Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Manlief heeft oesterzwammen n in de marinade om een vega shoarma broodje te proberen. Ik ben heel benieuwd!

Als het niets is, eten we volkoren couscous met geroosterde bloemkool en courgette met een basilicum/peterselie dressing.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Erik1960 »

merel schreef:Manlief heeft oesterzwammen n in de marinade om een vega shoarma broodje te proberen. Ik ben heel benieuwd!

Als het niets is, eten we volkoren couscous met geroosterde bloemkool en courgette met een basilicum/peterselie dressing.
Klinkt allebei niet verkeerd… Wat zit er in de marinade?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Ik rook in ieder geval veel knoflook. Wat hij daar verder in heeft gedaan, weet ik niet eens.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Erik1960 schreef:
merel schreef:Manlief heeft oesterzwammen n in de marinade om een vega shoarma broodje te proberen. Ik ben heel benieuwd!

Als het niets is, eten we volkoren couscous met geroosterde bloemkool en courgette met een basilicum/peterselie dressing.
Klinkt allebei niet verkeerd… Wat zit er in de marinade?
Het was erg lekker. De diehard vleeseters vonden 'echte' shoarma veel lekkerder. De vega liefhebbers ( waaronder ik) vonden dit lekkerder. Ik eet mijn hele leven al weinig vlees en krijg altijd buikpijn van broodjes vol warm vlees. Dit was beduidend beter voor mijn buik.

Afgelopen weekend las ik een stuk over de vleesvervangers en de hoeveelheid vet, suiker en zout die daarin verwerkt zaten. Een cardioloog gaf aan dat een klein stukje (onbewerkt) vlees nog altijd beter en gezonder was dan de vleesvervangers van tegenwoordig. Iemand anders ( functie ben ik kwijt) gaf aan dat men in de jaren 70 proclameerde dat koken heel moeilijk was en dat dat een voedingsbodem was geworden voor de Knorr wereldgerechten en de Maggi maaltijdmixen en dat men nu denkt dat vega koken zonder vleesvervangers helemaal ondoenlijk is. Een diëtiste pleitte voor koken met meer groente, noten, kruiden en peulvruchten en vooral zonder vleesvervangers.

Gisteren hebben wij gevulde paprika met linzen, knoflook en geitenkaas gegeten. Vandaag wordt het de geroosterde bloemkool, courgette, abrikozen, tomaten en volkoren couscous met een kruidendressing van o.a. basilicum en peterselie. Morgen wordt het vermoedelijk weer eens vlees. Anders krijg ik commentaar ;) Ik denk sudderlapjes met peultjes, doperwtjes en worteltjes.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Ik stelde vandaag voor om vanavond zelfgemaakte pizza's te eten. De reactie ' we hebben al 10 dagen geen patat gehad'. Blijkbaar is dat onoverkomelijk. Ik vermoed dat hun vader hen bijvalt en dat het snacken wordt.

Edit: ik had het mis. Ook manlief heeft liever pizza vanavond.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Erik1960 »

merel schreef:Ik stelde vandaag voor om vanavond zelfgemaakte pizza's te eten. De reactie ' we hebben al 10 dagen geen patat gehad'. Blijkbaar is dat onoverkomelijk. Ik vermoed dat hun vader hen bijvalt en dat het snacken wordt.

Edit: ik had het mis. Ook manlief heeft liever pizza vanavond.
Die heeft vanavond een extra wijntje meer dan verdiend! Buon appetito!
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Ik ben de laatste weken een beetje inspiratieloos en eet de geijkte dingen met weinig nieuwe varianten. Heeft iemand nog een lekker recept om uit te proberen?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door helma »

merel schreef:Ik ben de laatste weken een beetje inspiratieloos en eet de geijkte dingen met weinig nieuwe varianten. Heeft iemand nog een lekker recept om uit te proberen?
Heb je het recept van Appie met eieren in gele currysaus wel eens gemaakt? Vegetarisch en hier erg favoriet. Kan ook met broccoli.
https://www.ah.nl/r/804296
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

helma schreef:
merel schreef:Ik ben de laatste weken een beetje inspiratieloos en eet de geijkte dingen met weinig nieuwe varianten. Heeft iemand nog een lekker recept om uit te proberen?
Heb je het recept van Appie met eieren in gele currysaus wel eens gemaakt? Vegetarisch en hier erg favoriet. Kan ook met broccoli.
https://www.ah.nl/r/804296
Bedankt voor de tip! Deze heb ik niet eerder gemaakt en paksoi is juist een groente die ik niet vaak eet. Dat is helemaal leuk.
Zeeuw
Berichten: 11549
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
helma schreef:
merel schreef:Ik ben de laatste weken een beetje inspiratieloos en eet de geijkte dingen met weinig nieuwe varianten. Heeft iemand nog een lekker recept om uit te proberen?
Heb je het recept van Appie met eieren in gele currysaus wel eens gemaakt? Vegetarisch en hier erg favoriet. Kan ook met broccoli.
https://www.ah.nl/r/804296
Bedankt voor de tip! Deze heb ik niet eerder gemaakt en paksoi is juist een groente die ik niet vaak eet. Dat is helemaal leuk.
Wij gebruiken paksoi in een hellofresh recept met een soort serieuze noodle soep.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door helma »

merel schreef:
helma schreef:
merel schreef:Ik ben de laatste weken een beetje inspiratieloos en eet de geijkte dingen met weinig nieuwe varianten. Heeft iemand nog een lekker recept om uit te proberen?
Heb je het recept van Appie met eieren in gele currysaus wel eens gemaakt? Vegetarisch en hier erg favoriet. Kan ook met broccoli.
https://www.ah.nl/r/804296
Bedankt voor de tip! Deze heb ik niet eerder gemaakt en paksoi is juist een groente die ik niet vaak eet. Dat is helemaal leuk.
Ik gebruik 2 struiken paksoi (slinkt behoorlijk) en gewone eieren.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
merel schreef:
helma schreef:
merel schreef:Ik ben de laatste weken een beetje inspiratieloos en eet de geijkte dingen met weinig nieuwe varianten. Heeft iemand nog een lekker recept om uit te proberen?
Heb je het recept van Appie met eieren in gele currysaus wel eens gemaakt? Vegetarisch en hier erg favoriet. Kan ook met broccoli.
https://www.ah.nl/r/804296
Bedankt voor de tip! Deze heb ik niet eerder gemaakt en paksoi is juist een groente die ik niet vaak eet. Dat is helemaal leuk.
Wij gebruiken paksoi in een hellofresh recept met een soort serieuze noodle soep.
https://www.hellofresh.nl/recipes/ooste ... 6f208b4568

Deze?

@ helma bedankt!
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Ziet er ook lekker uit!

Diverse mensen om ons heen hebben Hellofresh en zijn erg enthousiast. De prijs ( € 85 voor 3 maaltijden voor 6 p.) weerhoudt mij echter. Zijn de porties groot of kan je ook voor minder personen bestellen?
Zeeuw
Berichten: 11549
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Ziet er ook lekker uit!

Diverse mensen om ons heen hebben Hellofresh en zijn erg enthousiast. De prijs ( € 85 voor 3 maaltijden voor 6 p.) weerhoudt mij echter. Zijn de porties groot of kan je ook voor minder personen bestellen?
Wij zijn er na een half jaar mee gestopt. Ik vond de porties klein, vooral het vlees en de vis. Je kunt voor minder personen bestellen, maar dan heb je ook minder :). We doen nog wel ons voordeel met de recepten van destijds.
Plaats reactie