Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Herman »

De Deus-Aes bijbel heeft ook een lidwoord in de vertaling. Dus het is geen zelfstandige keuze van de SV-vertalers geweest.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Tiberius »

Bijzonder weer, de grondtekst te remonstrants vinden en met droge ogen beweren dat de statenvertalers die hebben gecorrigeerd.
Dus, GG-lid, ik breng hem niet in diskrediet, dat doet hij zelf.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Dat is een typisch voorbeeld van een reactie waarvan ik wist dat die zou komen.

Maar goed, ik trek me er in ieder geval niets van aan.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door pierre27 »

GerefGemeente-lid schreef:Dat is een typisch voorbeeld van een reactie waarvan ik wist dat die zou komen.

Maar goed, ik trek me er in ieder geval niets van aan.
Wellicht in deze casus verstandig ja.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:Dat is een typisch voorbeeld van een reactie waarvan ik wist dat die zou komen.

Maar goed, ik trek me er in ieder geval niets van aan.
Begrijpelijk.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door newton »

-DIA- schreef:
newton schreef:Net teruggeluisterd. Betreft inderdaad het woordje 'de'. Waarom wijzigt de SV zo de betekenis van de tekst zonder dit in cursief duidelijk te maken? De ds. gaf aan dat vertalers dat hebben gedaan omdat het anders te remonstrants zou zijn.
Ik terugluisteren van een preek nog altijd mogelijk? Ik zou dat best vaker willen, alleen, hoe doe je dat?
Zie je e-mail
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Piet Puk »

GerefGemeente-lid schreef:Dat is een typisch voorbeeld van een reactie waarvan ik wist dat die zou komen.

Maar goed, ik trek me er in ieder geval niets van aan.
Deze reactie van jou is overigens net zo voorspelbaar, net als dat er geen reactie komt op een PB/e-mail. Soms lijkt alles gewoon voorspelbaar..... :D
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door DDD »

Maar zo bijzonder is dat helemaal niet hoor. Ik hoorde vooral vroeger heel vaak 'verbeterde' citaten. Ik heb wel het vermoeden dat het minder vaak voorkomt dan tien jaar geleden. Het lijkt erop alsof er aandacht voor is geweest onder de predikanten dat dat toch eigenlijk niet kan.

Ik weet dat ds. Moerkerken weleens heeft geschreven dat het belangrijk is om de Bijbel zorgvuldig te citeren en dat is zeker bij inhoudelijke wijzigingen of weglatingen het geval.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Maar zo bijzonder is dat helemaal niet hoor. Ik hoorde vooral vroeger heel vaak 'verbeterde' citaten. Ik heb wel het vermoeden dat het minder vaak voorkomt dan tien jaar geleden. Het lijkt erop alsof er aandacht voor is geweest onder de predikanten dat dat toch eigenlijk niet kan.

Ik weet dat ds. Moerkerken weleens heeft geschreven dat het belangrijk is om de Bijbel zorgvuldig te citeren en dat is zeker bij inhoudelijke wijzigingen of weglatingen het geval.
Wat bedoel je met het woordeken 'eigenlijk'?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
DDD schreef:Maar zo bijzonder is dat helemaal niet hoor. Ik hoorde vooral vroeger heel vaak 'verbeterde' citaten. Ik heb wel het vermoeden dat het minder vaak voorkomt dan tien jaar geleden. Het lijkt erop alsof er aandacht voor is geweest onder de predikanten dat dat toch eigenlijk niet kan.

Ik weet dat ds. Moerkerken weleens heeft geschreven dat het belangrijk is om de Bijbel zorgvuldig te citeren en dat is zeker bij inhoudelijke wijzigingen of weglatingen het geval.
Wat bedoel je met het woordeken 'eigenlijk'?
Dat is een overbodig woord en kun je weglaten, heb ik wel eens begrepen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Ditbenik »

Best bijzonder om te lezen dat een dominee Paulus als remonstrants afschildert. Ik kan me daar niet zoveel bij voorstellen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door DDD »

Dat staat er niet. Hij zegt, dat dezelfde woorden in de betreffende tijd tot misverstanden aanleiding konden geven, en dat dus een verduidelijkende vertaling nodig was.

Het woordje eigenlijk beduidt dat er wel begrijpelijke redenen zijn waarom mensen iets soms toch doen, hoewel het niet kan of hoort.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Dat staat er niet. Hij zegt, dat dezelfde woorden in de betreffende tijd tot misverstanden aanleiding konden geven, en dat dus een verduidelijkende vertaling nodig was.

Het woordje eigenlijk beduidt dat er wel begrijpelijke redenen zijn waarom mensen iets soms toch doen, hoewel het niet kan of hoort.
Om soortgelijke redenen voegde Luther het woordje 'alleen' toe aan een tekst over de rechtvaardiging door het geloof.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door -DIA- »

newton schreef:
-DIA- schreef:
newton schreef:Net teruggeluisterd. Betreft inderdaad het woordje 'de'. Waarom wijzigt de SV zo de betekenis van de tekst zonder dit in cursief duidelijk te maken? De ds. gaf aan dat vertalers dat hebben gedaan omdat het anders te remonstrants zou zijn.
Ik terugluisteren van een preek nog altijd mogelijk? Ik zou dat best vaker willen, alleen, hoe doe je dat?
Zie je e-mail
Hartelijk dank!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Job »

Vanuit het veilige NL met buikpijn en ongemak de beelden uit Turkije zien. Wat een angst, wat een verwoesting :nonnon Bij sommige beelden van vannacht incl. donder, bliksem, gekrijs, denk ik dat niet weinig mensen hebben gedacht dat de wereld verging.
Plaats reactie