Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door samanthi »

Orchidee schreef:Waarom de light versie?
Light is zeer bedrieglijk!
Halfvolle frietsaus, mijnjn kleinzoon: ze kunnen hem toch gewoon vol doen?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
Dodo schreef:
Orchidee schreef:Waarom de light versie?
Light is zeer bedrieglijk!
Wat betekent light bij pindakaas? Is dat minder vet, of minder suiker?

Ik zag een een keer ontbijtkoek zonder suiker. Het voedingscentrum was er enthousiast over. Geen suiker! Fabrikanten, zien jullie dit? Het kan wel!
Persoonlijk hoef ik dat niet. Liever een schep eerlijke suiker dan al die rare stofjes die het gemis van suiker moeten compenseren.
Eén keer gekocht en het was bijna niet weg te slikken, zo droog. En dat is de ervaring van meer mensen.
ONTBIJTKOEK ZONDER SUIKER
En dan zoetstof erin? Nog veel slechter.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Bertiel »

samanthi schreef:
Orchidee schreef:Waarom de light versie?
Light is zeer bedrieglijk!
Halfvolle frietsaus, mijnjn kleinzoon: ze kunnen hem toch gewoon vol doen?
Briljant
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Zita »

spinaziesoep, want de spinazie moest op.
Helaas deed de staafmixer niks meer, dus qua textuur en tafelmanieren was het prettig dat ik in mijn eentje at.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Ik moest in de supermarkt op zoek naar Chimichurrikruiden.
Dan valt je pas op hoe groot het assortiment is :oO
En net dat stond er niet.
Ik heb maar Argentijnse kruidengrill meegenomen, omdat ik niet wist wat er in die chimi..... zit.
Het blijkt toch aardig overeen te komen.
Vanavond dus een Argentijnse salade.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door refo »

Ja, dan gaat het wel hard achteruit in Nederland: geen chumichirri.
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Zita schreef:spinaziesoep, want de spinazie moest op.
Helaas deed de staafmixer niks meer, dus qua textuur en tafelmanieren was het prettig dat ik in mijn eentje at.
Dat hadden wij pas met de appelmoes. Onze staafmixer deed ook niets meer. Het is nu geen moes, maar erg grove compote ( de schillen zitten er namelijk ook nog bij)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Ambtenaar »

samanthi schreef: En dan zoetstof erin? Nog veel slechter.
Dat zijn fabels. Uit welk onderzoek blijkt dat zoetstoffen slechter zijn dan suiker?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:
samanthi schreef: En dan zoetstof erin? Nog veel slechter.
Dat zijn fabels. Uit welk onderzoek blijkt dat zoetstoffen slechter zijn dan suiker?
Nou dat zijn geen fabels, maar ik bedenk dat ik uit ga van ongeraffineerde rietsuiker.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Ambtenaar »

samanthi schreef: Nou dat zijn geen fabels, maar ik bedenk dat ik uit ga van ongeraffineerde rietsuiker.
Natuurlijk zijn dat wel fabels. Op de site van het Voedingscentrum staat:
Toch zijn er mensen die producten met zoetstoffen liever mijden. Dat komt vooral doordat er verhalen in omloop zijn die mensen waarschuwen voor E-nummers zoals de zoetstof aspartaam, omdat deze schadelijk voor de gezondheid zouden zijn. Deze verhalen zijn vaak gebaseerd op verkeerde conclusies en onzorgvuldige onderzoeken.

En verder maakt het niets uit welke suiker je gebruikt, alle suiker wordt namelijk op dezelfde manier verwerkt in je lichaam.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Dodo »

Ik heb wel eens gelezen dat het voor het gewicht verliezen niet heel nuttig is om zoetstoffen te gebruiken, omdat je lichaam die toch herkent als zoet en daarop reageert (maar de details weet ik niet zo). Daarnaast is veel zoetstof ook niet goed, het kan laxerend werken. Dus je zou niet én ontbijtkoek zonder suiker moeten eten, tussendoor wat Fisherman's Friends, en zero frisdrank drinken.
Persoonlijk vind ik de smaak van zoetstoffen niet fijn. Zo'n weeïge vieze smaak, blah.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:
samanthi schreef: Nou dat zijn geen fabels, maar ik bedenk dat ik uit ga van ongeraffineerde rietsuiker.
Natuurlijk zijn dat wel fabels. Op de site van het Voedingscentrum staat:
Toch zijn er mensen die producten met zoetstoffen liever mijden. Dat komt vooral doordat er verhalen in omloop zijn die mensen waarschuwen voor E-nummers zoals de zoetstof aspartaam, omdat deze schadelijk voor de gezondheid zouden zijn. Deze verhalen zijn vaak gebaseerd op verkeerde conclusies en onzorgvuldige onderzoeken.

En verder maakt het niets uit welke suiker je gebruikt, alle suiker wordt namelijk op dezelfde manier verwerkt in je lichaam.
Nou ik krijg iig aften en diaree van zoetstoffen, van aspartaam ook.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Ik heb wel eens gelezen dat het voor het gewicht verliezen niet heel nuttig is om zoetstoffen te gebruiken, omdat je lichaam die toch herkent als zoet en daarop reageert (maar de details weet ik niet zo). Daarnaast is veel zoetstof ook niet goed, het kan laxerend werken. Dus je zou niet én ontbijtkoek zonder suiker moeten eten, tussendoor wat Fisherman's Friends, en zero frisdrank drinken.
Persoonlijk vind ik de smaak van zoetstoffen niet fijn. Zo'n weeïge vieze smaak, blah.
Omdat je lichaam ook insuline aanmaakt als je een glas light drinkt. Dus je bloedsuikerspiegel vertoont dan een piek.
Je gewicht gaat dan eerder stijgen dan dalen.
Ook raak je minder verzadigd.
Voor gezonde mensen is een normale hoeveelheid suiker helemaal niet fout.

"1 suikerklontje is gelijk aan 4 gram suiker. Een volwassen vrouw mag volgens het WHO-advies per dag 12,5 suikerklontjes aan vrije suikers consumeren. Een man mag iets meer, namelijk 15 suikerklontjes. Dit omdat mannen een grotere energiebehoefte hebben.
Ondanks het advies omtrent vrije suikers, voldoen ruim 60% van de volwassenen in Nederland niet aan de WHO-richtlijn. Bij kinderen is dit zelfs 90%. We eten namelijk zo’n 17 suikerklontjes aan vrije suikers per dag. Dit komt neer op 25 kilo aan vrije suikers per jaar!"
bron: Diabetesfonds.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Orchidee »

Ik heb nergens last van
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
samanthi schreef: Nou dat zijn geen fabels, maar ik bedenk dat ik uit ga van ongeraffineerde rietsuiker.
Natuurlijk zijn dat wel fabels. Op de site van het Voedingscentrum staat:
Toch zijn er mensen die producten met zoetstoffen liever mijden. Dat komt vooral doordat er verhalen in omloop zijn die mensen waarschuwen voor E-nummers zoals de zoetstof aspartaam, omdat deze schadelijk voor de gezondheid zouden zijn. Deze verhalen zijn vaak gebaseerd op verkeerde conclusies en onzorgvuldige onderzoeken.

En verder maakt het niets uit welke suiker je gebruikt, alle suiker wordt namelijk op dezelfde manier verwerkt in je lichaam.
Alle suikers worden inderdaad op dezelfde wijze verwerkt in het lichaam. In dat kader is het gebruik van een natuurlijke suiker zoals bv honing of dadels niet beter dan basterdsuiker. Wel bevatten bepaalde onbewerkte suikers zoals kokosbloesemsuiker nog bepaalde voedingsstoffen. Dit in tegenstelling tot bewerkte suikers.

De laatste jaren ben ik wel meer op toevoeging van extra suikers gaan letten. Het viel mij op dat aan veel producten suikers zijn toegevoegd die mijns inziens eigenlijk geen suikers zouden moeten bevatten, zoals bv tomaten uit blik, pindakaas, vleeswaren, mayonaise, diverse peulvruchten uit blik. Allemaal producten die je prima kan maken zonder toevoeging van suiker. Die producten ben ik wel gaan mijden. Er gaan namelijk steeds meer stemmen op dat met name de suikers en niet de vetten de boosdoener is van overgewicht, DM en kanker en hart- en vaatproblematiek, met name de glucose fructose stroop dat bijna overal inzit. De lightversie van calve pindakaas bevatte voorheen veel glucosestroop ipv de vetten. Inmiddels is hier voedingsvezel aan toegevoegd en de glucosestroop eruit gehaald. Deze voedingsvezel is weer gewonnen uit mais. Dus met een omweg het product weer in gebracht. Dan eet ik liever zo af en toe een boterham met gewone pindakaas.
Plaats reactie