Het grote weertopic

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het grote weertopic

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Leest u de Bijbel? Leest u dan ook over een collectieve schuld? Lees het gebed van Daniël eens, en daar staat van dat hij een zeer gewenst man was. Waartoe dat gehakketak toch?
Dat is geen gehakketak, het is een oprechte vraag. Ik zoek bij dit soort klimaatzaken naar wat ik zelf daarin zou kunnen aanpassen binnen mijn (bijzonder kleine) druppel op de grote gloeiende plaat.
De opmerking van DIA is zeer terecht. Er kan individuele schuld zijn, dat is zeker. Maar daarnaast moeten we de collectieve schuld niet wegschuiven.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het grote weertopic

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Leest u de Bijbel? Leest u dan ook over een collectieve schuld? Lees het gebed van Daniël eens, en daar staat van dat hij een zeer gewenst man was. Waartoe dat gehakketak toch?
Dat is geen gehakketak, het is een oprechte vraag. Ik zoek bij dit soort klimaatzaken naar wat ik zelf daarin zou kunnen aanpassen binnen mijn (bijzonder kleine) druppel op de grote gloeiende plaat.
De opmerking van DIA is zeer terecht. Er kan individuele schuld zijn, dat is zeker. Maar daarnaast moeten we de collectieve schuld niet wegschuiven.
Zeker niet. Maar het ging nu over klimaatzaken en daar is het wel goed te zien wat we er individueel eventueel aan kunnen doen. Dat lijkt me best een interessant gesprek eigenlijk. En het maakt zaken ook wat concreter ipv het benoemen van een groot collectief iets.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het grote weertopic

Bericht door eilander »

Begin maar, zou ik zeggen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Leest u de Bijbel? Leest u dan ook over een collectieve schuld? Lees het gebed van Daniël eens, en daar staat van dat hij een zeer gewenst man was. Waartoe dat gehakketak toch?
Dat is geen gehakketak, het is een oprechte vraag. Ik zoek bij dit soort klimaatzaken naar wat ik zelf daarin zou kunnen aanpassen binnen mijn (bijzonder kleine) druppel op de grote gloeiende plaat.
De opmerking van DIA is zeer terecht. Er kan individuele schuld zijn, dat is zeker. Maar daarnaast moeten we de collectieve schuld niet wegschuiven.
Zeker niet. Maar het ging nu over klimaatzaken en daar is het wel goed te zien wat we er individueel eventueel aan kunnen doen. Dat lijkt me best een interessant gesprek eigenlijk. En het maakt zaken ook wat concreter ipv het benoemen van een groot collectief iets.
Het verschil is: u wilt op een rationele manier redeneren, waarmee ik niet zeg dat we ons verstand niet moeten gebruiken. Ik reageerde niet puur rationeel en dat zorgde voor verwarring.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Het grote weertopic

Bericht door refo »

Het probleem van de boetepredikers is dat ze menen dat we ons kunnen verbeteren. Dat is niet zo. Als we allemaal de zonden laten, die die predikers zien, ziet God nog steeds geen verschil.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het grote weertopic

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: Het verschil is: u wilt op een rationele manier redeneren, waarmee ik niet zeg dat we ons verstand niet moeten gebruiken. Ik reageerde niet puur rationeel en dat zorgde voor verwarring.
Dat begrijp ik. Ik denk dat we inderdaad geestelijk en rationeel in dit geval ook wel bij elkaar kunnen laten komen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Het grote weertopic

Bericht door Terri »

Ik ben het grotendeels met Dia eens.
Natuurlijk moeten we doen wat onze hand vindt om te doen. Maar er is meer aan de hand.
Het spitst zich toe.
Wereldwijd onrust, chaos door Corona.
Extreme weersomstandigheden, niet alleen nu hier in Nederland.
Instabiele regeringen, onrustige politiek.

Soms denk ik wel eens, wanneer is het ernstig genoeg, dat we het duiden als de eindtijd?
Gisteren een gesprekje met wat mensen uit de kerk en dan schrik ik.
Allerlei argumenten waarom het nog niet zo ver is en uiteindelijk bleek het meer een wensen, want we willen nog zo graag onze kinderen zien opgroeien, trouwen, oma worden enz.
Op zich niets mis mee natuurlijk, maar echt verlangen naar Zijn komst......nee, eerder; wacht U nog maar even...het werd letterlijk zo gezegd.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het grote weertopic

Bericht door Zeeuw »

Terri schreef:Ik ben het grotendeels met Dia eens.
Natuurlijk moeten we doen wat onze hand vindt om te doen. Maar er is meer aan de hand.
Het spitst zich toe.
Wereldwijd onrust, chaos door Corona.
Extreme weersomstandigheden, niet alleen nu hier in Nederland.
Instabiele regeringen, onrustige politiek.

Soms denk ik wel eens, wanneer is het ernstig genoeg, dat we het duiden als de eindtijd?
Gisteren een gesprekje met wat mensen uit de kerk en dan schrik ik.
Allerlei argumenten waarom het nog niet zo ver is en uiteindelijk bleek het meer een wensen, want we willen nog zo graag onze kinderen zien opgroeien, trouwen, oma worden enz.
Op zich niets mis mee natuurlijk, maar echt verlangen naar Zijn komst......nee, eerder; wacht U nog maar even...het werd letterlijk zo gezegd.
Ik vind dat laatste soms zo lastig. Als je er zelf zo naar kunt verlangen, maar van mensen om je heen weet dat ze de Heere (nog) niet kennen, dan kan je heel erg aanvliegen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Terri schreef: Soms denk ik wel eens, wanneer is het ernstig genoeg, dat we het duiden als de eindtijd?
Gisteren een gesprekje met wat mensen uit de kerk en dan schrik ik.
Dit is inderdaad heel opvallend. Maar het nog meer: het op zich al een teken van de eindtijd. We kunnen immers merken dat de mens onbezorgd leeft, of althans dat wil hij. Als de wereld wegzinkt voor de mens, dan heeft hij niets meer. En daarom wil men er niet aan, ook niet ik de meest reformatorische kerken, waar het wel wordt benoemd, maar het lijkt niet te landen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Het grote weertopic

Bericht door Terri »

Zeeuw schreef:
Terri schreef:Ik ben het grotendeels met Dia eens.
Natuurlijk moeten we doen wat onze hand vindt om te doen. Maar er is meer aan de hand.
Het spitst zich toe.
Wereldwijd onrust, chaos door Corona.
Extreme weersomstandigheden, niet alleen nu hier in Nederland.
Instabiele regeringen, onrustige politiek.

Soms denk ik wel eens, wanneer is het ernstig genoeg, dat we het duiden als de eindtijd?
Gisteren een gesprekje met wat mensen uit de kerk en dan schrik ik.
Allerlei argumenten waarom het nog niet zo ver is en uiteindelijk bleek het meer een wensen, want we willen nog zo graag onze kinderen zien opgroeien, trouwen, oma worden enz.
Op zich niets mis mee natuurlijk, maar echt verlangen naar Zijn komst......nee, eerder; wacht U nog maar even...het werd letterlijk zo gezegd.
Ik vind dat laatste soms zo lastig. Als je er zelf zo naar kunt verlangen, maar van mensen om je heen weet dat ze de Heere (nog) niet kennen, dan kan je heel erg aanvliegen.
Ik hoop dan altijd dat juist het gegeven van de spoedige komst van de Heere Jezus hen activeert tot ernst en zoeken.
Nu kan het nog, de deur is nog niet dicht.
Maar ik begrijp je helemaal!
Ik heb ook nog vele onvervulde beloftes......dat klemt.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Het grote weertopic

Bericht door Valcke »

Ik denk dat het ergste vandaag/morgen nog komen moet als het gaat om de Maas, zowel voor België als NL.

Bijna 100 jaar geleden, in 1926 was het ook bijzonder erg (of nog erger): Luik overstroomde toen, idem Gennep, enz.
"Door het binnenstromende water en ijs werden 3.000 huizen beschadigd of verwoest."
(Link naar het wikipedia artikel hierover werkt helaas niet.)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Het grote weertopic

Bericht door helma »

http://media.cgkmiddelharnis.nl/

2 preken van ds P den Butter over de regenboog. De ochtenddienst over Noach, en de tweede dienst over de regenboog rondom de troon.
De (weers)omstandigheden in de wereld komen ook aan bod. Vooral de tweede preek is veelzeggend.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Het grote weertopic

Bericht door Maanenschijn »

Er is veel gebeurd de afgelopen jaren. Als ik het stroomgebied van de Waal bekijk (waar ik tegen de dijk aan woon), zien we dat de uiterwaarden zo zijn ingericht dat water kan worden vastgehouden en ook veel meer water doorstroom mogelijk is.

In een situatie dat er springtij is en ook veel water uit het oosten komt is in de Biesbosch de Noordwaard (2700 ha voormalig landbouwgrond!) ingericht om het water te kunnen bergen om Dordrecht en de dorpen stroomopwaarts te beschermen. Zo zie je dat er in de loop der jaren/ decennia veel gedaan wordt om de veiligheid te vergroten en overlast te verminderen. Naast een verandering van het klimaat speelt ook de inrichting van de buitenruimte een grote rol in de stroomgebieden. Verstening zorgt er voor dat water steeds sneller in de rivieren komt. Dus ook bij een gebruikelijke neerslaghoeveelheid moeten we daardoor maatregelen nemen. In nieuwe wijken zie je dat ook door waterplassen en wadi’s.

Natuurlijk moeten we opmerkzaam zijn dat het ook Gods hand is die ons dit alles toeschikt. Maar het is natuurlijk ook ‘bid en werk’ in deze.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Het grote weertopic

Bericht door Ditbenik »

Valcke schreef:Ik denk dat het ergste vandaag/morgen nog komen moet als het gaat om de Maas, zowel voor België als NL.

Bijna 100 jaar geleden, in 1926 was het ook bijzonder erg (of nog erger): Luik overstroomde toen, idem Gennep, enz.
"Door het binnenstromende water en ijs werden 3.000 huizen beschadigd of verwoest."
(Link naar het wikipedia artikel hierover werkt helaas niet.)
Ja, het bijzonder nu is dat het in de zomer gebeurd en niet in de winter. De overstromingen kwamen nu ook niet uit de maas maar vanuit de heuvels. In een opslagruimte in Wijlre met kinderbijbels en NT-en staat het water 60 cm hoog binnen. Die schuur staat op een verhoging.
In de provincie Luik zijn inmiddels 1700 woningen geëvacueerd en is al veel ondergelopen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Het grote weertopic

Bericht door Valcke »

Ditbenik schreef:
Valcke schreef:Ik denk dat het ergste vandaag/morgen nog komen moet als het gaat om de Maas, zowel voor België als NL.

Bijna 100 jaar geleden, in 1926 was het ook bijzonder erg (of nog erger): Luik overstroomde toen, idem Gennep, enz.
"Door het binnenstromende water en ijs werden 3.000 huizen beschadigd of verwoest."
(Link naar het wikipedia artikel hierover werkt helaas niet.)
Ja, het bijzonder nu is dat het in de zomer gebeurd en niet in de winter. De overstromingen kwamen nu ook niet uit de maas maar vanuit de heuvels. In een opslagruimte in Wijlre met kinderbijbels en NT-en staat het water 60 cm hoog binnen. Die schuur staat op een verhoging.
In de provincie Luik zijn inmiddels 1700 woningen geëvacueerd en is al veel ondergelopen.
Ja, maar de overstromingen vanuit de Maas moeten nog beginnen. Het hoogste punt is volgens de berichten nog lang niet bereikt.
Plaats reactie