Wat doen we vandaag?

merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door merel »

Hier de hele dag puinruimen, soppen en wassen. Na anderhalve week logees in huis hard nodig. O ja en de bijkeuken leegruimen. Manlief had daar een lading ( haard) hout weggewerkt, vanwege het ontbreken van een houthok, maar daar komen nu allerlei insecten/ nesten uitgevlogen. Ik had ook graag een aangenamer tijdverdrijf gehad.

@ philpot je hebt toch wel een schoon vaatdoekje gebruikt voor jouw baard? :modo
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Erik1960 »

J.C. Philpot schreef:Rond de 10 en rond de 40. Maar dochterlief kan wel een potje breken bij mij, dat scheelt.
Ik kan je uit ervaring melden dat dat niet over gaat. De mijne wordt maandag 29…
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1768
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Ararat »

Zita schreef:Examencorrectie. Het is leuk en stom tegelijk. Leuk omdat ik nu kan zien of ze het ècht kunnen. Leuk om te zien hoe drie jaar in rare omstandigheden met ze zwoegen nou echt vruchten afwerpt. Leuk omdat mijn klassen het meestal heel goed doen.
En stom omdat ik vandaag niet uuuuren wil wikken en wegen, priegelen en overleggen, plussen en minnen, maar gewoon lekker met mn hoofd in de wind genieten van een goeie wandeling. Of dat boek lezen. Of eindelijk die tafel schilderen. Of even mn huis goed opruimen. Ik zie nooit zoveel klusjes om me heen als wanneer ik examens moet nakijken. Toch maar gym gaan geven, misschien. Of godsdienst. Of maatschappijleer. Of desnoods Engels, want dan ben je binnen een uurtje wel uitgepriegeld.
Vraag 1 scoort heel goed, en dat ga ik maar eens zien vast te houden.
En nog maar niet nadenken over het komende gesprek met de 2e corrector :fi
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Mannetje »

Vanmorgen belde de eerste tweede corrector (totaal heb ik er drie dit jaar...)
Meer over het vak en mooie ervaringen gepraat, dan over verschilpunten. Dat waren er ook maar weinig en per saldo meer erbij dan eraf. :)
-
Charles
Berichten: 1554
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Charles »

J.C. Philpot schreef:Baard, poloshirt en vloer schoonvegen met de vaatdoek. Dochterlief gaf me een duwtje terwijl ik van grote hoogte de inhoud van een pak vla in mijn mond goot.

Morgen lekker naar de Den Hertog actiedag.
:haha

Goede tip van die actiedag. Morgen even langs. Wat houden de acties in?
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Mannetje »

Lekker nagekeken, eerste corrector van deze klas had goed nagekeken. Kan een kort gesprekje worden denk ik :)

Kijken of ik dit weekend nog een stapeltje ga nakijken of dat het toch maar volgende week wordt.
-
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10441
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Zita »

Ararat schreef:
Zita schreef:Examencorrectie. Het is leuk en stom tegelijk. Leuk omdat ik nu kan zien of ze het ècht kunnen. Leuk om te zien hoe drie jaar in rare omstandigheden met ze zwoegen nou echt vruchten afwerpt. Leuk omdat mijn klassen het meestal heel goed doen.
En stom omdat ik vandaag niet uuuuren wil wikken en wegen, priegelen en overleggen, plussen en minnen, maar gewoon lekker met mn hoofd in de wind genieten van een goeie wandeling. Of dat boek lezen. Of eindelijk die tafel schilderen. Of even mn huis goed opruimen. Ik zie nooit zoveel klusjes om me heen als wanneer ik examens moet nakijken. Toch maar gym gaan geven, misschien. Of godsdienst. Of maatschappijleer. Of desnoods Engels, want dan ben je binnen een uurtje wel uitgepriegeld.
Vraag 1 scoort heel goed, en dat ga ik maar eens zien vast te houden.
En nog maar niet nadenken over het komende gesprek met de 2e corrector :fi
Haha, dat wisselt enorm. Heb een paar jaar geleden nagekeken voor Sinterklaas. Bij ieder discussiepunt zei hij: 'Ja maar het correctievoorschrift zegt dat het een voorbeeld van een goed antwoord is. In het antwoord van de leerling staat maar de helft van het normantwoord, maar t is niet voor niks een voorbeeld. Het antwoord van mijn leerling is gewoon een ander voorbeeld van een goed antwoord.' 'Ik vind dat u zeurt als u zich aan het correctievoorschrift houdt.'
Ook wel eens heel veel punten eraf bij iemand die voor het eerst examens nakeek en geen idee had.
En bij iemand die blijkbaar al wist dat zijn carrière op die school niet verlengd zou worden, en gewoon maar wat gedaan had.
Maar ook vaak heel plezierige gesprekken gehad. Toch ga ik die gesprekken altijd nog met een soort klotsende oksels in, zelfs na meer dan tien jaar examenklassen.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Erik1960 »

Zita schreef:Toch ga ik die gesprekken altijd nog met een soort klotsende oksels in, zelfs na meer dan tien jaar examenklassen.
Het blijven toch je kinderen hè?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10441
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Zita »

haha, scrollend op mijn facebookpagina zag ik dat ik een paar jaar geleden over zo'n tweede correctie-gesprek schreef:

'Tja mevrouw, bij die leerling heb ik wel wat reparatiepuntjes toegekend. Dat vond ik wel gerechtvaardigd.'
Antwoord x bij leerling 1, 2, en 3. Bij leerling 1 en 2 gaat de eerste corrector zonder commentaar akkoord met een puntje minder. Bij leerling 3 vindt hij het grote onzin. 'Hoort u eens, mevrouw, die jongen gaat op uw manier de 5,5 niet halen en die heeft hij wel nodig.'
'Nu moet u het eens even goed begrijpen, dat antwoord is wel mager, maar de leerling werkt hard en heeft een heel moeilijk jaar gehad. Ze had echt een emotionele crisis hoor. Als u dat punt eraf haalt, heeft ze geen 7 op haar eindlijst en die gun ik haar wel.'
'Ik vind dat het correctievoorschrift daar gewoon moeilijk doet.'
'De leerling noemt de kernbegrippen toch? Waarom zou hij ze moeten uitleggen? U vraagt echt teveel van een havo-leerling hoor.'
Uw collega gaf voor dergelijke antwoorden helemaal geen punten, u geeft er 2. 'Wat heb ik met de punten van mijn collega te maken? Ik overleg niet met hem, hoor.'
'U denkt toch niet dat ik de fouten in de meerkeuzevragen (10 stuks slechts, en toevallig allemaal in het voordeel van de leerlingen) expres gemaakt heb? Zoiets zou ik echt nooit doen.'
'Als u dat punt eraf wilt halen, en ik ga niet akkoord, gaan we middelen. Een halve punt wordt omhoog afgerond dus u bereikt toch niks met dit gedoe.'

Het was echt een tof gesprek. Vooral die enorm lange stilte tijdens een conflictje halverwege werkte sfeerverhogend.

'Bedankt voor het nakijken', zei hij na afloop.
'Graag gedaan', zei ik geheel per ongeluk.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door merel »

Mijn schoonzus heeft afgelopen keer iemand betrapt op een enorme spiekbrief die uit de zak stak. Nu is het examen afgekeurd, leerling in tranen ivm her en zij ligt ervan wakker. Ze baalt enorm dat ze ernaar gevraagd heeft. De leerling stond trouwens ruim een 7 en had het niet eens nodig om te spieken.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door DDD »

Er lijkt me alle reden om blij te zijn dat ze daarnaar gevraagd heeft. Er zou veel beter gecontroleerd moeten worden. Of was het een studieblad?
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Erik1960 »

Zodadelijk op weg voor 30 km Pieterpad.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Zeeuw »

Erik1960 schreef:Zodadelijk op weg voor 30 km Pieterpad.
Mooie dag weer voor de boeg! Wij vandaag een familiedag in en rond Breda.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Erik1960 »

Zeeuw schreef:
Erik1960 schreef:Zodadelijk op weg voor 30 km Pieterpad.
Mooie dag weer voor de boeg! Wij vandaag een familiedag in en rond Breda.
Mooie dag gewenst!
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Tiberius »

Zeeuw schreef:
Erik1960 schreef:Zodadelijk op weg voor 30 km Pieterpad.
Mooie dag weer voor de boeg! Wij vandaag een familiedag in en rond Breda.
Welkom in Breda.
Als je in de buurt van het centrum moet zijn, kan je nog genieten van het jazzfestival.
Plaats reactie