Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Het sportseizoen is weer begonnen en dat betekent soms puzzelen met het avondeten.
Een kleine eiwitrijke snack vooraf, en een niet te zware maaltijd voor na het sporten. De zaal was alleen beschikbaar van kwart voor 6 tot kwart voor 7, dus een maaltijd voor die tijd is geen optie.
Om 7 uur gaat nummer 2 van huis, dus ik moet iets bedenken wat makkelijk warm te houden is, geen soep, dat bevalt niet goed.
@Merel, heb jij een tip?
Vóór corona zat er meer tijd tussen en dat vond ik op een of andere manier gemakkelijker.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Mara schreef:Het sportseizoen is weer begonnen en dat betekent soms puzzelen met het avondeten.
Een kleine eiwitrijke snack vooraf, en een niet te zware maaltijd voor na het sporten. De zaal was alleen beschikbaar van kwart voor 6 tot kwart voor 7, dus een maaltijd voor die tijd is geen optie.
Om 7 uur gaat nummer 2 van huis, dus ik moet iets bedenken wat makkelijk warm te houden is, geen soep, dat bevalt niet goed.
@Merel, heb jij een tip?
Vóór corona zat er meer tijd tussen en dat vond ik op een of andere manier gemakkelijker.
Misschien een vegetarische curry met kikkererwten? Ik heb gisteren deze gemaakt; bloemkoolroosjes 8 minuten koken. Onderwijl een gele ( Thaise) currypasta roerbakken. Daarna kokosmelk bij de currypasta doen. Bloemkoolroosjes erbij en een zak spinazie en daardoorheen kikkerwten. officieel moet er ook tempe doorheen, maar wij eten eigenlijk nooit soja. Lekker met rijst en makkelijk warm te houden.
Of een pasta met bolognesesaus met een salade ernaast.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

merel schreef: Misschien een vegetarische curry met kikkererwten?
Dat vinden ze te zwaar, zo vlak voor het sporten.
Zoon heeft besloten dat hij een banaan en een volkoren boterham met pindakaas eet, vantevoren.
En dan maak ik "studentenmacaroni". :)
D.w.z. met alleen roergebakken gehakt, met een uitje en meegebakken tomatenpuree.
En naar keuze, geraspte kaas.
Ik zet er snackkomkommertjes en cherrytomaatjes bij.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef: Misschien een vegetarische curry met kikkererwten?
Dat vinden ze te zwaar, zo vlak voor het sporten.
Zoon heeft besloten dat hij een banaan en een volkoren boterham met pindakaas eet, vantevoren.
En dan maak ik "studentenmacaroni". :)
D.w.z. met alleen roergebakken gehakt, met een uitje en meegebakken tomatenpuree.
En naar keuze, geraspte kaas.
Ik zet er snackkomkommertjes en cherrytomaatjes bij.
Deze curry met (light) cocosmelk is absoluut niet zwaar. Echt het proberen waard.

Een aantal personen thuis had voorgesteld om een week vegetarisch te eten. Prima, in overleg met iedereen een weekmenu samengesteld. Inmiddels na 4 dagen vegetarisch eten praat iedereen tijdens het eten over sappige en malse worstjes, schepjes jus en gehaktballen :haha
De algemene conclusie is dat iedereen een vegetarische maaltijd prima vindt, maar niet elke dag. Nog drie dagen te gaan..
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Wij hebben 8 dagen vegetarisch gegeten. Wat mij betreft gaan we zo door, maar mijn huisgenoten hadden gisteren discussie over de verdeling van de achterham op brood. :haha Daarom vanavond sudderlappen, sperziebonen en een gekookte aardappelen.
Ik miste tijdens deze vegetarische week wel de 'gewone' Hollandse pot. Ik sla dan het vlees ( voor mijzelf) ook regelmatig over, maar een droge aardappel zonder jus is ook niet echt lekker. Hoe combineren anderen vegetarisch eten en de Hollandse pot? Of eten jullie dat weinig of niet meer?

Vorige week heb ik wel een hele lekkere stamppot gegeten met aardappelen, rucola, doperwten, cherrytomaten en feta gestampt met een scheut groentebouillon. Erg lekker.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Dodo »

Wij eten ook ongeveer vegetarisch, hooguit eens per week nog kip. Maar mijn man wil toch graag wat meer vlees. Ik kwam vorige week op het spoor van een boer op fietsafstand, die af en toe een van de koeien laat slachten. Ik heb bij hem rundvlees en gehakt gekocht. Stoofvlees. Het was heerlijk! Ik heb meteen twee kilo tegelijk klaargemaakt en de rest ingevroren.
Het is wel vlees, maar de dieren hebben het goed gehad en er hebben geen vrachtwagens de globe rondgereden om vlees te halen en te brengen. Dus dit gaan we vaker doen, denk ik.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Bertiel »

Dodo schreef:Wij eten ook ongeveer vegetarisch, hooguit eens per week nog kip. Maar mijn man wil toch graag wat meer vlees. Ik kwam vorige week op het spoor van een boer op fietsafstand, die af en toe een van de koeien laat slachten. Ik heb bij hem rundvlees en gehakt gekocht. Stoofvlees. Het was heerlijk! Ik heb meteen twee kilo tegelijk klaargemaakt en de rest ingevroren.
Het is wel vlees, maar de dieren hebben het goed gehad en er hebben geen vrachtwagens de globe rondgereden om vlees te halen en te brengen. Dus dit gaan we vaker doen, denk ik.
wij zitten te denken over bij deze lui te bestellen:
https://puurvers.nl/
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Bertiel schreef: wij zitten te denken over bij deze lui te bestellen:
https://puurvers.nl/
Ziet er goed uit! Maar dan moeten we eerst even verhuizen. ;)
Bij mijn slager hangt in de winkel een bezorglijst, en daar kan elke klant op zien wanneer de halve koe of half varken bezorgd is, en waar die vandaan komt.
Hij snijdt het zelf ter plekke in mooie lappen of vermaalt het tot gehakt.
Als ik in de supermarkt weleens runderlap meeneem, bestaat de kans dat ik zeer langdradig, dus taai vlees heb. Verkeerd gesneden. :fi
merel schreef:Hoe combineren anderen vegetarisch eten en de Hollandse pot? Of eten jullie dat weinig of niet meer?
Ik heb weleens gekookte spinazie met een ei en broodsoldaatjes gemaakt. Heel ouderwetsch.
Het is te doen en meteen een leuke broodverwerking.
Ik had nog een schaaltje rundvleesjus over, want er moet wel lekkere vleesjus bij.

Maar vleesloze maaltijd is in de regel een plaattaart, quiche, soep. Zoiets. Het "nepvlees" zoals gehackt, groenteburger of die sudderlapjes zijn duur en vinden we niet lekker.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Terri »

M'n kleindochter heeft veganistische sushi gemaakt. Tot m'n verbazing vind ik het heerlijk! Dus de rest vanavond, met wat erbij voor de rest van het gezin.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Terri schreef:M'n kleindochter heeft veganistische sushi gemaakt. Tot m'n verbazing vind ik het heerlijk! Dus de rest vanavond, met wat erbij voor de rest van het gezin.
Lust jij "gewone" sushi?

Vrijdag geeft één van de kinderen een bescheiden party, ze komen rond 4 uur dus met avondeten.
Er zitten twee vegetariërs bij, geen hardcore veganisten gelukkig. :sweat
Ik heb al e.e.a. gevonden bij de recepten.
Ik zou van hen eventueel soep mogen maken met balletjes er in, die vissen ze er dan wel uit. :)
Maar het worden waarschijnlijk vegetarische groenteballetjes, bloemkool-kerriesoep met rijst,
miniwraps, zowel met kip als vega, spinaziequiche met geitenkaas.
Een aardappelsalade en een huzarensalade.
Uiteraard stokbrood en een andere soort brood erbij, zoals een focaccia of zo.
Dit is een voorlopig menu, dus ik houd me nog aanbevolen voor eventuele suggesties.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door parel »

merel schreef:Wij hebben 8 dagen vegetarisch gegeten. Wat mij betreft gaan we zo door, maar mijn huisgenoten hadden gisteren discussie over de verdeling van de achterham op brood. :haha Daarom vanavond sudderlappen, sperziebonen en een gekookte aardappelen.
Ik miste tijdens deze vegetarische week wel de 'gewone' Hollandse pot. Ik sla dan het vlees ( voor mijzelf) ook regelmatig over, maar een droge aardappel zonder jus is ook niet echt lekker. Hoe combineren anderen vegetarisch eten en de Hollandse pot? Of eten jullie dat weinig of niet meer?

Vorige week heb ik wel een hele lekkere stamppot gegeten met aardappelen, rucola, doperwten, cherrytomaten en feta gestampt met een scheut groentebouillon. Erg lekker.
Dat vind ik moeilijk inderdaad. Vegetarisch 'vlees' is dan toch niet de ideale vervanger. Soms doe in spinazie, aardappelen en ei. Ook een klassieker. Maar doe ik de Hollandse pot, dan wordt het toch snel een vleesdag. Maar omdat wij toch snel max 2-3 dagen vlees eten, is het inderdaad vaker pasta, curry, quiche of ovenschotels.
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

parel schreef:
merel schreef:Wij hebben 8 dagen vegetarisch gegeten. Wat mij betreft gaan we zo door, maar mijn huisgenoten hadden gisteren discussie over de verdeling van de achterham op brood. :haha Daarom vanavond sudderlappen, sperziebonen en een gekookte aardappelen.
Ik miste tijdens deze vegetarische week wel de 'gewone' Hollandse pot. Ik sla dan het vlees ( voor mijzelf) ook regelmatig over, maar een droge aardappel zonder jus is ook niet echt lekker. Hoe combineren anderen vegetarisch eten en de Hollandse pot? Of eten jullie dat weinig of niet meer?

Vorige week heb ik wel een hele lekkere stamppot gegeten met aardappelen, rucola, doperwten, cherrytomaten en feta gestampt met een scheut groentebouillon. Erg lekker.
Dat vind ik moeilijk inderdaad. Vegetarisch 'vlees' is dan toch niet de ideale vervanger. Soms doe in spinazie, aardappelen en ei. Ook een klassieker. Maar doe ik de Hollandse pot, dan wordt het toch snel een vleesdag. Maar omdat wij toch snel max 2-3 dagen vlees eten, is het inderdaad vaker pasta, curry, quiche of ovenschotels.
Dan ligt het dus niet aan mij. :sweat Ik vond het ook lastig. Mijn man wil geen soja eten, omdat daarvoor dezelfde velden worden platgebrand als voor veevoer. Dan eet hij liever vlees en ik begrijp hem hierin wel. Daarnaast hebben wij een aantal echte aardappeleters in het gezin en dan is een stukje vlees toch het lekkerst erbij.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Terri »

Mara schreef:
Terri schreef:M'n kleindochter heeft veganistische sushi gemaakt. Tot m'n verbazing vind ik het heerlijk! Dus de rest vanavond, met wat erbij voor de rest van het gezin.
Lust jij "gewone" sushi?

Vrijdag geeft één van de kinderen een bescheiden party, ze komen rond 4 uur dus met avondeten.
Er zitten twee vegetariërs bij, geen hardcore veganisten gelukkig. :sweat
Ik heb al e.e.a. gevonden bij de recepten.
Ik zou van hen eventueel soep mogen maken met balletjes er in, die vissen ze er dan wel uit. :)
Maar het worden waarschijnlijk vegetarische groenteballetjes, bloemkool-kerriesoep met rijst,
miniwraps, zowel met kip als vega, spinaziequiche met geitenkaas.
Een aardappelsalade en een huzarensalade.
Uiteraard stokbrood en een andere soort brood erbij, zoals een focaccia of zo.
Dit is een voorlopig menu, dus ik houd me nog aanbevolen voor eventuele suggesties.
Eerlijk gezegd weet ik niet precies wat ze erin heeft gedaan, want gewone sushi vond ik niet zo lekker.
Iig komkommer, stukjes paprika, wortel, zongedroogde tomaatjes en volgens mij een soort tofu. Ik ben telkens weer verbaasd over haar smaakcombinaties. Met Kerst kregen we een 3 gangen diner, volledig veganistisch, ik heb geen vlees gemist.

Nou ik vind dat je al super uitpakt.
Ik zie dat je al bloemkoolsoep hebt gemaakt. Hier zijn ze dol op pompoensoep met kokosmelk en curry.
Stukjes komkommer, bloemkool, tomaatjes met pikante hummus.
En een fruitsalade....jammie.
Ik heb al weer heerlijk gegeten :yahoo
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Terri schreef:
Nou ik vind dat je al super uitpakt.
Ik zie dat je al bloemkoolsoep hebt gemaakt.
Nee nog niet gemaakt. Ik ben een opzetje aan het maken.
Ik heb eerst geinformeerd naar een eventuele allergie, en in hoeverre ze vlees of halal eten.
Er zit een zwangere vrouw bij en dan zijn een aantal voedingsmiddelen ook niet toegestaan.
Dan kun je dat wel maken, maar dan moet je wel een alternatief bieden. Vind ik althans.
Plus dat ik een paar gerechten wel een dag van tevoren wil maken, c.q. voorbereiden.
Het huis moet ik ook nog even spic en span zien te krijgen, voor die tijd. ;)

Er moeten ook nog twee taarten gemaakt worden, was ik even vergeten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: RE: Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door parel »

merel schreef:
parel schreef:
merel schreef:Wij hebben 8 dagen vegetarisch gegeten. Wat mij betreft gaan we zo door, maar mijn huisgenoten hadden gisteren discussie over de verdeling van de achterham op brood. :haha Daarom vanavond sudderlappen, sperziebonen en een gekookte aardappelen.
Ik miste tijdens deze vegetarische week wel de 'gewone' Hollandse pot. Ik sla dan het vlees ( voor mijzelf) ook regelmatig over, maar een droge aardappel zonder jus is ook niet echt lekker. Hoe combineren anderen vegetarisch eten en de Hollandse pot? Of eten jullie dat weinig of niet meer?

Vorige week heb ik wel een hele lekkere stamppot gegeten met aardappelen, rucola, doperwten, cherrytomaten en feta gestampt met een scheut groentebouillon. Erg lekker.
Dat vind ik moeilijk inderdaad. Vegetarisch 'vlees' is dan toch niet de ideale vervanger. Soms doe in spinazie, aardappelen en ei. Ook een klassieker. Maar doe ik de Hollandse pot, dan wordt het toch snel een vleesdag. Maar omdat wij toch snel max 2-3 dagen vlees eten, is het inderdaad vaker pasta, curry, quiche of ovenschotels.
Dan ligt het dus niet aan mij. :sweat Ik vond het ook lastig. Mijn man wil geen soja eten, omdat daarvoor dezelfde velden worden platgebrand als voor veevoer. Dan eet hij liever vlees en ik begrijp hem hierin wel. Daarnaast hebben wij een aantal echte aardappeleters in het gezin en dan is een stukje vlees toch het lekkerst erbij.
Wat me net nog een te binnen schoot: in stamppot vind ik cashewnoten, pinda's oid lekker als spekjes vervanger. Het geeft een soortgelijke knapperigheid en een zoutje die je echt wel mist.
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Plaats reactie