Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

merel schreef: Ik weeg niets af en zie wel wat er over blijft. Voor groente ga ik echt uit van ruim 200 gram per persoon en pasta en rijst een pak van 500 gram. De rijst die over is spaar ik op en maak eens in de zoveel tijd daar nasi van.
Groente weeg ik ook niet. Althans, de groente die in een roerbakgerecht of ovenschotel gaat.
Maar pasta opwarmen vind ik geen succes en zonde om weg te gooien.
Mijn schoonvader weegt de aardappelen en zit net zo lang te piegen tot hij 400 gram heeft. Grotere er af, kleinere erbij....

Je kunt nu ook een uitgebreide Joodse maaltijdbox bestellen. Voor de traditionele feesten e.d.

"Maar de LJG Amsterdam heeft een heel praktische oplossing bedacht, geïnspireerd op het idee van maaltijdboxen. ‘Judaism in a box’, een doos die aan huis wordt afgeleverd, vergezeld met instructies, zoals hoe je een soeka (hut) maakt voor het Loofhuttenfeest, of hoe je Hebreeuwse liedteksten hoort uit te spreken. Inclusief de benodigdheden, zoals keppels, ingrediënten voor de challes (gevlochten broden), en kruiden voor het slotritueel van sjabbat."

JODENDOM IN EEN DOOS
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Zita »

Wat is lekker om met bloemkoolrijst te maken? Ik kon de verleiding uit de €0,25-bak bij de Lidl niet weerstaan, maar ben inspiratieloos.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Jantje »

Zita schreef:Wat is lekker om met bloemkoolrijst te maken? Ik kon de verleiding uit de €0,25-bak bij de Lidl niet weerstaan, maar ben inspiratieloos.
Nasi met kipsaté.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Zita schreef:Wat is lekker om met bloemkoolrijst te maken? Ik kon de verleiding uit de €0,25-bak bij de Lidl niet weerstaan, maar ben inspiratieloos.
Panangcurry met kabeljauw uit de Allerhande
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Vanavond lekker zuurkoolstamppot met spekjes en worst uit de oven. Onze (bijna) vleesloze week compenseren ;)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Ik wilde bloemkoolrijst kopen maar zag wittekoolrijst ernaast liggen.
We vonden het heerlijk. Het blijft lekker knapperig, is iets grover van structuur en neutraler van smaak dan de bloemkool.
Met een in de oven gestoofd kabeljauwhaasje en broccoli/tuinerwten/basilicumpuree, was het een gezonde koolhydraatarme maaltijd, denk ik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Mara schreef:Ik wilde bloemkoolrijst kopen maar zag wittekoolrijst ernaast liggen.
We vonden het heerlijk. Het blijft lekker knapperig, is iets grover van structuur en neutraler van smaak dan de bloemkool.
Met een in de oven gestoofd kabeljauwhaasje en broccoli/tuinerwten/basilicumpuree, was het een gezonde koolhydraatarme maaltijd, denk ik.
Dat klinkt lekker Mara! Hoe maak je de puree en met welke verhoudingen?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

merel schreef:
Mara schreef:Ik wilde bloemkoolrijst kopen maar zag wittekoolrijst ernaast liggen.
We vonden het heerlijk. Het blijft lekker knapperig, is iets grover van structuur en neutraler van smaak dan de bloemkool.
Met een in de oven gestoofd kabeljauwhaasje en broccoli/tuinerwten/basilicumpuree, was het een gezonde koolhydraatarme maaltijd, denk ik.
Dat klinkt lekker Mara! Hoe maak je de puree en met welke verhoudingen?
Ik heb het niet gewogen, ik had een dubbele struik broccoli en een halve zak diepvrieserwtjes. Eerst de broccoli een paar minuutjes koken, erwtjes 2 minuten erbij laten koken, dan in een hoge beker, grof gesneden basilicum, zout en peper erbij en een klein beetje boter voor de smeuiigheid. Staafmixer erdoor, klaar. Is het te droog nog, kun je wat kookvocht toevoegen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Orchidee »

Krimpen aan den IJssel is goed vertegenwoordigd de laatste weken in de kookrubriek in de bijlage van het RD.
Een oud klasgenoot én de vrouw van een bekende "refofotograaf" uit Krimpen
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door margrietha »

Kom ze niet laten liggen, Hollandse asperges!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Orchidee »

Brrr snap het echt niet
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Dodo »

margrietha schreef:Kom ze niet laten liggen, Hollandse asperges!
Ik heb een paar keer geprobeerd ze klaar te maken, maar het werd nooit echt lekker. Dus ik sla verder maar over. Geen idee of ik iets verkeerd doe, of dat ze gewoon niet zo lekker zijn als sommige mensen denken.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Orchidee schreef:Ik ben nooit dol geweest op asperges maar nadat ik tijdens mijn chemokuren, aspergesoep geserveerd kreeg hoef ik ze nooit meer!
Als ik er al aan denk word ik naarAfbeelding
Mijn buren zijn er dol op!
Zij halen ze regelmatig in Brabant en Limburg.
Zij vinden ze zo bijzonder dat ze toch telkens proberen me lekker te krijgenAfbeelding
Héél lief maar ik bedank netjes, ook mijn huisgenoten eten ze niet...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Dodo »

Ik ken iemand die ze op de volkstuin kweekt. Een hoop werk, met van die speciale bedden en zand en zo. Jaloerse buren die graag een maaltje willen (maar niet het werk willen doen). Geef mij maar worteltjes of bietjes of zo.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Ik houd er wel van. Binnenkort lekker aspergesoep en de groene asperges gebruik ik regelmatig in een salade. Vorige week hebben wij relatief 'slecht' gegeten. De keuken moest nog gesausd worden en was drie dagen afgeplakt. Ik snakte naar een fatsoenlijke maaltijd.
Plaats reactie