Het grote weertopic

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Het grote weertopic

Bericht door Ditbenik »

Valcke schreef:
Ditbenik schreef:
Valcke schreef:Ik denk dat het ergste vandaag/morgen nog komen moet als het gaat om de Maas, zowel voor België als NL.

Bijna 100 jaar geleden, in 1926 was het ook bijzonder erg (of nog erger): Luik overstroomde toen, idem Gennep, enz.
"Door het binnenstromende water en ijs werden 3.000 huizen beschadigd of verwoest."
(Link naar het wikipedia artikel hierover werkt helaas niet.)
Ja, het bijzonder nu is dat het in de zomer gebeurd en niet in de winter. De overstromingen kwamen nu ook niet uit de maas maar vanuit de heuvels. In een opslagruimte in Wijlre met kinderbijbels en NT-en staat het water 60 cm hoog binnen. Die schuur staat op een verhoging.
In de provincie Luik zijn inmiddels 1700 woningen geëvacueerd en is al veel ondergelopen.
Ja, maar de overstromingen vanuit de Maas moeten nog beginnen. Het hoogste punt is volgens de berichten nog lang niet bereikt.
De verwachting is dat dat in Nederland nog wel mee zal vallen. Tijdens de overstromingen in de jaren '90 kwam er 3000 kuub per seconde door de Maas, nu zal dat naar verwachting 2700 kuub zijn. In Nederland zijn na die tijd heel wat maatregelen genomen. Maar we wachten het af.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Het grote weertopic

Bericht door Dodo »

In Duitsland is het heel erg. Doden en vermisten.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Het grote weertopic

Bericht door Ditbenik »

Dodo schreef:In Duitsland is het heel erg. Doden en vermisten.
Ja, inmiddels 4 doden en nog tientallen vermisten.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Het grote weertopic

Bericht door Ditbenik »

Inmiddels zijn de A2, de A76 en de A79 afgesloten. Maastricht dreigt onbereikbaar te worden.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Het grote weertopic

Bericht door Orchidee »

Mijn dochter zou 2 dagjes Maastricht met een overnachting doen vandaag en morgen.
Ze kon gelukkig zonder problemen annuleren
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Het grote weertopic

Bericht door Isala »

Ditbenik schreef:De verwachting is dat dat in Nederland nog wel mee zal vallen. Tijdens de overstromingen in de jaren '90 kwam er 3000 kuub per seconde door de Maas, nu zal dat naar verwachting 2700 kuub zijn. In Nederland zijn na die tijd heel wat maatregelen genomen. Maar we wachten het af
De zomerdijk waarachter onze gewassen staan, heeft als hoogste punt 13,70 m.
De verwachte waterstand is 14.30, en het is zeker niet uitgesloten dat het nog hoger uitkomt.
Dan komt er de komende dagen ook nog kwelwater bij vanuit de grond.

Als er niets gedaan wordt, kan er in onze polder 80 hectare aan gewassen verloren gaan.
En dan heb ik het nog maar over een postzegeltje aan de Waal.

Er wordt nu met man en macht aan oplossingen gewerkt. (Zandzakken, water uit de polder pompen).
Dit is de derde keer in 8 jaar dat onze polder dreigt onder te lopen (2013, 2016 en 2021).
Maar nog nooit in juli.
Nu moet er in de stromende regen gewerkt worden.
Hora est!
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4031
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Het grote weertopic

Bericht door Maanenschijn »

Isala schreef:
Ditbenik schreef:De verwachting is dat dat in Nederland nog wel mee zal vallen. Tijdens de overstromingen in de jaren '90 kwam er 3000 kuub per seconde door de Maas, nu zal dat naar verwachting 2700 kuub zijn. In Nederland zijn na die tijd heel wat maatregelen genomen. Maar we wachten het af
De zomerdijk waarachter onze gewassen staan, heeft als hoogste punt 13,70 m.
De verwachte waterstand is 14.30, en het is zeker niet uitgesloten dat het nog hoger uitkomt.
Dan komt er de komende dagen ook nog kwelwater bij vanuit de grond.

Als er niets gedaan wordt, kan er in onze polder 80 hectare aan gewassen verloren gaan.
En dan heb ik het nog maar over een postzegeltje aan de Waal.

Er wordt nu met man en macht aan oplossingen gewerkt. (Zandzakken, water uit de polder pompen).
Dit is de derde keer in 8 jaar dat onze polder dreigt onder te lopen (2013, 2016 en 2021).
Maar nog nooit in juli.
Nu moet er in de stromende regen gewerkt worden.
Sterkte. Ik hou het ook altijd in de gaten. In tik die ik over gehouden heb na 1993 en 1995. De evacuatie met al ons vee zal ik niet meer vergeten.

https://waterinfo.rws.nl/#!/details/pub ... 0in___20cm
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RE: Re: Het grote weertopic

Bericht door Ditbenik »

Maanenschijn schreef:
Isala schreef:
Ditbenik schreef:De verwachting is dat dat in Nederland nog wel mee zal vallen. Tijdens de overstromingen in de jaren '90 kwam er 3000 kuub per seconde door de Maas, nu zal dat naar verwachting 2700 kuub zijn. In Nederland zijn na die tijd heel wat maatregelen genomen. Maar we wachten het af
De zomerdijk waarachter onze gewassen staan, heeft als hoogste punt 13,70 m.
De verwachte waterstand is 14.30, en het is zeker niet uitgesloten dat het nog hoger uitkomt.
Dan komt er de komende dagen ook nog kwelwater bij vanuit de grond.

Als er niets gedaan wordt, kan er in onze polder 80 hectare aan gewassen verloren gaan.
En dan heb ik het nog maar over een postzegeltje aan de Waal.

Er wordt nu met man en macht aan oplossingen gewerkt. (Zandzakken, water uit de polder pompen).
Dit is de derde keer in 8 jaar dat onze polder dreigt onder te lopen (2013, 2016 en 2021).
Maar nog nooit in juli.
Nu moet er in de stromende regen gewerkt worden.
Sterkte. Ik hou het ook altijd in de gaten. In tik die ik over gehouden heb na 1993 en 1995. De evacuatie met al ons vee zal ik niet meer vergeten.

https://waterinfo.rws.nl/#!/details/pub ... 0in___20cm
Bij mij idem. Ik heb toen mijn ouders geëvacueerd uit de badkuip die Bommelerwaard heet. Ik wil er zelfs niet meer wonen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Het grote weertopic

Bericht door Ditbenik »

Deze video (vanmorgen in de Eifel) laat duidelijk zien wat de kracht van water is: https://bit.ly/2UPLqkB
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Het grote weertopic

Bericht door Herman »

Het wordt allemaal wat erger dan tot nu toe bedacht wordt. De problemen zijn heel groot.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Het grote weertopic

Bericht door Klavart »

Ditbenik schreef:
Valcke schreef:
Ditbenik schreef:
Valcke schreef:Ik denk dat het ergste vandaag/morgen nog komen moet als het gaat om de Maas, zowel voor België als NL.

Bijna 100 jaar geleden, in 1926 was het ook bijzonder erg (of nog erger): Luik overstroomde toen, idem Gennep, enz.
"Door het binnenstromende water en ijs werden 3.000 huizen beschadigd of verwoest."
(Link naar het wikipedia artikel hierover werkt helaas niet.)
Ja, het bijzonder nu is dat het in de zomer gebeurd en niet in de winter. De overstromingen kwamen nu ook niet uit de maas maar vanuit de heuvels. In een opslagruimte in Wijlre met kinderbijbels en NT-en staat het water 60 cm hoog binnen. Die schuur staat op een verhoging.
In de provincie Luik zijn inmiddels 1700 woningen geëvacueerd en is al veel ondergelopen.
Ja, maar de overstromingen vanuit de Maas moeten nog beginnen. Het hoogste punt is volgens de berichten nog lang niet bereikt.
De verwachting is dat dat in Nederland nog wel mee zal vallen. Tijdens de overstromingen in de jaren '90 kwam er 3000 kuub per seconde door de Maas, nu zal dat naar verwachting 2700 kuub zijn. In Nederland zijn na die tijd heel wat maatregelen genomen. Maar we wachten het af.
De Veiligheidsregio Limburg Noord verwacht dat de Maas rond 18.00 uur vanavond de hoogste stand bereikt. Er stroomt dan zo'n 3200 m3/s doorheen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Het grote weertopic

Bericht door Ditbenik »

Klavart schreef:
Ditbenik schreef:
Valcke schreef:
Ditbenik schreef:
Ja, het bijzonder nu is dat het in de zomer gebeurd en niet in de winter. De overstromingen kwamen nu ook niet uit de maas maar vanuit de heuvels. In een opslagruimte in Wijlre met kinderbijbels en NT-en staat het water 60 cm hoog binnen. Die schuur staat op een verhoging.
In de provincie Luik zijn inmiddels 1700 woningen geëvacueerd en is al veel ondergelopen.
Ja, maar de overstromingen vanuit de Maas moeten nog beginnen. Het hoogste punt is volgens de berichten nog lang niet bereikt.
De verwachting is dat dat in Nederland nog wel mee zal vallen. Tijdens de overstromingen in de jaren '90 kwam er 3000 kuub per seconde door de Maas, nu zal dat naar verwachting 2700 kuub zijn. In Nederland zijn na die tijd heel wat maatregelen genomen. Maar we wachten het af.
De Veiligheidsregio Limburg Noord verwacht dat de Maas rond 18.00 uur vanavond de hoogste stand bereikt. Er stroomt dan zo'n 3200 m3/s doorheen.
Ja, het gaat veel harder dan verwacht. En Zuid-Limburg krijgt vanavond waarschijnlijk nog meer regen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Het grote weertopic

Bericht door Valcke »

Wat in Duitsland en België gebeurd is en gebeurt, is nog vele malen ernstiger. In Duitsland zijn al 42 doden gemeld en tientallen vermisten.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Het grote weertopic

Bericht door Henk J »

Hier op de Veluwe regent het nu ook, gelukkig weinig overlast. Verschrikkelijk wat daar in Limburg gebeurt, en in België en Duitsland is het nog erger. Nog spannende momenten te gaan lees ik zo, sterkte aan de Limburgers onder ons.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Het grote weertopic

Bericht door Klavart »

Ditbenik schreef:
Klavart schreef:
Ditbenik schreef:
Valcke schreef: Ja, maar de overstromingen vanuit de Maas moeten nog beginnen. Het hoogste punt is volgens de berichten nog lang niet bereikt.
De verwachting is dat dat in Nederland nog wel mee zal vallen. Tijdens de overstromingen in de jaren '90 kwam er 3000 kuub per seconde door de Maas, nu zal dat naar verwachting 2700 kuub zijn. In Nederland zijn na die tijd heel wat maatregelen genomen. Maar we wachten het af.
De Veiligheidsregio Limburg Noord verwacht dat de Maas rond 18.00 uur vanavond de hoogste stand bereikt. Er stroomt dan zo'n 3200 m3/s doorheen.
Ja, het gaat veel harder dan verwacht. En Zuid-Limburg krijgt vanavond waarschijnlijk nog meer regen.
De maximaal verwachte afvoer is weer naar boven bijgesteld: bij Sint Pieter wordt een maximale afvoer verwacht van 3375 m3/s.
Plaats reactie