Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:Dat verbaast mij wel, want het bisschoppelijk beleid is voor zover ik weet toch dat Mariadevotie buiten de eredienst plaatsvindt, afgezien van het aanroepen van de heiligen, waaronder Maria.

In de mis hoort Christus centraal te staan.

Maar het is heel lastig, omdat zo'n lied ontzettend populair is in de volksdevotie. Ook op begrafenissen etc. En liederen maken soms meer indruk dan preken.

Ik heb trouwens zelf wel Salve regina vaak gehoord (na de mis), maar O sterre der zee niet zo vaak. Maar dat ligt misschien aan de tijd van het jaar, of aan de regio.
Ik denk dat u de mis smaller definieert dan Louis2. Maar hoe dan ook, bij 'de geliefde gelovigen' zoals ze dat zo mooi noemen staat Maria centraal en niet Christus. Dat maakt ook dat ik acties zoals van ds Huijgen absoluut niet begrijp. Die hele Mariacultus binnen de RKK heeft het zicht op Christus totaal verduisterd.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Bertiel »

een reactie van de hoogleraar in het RD
https://www.rd.nl/artikel/954377-prof-h ... ie-zij-was
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Mara »

KDD schreef:
Wat overgetypt en door google translate gedaan:
Ds C Hegman schreef: Maar de diepste oorzaak van haar verdriet ligt hierin, dat zij zowel een zondares is als ieder ander mens. Hij hangt aan het kruis, ook vanwege haar zonde. Het verdriet van Maria is intens; ze voelt het tot in het diepst van haar ziel. Het is alleen de genade van God die haar ondersteunt en haar in staat stelt om samen met de andere leden van de kerk aan de voet van het kruis te blijven. ... Jezus is druk met de zaken van Zijn Vader. Als moeder lijdt Maria natuurlijk bitter. Het zwaard waarover de bejaarde Simeon in de tempel had gesproken en dat nu werkelijkheid is geworden, doordringt nu haar ziel. Terwijl het haar ziel pijnlijk doorboort, snijdt het, en als het snijdt, snijdt het door. Haar moederhart moet van haar Kind worden gescheiden. Door deze scheiding staat zij nu schuldig voor de rechterstoel van God als schuldig aan verdoemenis.
Heb jij deze scheiding ook meegemaakt door het zwaard van Gods gerechtigheid? Al Gods volk ervaart zo'n afscheiding bij de wedergeboorte, tot het einde dat ze als vervloekte zondaars aan de voet van het kruis zouden komen. Dit was de ervaring van elk lid van de kerk aan de voet van het kruis. Dan wordt het een wenen over onszelf, maar ook een weg geopend om naar Jezus te kijken.
Dank je wel!
Dit is een deel van het antwoord.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Orchidee »

Weemoedig...
Loop ook een beetje met m'n ziel onder m'n arm.
Alle herinneringen de eerste keer zonder moeder/zonder ouderlijk huis.
Kinderen die uitgevlogen zijn...
Hoe iets simpels als oliebollen bakken nutteloos word/lijkt.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door merel »

Orchidee schreef:Weemoedig...
Loop ook een beetje met m'n ziel onder m'n arm.
Alle herinneringen de eerste keer zonder moeder/zonder ouderlijk huis.
Kinderen die uitgevlogen zijn...
Hoe iets simpels als oliebollen bakken nutteloos word/lijkt.
Dat begrijp ik orchidee!
Kan je niet met je dochters oliebollen bakken? Dan wordt het een soort ritueel. Mijn oma bakte altijd voor de hele familie. Mijn tantes hebben dat overgenomen. Ik ga nog jaarlijks met hen oliebollen bakken. Helaas dit jaar niet. Ze durven het vanwege omikron niet. Dat vind ik nog meer balen dan zonder familie kerst vieren.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Orchidee »

Dochters werken beiden tot en met oudjaarsdag 15 uur dus dat gaat hem dit jaar niet worden.
Buren (die wij ook oliebollen geven zijn of niet thuis of op vakantie).
En als broers en schoonzussen houden we toch wat afstand en verspreiden we de bezoekjes over een paar weken
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door merel »

Orchidee schreef:Dochters werken beiden tot en met oudjaarsdag 15 uur dus dat gaat hem dit jaar niet worden.
Buren (die wij ook oliebollen geven zijn of niet thuis of op vakantie).
En als broers en schoonzussen houden we toch wat afstand en verspreiden we de bezoekjes over een paar wekenAfbeelding
Jammer is dat. Ik heb overwogen om ze zelf te bakken, maar wij hebben (nog) geen schuur en buiten krijg ik het vet niet heet genoeg. Daarbij gaat is het de komende dagen ook te vochtig buiten.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door KDD »

:mad kreeg net een bericht dat een verwachte pakket vanuit nl teruggestuurd is naar de afzender. Het moest al half december aankomen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Terri »

KDD schreef::mad kreeg net een bericht dat een verwachte pakket vanuit nl teruggestuurd is naar de afzender. Het moest al half december aankomen.
Hmm bij jullie de bezorging ook niet altijd pico bello?
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door KDD »

Terri schreef:
KDD schreef::mad kreeg net een bericht dat een verwachte pakket vanuit nl teruggestuurd is naar de afzender. Het moest al half december aankomen.
Hmm bij jullie de bezorging ook niet altijd pico bello?
Ze hadden beloofd dat het rond 15 december aan zou komen. Vanochtend kreeg ik een berichtje dat er een verboden product in zit. Ze zeiden niet wat het was - de boek van Den Hertog of de sigaren uit Kampen.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Charles »

Gefrustreerd. Door de zinloze lock-down. Met z'n 6en 3 weken op elkaars lip zitten is geen vakantie.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Mannetje »

Charles schreef:Gefrustreerd. Door de zinloze lock-down. Met z'n 6en 3 weken op elkaars lip zitten is geen vakantie.
Het bos en het strand zijn open.

En nee, dit bedoel ik niet als een dooddoener.

Maar frustratie veroorzaakt frustratie.
-
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Charles »

Sja, dat doen we dan ook maar.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door merel »

Charles schreef:Gefrustreerd. Door de zinloze lock-down. Met z'n 6en 3 weken op elkaars lip zitten is geen vakantie.
Hoe oud zijn jouw kinderen?

Mijn man heeft vorige week met twee kinderen (10 en 13 jaar) 35 km gewandeld. Bij thuiskomst stond een stapel pannenkoeken klaar, gebakken door hun zus.
- elke kerstvakantie leggen wij een grote puzzel klaar op de tafel. Iedereen die langsloopt legt een paar stukjes. Het wordt dan een gezamenlijk project voor de kerstvakantie
- vuur maken in een korf en daarin marshmallows en broodjes roosteren
- wandelen en samen met een kind een route uitzoeken, warme chocolademelk mee.
- oliebollen bakken met het hele gezin
- naar een naburigee markt en daar warme stroopwafels halen
- leuke gezinsfilm kijken op de bank
- met de oudste twee als de jongere kinderen naar bed zijn een spelletje doen

Het loopt hier ook regelmatig spaak hoor, maar wat helpt is weinig plannen en er gewoon wat van proberen te maken
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik erger me er aan dat mensen mijn forumnaam foutief spellen: gglid, GGlid, gg-lid, GG-lid, GerefGemeentelid, het is allemaal fout.

Ik ben GerefGemeente-lid, dus mét streepje!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie