Het grote weertopic

Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Het grote weertopic

Bericht door Mannetje »

Hoer was het 39 graden en 45 in de zon.
Da's wel effekes andere koek.
-
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Het grote weertopic

Bericht door Hendrikus »

Zolang je gewoon binnen blijft, is er weinig of niks aan de hand - dat is althans mijn ervaring. Het was hier prima uit te houden.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het grote weertopic

Bericht door DDD »

Er zijn natuurlijk ook mensen die in een slecht geïsoleerd huis op de bovenste verdieping van een flatgebouw wonen. Dan geldt dat weer wat minder.

Maar verder wordt het tijd dat de weerapps ophouden met weer boven de 30 graden een 8 of hoger te geven. Ik heb dat al nooit begrepen, maar nu nog minder. Er overlijden mensen aan de hitte, en de Weeronline app noemt het weer een 9 of 10. Onbegrijpelijk.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het grote weertopic

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik wen er aan. Ik zat met 30 graden in de zon, weliswaar met de voeten in het water. Maar ik vond het prima.

Ik ben wel blij dat het in huis koel is en in de slaapkamer koud. Dat scheelt een stuk in mijn humeur.
Tijdens mijn elementaire militaire vorming zei mijn drill sergeant dat het menselijk lichaam prima kan opereren tussen -20 en +40 . Beide uiterste temperaturen vind ik niet aangenaam maar vandaag was er niet veel aan de hand. Mooi warm zomerweer.
Bij ouderdom en/of slechte gezondheid is dit weer niet fijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:Hier was het 39 graden en 45 in de zon.
Da's wel effekes andere koek.
De cijfers (dus de officiële cijfers, die ik noemde) zijn allemaal op dezelfde manier gemeten. In dorpen en steden is het natuurlijk veel warmer dan de cijfers van het KNMI weergeven. De temperatuur wordt gemeten in een wit kastje, anderhalve meter boven de grond. De kastjes hebben sleuven, en de temperatuur wordt dan in de schaduw gemeten. Dus geeft het KNMI station Twente 38,5 graden, dan is het zeker dat het in de stad Enschede veel warmer is, dat kan op bepaalde plaatsen dan wel tot de 50 graden raken. (denk aan binnenstad, zonder bomen of tuintjes). Deze cijfers geeft het KMNI natuurlijk niet.
Afgeronde cijfers voor Tholen zijn dan in het noorden van het voormalige eiland: 35 graden in Sint-Annaland, en ook Oud-Vossemeer. Het westen (Stavenisse) raakte tot 34 graden. In het midden van Tholen (voormalig eiland) was het iets minder warm: Poortvliet, Sint Maartensdijk, was het afgerond 33 graden.
Kort samengevat: Op Tholen liep de maximum temperatuur uiteen tussen 33 graden in het zuidoosten (rond Tholen, de buurtschap Oudeland, vakantiepark Strijenhan) en in het westen rond Stavenisse werd het 34 graden (Sint Maartensdijk, de buurtschap De Rand). Het warmst werd het op Tholen aan de noordkant: Sint Annaland en Oud-Vossemeer met 35 graden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het grote weertopic

Bericht door DDD »

Wellicht een sterk versteende tuin. Mijn buren hebben dat ook, en dat helpt niet echt mee voor de temperatuur.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Wellicht een sterk versteende tuin. Mijn buren hebben dat ook, en dat helpt niet echt mee voor de temperatuur.
Steen, beton absortbeert de hitte, het beïnvloedt naast de luchttemperatuur ook de gevoelstemperatuur.
Een grasveld, bomen en struiken geven een tegenovergesteld effect.
Ook kleuren hebben effect op temperatuur. Donkere kleuren absorberen warmte, dat tegengesteld aan wit. Wit is altijd een stukje koeler dan zwart. Voel maar eens op een parkeerplaats aan een witte en een zwarte auto.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Het grote weertopic

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:Wellicht een sterk versteende tuin. Mijn buren hebben dat ook, en dat helpt niet echt mee voor de temperatuur.
Nee, hoofdzakelijk groen
-
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Het grote weertopic

Bericht door Mannetje »

Dit kaartje van het KNMI geeft ook een ander beeld dan wat DIA schetst (wellicht klopt dit kaartje alleen nu op 20 juni...):
Afbeelding

Tholen ligt in de band 37,5-39 graden. De wind kwam vanuit het zuidoosten, waarmee de koelende werking van de wateren in Tholen minimaal was. Als je dan ziet dat Woensdrecht 38,8 aangaf, dan ligt onze gemeten 39 daar niet zoveel vandaan.
-
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Het grote weertopic

Bericht door Mannetje »

-DIA- schreef:
Mannetje schreef:Hier was het 39 graden en 45 in de zon.
Da's wel effekes andere koek.
De cijfers (dus de officiële cijfers, die ik noemde) zijn allemaal op dezelfde manier gemeten. In dorpen en steden is het natuurlijk veel warmer dan de cijfers van het KNMI weergeven. De temperatuur wordt gemeten in een wit kastje, anderhalve meter boven de grond. De kastjes hebben sleuven, en de temperatuur wordt dan in de schaduw gemeten. Dus geeft het KNMI station Twente 38,5 graden, dan is het zeker dat het in de stad Enschede veel warmer is, dat kan op bepaalde plaatsen dan wel tot de 50 graden raken. (denk aan binnenstad, zonder bomen of tuintjes). Deze cijfers geeft het KMNI natuurlijk niet.
Afgeronde cijfers voor Tholen zijn dan in het noorden van het voormalige eiland: 35 graden in Sint-Annaland, en ook Oud-Vossemeer. Het westen (Stavenisse) raakte tot 34 graden. In het midden van Tholen (voormalig eiland) was het iets minder warm: Poortvliet, Sint Maartensdijk, was het afgerond 33 graden.
Kort samengevat: Op Tholen liep de maximum temperatuur uiteen tussen 33 graden in het zuidoosten (rond Tholen, de buurtschap Oudeland, vakantiepark Strijenhan) en in het westen rond Stavenisse werd het 34 graden (Sint Maartensdijk, de buurtschap De Rand). Het warmst werd het op Tholen aan de noordkant: Sint Annaland en Oud-Vossemeer met 35 graden.
-DIA- schreef:Dit is de 4e dag sinds de metingen (en sinds mensenheugenis) met temperaturen boven de 39 graden in Nederland, en gemeten op officiele KNMI stations
  • 24 jul. 2019
    25 jul. 2019
    26 jul. 2019
    19 jul. 2022
Nooit eerder zijn sinds de metingen zulke hoge temperaturen gemeten. Het record van 25 juli 2019 is vandaag niet gesneuveld. Dit record werd gevestigd op het KNMI-weerstation Gilze-Rijen.
Vandaag waren de warmste weerstations
met 38 graden of meer, van het KNMI deze:
  • Maastricht (Beek) 39,5
    Westdorpe (Zeeland) 39.1
    Woensdrecht 38,8
    Wilhelminadorp 38,6
    Hupsel (Eibergen) 38,4
    Eindhoven 38,3
    Gilze-Rijen 38,1
    Twente 38,0

De koelste KNMI weerstations vandaag,
de weerstations die onder de 35 graden bleven:
  • Terschelling 32,3
    Vlieland 32,7
    Stavoren (Friesland) 34,2
    Berkhout (N.-Holland) 34,4
    Leeuwarden 34,7
    Voorschoten 35,0

Voorschoten haalde net afgerond 35,0 graden.

Verder is het heel zeldzaam dat op de Wadden een temperatuur van boven de 30 graden wordt gemeten
De warmste streken
in ons land waren vandaag dus
# Twente en de Gelderse Achterhoek
# Zuid-Limburg (ten zuiden van Roermond)
# Zeeland: Zeeuws Vlaanderen,
Noord- en Zuid-Beveland, Tholen
en verder noordelijk over Schouwen-Duiveland
# Zuid-Holland: Goeree-Overflakkee, tot aan Hoek van Holland.
# Veder delen van Noord-Brabant: Het zuiden van de provincie tot aan de
grens met Zeeland (bij Tholen en Sint Philipsland).


Voor degenen die zich niet te diep in het weer hebben verdiept: Nederland kent ongeveer 35 officiële KNMI-meetstations. Daarnaast zijn er talrijke weermeetpunten van weeramateurs, maar deze zijn in dit overzicht niet meegerekend.
Als je postings ook naast elkaar zet moet er wat mis gegaan zijn DIA... want eerder noemde je Tholen bij de warmste streken en geef je de koudste delen aan met onder de 35 graden en in je nieuwe posting (de bovenste die ik hier neergezet hebt) kom je met metingen onder de 35 graden op Tholen.
Wellicht last gehad van de warmte? ;)
-
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:
-DIA- schreef: De cijfers (dus de officiële cijfers, die ik noemde) zijn allemaal op dezelfde manier gemeten. In dorpen en steden is het natuurlijk veel warmer dan de cijfers van het KNMI weergeven. De temperatuur wordt gemeten in een wit kastje, anderhalve meter boven de grond. De kastjes hebben sleuven, en de temperatuur wordt dan in de schaduw gemeten. Dus geeft het KNMI station Twente 38,5 graden, dan is het zeker dat het in de stad Enschede veel warmer is, dat kan op bepaalde plaatsen dan wel tot de 50 graden raken. (denk aan binnenstad, zonder bomen of tuintjes). Deze cijfers geeft het KMNI natuurlijk niet.
Afgeronde cijfers voor Tholen zijn dan in het noorden van het voormalige eiland: 35 graden in Sint-Annaland, en ook Oud-Vossemeer. Het westen (Stavenisse) raakte tot 34 graden. In het midden van Tholen (voormalig eiland) was het iets minder warm: Poortvliet, Sint Maartensdijk, was het afgerond 33 graden.
Kort samengevat: Op Tholen liep de maximum temperatuur uiteen tussen 33 graden in het zuidoosten (rond Tholen, de buurtschap Oudeland, vakantiepark Strijenhan) en in het westen rond Stavenisse werd het 34 graden (Sint Maartensdijk, de buurtschap De Rand). Het warmst werd het op Tholen aan de noordkant: Sint Annaland en Oud-Vossemeer met 35 graden.
-DIA- schreef:Dit is de 4e dag sinds de metingen (en sinds mensenheugenis) met temperaturen boven de 39 graden in Nederland, en gemeten op officiele KNMI stations
  • 24 jul. 2019
    25 jul. 2019
    26 jul. 2019
    19 jul. 2022
Nooit eerder zijn sinds de metingen zulke hoge temperaturen gemeten. Het record van 25 juli 2019 is vandaag niet gesneuveld. Dit record werd gevestigd op het KNMI-weerstation Gilze-Rijen.
Vandaag waren de warmste weerstations
met 38 graden of meer, van het KNMI deze:
  • Maastricht (Beek) 39,5
    Westdorpe (Zeeland) 39.1
    Woensdrecht 38,8
    Wilhelminadorp 38,6
    Hupsel (Eibergen) 38,4
    Eindhoven 38,3
    Gilze-Rijen 38,1
    Twente 38,0

De koelste KNMI weerstations vandaag,
de weerstations die onder de 35 graden bleven:
  • Terschelling 32,3
    Vlieland 32,7
    Stavoren (Friesland) 34,2
    Berkhout (N.-Holland) 34,4
    Leeuwarden 34,7
    Voorschoten 35,0

Voorschoten haalde net afgerond 35,0 graden.

Verder is het heel zeldzaam dat op de Wadden een temperatuur van boven de 30 graden wordt gemeten
De warmste streken
in ons land waren vandaag dus
# Twente en de Gelderse Achterhoek
# Zuid-Limburg (ten zuiden van Roermond)
# Zeeland: Zeeuws Vlaanderen,
Noord- en Zuid-Beveland, Tholen
en verder noordelijk over Schouwen-Duiveland
# Zuid-Holland: Goeree-Overflakkee, tot aan Hoek van Holland.
# Veder delen van Noord-Brabant: Het zuiden van de provincie tot aan de
grens met Zeeland (bij Tholen en Sint Philipsland).


Voor degenen die zich niet te diep in het weer hebben verdiept: Nederland kent ongeveer 35 officiële KNMI-meetstations. Daarnaast zijn er talrijke weermeetpunten van weeramateurs, maar deze zijn in dit overzicht niet meegerekend.
Als je postings ook naast elkaar zet moet er wat mis gegaan zijn DIA... want eerder noemde je Tholen bij de warmste streken en geef je de koudste delen aan met onder de 35 graden en in je nieuwe posting (de bovenste die ik hier neergezet hebt) kom je met metingen onder de 35 graden op Tholen.
Wellicht last gehad van de warmte? ;)
Ik zal het nakijken wamt hier klopt inderdaad iets niet. Ik dat ik in het eerste geval de temperaturen van 18:00 uur heb genoteerd, en later per ongeluk misschien de echte maxima. Het is nog na te kijken, denk ik. Zo niet, dan is dit vanzelf een ernstige fout. Ik doe mijn best om de juiste cijfers te achterhalen.
Overigens, dank voor de alerte opmerking!

De fout is al gevonden! De warmste en koudste weerstations kloppen, en dan behoort Tholen inderdaad bij de warmste. Voor de specificatie van Tholen heb ik de temperaturen van 18:00 uur genoteerd en dus niet de echte maxima. Mijn tijd was ergens versprongen. 18:00 uur was het niet overal meer het warmste. Voor een specificatie van het gebied van Tholen is het te laat om de juiste cijfers nog te achterhalen. Mijn bron was de weerkaart van
https://www.msn.com/nl-nl/weer/kaarten/ ... 1658291023
Terugkijken kan tot 16:00 uur, dus de echte maxima van dit gebied zijn niet meer te achterhalen. Wel de kaart met officiële KNMI weerstations waar ik de maxima en minima van heb. Die is dus juist.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 20 jul 2022, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:Dit kaartje van het KNMI geeft ook een ander beeld dan wat DIA schetst (wellicht klopt dit kaartje alleen nu op 20 juni...):
Afbeelding

Tholen ligt in de band 37,5-39 graden. De wind kwam vanuit het zuidoosten, waarmee de koelende werking van de wateren in Tholen minimaal was. Als je dan ziet dat Woensdrecht 38,8 aangaf, dan ligt onze gemeten 39 daar niet zoveel vandaan.
Dit zijn de KMMI stations, die is dus nog na te kijken, en die is juist.

Zie maar:
Vandaag waren de warmste weerstations
met 38 graden of meer, van het KNMI deze:
Maastricht (Beek) 39,5
Westdorpe (Zeeland) 39.1
Woensdrecht 38,8
Wilhelminadorp 38,6
Hupsel (Eibergen) 38,4
Eindhoven 38,3
Gilze-Rijen 38,1
Twente 38,0
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het grote weertopic

Bericht door Tiberius »

Waar kan je dat nakijken? Waar KNMI-stations zijn en wat hun metingen zijn?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Het grote weertopic

Bericht door Herman »

Op buienradar kan je doorklikken naar de informatie per meetstation.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1104
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Het grote weertopic

Bericht door Anselmus »

DDD schreef:Ik wen er aan. Ik zat met 30 graden in de zon, weliswaar met de voeten in het water. Maar ik vond het prima.

Ik ben wel blij dat het in huis koel is en in de slaapkamer koud. Dat scheelt een stuk in mijn humeur.
Dat ervaar ik ook. Ik doe het niet zo goed bij kouder dan 10 graden. Ik heb het vak koud en begin lekker op temperatuur te komen. Niet iedereen vind het fijn, maar ik geniet volop van de temperaturen deze week. Als er niet zoveel nadelen aan zouden zitten zou ik die klimaatverandering wel zien zitten voor Nederland.
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie