Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Dodo »

Ik kwam pas in de supermarkt gemberbier tegen. Het woord bier is een beetje misleidend, er zit geen alcohol in. Ik vond het wel lekker, zo 's avonds voor het slapen gaan. Ik vind het prettig dan nog even de mail na te kijken en wat te drinken en te eten. Maar ik hou niet van gewone frisdranken, veel te zoet, en ik wil niet elke avond alcohol drinken. Dus dit gemberbier was een leuke afwisseling.
Nu heb ik een recept gevonden om het zelf te maken. Er gaat wel wat tijd in zitten, het moet twee dagen fermenteren. Maar het resultaat is prima, vind ik. Ik ben eigenlijk geen fan van gember, maar dit gaat prima.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Zita »

Dodo schreef:Ik kwam pas in de supermarkt gemberbier tegen. Het woord bier is een beetje misleidend, er zit geen alcohol in. Ik vond het wel lekker, zo 's avonds voor het slapen gaan. Ik vind het prettig dan nog even de mail na te kijken en wat te drinken en te eten. Maar ik hou niet van gewone frisdranken, veel te zoet, en ik wil niet elke avond alcohol drinken. Dus dit gemberbier was een leuke afwisseling.
Nu heb ik een recept gevonden om het zelf te maken. Er gaat wel wat tijd in zitten, het moet twee dagen fermenteren. Maar het resultaat is prima, vind ik. Ik ben eigenlijk geen fan van gember, maar dit gaat prima.
Werd gemberbier ook niet gedronken in de boeken van Enid Blyton? Ik vond het als kind héél exotisch klinken.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Orchidee »

Ik heb wél gehoord van kombucha: is dat iets soortgelijks?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Dodo »

Orchidee schreef:Ik heb wél gehoord van kombucha: is dat iets soortgelijks?
Dit moest ik even opzoeken op google.
Nee, dit is heel anders. Ik kende het ook alleen van Engelse boeken en films, waarbij kinderen het ook dronken. Geen idee waarom ze het bier noemden, er zit koolzuur in maar verder niets bier-achtigs.
Als ik die foto zie van kombucha, met zo'n zwam in een pot, heb ik gegeten en gedronken... blah.
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door parel »

Zita schreef:
Dodo schreef:Ik kwam pas in de supermarkt gemberbier tegen. Het woord bier is een beetje misleidend, er zit geen alcohol in. Ik vond het wel lekker, zo 's avonds voor het slapen gaan. Ik vind het prettig dan nog even de mail na te kijken en wat te drinken en te eten. Maar ik hou niet van gewone frisdranken, veel te zoet, en ik wil niet elke avond alcohol drinken. Dus dit gemberbier was een leuke afwisseling.
Nu heb ik een recept gevonden om het zelf te maken. Er gaat wel wat tijd in zitten, het moet twee dagen fermenteren. Maar het resultaat is prima, vind ik. Ik ben eigenlijk geen fan van gember, maar dit gaat prima.
Werd gemberbier ook niet gedronken in de boeken van Enid Blyton? Ik vond het als kind héél exotisch klinken.
Klopt. Ik vond het ook altijd raar dat kinderen dat dronken. :)

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 9S met Tapatalk
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Orchidee »

Dodo schreef:
Orchidee schreef:Ik heb wél gehoord van kombucha: is dat iets soortgelijks?
Dit moest ik even opzoeken op google.
Nee, dit is heel anders. Ik kende het ook alleen van Engelse boeken en films, waarbij kinderen het ook dronken. Geen idee waarom ze het bier noemden, er zit koolzuur in maar verder niets bier-achtigs.
Als ik die foto zie van kombucha, met zo'n zwam in een pot, heb ik gegeten en gedronken... blah.
AfbeeldingHet trekt mij ook nietAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Chrisje72 »

Ginger-ale, klinkt het dan wat bekender?
Online
merel
Berichten: 9663
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Ik ben niet zo'n gemberliefhebben. Al vind ik gingerbread wel lekker en een beetje gember door stoofschotels ook wel.

Wij hebben deze week tot grote vreugde van 1 van de kinderen een Hollandse pot week (op 1 keer gado gado en 1x puntpaprikasoep met kikkererwten na). Hij wordt daar altijd enorm blij van. Vanavond voor hem snijbonen, nieuwe aardappeltjes en suddervlees.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

merel schreef: Wij hebben deze week tot grote vreugde van 1 van de kinderen een Hollandse pot week (op 1 keer gado gado en 1x puntpaprikasoep met kikkererwten na). Hij wordt daar altijd enorm blij van. Vanavond voor hem snijbonen, nieuwe aardappeltjes en suddervlees.
Als de kinderen terugkomen van een vakantie, appen ze meestal op de terugweg: mam, graag een Hollandse prak vanavond. :)

Als ik een kok zie koken in een kookprogramma, schilt hij of zij de aardappels, er zitten vaak nog pitjes in en ze worden zo in de pan gekieperd, zonder te wassen.
Ik zie nooit eens dat de aardappels lekker kruimig geschud worden en er een heerlijke jus bij wordt geserveerd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Ik heb zaterdag een Sushi bowl gemaakt.
Maar niet voor mezelf.
Is niet mijn koppie thee. :huhu
Voor mezelf heb ik lekker spekblokjes uitgebakken, met veldertjes erbij.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Dodo »

Vanavond heb ik macaroni met geitenkaas gemaakt voor man en zoon. Zelf lust ik geen geitenkaas, dus ik had een restje van het eten van gisteren.
Bij het kopen van de geitenkaas vond ik het nog lastig om de juiste te vinden. Zachte kaas, maar welke, en hoeveel. Een van de soorten had als ingrediënt: geitenaroma. Mijn man weet werkelijk álles van kaas, maar dit was voor hem ook nieuw. Nu moet ik morgen terug naar de winkel, om deze te kopen, hij wil weten wat dat voor spul is. Geitenaroma. Het moet toch niet gekker worden.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Terri »

Ik heb vandaag lasagne gemaakt met pompoen lasagnebladen, het was heerlijk!
Online
merel
Berichten: 9663
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Dodo schreef:Vanavond heb ik macaroni met geitenkaas gemaakt voor man en zoon. Zelf lust ik geen geitenkaas, dus ik had een restje van het eten van gisteren.
Bij het kopen van de geitenkaas vond ik het nog lastig om de juiste te vinden. Zachte kaas, maar welke, en hoeveel. Een van de soorten had als ingrediënt: geitenaroma. Mijn man weet werkelijk álles van kaas, maar dit was voor hem ook nieuw. Nu moet ik morgen terug naar de winkel, om deze te kopen, hij wil weten wat dat voor spul is. Geitenaroma. Het moet toch niet gekker worden.
Ik ben dol op geitenkaas door een salade of op de pizza. Vanavond blijven onverwacht een paar kinderen eten. Ik had zelf ingezet op 'normaal' en 'gezond eten ( bietjes met een balletje gehakt), maar mijn eigen kinderen vonden het belachelijk als ik dat zou klaarmaken. Misschien dat ik dan maar voorstel om zelf pizza's te maken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

merel schreef:
Dodo schreef:Vanavond heb ik macaroni met geitenkaas gemaakt voor man en zoon. Zelf lust ik geen geitenkaas, dus ik had een restje van het eten van gisteren.
Bij het kopen van de geitenkaas vond ik het nog lastig om de juiste te vinden. Zachte kaas, maar welke, en hoeveel. Een van de soorten had als ingrediënt: geitenaroma. Mijn man weet werkelijk álles van kaas, maar dit was voor hem ook nieuw. Nu moet ik morgen terug naar de winkel, om deze te kopen, hij wil weten wat dat voor spul is. Geitenaroma. Het moet toch niet gekker worden.
Ik ben dol op geitenkaas door een salade of op de pizza. Vanavond blijven onverwacht een paar kinderen eten. Ik had zelf ingezet op 'normaal' en 'gezond eten ( bietjes met een balletje gehakt), maar mijn eigen kinderen vonden het belachelijk als ik dat zou klaarmaken. Misschien dat ik dan maar voorstel om zelf pizza's te maken.
:haha
Is zoooo jaren 70 he, een hollandse prak. ;)
Of misschien toch maar wel doen, wie weet zit er een kind bij waar de pizza langzamerhand de neus uit komt.

Geitenkaas is geen allemansvriend heb ik gemerkt. Dus bij gasten zou ik dat niet doen.
Maar ja, mensen lusten soms de normaalste dingen niet. Dus wat is nu 100% neutraal?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9663
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Normaliter vinden ze Hollandse pot prima, maar ze vinden het zielig voor de kinderen die komen eten. Terwijl die kinderen die echt lusten. Onze kinderen vonden het toch ook feest, omdat ze blijven eten Nu wil ik vanavond geen patat bakken. Dat hebben ze vorige week al 2 keer gehad ( zij zagen het probleem echt niet), pannenkoeken vind ik altijd enorm veel werk, idem met poffertjes. Pizza is eigenlijk ook heel veel werk met zelf deeg maken en alle groente snijden, maar dan heb ik toch nog het idee dat ze groente eten.
Plaats reactie