlijk heel logisch medisch verklaarbaar.