Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Zita »

Dodo schreef:Deze week had ik eens een vegetarische filet americain gekocht. Mijn man houdt van dat spul, zelf geef ik er niet zo om. Het was geen succes... hij vond het niet te eten. En vreemd genoeg, ik heb het ook geprobeerd en ik vond het best lekker. Het kan dus verkeren.
Hoe maken ze het? Het lijkt echt een beetje op het echte. Dus ik heb het etiket eens gelezen.
Vegetarische filet americain peper, product op basis van deeg met kenmerken van smeltkaas, met toegevoegde ijzer.
WAT HEB IK GEGETEN??
Deze: Afbeelding Ingrediënten: Water, raapolie, SOJA-EIWIT, aardappelzetmeel, tomatenketchup (tomatenpuree, azijn, gemodificeerd maïszetmeel), ZOETE ROOM (KOEMELKEIWIT, LACTOSE), glucose-fructosestroop, suiker, SCHARRELKIPPENEI-EIGEEL, ui, zout, kleurstoffen (paprika extract, betacaroteen), voedingszuren (melkzuur, citroenzuur), verdikkingsmiddelen (guargom, xanthaangom), dextrose, conserveermiddelen (E202, E211), kleuren plantenextract (cranberry, blauwe bosbes, rode biet, fenegriek), MOSTERDMEEL, rozemarijnextract, emulgatoren (E401, E471), peper, natuurlijk aroma (bevat GERSTEMOUT).
of deze: Afbeelding Water, plantaardige oliën (zonnebloem, raapzaad), gerehydrateerd SOJA-eiwit (17%), gerehydrateerd TARWE-eiwit (15%), ui, zetmeel (aardappel, rijst), glucosestroop, zout, scharrelEI-eiwitpoeder, erwtvezel, aroma’s, MOSTERDzaad, gist, gistextract, paprika, azijn, gehydrolyseerd eiwit (TARWE, SOJA, maïs), scharrelEIgeel, stabilisatoren (guarpitmeel, Arabische gom, xanthaangom, E450, E451, E452, E466), kruiden en specerijen, kleurstoffen (caroteen, paprika-extract, E163, E172), champignon, suiker, dextrose, zuurteregelaars (citroenzuur, E327), MELKeiwit, TARWEbloem, antioxidant (ascorbinezuur), conserveermiddelen (kaliumsorbaat, E211).
of deze: Afbeelding
water, 13% plantaardig eiwit (tarwe, aardappel), zonnebloemolie, ui, tomatenpuree, zetmeel (o.a. tarwe), dextrose, kruiden en specerijen, knoflook, natuurazijn, mosterdzaad, specerijenextract, havervezels, gekarameliseerde suiker, citroensap, glucosestroop, natuurlijke aroma’s, voedingszuur: citroenzuur, verdikkingsmiddel: guarpitmeel, suiker, kleurstof: ijzeroxide, zout.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Deze week had ik eens een vegetarische filet americain gekocht. Mijn man houdt van dat spul, zelf geef ik er niet zo om. Het was geen succes... hij vond het niet te eten. En vreemd genoeg, ik heb het ook geprobeerd en ik vond het best lekker. Het kan dus verkeren.
Hoe maken ze het? Het lijkt echt een beetje op het echte. Dus ik heb het etiket eens gelezen.
Vegetarische filet americain peper, product op basis van deeg met kenmerken van smeltkaas, met toegevoegde ijzer.
WAT HEB IK GEGETEN??
Hier is een recept Dodo, dan kun je het zelf maken ;)
https://wateetjedanwel.nl/vegan-filet-americain

Op verzoek van de kinderen had ik vega smeerleverworst meegenomen. Het is te eten, dat wel, maar lekker vind ik het niet.
Als ik am. filet koop bij de slager, zet ik het in de vriezer, omdat het snel bederft en als iemand er trek in heeft, is het snel ontdooid.
En laat dit nu aanbevolen worden door het Voedingscentrum!
Eventuele toxoplasmose-infecties kun je zo voorkomen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Zita »

Ukkie schreef:
Ukkie schreef:Biologische groenten en fruit vind ik lastig dus dat doen we niet zo vaak. Niet alle groenten en fruit zijn biologisch te krijgen.
Dierlijke biologische producten vind ik qua antibiotica en dierenwelzijn belangrijker.
Zijn er hier die biologisch groente en fruit kopen?
Die vragen stel ik omdat ik benieuwd ben of er buiten kwaliteit ook op andere dingen gelet word bij onze aankopen. B.v. Fair trade.
Nee, meestal niet biologisch. Het bio-assortiment van de Lidl is niet zo heel erg uitgebreid, geloof ik.
Aardappels en uien komen van boerbroer. Die teelt wel vriendelijk, maar niet biologisch. En verder is het maar net wat mijn oog ziet of mijn hand grijpt. Yoghurt vind ik biologisch lekkerder. Chocola koop ik fairtrade (maar dat is vooral omdat ik de fairtrade variant met sinaasappel-amandel zo lekker vind). Ik ben fan van too good to go, vanwege anti-weggooi. Dan heb je het qua biologisch ook weer niet voor het kiezen, maar is het wel weer biologisch best wel verantwoord.
Niet-voedselaankopen probeer ik vaak tweedehands te kopen. Dat vind ik heel erg fair en nog biologischer verantwoord dan biologisch.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Dodo »

Zita schreef:
Dodo schreef:Deze week had ik eens een vegetarische filet americain gekocht. Mijn man houdt van dat spul, zelf geef ik er niet zo om. Het was geen succes... hij vond het niet te eten. En vreemd genoeg, ik heb het ook geprobeerd en ik vond het best lekker. Het kan dus verkeren.
Hoe maken ze het? Het lijkt echt een beetje op het echte. Dus ik heb het etiket eens gelezen.
Vegetarische filet americain peper, product op basis van deeg met kenmerken van smeltkaas, met toegevoegde ijzer.
WAT HEB IK GEGETEN??
Deze:
Nee, het was Jumbo. Ik snap mezelf niet dat ik er steeds weer intrap. Ik wil minder/geen vlees eten, maar je wil toch eens wat op brood of bij het warme eten. Ik kan zelf makkelijk vier keer per week peulvruchten in wat voor vorm ook eten, en op brood eet ik normaal alleen boter. Maar voor man en soms zoon wil ik ook eens wat anders op tafel zetten. Ik krijg alleen steeds meer tegenzin in die vegetarische producten die zo enorm kunstmatig en erg bewerkt zijn. Zelfs al is de smaak soms best acceptabel.
Ik ga toch die vegabijbel van Merel eens lenen uit de bieb, en als het bevalt aanschaffen.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Ukkie »

Dodo schreef:
Zita schreef:
Dodo schreef:Deze week had ik eens een vegetarische filet americain gekocht. Mijn man houdt van dat spul, zelf geef ik er niet zo om. Het was geen succes... hij vond het niet te eten. En vreemd genoeg, ik heb het ook geprobeerd en ik vond het best lekker. Het kan dus verkeren.
Hoe maken ze het? Het lijkt echt een beetje op het echte. Dus ik heb het etiket eens gelezen.
Vegetarische filet americain peper, product op basis van deeg met kenmerken van smeltkaas, met toegevoegde ijzer.
WAT HEB IK GEGETEN??
Deze:
Nee, het was Jumbo. Ik snap mezelf niet dat ik er steeds weer intrap. Ik wil minder/geen vlees eten, maar je wil toch eens wat op brood of bij het warme eten. Ik kan zelf makkelijk vier keer per week peulvruchten in wat voor vorm ook eten, en op brood eet ik normaal alleen boter. Maar voor man en soms zoon wil ik ook eens wat anders op tafel zetten. Ik krijg alleen steeds meer tegenzin in die vegetarische producten die zo enorm kunstmatig en erg bewerkt zijn. Zelfs al is de smaak soms best acceptabel.
Ik ga toch die vegabijbel van Merel eens lenen uit de bieb, en als het bevalt aanschaffen.
Vleesvervangers lust ik wel maar zijn niet altijd lekker vind ik. Producten met groenten b.v.hummus en die bakjes Maza vind ik wel lekker, vooral de Maza Muhammara. Eventueel met komkommer, tomaat of fijngesneden prei.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Ukkie schreef: Vleesvervangers lust ik wel maar zijn niet altijd lekker vind ik. Producten met groenten b.v.hummus en die bakjes Maza vind ik wel lekker, vooral de Maza Muhammara. Eventueel met komkommer, tomaat of fijngesneden prei.
Ik was bij de kaaswinkel en hij zette net een verse bak kipkerriesalade neer.
Heerlijk op een vers Allinsonboterhammetje. Eentje erbovenop en ik had een sandwich.
Ik ben ook dol op zalmpaté van John West. (Het zijn blikjes van 125 gram) er is ook een tonijnvariant.
Of een paar sardientjes uit blik, is ook gezond. En veel lekkerder dan die nepvleeswaren. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Jantje »

Mara schreef:Ik was bij de kaaswinkel en hij zette net een verse bak kipkerriesalade neer.
Heerlijk op een vers Allinsonboterhammetje. Eentje erbovenop en ik had een sandwich.
Kipkerriesalade is veel lekkerder als je het op witbrood eet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Dodo »

Ik heb pas wat geprobeerd met eigengemaakt eiersalade. Het is even zoeken naar de juiste hoeveelheid zout en kruiden, maar het is wel leuk om te doen. Ik heb ook wel eens zelf spread gemaakt, dat wil ik ook nog eens oppakken. Ik had pas spread gekocht, en daar zat 20% suiker in. Dat is toch wel erg veel.
Ik heb het boek Spice wise, daar staat veel informatie in wat je allemaal met kruiden (en geen zout) kunt doen. Ik las pas dat er nog twee delen waren uitgekomen, misschien maar eens noteren voor moederdag.
Ik zie dat er zelfs een website is.
Bertiel
Berichten: 4590
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Bertiel »

heb je het recept voor de eiersalade?

Mijn ega is ook nog op zoek naar een selleriesalade recept zonder te veel troep
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door -DIA- »

Ik zie hier een een plaatje van Tivall. Bestaat dat merk nog? Ik meende dat alles renamed was en nu Gourmet Garden heette en dat het kleine merkje Sabra zou in Gourmet Garden op zijn gegaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:Ik zie hier een een plaatje van Tivall. Bestaat dat merk nog? Ik meende dat alles renamed was en nu Gourmet Garden heette en dat het kleine merkje Sabra zou in Gourmet Garden op zijn gegaan.
Het stond er bij op het plaatje: 'is nu van een ander merk'.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Dodo »

Ik weet niet meer welke eiersalade ik pas had, maar ik zie nu deze op de site van AH. AH heeft over het algemeen heel goede recepten.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
-DIA- schreef:Ik zie hier een een plaatje van Tivall. Bestaat dat merk nog? Ik meende dat alles renamed was en nu Gourmet Garden heette en dat het kleine merkje Sabra zou in Gourmet Garden op zijn gegaan.
Het stond er bij op het plaatje: 'is nu van een ander merk'.
Ik zal het verklaren De merken Tivall en Sabra, van oorsprong uit Israël, zijn overgenomen door Nestlé, en Nestlé heeft de naam veranderd in Garden Gourmet. Als we nu nog wat van Tivall in de winkels zien moet het de uiterste verkoopdatum hebben gepasseerd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Ukkie »

Jantje schreef:
Mara schreef:Ik was bij de kaaswinkel en hij zette net een verse bak kipkerriesalade neer.
Heerlijk op een vers Allinsonboterhammetje. Eentje erbovenop en ik had een sandwich.
Kipkerriesalade is veel lekkerder als je het op witbrood eet.
Vond ik vroeger ook maar nu iedere dag Allinsonbrood, heerlijk.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Orchidee »

Ik maak tegenwoordig zelf filet americain:
Ik koop verse (biefstuk) tartaar en kruid het zelf met saus van "Verbeek" even in de kleine keukenmachine en voila; een vers bakje vol
Je kan per keer net zoveel/weinig maken als je wil.

Vanavond eten we snert
De temperatuur is er wel naar
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie