Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Terri »

merel schreef:
Herman schreef:
Delftenaar schreef:Spruiten: ik ben erg blij dat deze groente na de zomer weer verkrijgbaar is.
Hoewel mijn moeder deze groente altijd belachelijk maakte met de opmerking dat deze groente bij haar schoonzus op zondag werd geserveerd.

Het zal wel: ik hou van spruiten en zie het probleem niet...
Ik vind het ook wel een groente die je met waardigheid moet opeten. Zondags kostje, zo had ik het nog niet bekeken. :D
Er zijn weinig groenten waar ik niet van houd, maar spruiten en witlof kunnen mij echt niet bekoren. Helaas behoren beide tot de lievelingsgroenten van manlief. We eten ze ( helaas) regelmatig.
Ik zal jou wellicht geen tips hoeven te geven v.w.b. alternatieve bereidingswijzen, je bent op culinair gebied best actief, maar spruitjes uit de oven vind ik verrassend, of verwerkt in een stamppot.

En witlof met ham en kaas kregen wij ooit eens als één gerecht opgediend. Ook heel bijzonder.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef:Spruitjes zijn wel heel gezond: meeste vitamine C van alle groenten.
Spruitjes zijn de meest vitaminerijke wintergroente en zijn rijk aan vitamine B6, foliumzuur, vitamine C en kalium.
Klopt en dat houd ik de spruitjeshaters in huis ook voor, maar zelf houd ik er nog steeds niet van.
Terri schreef:
Ik zal jou wellicht geen tips hoeven te geven v.w.b. alternatieve bereidingswijzen, je bent op culinair gebied best actief, maar spruitjes uit de oven vind ik verrassend, of verwerkt in een stamppot.

En witlof met ham en kaas kregen wij ooit eens als één gerecht opgediend. Ook heel bijzonder.
Spruitjes in de oven heb ik sinds vorig jaar ontdekt. Dat vind ik de lekkerste manier om zelf te bereiden. ( vooral met rode ui, pompoen krielaardappeltjes tijm en merquez worstjes).

Recent aten wij bij vrienden en daar heb ik voor het eerst witlof gegeten die ik lekkerder vond.
https://www.susanaretz.nl/gegrilde-witl ... en%20peper.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Delftenaar »

Witlof is trouwens echt een groente van hier. Deze groente werd vanouds in (Zuid-) Brabant geteeld.
Inmiddels is die voormalige provincie zodanig verstedelijkt dat ik denk dat vandaag de dag op andere plaatsen meer witlof wordt verbouwd.

Het zal: in ieder geval is witlof de groente die vooral hier in de lage landen geteeld en gegeten wordt.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Bertiel »

OUdere mensen die dialect praten noemen het nog altijd brussels' lof in onze omgeving.
Het is hier geïntroduceerd door Belgen die gedurende de eerste wereldoorlog gevlucht waren en onderdak vonden.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Bertiel »

Plaattaart met spruitjes.
Dochterlief smult van de gepureerde versie
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Zita »

Ik kom nu pas thuis en heb geen zin meer om te koken. Een peer en een banaan vormen vast ook een prima diner.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zita schreef:Ik kom nu pas thuis en heb geen zin meer om te koken. Een peer en een banaan vormen vast ook een prima diner.
Dat is meer een toetje :humhihi
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef:
Zita schreef:Ik kom nu pas thuis en heb geen zin meer om te koken. Een peer en een banaan vormen vast ook een prima diner.
Dat is meer een toetje :humhihi
Nou inderdaad, ik zou gaan snacken ;)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door GerefGemeente-lid »

merel schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Zita schreef:Ik kom nu pas thuis en heb geen zin meer om te koken. Een peer en een banaan vormen vast ook een prima diner.
Dat is meer een toetje :humhihi
Nou inderdaad, ik zou gaan snacken ;)
Vanavond eet ze vast een hele zak chips leeg.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Zita »

Een bescheiden plakje stroopwafelcake :p
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Zita schreef:Een bescheiden plakje stroopwafelcake :p
Dat valt inderdaad erg mee. Vanavond eten wij lasagne. Een vrije variant van dit recept.

https://www.smakelijck.nl/recepten/hoof ... n-zakjes-/
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
Zita schreef:Een bescheiden plakje stroopwafelcake :p
Dat valt inderdaad erg mee. Vanavond eten wij lasagne. Een vrije variant van dit recept.

https://www.smakelijck.nl/recepten/hoof ... n-zakjes-/
Ziet er goed uit merel. Ik heb vorige week lasagne op, met een klein beetje kaas eroverheen. De laatste tijd zwem ik 2x in de week, maar dat ging met de lasagne maar net goed :) Pfoeee haha.

Volgens mij gaat de kokkin thuis vanavond flink haar best doen. Ik hoorde iets over een zalmfilet (jaja, inclusief bosui) een salade en pommes duchesse.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Wij eten vanavond volkoren couscous met gegrilde bloemkool en courgette, gedroogde abrikozen, cherrytomaatjes en gebakken halloumi met ras el hanout kruiden. Daarover heen een dressing van olie, witte wijnazijn, knoflook basilicum, citroen en peterselie. Het klinkt ingewikkelder dan het is. Nog geen half uurtje werk.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik at, rode bieten, met aardappels en gebakken vegetarische kipkrokantschnitzel.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Bourdon16 »

Hachee, rode kool met appel en aardappelpuree.
De 2e dag nog lekkerder..
Plaats reactie