Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Ph W H Eskes schreef:De éne zaterdag eten we patat met een snack (zelf gebakken, buiten in de frituurpan).
De andere zaterdag eten we paprijst (rijst in melk gekookt, met bruine suiker) met gebakken vis.
Dat was het zaterdagmenu bij ons thuis. Mien va bakte de skolletjes of de skarretjes en mien moe kookte rijst,
dat werd dan gegeten met boter, suiker en kaneel.
Als kind vond ik dat heel lekker. Nu vind ik het een wonderlijke combinatie.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ph W H Eskes
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:50

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Ph W H Eskes »

helma schreef:
Ph W H Eskes schreef:De éne zaterdag eten we patat met een snack (zelf gebakken, buiten in de frituurpan).
De andere zaterdag eten we paprijst (rijst in melk gekookt, met bruine suiker) met gebakken vis.
Je bent een Urker?
We wonen niet op Urk en hebben ook geen Urker roots.
Ph W H Eskes
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:50

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Ph W H Eskes »

Mara schreef:
Ph W H Eskes schreef:De éne zaterdag eten we patat met een snack (zelf gebakken, buiten in de frituurpan).
De andere zaterdag eten we paprijst (rijst in melk gekookt, met bruine suiker) met gebakken vis.
Dat was het zaterdagmenu bij ons thuis. Mien va bakte de skolletjes of de skarretjes en mien moe kookte rijst,
dat werd dan gegeten met boter, suiker en kaneel.
Als kind vond ik dat heel lekker. Nu vind ik het een wonderlijke combinatie.
Geweldig toch !
Als kind vond ik het lekker en nu nog steeds.....
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mannetje »

Erskinees schreef:Wij frituren buiten of bij regen in de schuur. Ik heb wel een intense hekel aan het verschonen van vet. De laatste tijd halen we vaker friet bij de snackbar, is wel prijziger maar ik vind dat het wel waard. Ook qua smaak.
We hebben hier een goede snackbar maar zelf frituren is toch echt veel lekkerder.
-
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

eilander schreef:Onze kinderen zijn niet zo populair dat ze naar heel veel feestjes gaan. En dan hoor ik ook wel andere dingen.
Zelf eten we nooit patat, wel één keer in de twee weken friet :slurp
Het ene kind heeft 2 feestje in het jaar en het andere 10. Mijn dochter is momenteel koploper en heeft er aankomende weken al 4.

Het is echt niet alleen patat of feestjes, ook broodjes knakworst, zelf pizza bakken, pofferjes of BBQ. Mijn zoon had een keer een slaapfeestje en daar aten ze gewoon macaroni met de hele club jongens.

Ik kan mij juist erg verheugen op mijn wekelijkse portie patat/ friet, heerlijk! Mijn man bakt ook al jaren elke zaterdag morgen wafels voor de kinderen. Heerlijk met aardbeien, blauwe bessen en op feestdagen met slagroom.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Hoe een frituurpan in een schuurtje het leven van een man heeft veranderd. :fi is te lezen op RD.nl.
Ik denk dat die locatie juist zorgt voor ongelukken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door eilander »

Mara schreef:Hoe een frituurpan in een schuurtje het leven van een man heeft veranderd. :fi is te lezen op RD.nl.
Ik denk dat die locatie juist zorgt voor ongelukken.
Schokkend verhaal inderdaad. Maar je kunt er m.i. niets uit afleiden over de veiligheid van de locatie in het algemeen. In mijn keuken kunnen ook ongelukken gebeuren, al laat ik ze altijd eerst wel helemaal afkoelen vóór ik ze hoog op een plank opberg.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Waarom zorgt juist die locatie voor ongelukken? Bij ons gelden strenge restricties zolang het vet heet is. Op dit moment hebben wij geen echte schuur en frituren wij buiten, maar ook daar gelden regels over afstand etc.

Vandaag eten wij een curry van linzen, paprika en zoete aardappel met zilvervliesrijst. De rijst- en curryhater heeft geluk dat we nog een eenpersoons kliekje hutspot hebben. Normaliter ben ik niet van de twee dingen klaarmaken, maar ik weet zeker dat ik anders aan het einde van de week de hutspot weg moeten gooien.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

merel schreef:Waarom zorgt juist die locatie voor ongelukken?
Vraag maar aan de brandweer. En hier op het forum had iemand vergeten de pan uit te zetten, dat werd pas na 3 dagen ontdekt.
En deze man had de pan hoger gezet, je kunt hem beter op werkhoogte zetten.
eilander schreef:Schokkend verhaal inderdaad. Maar je kunt er m.i. niets uit afleiden over de veiligheid van de locatie in het algemeen. In mijn keuken kunnen ook ongelukken gebeuren, al laat ik ze altijd eerst wel helemaal afkoelen vóór ik ze hoog op een plank opberg.
Ik ben zelf ex brandwondpatiënt (als kind tweemaal ernstig verbrand) en weet hoe snel het kan gebeuren. Ik ben altijd extreem voorzichtig met vuur en hete vloeistoffen, zeker toen de kinderen nog jong waren.
Maar ook een afgekoelde pan kan voor narigheid zorgen. We hadden een nieuwe frituurpan waar een losse binnenpan inhangt. Mijn man wilde hem hem in de kast zitten en tilde daarbij die binnenpan iets te hoog op. Je wilt niet weten wat een vette troep dit veroorzaakt. :ouin
Sindsdien zetten we hem op een lage plank weg, in de kelder.

Als ik zo naar buiten kijk, heb ik wel zin in een winterse stamppot. :langue
Ik zag gisteren dat de eerste spruitjes en de boerenkool al aangevoerd waren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Ik ben er vanavond niet en heb daarom een donderbruin vermoeden dat thuis de frituur wel aangaat. :D
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

merel schreef:Ik ben er vanavond niet en heb daarom een donderbruin vermoeden dat thuis de frituur wel aangaat. :D
Oeps, gaat het onweren? :D
Het nakroost gaat respectievelijk aan de sushi en naar de Italiaan, dus het is een keer makkelijke vrijdag.
Vooraf een champignonsoep - bereid door onze vakslager - en daarna een loempia. :langue
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Gevulde paprika's met linzen, courgette en geitenkaas. Morgen eten we linzensoep met lekkere broodjes.

Afgelopen week heb ik meer dubbele porties gemaakt: curry, pastasaus, morgen soep en aankomende week meerdere rode kolen en deze dan ingevroren. Op drukke dagen is dat best makkelijk om snel te pakken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

merel schreef:Gevulde paprika's met linzen, courgette en geitenkaas. Morgen eten we linzensoep met lekkere broodjes.
Ik heb gisteravond een peulvruchtensoep gemaakt, van diverse soorten dus.
Ik had nog een restje linzen, te weinig om een hele maaltijd van te maken, en dat aangevuld met bruine bonen, kikkererwten en tuinboontjes (uit de vriezer). Tomatenblokjes op sap erbij. Rode ui en een winterwortel.
Voor het zoute knappertje vegaspekjes erdoor, omdat het dierendag was. :)

Vanavond op verzoek een pastagerecht, ik ga nog even op zoek naar een recept.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Orchidee »

Ik heb een behoorlijke perenoogst.
Heb gisteren gemberperenjam gemaakt, ga vandaag maar iets bakken en hoop in de loop vd week nog meer jam te maken maar dan zonder gember.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Orchidee schreef:Ik heb een behoorlijke perenoogst.
Heb gisteren gemberperenjam gemaakt, ga vandaag maar iets bakken en hoop in de loop vd week nog meer jam te maken maar dan zonder gember.
Heerlijk! In onze vorige tuin hadden wij diverse fruitbomen. Wij werden door onze vorige buren erop geattendeerd dat de nieuwe bewoners de braam en druif met grof geweld verwijderd hadden. Ik was nog net op tijd om ze weer in de auto mee te nemen naar onze huidige tuin. Ik heb gelijk gevraagd of zij bij het verwijderen van de appel- en perenbomen dit laten weten. Dan graven wij de bomen uit en herplanten de bomen. Het vreemde is dat zij al het fruit gewoon laten hangen en niet eens plukken.

Vorige week heb ik vegaworstjes van de vegetarische slager gehaald. Ik vond ze niet te eten. Bij bestudering van het etiket viel mij ook op dat er 4 soorten suiker en veel andere chemische toevoegingen inzaten. Niet voor herhaling vatbaar. Nu heb ik wel diverse vega-produkten van de Lidl gehaald. IN deze producten beduidend minder toevoegingen en suiker. Ik ben benieuwd,
Plaats reactie