Het grote weertopic

-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door -DIA- »

Opmerkelijk veel warmterecords, vooral sinds de 21e eeuw
NOG NOOIT ZO LAAT EEN OFFICIELE HITTEGOLF.

De warmste 25 augustus ooit gemeten, net niet de warmste 26 augustus ooit en vandaag ook weer de warmste 27 augustus in De Bilt: het werd het om 12:34 uur precies 30,0 graden op het landelijke hoofdweerstation en daarmee is de officiële hittegolf compleet. Samen met de twee zomerse dagen daarvoor is nu aan alle criteria voldaan. Nog nooit is dat zo laat in het jaar voorgekomen.
Tot nu toe stamde de meest late hittegolf uit 2001. Die viel tussen 22 en 26 augustus. Aangezien het ook morgen nog zomers warm belooft te worden, zal de huidige hittegolf van 23 tot en met 28 augustus dus als de meest late de boeken in gaan.

Bron: MeteoGroup
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HersteldHervormd
Berichten: 6065
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door HersteldHervormd »

-DIA- schreef:Opmerkelijk veel warmterecords, vooral sinds de 21e eeuw
NOG NOOIT ZO LAAT EEN OFFICIELE HITTEGOLF.

De warmste 25 augustus ooit gemeten, net niet de warmste 26 augustus ooit en vandaag ook weer de warmste 27 augustus in De Bilt: het werd het om 12:34 uur precies 30,0 graden op het landelijke hoofdweerstation en daarmee is de officiële hittegolf compleet. Samen met de twee zomerse dagen daarvoor is nu aan alle criteria voldaan. Nog nooit is dat zo laat in het jaar voorgekomen.
Tot nu toe stamde de meest late hittegolf uit 2001. Die viel tussen 22 en 26 augustus. Aangezien het ook morgen nog zomers warm belooft te worden, zal de huidige hittegolf van 23 tot en met 28 augustus dus als de meest late de boeken in gaan.

Bron: MeteoGroup
Dit is dus een teken van het klimaatverandering, de aarde warmt op :haha
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door -DIA- »

HersteldHervormd schreef:
-DIA- schreef:Opmerkelijk veel warmterecords, vooral sinds de 21e eeuw
NOG NOOIT ZO LAAT EEN OFFICIELE HITTEGOLF.

De warmste 25 augustus ooit gemeten, net niet de warmste 26 augustus ooit en vandaag ook weer de warmste 27 augustus in De Bilt: het werd het om 12:34 uur precies 30,0 graden op het landelijke hoofdweerstation en daarmee is de officiële hittegolf compleet. Samen met de twee zomerse dagen daarvoor is nu aan alle criteria voldaan. Nog nooit is dat zo laat in het jaar voorgekomen.
Tot nu toe stamde de meest late hittegolf uit 2001. Die viel tussen 22 en 26 augustus. Aangezien het ook morgen nog zomers warm belooft te worden, zal de huidige hittegolf van 23 tot en met 28 augustus dus als de meest late de boeken in gaan.

Bron: MeteoGroup
Dit is dus een teken van het klimaatverandering, de aarde warmt op :haha
Ik kan daar niet hard om lachen. Ik zie er toch meer de ernst van in. En dat was ook de reden om het nog eens onder de aandacht te brengen.

Het is niet zomaar wat. Er gebeurt iets waar de mens geen grip op heeft, maar zo we het bezien wel een gevolg is van het menselijk handelen. Merk op hoe mensen in een soort van paniek raken 'om de aarde te redden', terwijl je veel minder hoort dat er mensen bezorgd zijn over hun zonden en het behoud van hun ziel.
Ook zien we geen bekering, maar een doorgaan, al raken we wel in paniek, zo het lijkt, we gaan wat doen: Zonnepanelen? Groen dit en dat, Ecolabel hier en daar. En: Nederland moet van het gas af.... dat laatste terzijde, want we zijn immers de aardbevingen in Groningen zat geworden? De schuld? Die ligt bij het onverantwoord plunderen van de aarde. De gevolgen had de wetenschap in de jaren 60 even over het hoofd gezien. Zo ook met het kwistig omgaan met bestrijdingsmiddelen...

Loop eens een willekeurige supermarkt binnen. Je ziet hoe fabrikanten inspelen op de angst, om de wereld te behouden. En dan zijdelings opgemerkt: Het moet allemaal proefdiervrij zijn. Heeft dat niet ergens te maken dat we dieren meer en meer als onze gelijken gaan zien? Denk aan de acties van 'dierenliefhebbers', maar ook aan een voor mij in feite onlogische gedachtegang die meer terrein wint: Euthanasie. Dat hoeft geen moord te zijn als alles zorgvuldig is afgewogen en de mens het zelf wil. Dan moet dat kunnen. En dan daartegenover de grote zorg voor het 'welzijn' van dieren. En ook zien we in de supermarken een explosieve groei van vegetarische maaltijden, 'kunstvlees', en meer.

Staat dit alles los van elkaar? Of is een opmerking als deze ook een soort van signaal? Dat er iets grondig mis is in ons denken en doen?

Ik weet het, ik ga nu verder dan alleen het signaal van het klimaat. Maar ligt er ook geen link tussen het klimaat en ons doen en denken? We herinneren ons levend de jaren 60. Een heel optimistisch mensbeeld ontstond. De armoede van voor de Wereldoorlogen werd overwonnen, en er was geld. Een periode van ongekende weelde, hoogconjunctuur, het kon niet op, consumeren en niet verder denken.

Ja, toch! Sommigen dachten verder, maar dan gaan we verder in de tijd: De jaren 70 en 80. Revolutionaire geluiden als "ban de bom" en "kernwapens de wereld uit, te beginnen bij Nederland". Waar maakten deze activisten zich druk om? In feite zie ik dezelfde achtergrond, die we nu zien bij alle klimaatpaniek. We willen de wereld redden. Ergens moet er het gevoel zijn: We redden het niet als we op deze manier doorgaan. Daarom de acties als alles moet groen worden. Zelfs in de politiek zien we het groene denken in een partijnaam als GroenLinks. En komt deze partij ook niet uit een milieu van activisten en communisten?

Ik zal wel weer te veel off-topic gaan met deze opmerking, maar ik voelde dat ik de reden van mijn plaatsen van bovenstaand berichtje nader moest toelichten. Dat was niet bedoelt om niet serieus te nemen. Ik hoor al denken, dat weten we wel, maar toch... in het algemeen. Grote onbezorgdheid is een andere verontrustende waarneming. Dat nemen we ook waar in kerken waar doorleven van schuld wordt veroppervlakkigd tot een milieu-activistisch denken. Deze stroming zagen we al opkomen bij het Interkerkelijk Vredesberaad (IKV), die achter de grote 'ban de bom-acties' zat. Enerzijds bezorgdheid om deze wereld, anderzijds een grote onbezorgdheid voor de dingen die eeuwig zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4591
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Bertiel »

Maar Dia, juist ons besef dat de schepping lijd onder onze zonde, zou toch actie moeten geven om het leed van deze schepping te verminderen? Wij hebben toch rentmeesterschap? Tuurlijk, we weten dat bij de Heere het niet uit de hand loopt, maar we zullen er toch alles aan moeten doen, om de schepping naast te bebouwen ook te bewaren!
En ja, ik weet ook wel dat er ontzettend overdreven wordt, maar qua consumptie gedrag, het vliegen voor vakantie, etc. etc., kan er toch van de gewone burger nog zat verwacht worden.
Ik ga ook over op zonne-energie, tuurlijk het levert me uiteindelijk geld op, maar het is ook een duurzaam iets.

En als iemand zegt, ja maar er komt toch een nieuwe hemel en een nieuw aarde, ja, maar zoals Maarten Luther zei, als ik wist dat morgen de aarde verging, plante ik vandaag een appelboom.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:Maar Dia, juist ons besef dat de schepping lijd onder onze zonde, zou toch actie moeten geven om het leed van deze schepping te verminderen? Wij hebben toch rentmeesterschap? Tuurlijk, we weten dat bij de Heere het niet uit de hand loopt, maar we zullen er toch alles aan moeten doen, om de schepping naast te bebouwen ook te bewaren!
En ja, ik weet ook wel dat er ontzettend overdreven wordt, maar qua consumptie gedrag, het vliegen voor vakantie, etc. etc., kan er toch van de gewone burger nog zat verwacht worden.
Ik ga ook over op zonne-energie, tuurlijk het levert me uiteindelijk geld op, maar het is ook een duurzaam iets.

En als iemand zegt, ja maar er komt toch een nieuwe hemel en een nieuw aarde, ja, maar zoals Maarten Luther zei, als ik wist dat morgen de aarde verging, plante ik vandaag een appelboom.
Dit ontken ik beslist niet, ook niet in bovenstaande opmerking. Ik onderschrijf dat ook wel. Ik bedoel toch om wat "ruimer" te denken. In een bredere context.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HersteldHervormd
Berichten: 6065
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door HersteldHervormd »

Ik doelde alleen op het klimaat, het klimaat veranderd al sinds de beginne, bijwijze van spreken. Dus maak je geen zorgen... laat ik het misschien beter zeggen; ik maak me er geen zorgen om.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door -DIA- »

HersteldHervormd schreef:Ik doelde alleen op het klimaat, het klimaat veranderd al sinds de beginne, bijwijze van spreken. Dus maak je geen zorgen... laat ik het misschien beter zeggen; ik maak me er geen zorgen om.
De mens heeft de opdracht de aarde te beheren. Dan moeten we het toch niet een bagatel noemen als door ons wanbeheer de aarde zich tegen ons gaat keren? Nu gaat het nog wel, maar als de plagen zwaarder worden? Ik bedoel dat we daar rekening mee moeten houden, en altijd verantwoording moeten kunnen afleggen over ons doen en laten, over ons zwijgen en ons spreken.
Als een mens het niet meer in de hand houdt, en hij merkt dat, zal hij dan buigen? Ik denk dat dat bij veruit de meesten niet zo zal zijn. Of denk ik nu weer te zwaar en zie ik het te zwart.... Dat kan vanzelf ook, maar het is niet onwijs (naar mijn bescheiden mening) om serieus hier over na te denken. De dingen die het aardrijk overkomen moeten toch leiden tot bezinning? Anders zal het zeker tot verwoesting komen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Anders zal het zeker tot verwoesting komen.
Zouden mensen deze tegen kunnen houden?
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Anders zal het zeker tot verwoesting komen.
Zouden mensen deze tegen kunnen houden?
Nee. Maar toch lees ik ook van Ninevé, een uiterlijke bekering stelde het oordeel uit: En Hij deed het niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Anders zal het zeker tot verwoesting komen.
Zouden mensen deze tegen kunnen houden?
Nee. Maar toch lees ik ook van Ninevé, een uiterlijke bekering stelde het oordeel uit: En Hij deed het niet.
En hoe relateer je dat aan het veranderde weer?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6498
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:Opmerkelijk veel warmterecords, vooral sinds de 21e eeuw
NOG NOOIT ZO LAAT EEN OFFICIELE HITTEGOLF.

De warmste 25 augustus ooit gemeten, net niet de warmste 26 augustus ooit en vandaag ook weer de warmste 27 augustus in De Bilt: het werd het om 12:34 uur precies 30,0 graden op het landelijke hoofdweerstation en daarmee is de officiële hittegolf compleet. Samen met de twee zomerse dagen daarvoor is nu aan alle criteria voldaan. Nog nooit is dat zo laat in het jaar voorgekomen.
Tot nu toe stamde de meest late hittegolf uit 2001. Die viel tussen 22 en 26 augustus. Aangezien het ook morgen nog zomers warm belooft te worden, zal de huidige hittegolf van 23 tot en met 28 augustus dus als de meest late de boeken in gaan.

Bron: MeteoGroup
Het klimaat wordt in Nederland nog maar ruim een eeuw bijgehouden. Dat lijkt me te kort om allerlei vérgaande conclusies à la Gerrit Hiemstra uit te kunnen trekken.
Wat niet wegneemt dat we worden geroepen om een verantwoord rentmeesterschap over de aarde te voeren. Maar dat is een andere kwestie.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:Opmerkelijk veel warmterecords, vooral sinds de 21e eeuw
NOG NOOIT ZO LAAT EEN OFFICIELE HITTEGOLF.

De warmste 25 augustus ooit gemeten, net niet de warmste 26 augustus ooit en vandaag ook weer de warmste 27 augustus in De Bilt: het werd het om 12:34 uur precies 30,0 graden op het landelijke hoofdweerstation en daarmee is de officiële hittegolf compleet. Samen met de twee zomerse dagen daarvoor is nu aan alle criteria voldaan. Nog nooit is dat zo laat in het jaar voorgekomen.
Tot nu toe stamde de meest late hittegolf uit 2001. Die viel tussen 22 en 26 augustus. Aangezien het ook morgen nog zomers warm belooft te worden, zal de huidige hittegolf van 23 tot en met 28 augustus dus als de meest late de boeken in gaan.

Bron: MeteoGroup
Het klimaat wordt in Nederland nog maar ruim een eeuw bijgehouden. Dat lijkt me te kort om allerlei vérgaande conclusies à la Gerrit Hiemstra uit te kunnen trekken.
Wat niet wegneemt dat we worden geroepen om een verantwoord rentmeesterschap over de aarde te voeren. Maar dat is een andere kwestie.
Nog één poging: het gaat me niet erom om op één punt te focussen, maar op alles wat we rondom heen zien geburen. Dat is veel meer dan het weer. Dat kan er hoogstens een uitvloeisel van zijn, dacht ik. Droogte, hitte, koude, enz. zijn geen zaken die ons zomaar overkomen. Denk aan de droogte ten tijde van Achab, dat had ook een oorzaak. Zouden er nu dan geen oorzaken zijn? Veel meer dan toen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4591
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Bertiel »

Posthoorn schreef:Het klimaat wordt in Nederland nog maar ruim een eeuw bijgehouden. Dat lijkt me te kort om allerlei vérgaande conclusies à la Gerrit Hiemstra uit te kunnen trekken.
Wat niet wegneemt dat we worden geroepen om een verantwoord rentmeesterschap over de aarde te voeren. Maar dat is een andere kwestie.
Er zijn zat gegevens over het klimaat vanaf het jaar 1000 tot nu, die aantonen dat het klimaat echt wel warmer wordt.
Zie de onvolprezen boeken van Jan Buisman
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:
Posthoorn schreef:Het klimaat wordt in Nederland nog maar ruim een eeuw bijgehouden. Dat lijkt me te kort om allerlei vérgaande conclusies à la Gerrit Hiemstra uit te kunnen trekken.
Wat niet wegneemt dat we worden geroepen om een verantwoord rentmeesterschap over de aarde te voeren. Maar dat is een andere kwestie.
Er zijn zat gegevens over het klimaat vanaf het jaar 1000 tot nu, die aantonen dat het klimaat echt wel warmer wordt.
Zie de onvolprezen boeken van Jan Buisman
Oude logboeken vertellen heel veel over het weer. Het KNMI beschikt over meetreeksen (die zelfs te downloaden waren) vanaf ergens in de 18e eeuw. In ieder geval zijn er meetreeksen voorhanden over de laatste 300 jaar. Het verschil met de metingen die het KNMI zelf begon in 1901 is dat deze altijd op dezelfde plaats onder dezelfde omstandigheden worden gemeten. De oude meetreeksen zijn niet altijd van 1 vaste plaats, en werden gemeten in Fahrenheit.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef: Ik vrees wel eens dat de mens te laat inziet dat het tij wellicht niet meer te keren is. We komen net terug van een fietstochtje over de Borkeld, Friezenberg, Herikerberg, enz. en dan schrik je hoe droevig of de natuur erbij staat. Vele bomen en struiken worden geel, of de bladeren hangen slap en vallen af. De heide is de droogte van vorig jaar niet te boven gekomen en zal wellicht niet meer in bloei komen.
De weilanden gaan een gele kleur krijgen. Het anders zo mooie frisse groen is dor en doods. De natuur lijdt onder deze droogte en hitte, en het is voor mij niet de vraag wie daarvan de schuldige is.
Wij hebben vernomen dat de Heere in Nederland overvloedige regen heeft gegeven en dat de heide daardoor tot een zeer mooie bloei is gekomen.
De Nederlandse kranten hebben hierover bericht en hebben prachtige foto´s gepubliceerd.
Wat jammer, @DIA, dat je dit niet later hebt vermeld.
Je had hier goed over de Heere kunnen spreken, en dat Hij in Zijn voorzienigheid de droge heide tot zo´n prachtige bloei heeft gebracht.
Dat is toch op z´n minst het opmerken waard.
Plaats reactie